Paard wil niet springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Paard wil niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 11:43

Ik heb een verzorgpaard en daar rij ik op. Dan gaan we weleens springen in de bak, maar hij springt niet. Hij loopt gewoon dom door en dan loopt hij de hindernis omver. Het is geen hele springstelling zegmaar met balken, maar gewoon een grote grijze pvc-pijp op 2 emmers verhoogd. Wat moet ik doen om hem wel te laten springen?

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money


Roosch

Berichten: 36597
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:55

hoelang heb je rijervaring/springervaring? Spring je met zweep? vindt hij het eng? Lachen

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:59

sommige paarden snappen het gewoon niet , samen met een grote dosis lompheid krijg je deze perikelen
maar jouw hindernis is ook niet je van het..
neem een paar stevige staanders en een zware dikke balk , weet zeker dat ie het dan misschien wel gaat doen;)

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 12:22

Ik rij nu dik 7 jaar, maar ik heb maar 1x gesprongen toen ik nog les had. Ik hoef ook niet hoog te springen, gewoon een centimeter of 40/50. We hebben niet van die staanders en balken. Misschien kunnen we ze wel van de buren lenen...Ik heb het al geprobeerd met en zonder zweep. Ik ben zo bang dat als ik staanders met een zware balk neerzet, dat hij doorloopt en zich bezeerd. Het is niet mijn paard en hij is ook al 18 maar nog fit genoeg hoor. Ik ben niet bang om te springen, maar bang dat het paard zich bezeerd.

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money


Roosch

Berichten: 36597
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:23

mandylover schreef:
Ik rij nu dik 7 jaar, maar ik heb maar 1x gesprongen toen ik nog les had. Ik hoef ook niet hoog te springen, gewoon een centimeter of 40/50. We hebben niet van die staanders en balken. Misschien kunnen we ze wel van de buren lenen...Ik heb het al geprobeerd met en zonder zweep. Ik ben zo bang dat als ik staanders met een zware balk neerzet, dat hij doorloopt en zich bezeerd. Het is niet mijn paard en hij is ook al 18 maar nog fit genoeg hoor. Ik ben niet bang om te springen, maar bang dat het paard zich bezeerd.


Ahaaa! Lachen nu zie ik het
Laat eens iemand anders proberen! Pling

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:24

idd goed idee haffie Knipoog

Roosch

Berichten: 36597
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:26

crossmonster schreef:
idd goed idee haffie Knipoog


Dankjewel crossmonster.. Bloos
Als je bang bent kom je niet ver, en je pony ook niet!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:26

een onervaren iemand kan een onervaren paard NIET leren springen .

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 12:27

Ja, maar mijn vriendin die op een ander paard rijd op dezelfde stal, wil er niet op rijden omdat hij te hoog opgooit en ze daar rugpijn van krijgt. Verder mag er niemand anders op rijden van de eigenaar...

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:28

Laat dat springen dan maar lekker zitten!

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:32

Anoeska schreef:
Laat dat springen dan maar lekker zitten!


Dat dacht ik ook. Waarom wil je eigenlijk gaan springen? Als het paard het niet snapt (of misschien helemaal niet leuk vind) en je hebt het zelf nog maar 1x gedaan en bent bang dat als je iets zwaarders gebruikt dat hij zichzelf bezeert denk ik dat je het beter bij dressuur kan laten. Het paard is ook alweer 18 jaar, misschien is ie nooit een echte springer geweest. Misschien dat de eigenaar daar meer over weet.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 13:01

Hij heeft bij de eigenaar alleen maar voor de kar gelopen, maar daarvoor is hij beleerd onder het zadel. Ik weet niet wat hij toen allemaal geleerd heeft. Ik rij geen dressuur, alleen recreatie. Maar elk paard kan toch een klein sprongetje maken. Als het andere paard uit de bak is en die loopt op het terrein, springt hij wel. Dus hij kan het wel. Maar hij vertikt het gewoon als het andere paard erbij in de bak loopt. Als ik alleen rij gaat het wel.

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:01

Gewoon lekker met 4 benen op de grond blijven, is leuker voor beide partijen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:18

Ik zou ook zeggen; niet meer springen.
Misschien wel een wat simpel antwoord, maar er zijn inderdaad paarden bij die er de lol gewoon niet van inzien. En waarom dan het paard/pony pesten?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:31

Indd, niet springen, het moet voor beide leuk blijven Lachen

Er zijn ook nog andere dingen die je kunt doen als afwisseling voor je paard dan springen..

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:47

Verplaatst van VMR naar RT.

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 13:53

Amethyst schreef:
Er zijn ook nog andere dingen die je kunt doen als afwisseling voor je paard dan springen..


Zoals wat?

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:40

Balkjes lopen, longeren, vrijheidsdressuur, buitenrit, mennen, kroelen, NH, lesnemen, zonder beugels rijden, wat niet zou eigenlijk de vraag moeten zijn.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:20

Ik heb ergens ooit gelezen (vraag me niet waar Tong uitsteken) dat dit probleem vaker voorkomt, en dat het vaak werkt dat je er een (oudere) wel goed springede pony voor zet. Dus dat eerst de "wel-springende-pony" over het hindenis springt, en daarna, jij met je verzorgpony erachter aan.

Ik hoop iig dat het werkt.

Anders kun je ook nog proberen om 5 balkjes neer te leggen (ongeveer 1 grote "mensen-stap" van elkaar af, dat is bij elk paard anders). En dit heel vaak doen. Daarna maak je er 10 cm van, dus gewoon de balkjes, en de laatste 10 cm maken. Daarna de laatse 20 cm. Daarna 30, daarna 40.
En daarna haal je alle balkes weg. Dus alleen een hindernis van 50 cm. Ik weet niet of het werkt, maar je kunt het proberen..

succes!

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:50

Hoi maartjuh. Waarom niet springen??? Ik vind dit echt onzin! Nu geef je juist toe aan het paard, stel dat hij gewoon niet zou willen. Je moet mssn eens proberen om je paard eens zonder een ruiter balkjes te laten draven. Als dit goed gaat, kun je proberen een laag sprongetje neer te zetten en te kijken of hij dit wel springt. Je verzorgpaard zal zich zekerder voelen omdat hij geen ruiter op zich heeft en zelf zijn passen kan bepalen naar de afzet. Als hij nu nog steeds erdoorheen loopt dan moet je het houden bij balkjes draven. Ik laat mijn eigen verzorgpony (kruising arabr D pony, geen springpony, ook al ouder maar toch pittig Knipoog !!) ook regelmatig vrij springen en dit vind ze erg luek!! Zij springt vrij veel beter en soepeler dan dat ik erop zit. Nee heb je Ja kun je krijgen, toch!!
Suc6 en groetjes Haha!

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:56

Hoi maartjuh. Waarom niet springen??? Ik vind dit echt onzin! Nu geef je juist toe aan het paard, stel dat hij gewoon niet zou willen. Je moet mssn eens proberen om je paard eens zonder een ruiter balkjes te laten draven. Als dit goed gaat, kun je proberen een laag sprongetje neer te zetten en te kijken of hij dit wel springt. Je verzorgpaard zal zich zekerder voelen omdat hij geen ruiter op zich heeft en zelf zijn passen kan bepalen naar de afzet. Als hij nu nog steeds erdoorheen loopt dan moet je het houden bij balkjes draven. Ik laat mijn eigen verzorgpony ook regelmatig vrij springen en dit vind ze erg luek!! (Kruising arab, D en ook al ouder ma nog steeds pittige tante Knipoog) Zij springt vrij veel beter en soepeler dan dat ik erop zit. Nee heb je Ja kun je krijgen, toch!!
Suc6 en groetjes Haha!

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:59

PS: van mijn andere verzorghaffie zei ook iedereen --> die kan niet springen. In het bos op een crosspaadje sprong ze alles moeiteloos, was wel ma 40 cm maar toch!! En missn als jouw verzorgpony het eenmaal in de gaten heeft vind hij het super! Ts nooit te laat om iets nieuws te leren!
PS2: vergeet niet superveel te belonen als het goed gaat Haha!

Pytje

Berichten: 4352
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:32

zorg dat je m in ieder geval goed voorwaarts houd. niet dat je met een rotgang op de hindernis afrijd, maar met genoeg impuls. als je het uit galop doet, ritme houden!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 07:46

Ik denk ook dat het voor jou paardje niet zo nuttig is om hem nog te leren springen, zeker omdat jij geen ervarig hebt.

Maar ik kan je wel vertellen dat als een jong paard dit doet, wij dus wel een gewone balk neerleggen en hem een paar keer eroverheen laten lopen. Doorheen als hij dat liever doet, ik kan je verzekeren dat alleen hele domme paarden meer als drie keer hun benen hard willen stoten. Daarna zoeken ze echt wel een manier om er overheen te komen zonder stoten en dus springen ze (of doen iets wat erop lijkt)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:28

gerwoon stoppen met springen!! astrid springt ook niet! ze vind het niet leuk maar je krijgt haar er dan echt niet overheen! zelfs niet over een stapbalk! en als je doorgaat wordt het gevaarlijk! ,je kan er afvallen en weet k het wel niet wat allemaal breken! het is jammer maar gewoon niet springen met je verzorgpaardje! maja dat is dus al gezegt Haha! gewoon fijn dressuurrijden of buitenrijden doe je je verzorgpaardje een veel groter plezier mee

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers