paard losgooien en spelen met hem/haar of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

paard losgooien en spelen met hem/haar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 22:20

ben benieuwd onder de bokkers of je wel eens losgooit en met je paard speelt...wat doe je dan?wat bereik je ermee?
Of is losgooien(samen met jou)niet veilig?
Of mag je paard/pony niet los?waarom niet?
thanks voor reactie!!! Haha! an


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:23

ik gooide hem wel eens los (nu krijg ik er haast niet de kans voor)
als ik bv geen zin of tijd heb om te rijden of iets te doen of voor de afwisseling
het is zo leuk om te zien hoe gek je paard dan gaat doen Tong uitsteken
en we vinden het allebei leuk om te doen
Lovers

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:25

Waarom zou je je paard niet los kunnen gooien? het paard vind het heerlijk en slecht is het echt niet. zeker niet als hij dag en nacht op stal staat! Ik gooi fred ook wel eens los wanneer hij een vrije dag heeft. Het is een vreselijke knuffelkont en is ind e bak dus zeer aanhankelijk wanner je hem aandacht geeft. Het is jammer dat hij zo sloom is, want wanneer ik weg loop, loopt hij me constant achter na. Ik probeer hem dan in draf te laten komen, maar meneer is te lui.. Haha!

Maar het is juist hardstikke leuk om lekker met je paard bezig te zijn en het lijkt mij dat je dan wel een betere band krijgt met het paard, wanneer het de nodige aandacht krijgt.
Dus... zeker doen!!! Haha!

Onderschriftloos :Y)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:34

Mijn speelsessie? Iwaldo loopt altijd (te) braaf achter me aan dus ik begin met hem wegjagen. Longeerzweep erbij, en opjagen maar (nadat ie een beetje warmgelopen heeft) van hand verander dmv zweep in andere hand te pakken en iets naar de andere kant te lopen, en lange zijde weer middendrafje. Dan ga ik meerennen, en dat vind ie heeel stoer (heeee... baasje! Ik kan toch harder rennen... en uitsloven!) Ook wel eens ineens stilstaan, dan zie hem kijken! Haha!
Maargoed, Na een galopje zet ik wel eens een hindernisje, en dan mag ie zich daar op uitleven. Na het opjagen keer ik altijd een keer mn rug toe, mag ie even doen wat ie wil. Meestal is dat naar mij lopen en snuffelen Lovers Dan knuffel ik hem overal en mag een paar rondjes achter me aan loen (wat ie braaf uit zichzelf doet) en daarna ga ik bij de deur staan met mn rug naar hem toe, dan gaat ie meestal rollen als ik niet kijk. Dan nog een paar rondjes stappen en klaaar Haha!

Waar je overigens wel voor op moet passen is dat je paard ten alle tijde weet dat jij de baas bent. Ik heb wel eens een paard gehad dat als ik hem losgooide, dan kwam ie naar me toe gegalopeerd en ging ie me wegjagen dmv steigeren naar me. Dan kan je beter geen spelletjes gaan doen Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 23:49

Laiser gaat na het rijden altijd los in de bak. Hij gaat dan even lekker rollen en samen gaan we dan wat kuieren in de bak.

Door in de bak met hem te spelen en dominantie-spelletjes te doen, schep je een vertrouwensband. En die band is heel belangrijk en daar heb je ook profeit van tijdens het rijden en de omgang met je paard.
Ik kan hem nu ook "longeren"(laten lopen in het tempo dat ik aangeef) in de bak, zonder dat ik spullen bij me heb. Lees maar eens dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=38106&highlight= wat ik allemaal doe met hem.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 08:26

Mijn vriend is in dit geval het spelletjes figuur. Doet tikkertje, wie het eerst aan het eind van de bak is, en weet ik veel wat niet meer (meestal ga ik dan maar uitmesten).
Vinden ze allebei helemaal te gek, en idd een soort dominatiespelletje, wel eindigen dat jij de baas bent.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:52

Omar vind los ook prachtig! Als ik niet eerst gereden heb lopen we samen de bak ik en dan moet hij eerst wachten op mijn seintje. Dan gaat hij er als een debiel vandoor. Als hij een beetje uitgerend is gaat hij eerst alle hoeken van de bak doorsnuffelen en dan rollen. Daarna doe ik net of ik 'm wil pakken en dan loopt hij mij uit te dagen. Expres net wat harder weglopen }> Je ziet 'm denken lekker puh!
Als we uitgespeeld zijn ga ik meestal op het hek zitten en dan laat ik 'm nog ff zijn gang gaan. Maar owe als ik zonder hem wegloop als ik even wat anders ga doen, dan staat meneer toch te gillen dat íe niet mee mag! Lovers

:evaw:

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:59

Remy gaat ook regelmatig los in de bak. Op mijn vorige stal ging hij altijd alleen, en dan gingen we samen lekker spelen. Opjagen, plotseling stoppen als hij achter je loopt en veel wendingen maken.

Tegenwoordig, bij mijn nieuwe stal gaat hij (dat proberen we tenminste) minstens 1 keer per week los met andere paarden. Meestal zijn ze dan met 6 tot 12 paarden en pony's los in een bak van 20 bij 60.
Dit vind hij geweldig ! de ene keer gaat hij flink rennen, en de andere keer gaat hij overal knuffelen. Even vriendjes maken.

Wel heeft hij 1 tic: als er een paard met hem staat te knuffelen, slaat hij met z'n voorbeen (niet gericht) en staat hij keihard en op een heel hoge toon te gillen. Het klinkt echt voor geen meter en veel mensen hebben zoiets van dat beest spoort echt niet !
Hij staat tegenwoordig ook al bekend op de manege hierom.

Maar verder: als ik de kans krijg (niet vaak) laat ik 'm alleen los in de bak en ga lekker met 'm spelen. Hij vind het ook geweldig om alleen met een pion te spelen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:15

Losgooien en opjagen is favoriet bij Nappie! Ik kan hem met mijn lichaamstaal alle kanten op krijgen die ik wil, heb ik hem geleerd tijdens het zadelmak maken. Soms gaat ie los met Joeka ( zuidhorn) die is 20cm hoger dan Nappie maar zo'n schijterd, staat ie zich echt achter Nappie te verschuilen Haha! Het leukste spelletje is toch wel rammen op een grote witte vierkante ton (waterton voor kalveren in de wei) Wordt Nap helemaal wakker van. Hij daagt je echt uit om op die ton te slaan, wat een megaherrie maakt, en raced er dan keihard vandoor met z'n staart in de lucht. Als ie dan tot stilstand komt staat ie te blazen als een walvis Haha! daarna komt ie wer vrolijk kijken of ik nog een keer dit spel met hem wil spelen. Laatst heb ik het 's avonds gedaan in het maanlicht, dat was zo mooi, de damp van zijn adem en open neusgaten zag je in de verte en hij stond er onwijs stoer bij in het maanlicht Lovers echt een plaatje Lovers


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:24

Robin liet ik zo vaak mogelijk los. Niet als ik niet gereden had, ja dan ook wel als het kon.
Maar als ik gereden had en er was toch niemand dan liep ik rustig naar stal, zadelde ik m af en liep ik aan t halster terug en liet ik m ff lekker los. Lovers Ik ging ook vaak spelen met hem. Ik jaagde hem nooit op want dan werd ik veel te moe. Haha! Hij gaat dan rennen en stopt na een stukkie alweer. Behalve als ik niet gereden had dan ging ie wel rennen..
Ik ging wel eens op mn hurken zitten en dan kwam ie altijd lief naar me toe. En gewoon wat figuren lopen en dan liep ie achter me aan. Of vrijspringen, rijden zonder zadel en hoofdstel.. Met Robje kon je alles! Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers

Riona liet ik elke dag los. Schijnheilig Die knol zat vol energie en als ik een beetje fatsoenlijk wilde rijden moest ik haar of ff losgooien van te voren of longeren. (kon haar natuurlijk niet losgooien als er iemand aan t rijden was ofzo..) Ook haar liet ik wel eens vrijspringen, heb 1 keer gewoon met halster gereden. En ik hoefde haar maar los te knippen of ze ontplofte al.. Schijnheilig Cool Opjagen was dus niet nodig.. Verder ook weer door de bak lopen en dan liep ze achter me aan. Lovers

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:41

Ons paard mag zeker een paar keer per week los spelen in de paddock, longeerbak, binnenbak of op een landje. Los in de binnenbak vindt ze niet zoveel aan, daar is niets te zien of te doen. Ze rolt daar dus ook niet. In de longeerbak, paddock of op het landje wordt er eerst uitgebreid gerold, dan wat rondgerend en gebokt en als ze wat rustiger is dan kan je dominantie spelletjes met haar doen. Wij doen dit eigenlijk niet als vervanging voor rijden of longeren. Vaak wordt ze op zo'n dag daarvoor of daarna toch nog even gereden of gelongeerd. Het is meer een soort ' extra' .
Soms vindt ze het ook niets aan als ze los staat en wil ze zo snel mogelijk weer naar haar box. Tja, kan gebeuren.
Wij zetten haar wel altijd los met strijklappen en peesbeschermers om te voorkomen dat ze met een rare sprong zichzelf opentrapt.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:43

hey
ik gooi die van mij ook weleens los
probeer het een keer met een skippybal, die van mij vind het geweldig
(niet doen met die wind, want dan is ie pleite)
ik heb gemerkt dat veel paarden het leuk vinden
groetjes

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:51

Die van mij lopen de hele dag los in de paddock en als ik geen zin/tijd heb om te rijden ga ik meestal wel even 'spelen'.
Een beetje NH doen: circeltjes om me heen draaien, laten stoppen, achterwaards en zijwaards dmv handgebaren.

Of af en toe 'opjagen': ik drijf ze dan naar de verste hoek in de paddock en achterin mogen dan in gierende galop terug hollen. Dit gaat meestal gepaard met wat bokken. Aan het begin maken ze dan een sliding en lopen weer terug naar achteren.

Soms als ik van achter weer naar voren wil lopen dan wordt ik 'tegengehouden' en spelen we een beetje 'cutting' ik ben dan de Koe

Ook gaan we weleens 'voetballen'; ik gooi de bal tegen hun konten aan en laat hem dan terugstuiteren, als ze dat zat worden schoppen ze hem de paddock uit Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:49

Ik speelde ook vaak met die beestjes hoor, ook met jonge veulentjes, daardoor creëer je een goede band vind ik. Ze weten wie de baas is, dat moet je ze in ieder geval leren. De volwassen paarden joegen we op, en soms speelden we met de bal. Gewoon voor hun neus gooien, dan pakten ze hem, gooiden hem een andere kant op, en gingen er weer achteraan. Soms speelden we ook tikkertje (maar daar moet je mee uitkijken).

Maar ik ging graag met ze spelen hoor, vinden ze leuk Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:09

ik gooi bonanza elke keer als ik daar ben los (ondertussen boxje doen), dan pak ik d elongeerzweep even en dan even opjagen (voor eventueel overtollige energie, meestal zit dat er neit in maar goed), soms ga ik dan gewoon wat in de bak lopen, maar bonanza wil nog wel eens een hap geven om te zeggen dat ze iets lekkers wil. Dan krijgt ze dus niets!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:18

Ik laat het paard waar ik op rijd altij even met een twenter merrie in de bak los. Ze kunnen dan even lekker rollen en gek doen (als ze willen) terwijl ik ondertussen mijn spullen klaarpak om te gaan rijden. Dan laat ik ze nog even lopen (stappen, draven,galloperen) en keer ik ze een paar keer op de hoefslag. Verder 'speel' ik niet echt met ze, ze heeft een vriendin met wie ze kan spelen........

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:04

ja die van mij gaat ook 100x rollen heel irri gooi hem wel los met regendeken
maar hij is toch vies meestal

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 20:11

Bij Beau verschilt het heel erg: de ene keer knettert-ie ervan door en springt hij met 4 benen tegelijk in de lucht, de andere keer drentelt hij er op een sukkeldrafje vantussen en gaat-ie net buiten je bereik staan suffen....lekker soezen in de zon of zo. Ik heb hem weleens iets zien oefenen wat ik net daarvoor had geprobeerd aan te leren: ik rij western en toen ik Beau achterwaarts wilde leren had-ie daar nogal moeite mee. Hij vond het blijkbaar toch erg leuk, want ik had hem na 't rijden nog effe losgegooid in de afgesloten bak en kwam onverwachts weer even naar hem kijken. Zag ik hem heel geconcentreerd in het midden van de bak staan en deed-ie helemaal zelf een paar passen achterwaarts Lovers . Toen weer naar voren, stop, en toen weer naar achteren. Net zolang tot meneer het blijkbaar goed vond gaan en mij nog niet had opgemerkt *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers