Dikke paarden in de wei........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Dikke paarden in de wei........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:18

Mijn paarden zijn altijd te dik Boos! !!
Ik krijg ze maar niet echt mooi op maat. Ze lopen 8 uur per dag op een kale wei, krijgen een kilo biks per dag en 's avonds een hapje hooi.
Ze werken gemiddeld 5 x in de week een uur.

Ze meer laten werken lukt niet, geen tijd.
Minder in de wei ook niet, ik zet ze buiten als ik naar m'n werk ga en haal ze binnen als ik terug kom.
Soms hoor ik wel eens mensen die hun paarden 24/7 buiten hebben. Dan groeien ze toch dicht???

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:19

Eeen kilo bix vind ik wel errug veel!!
Mijn beessies lopen inderdaad 24/7 buiten en krijgen NO WAY bix. Ze moeten flink werken, anders groeien ze dicht. Waarom geef je bix tijdens de weidegang?

Ik vind het makkelijk gezegd dat je niet meer tijd hebt. Probeer dan een oplossing te zoeken, zoek iemand die ze aan het werk kan houden!

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:23

Die van mij heeft in de lente/zomer/herfst ook altijd een buikje hangen.
Maar hij werkt ook amper, zelfde als jou, geen tijd.
Ik wil niet dat iemand anders hem bijrijd (vooral niet nu hij nog niet goed is ingereden).

Wat is de reden dat je hem biks geeft? Ik zou hem voor de honger dan zemelen ofzo geven.
Daar worden ze niet dik van(geloof ik, iemand die het zeker weet?).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:41

Als ze op de wei staan hoef je ze geen biks bij te voeren, alleen hooi als het erg kaal is. Ruilen Haha! ? Die van mij is haast niet dik te krijgen, die krijgt nu wel biks (met mais) naast weidegang en hooi, ik blijf die ribjes zien.... (Ze is wel ontwormd overigens).

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:48

Nou, ik vind het vrij normaal om een paard biks bij te voeren hoor, ook bij weidegang! In biks zitten heel veel stoffen die het paard niet zo uit de wei kan halen.
Mijn arab staat op een (kale) wei, krijgt 2 plakken hooi per dag, 1,5 kg brokken (sportbrok nog wel) en 1,5 kg musli. En hij is absoluut niet dik!
Ik vind niet dat je veel voert voor een paard met die arbeid. Als ie toch dik blijft, dan zou ik nog maar een halve kilo brok geven, en de helft hooi als wat je nu geeft.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:55

Misschien kun je wat minder krachtvoer geven en een greenmask voor je paarden kopen. Met zo'n ding kunnen ze nog maar de helft binnenkrijgen van het gras. Het is wel erg wennen voor het paard maar na een aantal frustrerende uurtjes (in het begin telkens maar een half dag je om) leren ze er wel mee omdaan, ookal denk je echt van niet. Scheelt echt! Mijn pony is echt niet vet op dit moment: vorig jaar was hij bijna twee keer zo dik.

Een greenmask kun je kopen bij de paardendrogist... Het heet greenguard:
Citaat:
Greenguard
De Greenguard is een mondmasker met gaten waarmee uw paard lekker kan grazen, maar waarmee de hoeveelheid gras die hij daadwerkelijk binnenkrijgt aanzienlijk verminderd wordt (ca. 50%). Met de Greenguard moet uw paard iets meer moeite doen en wordt het gras hoger afgegeten. De Greenguard doet dus niets af aan het plezier en het nut van grazen en hindert het paard absoluut niet bij het ademen, water drinken of bij sociaal contact. Voor een optimale pasvorm is een speciaal halster verkrijgbaar.

U kunt de Greenguard 1 week uitproberen voor slechts EUR 8,95. U kunt hem gewoon gebruiken en kijken hoe uw paard of pony er mee om gaat. Wij laten de Greenguard na een week weer bij u afhalen. Als u besluit om een Greenguard aan te schaffen, trekken wij het "test-bedrag" van de aanschafprijs af.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:19

Dat ik hier anders over denk is wel duidelijk, ga er niet over discussieren, ieder moet doen wat hij denkt dat goed is.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:34

Antheman schreef:
Eeen kilo bix vind ik wel errug veel!!
Mijn beessies lopen inderdaad 24/7 buiten en krijgen NO WAY bix. Ze moeten flink werken, anders groeien ze dicht. Waarom geef je bix tijdens de weidegang?

Ik vind het makkelijk gezegd dat je niet meer tijd hebt. Probeer dan een oplossing te zoeken, zoek iemand die ze aan het werk kan houden!


Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar in je profiel zie ik dat je shetlanders hebt - dat is wel een beetje anders, mijn shetten krijgen ook geen brokjes. Voor mijn rijpaarden vind ik dat een ander verhaal. Ik vind dat er niet genoeg in het gras zit (zaai ook weinig kunstmest), dus om allerlei gezondheidsproblemen te voorkomen voer ik een kilo per dag bij - stelt ook niet zo heel veel voor natuurlijk, op zo'n paardenlijf van 600 kg. Maar misschien heb je wel gelijk, moet ik toch een tijdje geen brok geven en alleen maar vitaminen/mineralen.

Over die tijd, taj, daar ging het eigenlijk niet over, maar voel me nu vanzelf wel in de verdediging gedrukt. Zoals jij het stelt klinkt het niet aardig en lijkt het alsof ik maar wat aanklooi......
Ik heb - om verschillende redenen -meer paarden en dan vind ik 5 x per week werken helemaal niet zo weinig, ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die daar niet aan toe komen...het is ook niet makkelijk gezegd dat ik niet meer tijd heb, het is gewoon zo. Je bent vreselijk van harte welkom om een 'gemiddelde dag' in mijn bestaan mee te lopen, dan zul je ook zien waarom ik niet (nog meer) mensen er bij wil om mijn paarden aan het werk te houden.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:39

PeruaansePas schreef:
Een greenmask kun je kopen bij de paardendrogist... Het heet greenguard:


Is er ook iemand die ervaring heeft met zo'n masker bij rijpaarden? Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gewoon nooit het lef gehad om het te proberen.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:49

Antheman heeft geen shetlanders maar een haflinger en een Merens.
Waarom ze er shetlanders in heeft staan weet ik niet. Misschien vindt ze die ook leuk!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:54

Hmmm lastig... Ik zou eigenlijk ook eerst zeggen; minderen in biks. Maarja, dat komt van iemand met een Haflinger en een IJslander, die worden al dik als ze alleen al naar gras kijken...
Over het algemeen werkt het goed om meer te bewegen en minder te eten... Maar om meer te werken hebben ze wel energie nodig, aan de andere kant is vet ook opgeslagen energie

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:41

Geen brokken meer geven. En dan voor de mineralen die ze dan mist kan je zo'n rode liksteen (mineralenblok)halen.
Op ruwvoer (hooi/kuil) zou ik niet minderen, dat is belangrijk voor een paard en dat kunnen ze niet missen, maar brokken daarin tegen wel.
En van ruwvoer worden ze niet vet.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:01

Ja sorry hoor Kendra, jij start het topic dus wil je er iets mee. Ik geef mijn mening en heb al aangegeven dat ieder moet doen wat hij denkt dat goed is.
En ik heb inderdaad geen shetlander hoor, maar een haffie en een merens. en van de discussie wel/geen bix distancieer ik me.
En over je tijd: ik rij ook 2 paarden naast mijn werk, iedere dag!
En ik moet ook een huishouden regelen, man behagen , rekeningen betalen, vriendinnen opbellen etc. Ik weet heel goed hoeveel tijd een paard kost.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:08

Kendra schreef:
Citaat:
Is er ook iemand die ervaring heeft met zo'n masker bij rijpaarden? Ik heb er wel eens over nagedacht, maar gewoon nooit het lef gehad om het te proberen.


Ik heb geen Shetlander maar een hackney. Bij hem werkt het dus. Het is wel een beetje 'mensen-zielig'**, maar hij steekt nog elke dag zijn neusje vrijwillig in het halster met greenguard... Daarna frot ik er wat riet tussenlangs: dat is zijn favoriet en kan hij niet eten met zo'n ding.

Tja soms kun je niets anders.

**Mensen-zielig: als dieren er iets is met dieren wat zielig lijkt maar het niet is. Het lijkt zielig als je het dier vermenselijkt... Haha!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:18

Citaat:
Ik heb geen Shetlander maar een hackney. Bij hem werkt het dus. Het is wel een beetje 'mensen-zielig'**, maar hij steekt nog elke dag zijn neusje vrijwillig in het halster met greenguard... Daarna frot ik er wat riet tussenlangs: dat is zijn favoriet en kan hij niet eten met zo'n ding.


Dit lijkt mij best een goede oplossing! Maar ik heb ook wel eens gehoord dat ze er behoorlijke schuurplekken van krijgen. Heb jij daar geen last van?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:53

Nee *ik* heb er geen last van Haha!. Om het halster (neus) heb ik een nepbontje genaaid en die verschoon ik regelmatig. Achter de oren ook nog geen schuurplekken. Wat hij wel krijgt is wat meer 'eelt' op zijn neus, vooral in het begin. Oja in het begin was zijn neusje wel wat geschaafd, maar dan liet ik hem een dag of twee zonder lopen... tot het geheeld was. Hij ging namelijk met zijn neus op de grond (!) draven om hem af te krijgen. Zoals ik al zei: ze moeten er echt aan wennen. Ik heb dat ding in het begin ook niet direct dag en nacht omgelaten.... Maar na een x aantal dagen (weet niet meer precies hoelang) leren ze er goed mee eten en dan is het geen probleem meer.

Het is wel moeilijk om die frustraties van je paard aan te zien (ik ging dan maar weg...). Maar zoals een vriendin die de greenguard aanraadde al zei: ze wennen er echt aan, maar soms is het doorzetten moeilijk hoor!! En ook mijn pony is er inmiddels helemaal aan gewend. Uiteindelijk is het beter voor hem: geen speknek en vette pens wat weer overbelasting op de pezen geeft, hem sloom maakt en kans op hoefbevangenheid geeft. Hij hoeft niet meer een snelcursus slank-op-stal-in-zijn-eentje te volgen Haha! Tot slot: ik maak me om bovenstaande geen zorgen meer, dus ook beter voor mijn eigen gemoedsrust.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:36

een kilo biks wel erg veel, de mijne wordt 5 xper week gereden en krijgt een kwart kilo muesli. puur voor, de vitamines erbij
ik denk dat je ook wel kunt stoppen met strooien van kunstmest.
als jouw paarden er dik van worden, bevat je gras dus genoeg voeding.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:41

Mijn merrie die volop aan het zogen is krijgt een halve kilo bix. En dat is topsport hoor zogen, ze horen aan gras gewoon genoeg te hebben.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:04

Citaat:
Soms hoor ik wel eens mensen die hun paarden 24/7 buiten hebben. Dan groeien ze toch dicht???


daar klagen mijn stalgenoten ook steen en been over.....

Ik weet hoe mager mijn paard in de winter wordt, en ga er vanuit dat de natuur het zo regelt dat hij nu een reserve opbouwd die hij van de winter hard nodig heeft.

Brokjes krijgt hij niet, maar wel een handje müsli, want de biotinepoeder moet dagelijks naar binnen en dat likt ie niet zomaar op.

Wat je kan overwegen is PAVO-Aura te gaan voeren, dat zijn een koeken, 1 koek bevat evenveel mineralen en vitamines als een kilo brok. Dan krijgt je paard toch binnen wat hij nodig heeft en geen extra eiwitten

Mijn stalgenoten zetten hun paard 's nachts op de plaat (stuk blubber/zand waar ze in de winter staan) zonder hooi om af te slanken, ik kan daar met mijn verstand niet bij, zoiets doe je toch niet? Alleen omdat het optische plaatje mooier is als ze erop rijden

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:21

tis toch niet zo raar om je paard biks bij te voeren als ie gewoon moet werken? mijn paard staat ook 24/7 op de wei, krijgt hooi en 3kg biks bijgevoerd anders valt hij erg terug.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:44

Je kan eventueel om ervoor te zorgen dat ze minder dik worden:

Hippostar Vipagraan voeren (granenmix met een vitamine brokje erin, moeten je paarden overigens wel tegen haver kunnen)

Of

Pavo Stimix (meusli zonder haver, meusli waar ze niet dik van worden)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:56

Als ik mijn paard 24/7 op de wei zet, heeft hij binnen de kortste keren een enorme grasbuik ontwikkeld. Voor de kijker heb ik dan een 'dik paard'. Blijf ik daarnaast gewoon elke dag 1 tot 2 uur rijden, dan kun je er donder op zeggen dat hij van achteren (bij zijn flanken) enorm invalt als ik geen krachtvoer bij geef. Noem dat dan nog maar eens 'dik'. Knipoog

Sommige paarden hebben meer aanleg om dik te worden dan andere paarden. Je zou het op zich kunnen proberen om de biks stop te zetten, dan weet je iig wat het effect is. Vallen ze dan van achteren in, dan lijkt me dat ook geen goede ontwikkeling. Van een beetje krachtvoer worden ze echt niet dik hoor, een kilo per dag als ze elke dag werken lijkt me vrij normaal. En zeker als ze al op een vrij kale wei staan, daar halen ze echt niet veel voedingsstoffen meer af.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:53

Antheman schreef:
Ja sorry hoor Kendra, jij start het topic dus wil je er iets mee. Ik geef mijn mening en heb al aangegeven dat ieder moet doen wat hij denkt dat goed is.
En ik heb inderdaad geen shetlander hoor, maar een haffie en een merens. en van de discussie wel/geen bix distancieer ik me.
En over je tijd: ik rij ook 2 paarden naast mijn werk, iedere dag!
En ik moet ook een huishouden regelen, man behagen , rekeningen betalen, vriendinnen opbellen etc. Ik weet heel goed hoeveel tijd een paard kost.


Mmm, maar het klinkt allemaal wel een beetje aanvallend..

Ik vind vijf keer per week heel netjes, moet genoeg zijn lijkt me. En 1 kilo biks voor een werkend paard is ook niet veel...sommige paarden hebben inderdaad meer aanleg om dik te worden, net als hun vrouwtjes Haha!

Maar hóe dik zijn ze en hebben zij daar ook echt last van? Ik bedoel, vind jij ze slanker mooier of zijn ze zo dik dat ze er zelf last van heben? In dat geval zou ik ze bijv 5 ipv 8 uur buiten zetten. Helemaal ideaal is ze voor dat ze de wei in gaan even aan een stapmolen te (laten) zetten maar ik weet niet of je daar de mogelijkheden voor hebt? Of in dat uur werk zwaarder werk verrichten zodat ze wat meer afvallen...

Ben wel benieuwd naar een fotootje van die buiken Haha!

Succes!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:57

Antheman schreef:
Eeen kilo bix vind ik wel errug veel!!
Mijn beessies lopen inderdaad 24/7 buiten en krijgen NO WAY bix. Ze moeten flink werken, anders groeien ze dicht. Waarom geef je bix tijdens de weidegang?

Ik vind het makkelijk gezegd dat je niet meer tijd hebt. Probeer dan een oplossing te zoeken, zoek iemand die ze aan het werk kan houden!

Helemaal mee eens!
Voor de nodige vitamienen geef ik wel 3 handjes meuslie, en ik rijd nu ook per dag minstens een uur heel erg intensief, met heel veel draf en galop. Lachen
Dat heb ik nu 3 dagen achterelkaar gedaan, en ze is nu al bijna weer helemaal mooi op maat! Lachen

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:59

Gail schreef:
Ben wel benieuwd naar een fotootje van die buiken Haha!

Ik eigenlijk ook wel Haha!