steigeren..ieks!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

steigeren..ieks!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 22:07

Mijn schattige paardje, met een beetje overschot aan energie, uit dat altijd op een leuke manier. Bijv.: dribbelen, kopschudeen enz enz. Heel irritant, maar het gaat al stukken beter dan aan het begin, heb haar bijna de hele tijd ontspannen, ze loopt aan de teugel en blijft steeds beter stappen als ik dat wil, dus gaat de rest van de trukendoos open...Van de week vertikte ze het om halt te houden waarbij ze heel klein beetje omhoog kwam, heb ik geen ervaring mee dus kreeg het even benauwd maar dat was snel genoeg weer over. Gisteren deed ze het weer, niks aan de hand, heb haar gewoon naar voren geschupt waarna het goed ging.
Vandaag ging het echt super, ze liep redelijk ontspannen, al veel minder verzet tot opeens, toen ik aan wou draven, ze weer zo'n beetje omhoog kwam, iets hoger dit keer. Was iets te druk met evenwicht waardoor mevrouw de smaak te pakken kreeg, deed het nog een paar keer waarvan de laatste keer echt steigeren, we stonden echt rechtop. Tegenwoordig ben ik echt niet snel meer bang, maar ik zat me toch in de stress...ook omdat het nog maar de proefperiode is en ik ben zo bang dat m'n moeder toch zegt dat het niet verantwoord is en dat ze het niet wil Scheve mond Heb al genoeg stress ervaring omdat niet in m'n rijden door te laten werken,maar weet toch niet wat ik nou moet de volgende keer.
Heb veel van Bokt geleerd, dus bleef perfect zitten(ook al zeg ik het zelf :p ), ze heeft niet gewonnen maar ik ook niet echt en dat kan ik niet hebben...Voel me niet alsof ik het goed heb gedaan, m'n mams zei ook dat ik haar gewoon een tik tussen haar oren had moeten geven, heeft de vorige eigenaresse ook verteld dat dat helpt. Probleem is alleen dat ik dat niet durf, ik word best kwaad en pak haar ook echt niet zacht aan maar op zo'n moment ben ik bang om haar boos te maken Haha! ...
Hoe pakken jullie dat nou aan en heeft nog iemand suggesties waar het aan zou kunnen liggen? Heb zelf wel wat bedacht,maar hoe meer hoe beter!!
(sorry voor het lange verhaal..)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:54

Ja, da's idd lastig om ze op hun kop te slaan op t moment dat ze omhoog komen, want dat zit de ruiter 9 van de 10 x met de armen om de nek heen geslagen. En om op dat moment nog een zakje met water, een ei of wat dan ook te pakken en kapot te slaan is errug moeilijk.
Mij lukte het ook niet.
Misschien heb je er niet veel aan en had je t zelf ook al bedacht maar t allerbelangrijkste bij stijgeren is het voorkomen er van.
Zodra jy ook maar een pas aanvoelt dat ze t weer gaat proberen, meteen naar voren schoppen.
Dat kan lastig zijn (die van mij had het door en zodra ik m een schop gaf stopte die abrupt en kwam alsnog omhoog.)
Als ik t goed begrijp heb je dit paard op een proefperiode??
Dan zou ik maar eens heel goed overwegen als ik jou was of het paard echt zo geweldig is om het stijgeren er voor lief bij te nemen.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:21

mijn paar steigert ook veel.
die tik op zijn hoofd helpt toch wel erg goed.
op het moment dat hij omhoog wil probeer ik hem voor te zijn door hem met mijn vlakke hand een tik tussen zijn oor en zijn oog te geven, wel met een vlakke hand natuurlijk.
het gaat om om de pijn maar om de schrikreactie.
je kan ook proberen hem uit zijn evenwicht te trekken, zodra hij gaat steigeren trek je aan 1 teugel zijn hoofd helemaal om, komt hij uit balans en gaat weer naar beneden.

succes ermee
groetjes marianne

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:15

zoals al eerder gevraagd.. heb je hem op proef? want als ik iets niet zou willen kopen is het een paard waarvan ik weet dat hij geleerd heeft hoe hij moet steigeren...

mijn pony doet/deed het ook en het enige wat bij mij echt hielp was om als hij weer zo'n bui had iemand met een longeerzweep in de bak te zetten en te zorgen dat hij niet stil kon staan, daar had hij respect voor..
als ik zelf ging schoppen/slaan whatever werd het alleen maar erger, naar voren schoppen was er niet bij omdat hij daar (zoals ook eerder gezegd) dwars doorheen ging en soms zelfs alleen maar bozer werd..
omtrekken heb ik zelf slechte ervaringen mee, opzich kan het helpen, maar je trekt ze uit hun evenwicht, wat tot erg gevaarlijke situaties kan lijden (als ze zelf overeind komen weten ze meestal wat ze doen, als je ze uit hun evenwicht haalt is de kans dat ze vallen groter)
zelfde geldt voor tussen de oren slaan, die van mij ging dan gewoon door, en ondertussen met zn kop schudden of zn hoofd/hals opzij gooien.... was dus ook link....

maar ik denk dat elk paard wat dat betreft anders werkt zeg maar... wat bij de ene helpt is bij de ander geen oplossing en omgekeerd, dus...

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 19:31

Tja..jullie hebben helemaal gelijk, zie paardenpraat...Ze gaat inderdaad terug, ben er heel kapot van want verder is het een superbeestje, ze kan echt heel goed lopen en is ook hartstikke lief in de omgang maar te gevaarlijk...

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:04

ik vind het heel knap en verstandig dat je deze beslissing hebt genomen!
ik kan me ook heel goed voorstellen dat het vreselijk moelijk is, want je hebt toch een bepaalde hoop als je een paard op proef hebt en die blijkt niet uit te komen.. dat is altijd wel vervelend... maar troost jezelf ermee dat het goed is dat je het nu weet en niet als je dr al echt had gekocht.. en er zijn gelukkig nog een hoop andere pony's.. succes!!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:10

Vraag me af waarom ze zich verzet.
Of is het gewoon voorwaartse energie die naar boven komt.
In deze tijd van het jaar zijn de paarden best fris.
Maar ik ze op proef had zou ik ze ook terug brengen
zeker als je zelf het idee hebt het niet helemaal aan te kunnen
want daar komen ongelukken van.
En die gebeuren er al veel te veel in de paardensport.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 15:23

mijn vorige verzorgpaard weigerde achterwaarts te gaan dus mn instruktrice ernaast en tikte zachtejs tegen het voorbeen... tadaaa madam kwam regelrecht omhoog! ze kwawm echt boven mijn instruktrice uit en die is ook niet zo klein! Ze wankelde onder me.... heel fijn, ik had geen cap op we stonden met rug+ kont eeen 2 meter van de muur af en rechts van ons was de andere muur! Sigaar Maar het is goed afgelopen! Wat ik gedaan heb... is zodra ze weer omhoog wilde komen kop opzij halen, laten inbuigen zo kan ze niet om hoog komen, ze moet daarvoor omhoog komen, maar dat kan niet. En gelijk weer naar voren rijden!

Ik hoor ook vaak dat je ze een tik tusen hun oren moet geven met de zweep of en ei kapot slaan tussen de oren of ene pak melk legen! Of het werkt.... ik hoor vaak van wel, maar ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd!

Succes ermee!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:18

Esmee schreef:
Ik hoor ook vaak dat je ze een tik tusen hun oren moet geven met de zweep of en ei kapot slaan tussen de oren of ene pak melk legen! Of het werkt.... ik hoor vaak van wel, maar ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd!
Succes ermee!

Ja, ik neem ook altijd een ei en een pak melk mee als
ik ga rijden Frusty Frusty Frusty

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 20:27

Haha, heb een zadeltas vol eieren, zakjes water en pakken melk Tong uitsteken Dankjewel Esmee, maar het is voor mij iig niet meer nodig want mijn paardje is inmiddels mijn ex-paardje dus...

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:33

Tja.. ik hoor het ook maar van mensen om mij heen, heb het zelf ook nog niet uitgeprobeerd, maar het schijnt te werken... hetzeflde verhaal met het bijten.... bijt je paard je.... gewoon terug bijten! dan doet tie het niet meer!!! En hoe die mensen het oplosstne weet ik niet, maar goed die paarden steigeren niet meer! Dankzij een ei oid!!!

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:07

mocht je ooit weer het probleem hebben dat je paard steigert, ga het dan alsjeblieft niet oplossen met behulp van slaan met wat dan ook op het hoofd... daar maak je ze alleen maar (kop-)schuw mee en het probleem verhelp je niet, je maakt het alleen maar erger, want wanneer hij weet dat hij bij het steigeren een tik krijgt gaat hij wel wat anders verzinnen en bij elke kuur ga jij weer een andere straf verzinnen en zo gaat dat maar door, totdat het paard niks meer voor je wil doen. En dat is toch niet helemaal de bedoeling, of wel? Een paard steigert nooit zomaar, er is altijd wel een reden, dus ga op zoek naar die reden ipv hem te verbergen doormiddel van onnodig straffen, dat lost echt niks op!!! Ik ben zowiezo al heel voorzichtig wat straffen enzo betreft, maar ik heb bovenstaande zelf zien gebeuren bij een paard, en sinsdien ben ik helemaal extra voorzichtig. Je moet vrienden zijn met je paard, geen rivalen.....

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-02 23:08

Daar ben ik het helemaal mee eens(het vrienden stukje), maar dit was echt helemaal een dominantie probleem. Ik wist gewoon zeker dat het niks lichamelijks was, Megan vertikte het gewoon en het was echt gewoon dat ze misbruik van me maakte.
De rangorde was niet duidelijk genoeg en vriendelijk oplossen hielp niet meer. Het is natuurlijk fijner als je geen ruzie met je paard hebt, maar je moet het ook niet overdrijven, jij bent de baas en dat moet 'ie weten ook... }>

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 14:50

Steigeren is echt een vorm van verzet en een paard steigert alleen maar als hij daartoe de kans krijgt van de ruiter. Dus let op signalen die het paard geeft; langzaamaan het tempo overnemen, te diep gaan lopen, zich scheef trekken.... . Je moet bij zulke paarden gruwelijk consequent zijn en als hij vertraagt dan ram jij hem naar voren, je neemt hem weer terug en begint opnieuw. Om te kunnen steigeren moet hij het tempo lager leggen wees daarop bedacht en speel daar op in.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 15:08

Zwelgje schreef:
als hij vertraagt dan ram jij hem naar voren,


als dat zou werken in de praktijk zouden alle problemen opgelost zijn, maar als je bij die van mij voelt dat hij dr over denkt en je geeft hem een trap/klap dan wordt hij dus alleen maar bozer en gaat dus alleen maar erger omhoog... het is waar dat ze alleen omhoog kunnen als ze stilstaan, maar het is helaas ook vaak waar dat paarden die omhoog willen zich weinig meer van je been enzo aantrekken....