Zadelpasverslag, ook in een kaart uitgewerkt met legenda.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Zadelpasverslag, ook in een kaart uitgewerkt met legenda.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 17:39

Ok,
Zadelmaker is dus net geweest en het viel me tegen…
Had niet verwacht dat het nog zo lastig zou zijn!

Ik heb in een worddocumentje een foto bewerkt met de 3 grootste probleem punten, voor diegene die het interessant vinden:
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1014909476

Probleem 1 (ZWART)
De schouder, hij heeft daar een enorme spier zitten die heel snel in de verdrukking zit, dus moet een zadel hebben met extreem rechte zweetbladen.

Probleem 2 (BLAUW)
Net achter de schoft loopt er nog een spier door deze is vrij ontwikkeld en daar waar de spier ophoudt zit dus eigenlijk een soort dal…
Mijn eigen zadel loopt daar dus gewoon overheen waardoor je dus een heel middenstuk hebt waar geen kussen ligt.. (ships is nog best wel moeilijk te omschrijven)

Probleem 3 (PAARS)
Zijn korte rug…
Ik wou graag een compact massaal paard en ik heb er eentje hoor.
Op 1 na waren alle 17,5 inch zadels te lang waardoor ze dus achter de laatste rib in de lendenen drukken,
Daarover straks meer…


Eerste zadel was geloof ik een Stubben scandica (ik had niets over mijn merken voorkeur gezegd want wou eerst eens kijken wat goed lag, Stubben vind ik namelijk echt rot).
Lag echt voor geen meter, weer dus een heel stuk rug waar geen kussen op lag, ook kwam de schouder in de verdrukking.
Een Anky zadel, nog beroerder was nog langer dus drukte achter in de lendenen.
Een KN, was wat beter, alleen slechte schoudervrijheid.
Nou ja, zo nog een aantal merken gehad en het was allemaal niets.

Toen kwam hij aan met een zadel,
Sjezus wat een lelijk ding…
Had wel wat weg van een IJslanderzadel.
Eén keer raden… lag dus super. De druk over de hele kussens perfect verdeeld, super schoudervrijheid, mooi kort maar toch genoeg zitting voor mijn kont.
Het zadel is Italiaans, het is een merk wat in NL eigenlijk onbekend is.
Zadel heeft een enkel zweetblad en wordt ook close-contact zadel genoemd.
Ik heb er op gereden en Ozep liep heel ontspannen, de zitting vond ik super alleen de zweetbladen was ik niet zo wild van, ook het kussen vind ik knudde.

Om wat vergelijkingsmateriaal te hebben, hebben we er nog een Passier met diepe zit opgehad ik heb zelf een gewone passier dus vond het wel leuk om te vergelijken.
Deze was ook weer wat te lang in de rug, maar goed, toch even geprobeerd.
Ozep was gelijk gespannen en in het aanspringen gaf hij een loei van een bok, ook op de lage zijde ging het koppie tussen de voorbenen en kreeg ik een serietje te verwerken.
Ben gelijk afgestapt, dit kon geen toeval zijn….

Gelijk de Italiaan er weer op gegooid en hoewel hij nog wel wat gespannen was kon ik weer gewoon zonder problemen aangalopperen.

Toen is hij nog even terug naar de zaak gegaan want hij dacht nog wat in huis te hebben wat wel goed op Ozep zou kunnen.
Was dus een 17 inch zadel, ik heb er op gestapt en 5 passen gedraafd maar ik kan mijn kont er echt niet in kwijt…

Dus eigenlijk een goed zadel gevonden voor Ozep maar zelf niet zo tevreden mee,
scheelt wel dat het zadel ook uitvoerbaar is met een dubbelzweetblad en dat ze ook de kniewrongen naar wens kunnen maken.
Het is kalfsleer en in elke kleur te verkrijgen, dus ook in het door mij zo felbegeerde rood-bruin…
Ik krijg 1 dezer dagen een folder waarin de mogelijkheden staan.

Moet ik nou happy zijn of niet Verward


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 17:46

Bedenk maar zo, als je eenmaal in het zadel zit hoef je er niet meer tegen aan te kijken Lachen
Verder is het natuurlijk wel zo dat je duidelijk verschil merkt bij Ozep en dat je daar meer aan hebt, dan een zadel wat er mooier uitziet Lachen
Terwijl je het paard er onder 'kapot' loopt...

Misschien ziet de dubbele zweetblad versie er in het rood-bruin wel veel leuker uit dan degeen die je nu uitgeprobeert hebt *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 17:49

Ben niet nieuwsgierig maar voor welk merk zadel heb je nu gekozen ??

Ik weet dat Freddy´s Ruitershop ook een nieuw merk had ook italiaans schijnen mooie zadel te zijn en idd DE mooie kleur Kwijl .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 20:03


Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:52

Heb je eindelijk een zadel wat past bij je paard, is ie lelijk Huilen
Tsja, ik kan me voorstellen dat je daar niet echt gelukkig van wordt, ik vind het ook belangrijk dat het er nog enigzins mooi uitziet.
Anders heb je ook zoiets van: geef ik mijn zuurverdiende geld aan dat lelijke ding uit.
Je kunt natuurlijk altijd nog even verder kijken naar andere merken.
En anders zit er denk ik niets anders op om hem toch maar te kopen.
We willen natuurlijk wel foto's zien Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:07

Of toch een Daaleman?

Nulla tenaci invia est via

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 06:58

Ik zou gewoon blij zijn dat je een zadel hebt gevonden dat goed op ozep past, misschien moet je gewoon even een foto laten maken met jou op het zadel zodat je kan zien hoe het oogt.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 08:40

Maatwerk is ook nog steeds een optie.
Dat kan dan idd van Daaleman zijn, hoewel de optie van Prakkie (Frans wat helemaal wordt aangemeten) me ook heel erg trekt.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:28

Ja, het is natuurlijk wel fijn dat je een goed passend zadel hebt gevonden, maarre.... het oog wil ook wat Haha!
Ik zou denk ik toch ook maar een afspraak met Daaleman maken; heb je wel een zadel wat helemaal op maat gemaakt is voor Ozep.
Is het geen idee om sowieso ook met een schapevacht schabrak te gaan rijden.... Verward Mijn paard is nogal gevoelig op de rug (mijn zadel ligt wel goed hoor!), maar met die schapevacht laat ie veel makkelijker los in zijn rug.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 09:30

Ik heb Daaleman van de week al gebeld
maar zit nog met een vraag, misschien dat jullie dat weten...

Ik heb dus begrepen dat het een standaard zadel is, wat hij dan gaat aanpassen aan je paard...

Daarom neig ik iets meer naar dat Franse wat Prakkie heeft,
daar wordt eerst je paard helemaal opgemeten, dan jijzelf en DAN PAS wordt het zadel gemaakt.


Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:32

O ja? Mijn instructrice heeft ooit een zadel op maat laten maken en ik heb van haar begrepen dat ze bij Daaleman dan een gipsafdruk van de rug van je paard maken.. Verward Zal ik ff navragen voor je hoe dat toen (10 jaar terug) gegaan is?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 09:33

Dat bedoel ik dus met maatwerk!!!
Dat spreekt mij enorm aan, als ik toch een neiuw zadel moet dan gelijk maar helemaal perfect!

Als je dat zou willen navragen heel graag!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:37

Ik zal d'r ff proberen te bellen vandaag. U hoort nog van mij Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:39

Bij de ruiterzaak waar ik altijd kom (in de buurt van Den Bosch) hadden ze het laatst ook over een Italiaans zadel dat helemaal op maat gemaakt werd voor je. Carl was er super over te spreken en dat is hij niet zo snel. Dat werkte ook met speciale maten opnemen en allerlei ingewikkelde zaken. Ik heb toen niet alles meegekregen, ging ook een beetje buiten budget *grin*. Als je wil kan ik eea voor je navragen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:11

Pava schreef:
Is het geen idee om sowieso ook met een schapevacht schabrak te gaan rijden.... Verward Mijn paard is nogal gevoelig op de rug (mijn zadel ligt wel goed hoor!), maar met die schapevacht laat ie veel makkelijker los in zijn rug.


Op zich is dit een fijn hulp middel. Ik heb zo´n dure van Christ super maar ikgebruik heb alleen voor het springen.

Een paard moet ook zonder hulpmiddelen goed kunnen lopen (door de rug enz) . Mensen die gelpads en bontjes gebruiken om een zadel goed te laten liggen kunnen beter een zadel bij de zadelmaker brengen of op zoek gaan naar een wel passend zadel. Voor omdat een niet goed passend zadel meer schade aanricht dan je denkt. (niet negtaief tegen jou hoor pava Knipoog ).

Waarom gebruik ik het bontje omdat met springen toch een hoop van de rug gevraagt wordt en hij met springen moeite heeft om de rug los te laten. Sinds mijn nieuwe zadel gaat het veeel beter na een tijdje ben ik pas het bontje gaan gebruiken alhoewel ik hem wel had liggen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:52

Pris, ik begrijp wat je bedoelt Haha! Het kan nooit de bedoeling zijn dat je een gelpad ofzo gebruikt omdat je zadel anders niet goed ligt.

Ik vind ook dat mijn paard zonder hulpmiddelen ontspannen moet kunnen lopen Knipoog Maar mijn paard is gewoon van nature gevoelig op de rugspieren, misschien ook omdat ie nog maar 5 is Verward Daarom heb ik die schapevacht gekocht (ik heb een ander merk Mattes, net zo duur als de Christ Haha!).

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:53

Mijn ervaring met Daaleman is dat hij een aantal "standaard type zadels" heeft :, dus een paar dressuur types , vz types etc. Vervolgens heeft hij een heleboel kale bomen bij zich. Dan wordt er gekeken welke boom het beste aansluit bij de rug van je paard. Op dit type boom wordt dan het zadel van het type zadel wat jij kiest opgebouwd , wat je vervolgens weer kunt aanpassen aan jouw paard ( denk aan schoudervrijheid etc.) en jijzelf ( b.v. lange zweetbladen ) etc. Ook noteert hij , hoe het zadel gevuld moet gaan worden. Of hij ook met afdrukken van een paardenrug werkt weet ik niet, niet standaard in ieder geval.
Ik heb genoeg vertrouwen in de Daalemanners om er vanuit te gaan dat wanneer het niet lukt om voor jouw paard een passend geheel te creeeren , het van te voren vertelt zal worden.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:03



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, mriek1990, Orthos, StalNollie, Suliko, Vagabondo en 126 bezoekers