Kreupel na hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Kreupel na hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 12:02

Gister is mijn paard naar de hoefsmid geweest. Hij is bekapt. Nu loopt hij op het harde heel moeilijk en op zachte ondergrond eigenlijk niet. Waarschijnlijk heeft hij last van gevoelige voeten door het bekappen. Wat Zeggen jullie kan ik wel rijden en dan op het zachte of hem paar dagen rust geven.

Jessica

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:00

was bij mijn pony ook..
kan zijn dat hij even moet wennen..nadat het bekapt is!
(dat het wat anders loopt..dan voor dat je naar de hoefsmid ging..)

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:02

Maar wat zal jij doen, rijden of even rust.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:03

Ligt er aan waar je rijdt. Als jij moeilijk loopt in de bak, zou ik hem een beetje ontzien. Anders gewoon rijden (in de bak)

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:06

Andere hoefsmid zoeken. Je paard zou geen last moeten hebben na een kapbeurt. Is dat altijd zo of toevallig deze keer? Ik zou hem wat lichte arbeid op zachte ondergrond laten doen.

=^.,.^=

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:18

Ik heb hem nog niet zo lang, dit is de tweede keer dat ze hem deed. Hij heeft een franse stand en toen hij klaar was liep hij nog veel op de buitenkant en heeft ze er nog een randje afgehaald.

Lies1

Berichten: 108
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:02

Het beste is, zijn voetjes in nat zand zetten. Daarnaast (twee maal per dag afspuiten met water. Ik zou even met hem aan de hand stappen, verder niet. De volgende dag kijken hoe het gaat.

Succes.

(in principe moeten ze er geen last van hebben, weet je zeker dat de stand niet verandert is? O, ja je kan de hoefsmid ook even bellen, dan is hij ook op de hoogte.)

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:19

Mijn pony heeft dat vrijwel altijd eigenlijk, als hij bekapt is Scheve mond
Duurt dan een aantal dagen.
Ik zou hem even rust geven. Voor de zekerheid.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:00

je kan er rustig op stappen als hij geen last heeft op zachte ondergrond niet te veel mee doen, maar helemaal rust hoeft ook niet als hij alleenop het harde gevoelig loopt.

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:00

Hij staat dag en nacht in het land. Dus beweging krijgt hij wel. Ik zal ze gaan afspuiten met water. En nog maar even niet rijden denk ik.

jes

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:20

het kan zijn dat hij misschien net iets te kort is bekapt en daar wat gevoelig op loopt of als ze altijd op ijzers lopen en dan ineens zonder en in nat zand werkt heel goed zoals iemand al zei

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:35

Mijn paard heeft nu ik een andere smid heb ook de eerste 2 dagen even gevoelige benen.. Mijn paard staat Toontredend.. Deze smid corrigeerd wel.. Mijn vorige dus niet..
Het kan best zijn dat het niet zo zeer aan de hoeven, maar aan de andere spieren en pezen kigt die ze moet gebruiken..
Ik zou de eerste dagen alleen wat stapwerk doen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:44

Mijne is 2 mnd terug te kort bekapt.. heeft er wel 3 wkn last van gehad. Had de verschijnselen van hoefbevangenheid. Niet meer gereden.
Daarna niks meer aan de hand. Kreeg 'm het harde niet op.
Rustig aan doen, op zachte laten lopen..komt vanzelf weer goed (iig sneller dan mijne)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:16

hij heeft een andere stand en daar moet die aan wennen, tenminste dat hebben onze paardjes altijd, ik geef mijn pony dan ook altijd 1 of 2 dagen vrij nadat de hoefsmid is geweest

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 13:16

Waarschijnlijk komt het niet door het bekappen maar heeft hij een trap gehad van een ander paard. Bovenop zijn been heeft hij een wondje en het wordt eromheen ook wat dik.
Ik spuit het nu 2 keer daags 10 minuten af met koud water en daarna op het zachte even lopen aan de hand.

Hoop dat het snel weer beter gaat.

Jessica

dimola

Berichten: 514
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:31

opeens is er een stukje van zijn voeten af dat nog niet op de stenen heeft gelopen en dat dus nog heel gevoelig is .ik zou hem op zijn gemak laten wenne.bij mijn pony duurdde dat niet erg lang! succes!!:))

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 14:25

Hij loopt nog niet helemaal goed. Hij heeft nog een wondje bij zijn bovenbeen. Vanochtend kwam er nog pus uit. Weer afgespoeld en betandine erop.
Het is zo moeilijk te zeggen, komt het door het bekappen van vorige week of is het de trap die hij gehad heeft. Boven het wondje is het nog wel wat dik.
Het is ook alleen op de stenen dat hij een beetje mank loopt.

Jessica

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:19

Mijn hoefsmid zegt altijd dat na de hoefsmid een beestje goed moet kunnen lopen.......meteen, dus niet te lang aankijken is mijn advies.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:21

ik sluit me helemaal bij hercules aan.
verder:
stand van de benen kan alleen in de jonge jaren worden aangepast en dan zal ie een week gevoelig lopen, vanwege andere spierbelasting, maar correcties moet je niet meer toepassen op paarden die ouder dan 3 zijn. dan is het gewoon bekappen op de stand hoe hij loopt en dan zou een paard niet kreupel of gevoelig moeten lopen na bekappen ( tenzij te kort)

die van mij maait en dat is nu eenmaal haar manier van lopen. als de smidt daar nu nog aan zal gaan veranderen dan heb ik een probleem. Daar is ze te oud voor. dat kan je alleen in de 1e 3 jaren doen.

dus ik zou als ik jou was mijn smidt opbellen voor advies.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:24

hercules: Ik zie trouwen in eens dat je in malden woont. Daar staat mijn paard ook. waar sta jij??? mischien kunnen we eens samen gaan rijden?

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 11:18

Heb vanochtend mijn hoefsmid gesproken. Hij is niet te kort bekapt en hoefzweer heeft hij ook niet, ze heeft met zo'n tang gevoelt. Moet nu proberen te gaan rijden op het zachte en dan kijken hoe het gaat.
De eerste passen op het harde loopt hij toch nog wel goed kreupel en bochten maken gaat ook moelijk. In draf had ik het idee dat hij zijn zere been erg strekt.
Morgen maar even proberen te gaan rijden want nu is het wel erg warm en moet vanavond werken.

Jessica

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:36

Iris loopt ook altijd de eerste dag na het bekappen niet lekker op harde grond.. Maar zoals jij het nu vertelt zou ik er toch even naar laten kijken..

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:14

farichta schreef:
Andere hoefsmid zoeken. Je paard zou geen last moeten hebben na een kapbeurt. Is dat altijd zo of toevallig deze keer? Ik zou hem wat lichte arbeid op zachte ondergrond laten doen.

=^.,.^=


Ik zou niet meteen een andere smid zoeken als het paard een keertje gevoelig loopt. Het kan toch gewoon besproken worden met de smid?
Idd lichte arbeid geven zou ik ook doen.

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 21:43

Het kan net zo goed aan die trap liggen die hij heeft gehad, ik hoop het in ieder geval niet.
vanochtend heeft de hoefsmid hem dus gezien en hij staat er niet te kort op. Maar goed waarom is hij dan nog gevoelig zodra hij op de stenen komt. Zal weer wat voorzichtig gaan rijden op zacht ondergrond en als het volgende week nog zo is dan ga ik naar de dierenarts.

jessica

manke

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:17

Hoi allemaal,
Mijn paard is ook kreupel na een bezoek van de hoefsmid. Inmiddels al een week en 3 dagen.

Hiervoor liep hij geen stap kreupel. Hij staat op normaal beslag, rondom.