In de B met sporen en zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tristan2000
Berichten: 197
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Leek

In de B met sporen en zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 21:20

Hallo allemaal!

Wie kan mij helpen met de vraag of op dresuurwedstrijden in de B ook met sporen(wielsporen) en zweep mag rijden? of alleen sporen?

Alvast bedankt!

Groetjes Marianne

Beter een lief paard dan een verre vriend!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:22

ja hoor dat mag
Vanaf de M mag je alleen maar met sporen.
De vraag is wel waarom je beide zo hard nodig hebt met zo'n simpele oefeningen.

owja, ga naar wedstrijden op bokt en dan naar de sticky boven aan, daar is een link naar de knhs en alle regelementen.

Tristan2000
Berichten: 197
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 21:28

runningkawa schreef:
ja hoor dat mag
Vanaf de M mag je alleen maar met sporen.
De vraag is wel waarom je beide zo hard nodig hebt met zo'n simpele oefeningen.

owja, ga naar wedstrijden op bokt en dan naar de sticky boven aan, daar is een link naar de knhs en alle regelementen.


Thnxxxx!

Groetjes Marianne

Beter een lief paard dan een verre vriend!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:50

Ik heb je topic even verplaatst naar Wedstrijden Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:55

Als je deze hulpmiddelen in de B al hard nodig hebt betwijfel ik of je dan ook wel veel verder zult komen dan de B...

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:03

rij je op een paard of pony? want als ik het goed heb mag je op een pony niet met wieltjes rijden, alleen met kleine knop of stompe sporen. Bij de paarden mag volgens mij bijna alles....

Michelle77 @ [RIJ-ITP] Knappe Darco (Sandreo) 5e van Zuid Holland
Remember to celebrate her life, to honor her personality and cherish her love. This world has lost a wonderful person! 06-12-1945 Mama 10-05-2010, ik mis je ;(

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:08

xxappiexx schreef:
Als je deze hulpmiddelen in de B al hard nodig hebt betwijfel ik of je dan ook wel veel verder zult komen dan de B...


Je kunt natuurlijk ook een beetje overdrijven. Je weet niets van haar en haar manier van rijden, dus waar wordt dit nou weer op gebaseerd Verward

Ik ken ontzettend veel mensen die ook zo begonnen zijn en die nu Z en hoger rijden...

Het is maar net hoe je met deze hulpmiddelen omgaat.

Sporen zijn zowiezo VERPLICHT alleen de B en de L ruiters krijgen hier dispensatie voor, vergeet dat niet. Wat betreft het zweepje... het is niet voor niets dat die vanaf de M-klasse pas niet meer mee de ring in mag.

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:37

Ken jij ontzettend veel mensen die met wielsporen in de B rijden? Bij ons hierboven zie ik het gelukkig nooit. als je een B proef niet op een knopspoor kunt rijden kun je( mijn mening) beter op les gaan.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:44

Ik rij met een knopspoor en een zweep. Dat komt ook het paard dat ik rij heeft al hoger gelopen en is toen ook met wielsporen gereden.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:55

Ik rij met wielsporen en zweep de wedstrijden. Als ik gewoon 'thuis' rij, dan rij ik niet met zweep. Maar ik vind het een fijn idee dat ik hem zonnodig even kan bijtikken tijdens de proef.

En wat is het probleem om met wielsporen te rijden? Ik heb een luie pony, maar als hij alleen als het gerinkel van de wielen hoort, dan loopt ie wel door. Vind het zieliger om de hele tijd de knopjes tussen z'n ribben gedrukt te houden omdat meneer anders niet doorloopt.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:05

amondi schreef:
Ken jij ontzettend veel mensen die met wielsporen in de B rijden? Bij ons hierboven zie ik het gelukkig nooit. als je een B proef niet op een knopspoor kunt rijden kun je( mijn mening) beter op les gaan.


Excuse me... volgens mij had ik het over sporen in het algemeen en heb ik het woord wielsporen niet gebruikt.

Overigens ben ik van mening dat de meeste mensen beter op les kunnen gaan Knipoog

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:08

Suel schreef:
Excuse me... volgens mij had ik het over sporen in het algemeen en heb ik het woord wielsporen niet gebruikt.

Overigens ben ik van mening dat de meeste mensen beter op les kunnen gaan Knipoog


En als je les hebt? Is altijd wel makkelijk praten voor andere mensen

Maar schroom niet; hij staat in Utrecht

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:32

Hey, ik val jou niet aan hoor.... Ik vind gewoon dat mensen niet zo snel moeten oordelen over het rijden met sporen. En les is idd voor veel mensen niet overbodig. Zelfs onze topruiters en amazones hebben nog les, dus je maakt mij niet wijs dat er veel mensen zijn die dat niet meer nodig hebben. Of het te betalen is, is natuurlijk een ander verhaal. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk... Maarre, ik neem je aanbod zo aan, hoor!!! Ik stap er wel op!!!!!

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:37

Suel schreef:
Hey, ik val jou niet aan hoor.... Ik vind gewoon dat mensen niet zo snel moeten oordelen over het rijden met sporen. En les is idd voor veel mensen niet overbodig. Zelfs onze topruiters en amazones hebben nog les, dus je maakt mij niet wijs dat er veel mensen zijn die dat niet meer nodig hebben. Of het te betalen is, is natuurlijk een ander verhaal. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk... Maarre, ik neem je aanbod zo aan, hoor!!! Ik stap er wel op!!!!!


Zonder sporen en zweep en dan niet zeuren dat ie niet loopt... Haha!

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:43

Mag jij op die van mij, zonder sporen en zonder zweep!!! *LOL*

Sta ik klaar met de Cheese! voor meer BOKT-plezier!!!

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:50

Deal! OK dan!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:50

Quellian, als je les hebt zegt je instructie dan nooit iets over hem sneller aan het been te maken? Het is toch jammer dat je van je paard accepteert dat hij niet naar gewone hulpen luistert. 1 keer aandrijfhulp, luistert hij niet, dan nog 1 keer aandrijfhulp met 1 echte klets van de zweep. Hoef je maar een paar keer te doen en dan weten 99% vd paarden echt wel wat jij met aandrijven bedoelt. Dan leert hij wat.
En we hebben het niet over gewone sporen maar over wielsporen om hem gewoon aan het lopen(voorwaartse hulp) te krijgen.
Die wielsporen zijn( bij mijn weten) bedoeld om juist hele fijne, kleine hulpen te geven in de hogere dressuur.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:55

Ik geef ook kleine hulpen, meer heeft ie ook niet nodig. Als ik die sporen alleen al omheb, gaat ie als de brandweer zo snel. Dus geen probleem.


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:55

okee

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:41

ik rij nu in de L2 met wielsporen en geen zweep, maar die zijn ontzettend bot. En wat er idd al gezegd is, ze hoeft het gerinkel maar te horen of ze weet precies wat ik om mijn laars heb. Eigenlijk gebruik ik ze ook heel weinig (heb ze vrij laag ziten) en als ze dan niet doorloopt geef ik even een prik. Werkt heel goed!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:41

Ow, alsjeblíeft hou nou eens op met dat gezeur over "mijn paard kan ik zonder zweep en sporen rijden" en "jij kan niet rijden als je met sporen en zweep rijd" Want dat is nu wel een beetje erg afgezaagd!!!

Ik rijd helemaal geen wedstrijden en rijd met wielsporen.... shoot me.

Kan ik zeker helemaal niet rijden?

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:55

Ik rij ook met wielsporen en nog geen wedstrijden, als ik ga starten begin ik gewoon in de B.. mét wielsporen.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:14

Toch is een B proef en eventueel een L1 proef makkelijk zonder sporen te rijden. Zonder zweep kan ook, maar dat ligt aan het temperament en karakter van je paard. Ik heb tot het M1 zonder sporen gereden, maar de zweep pakte ik na het inrijden er soms nog wel eens bij.
Ik maak me wel een beetje zorgen om de steeds grotere sporen in de B, imo was dat een paar jaar minder nog veel minder.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:17

patos schreef:
Toch is een B proef en eventueel een L1 proef makkelijk zonder sporen te rijden. Zonder zweep kan ook, maar dat ligt aan het temperament en karakter van je paard. Ik heb tot het M1 zonder sporen gereden, maar de zweep pakte ik na het inrijden er soms nog wel eens bij.
Ik maak me wel een beetje zorgen om de steeds grotere sporen in de B, imo was dat een paar jaar minder nog veel minder.


ho ho, maar dan snap je denk ik niet wat ik bedoel: ik kan net zo goed zonder sporen rijden hoor, en een proef kan ik er ook nog wel mee rijden. Ik gebruik mijn sporen alleen voor de verfijning. Je moet het niet verwarren met niet zonder sporen KUNNEN rijden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:21

Helaas zien veel mensen de sporen niet als verfijning, maar als een gashendel omdat die van de kuithulp kapot is.

Daarom ben ik ook wel iemand die zich afvraagt of het wel allemaal nodig is in de B.
En ben ook iemand die het raar vind dat vanaf de M sporen verplicht zijn.
Jaja, ik weet dat het is om te laten zien dat je er mee om kan gaan.
maar laten zien dat het zonder ook goed kan, zou ook niet verboden mogen zijn.

Voor mij zouden dus de regels aangepast mogen worden
B/L2 geen sporen, dan kun je laten zien dat je paard aan de gewone hulpen staat, vanaf de M een keuze.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-04 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ctje5, Fly_high, Selina en 9 bezoekers