[LO]Zwengt uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

[LO]Zwengt uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 19:54

Haha! Grappig.


Ik verzorg voor een weekje de fries van een stalgenoot.
Paard kan nog niet zo veel(b nivo) en heeft veel moeite met galop.


Nu heb ik hem vandaag gelongeerd en wat me al eerder opviel is dat ie op sommige stukken enorm uit zwengt.
Ze brengt het hoofd naar binnen en de kont naar buiten, linksom ff meer als rechtsom. Het is net of ie wijkt voor de zweep.
Paard is niet gemeen en maakt zich erg groot als ie dit doet.

Nu heb ik hem flink voorwaarts gehouden wat ook nog wel een probleempje is en uitgebreid beloont als ie recht liept, en het werd wel beter.

Zou het gewoon een evenwichts probleem zijn? Of wat verzet tegen de zweep?

Het is niet mijn paard en zonder overleg ga ik er niks aanhangen, bij een evenwichts probleem zou het nu ook nog niet zoveel zin hebben denk ik.
En daarnaast longeer ikzelf alleen met een dubbel en verder niks.

Iemand ervaring hier mee?

btw ik ben nie hopeloos hoor, gewoon een vraag. Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 19:58

oeps foutje gemaakt Bloos! .
Deze hoort natuurlijk op het andere forum.

Ik heb de Mod al gpb't met de vraag of ie op de goede plaats gezet kan worden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:12

Ik verplaats hem Lachen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:38

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de eigenaresse hem anders longeert dan jij. Dan heb je in eerste instantie al te maken met een communicatie'probleem'.
Dat hij zo met zijn hoofd naar binnen loopt en met zijn kont naar buiten betekent m.i. gewoon dat hij scheef loopt. Waarschijnlijk heeft hij nog moeite om goed in evenwicht te lopen en gaat dan op z'n makkelijkst lopen. Goed voorwaarts houden is zeker goed, alleen voorkom wel dat hij gaat 'rennen'. Verder goed naar buiten sturen, vooral betreffende zijn binnenschouder, zodat hij weer recht loopt.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:18

Dubbele longe gebruiken, dan voorkom je het uitzwenken en werk je ondertussen ook gelijk door naar het rechtrichten.
Vergroot paard de volte dan stuur je hem terug op de volte via binnenlonge, verkleint paard de volte dan stuur je hem terug naar volte via buitenlonge.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:02

Als ik het verhaal goed begrepen heb, dan longeert ze al met een dubbele longe. Ik zelf vind de oplossing van het naar buiten sturen van het paard door de buitenlonge niet geweldig. Je 'trekt' als het ware het paard naar die kant, waardoor het paard weer uit evenwicht is. Naar mijn idee kan je dit beter oplossen door het paard naar buiten te sturen door een combinatie van je lichaamshouding en richting aangeven met de zweep.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:15

Juist doordat paard naar binnen valt gooit paard zichzelf scheeft en zul je hem in evenwicht moeten brengen door paard terug naar die voltelijn te sturen, op moment dat paard daar is zal hij gelijk nageven.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:29

Ja, maar dat kan dus ook op een andere manier, zie pb Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 10:11

Ik longeer dit paard enkelt aan het hoofdstel.

Vanwege mijn rug kan ik geen grote paarden(dit is een fries) aan de dubbel hebben en al helemaal niet als ze zo moeilijk zijn en moeilijk voorwaarts. Ik vind het met mijn eigen paarden al moeilijk en zwaar genoeg(fjord/haf)

De eigenaresse is met vakantie dus ga ik geen toestanden uithalen zonder eerst te overleggen.

Het ging er gewoon om dat het paard wat in beweging zou blijven.

Verder ben ik er nu bijna van overtuigd dat het een evenwichts probleem is.
Alleen op de open stukken in de bak doet ie het, hij zwengt zijn hele kont naar buiten en dat hoofd kijkt naar binnen. Zodra hij de omheining weer naast zich heeft(ik longeer altijd op de 2e hoefslag!) wordt ie recht en gaat die neus over de grond. Om daarna weer op het 'open' stuk uit te zwaaien.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:14

Pas op dat hij niet aan de omheining gaat kleven, want dan is hij nooit recht. Hij zoekt steun, maar blijft uit evenwicht.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 19:19

Daarom longeer ik altijd 2e hoefslag

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:15

Dat begreep ik al uit je verhaal. Maar je zegt dat hij wanneer hij de omheining weer naast zich heeft, hij weer recht loopt. Op de open stukken verliest hij weer zijn evenwicht. Naar mijn idee is het paard dan dus niet recht bij die omheining, hij vindt daar nog teveel steun. De 2e hoefslag is waarschijnlijk nog te dichtbij.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 09:33

Juist als ie bij de omheining komt wordt ie recht, dan spoort ie netjes en gaat heel relaxed met het hoofd naar beneden.

Ik ga vanmiddag eens in de andere bak staan, die is wat meer vierkanter dus minder hekwerk.