Sweet Iron

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Sweet Iron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 14:53

Iemand ervaring met bitten van dit materiaal? Worden zeker alleen in de westernsport gebruikt?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:11

Persoonlijk merk ik niet veel verschil bij mijn pony met een gewoon bit of een sweet iron bitje. Sweet iron wordt idd veel bij het westernrijden gebruikt, maar ook daar hebben ze van dit materiaal gewone trensjes hoor.
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:33

Miran, zowel de shanks van Milena als de trens van Leonardo zijn van sweet iron.
Persoonlijk merk ik dus bij Milena wel verschil, maar bij Leonardo niet. Milena vindt sweet iron duidelijk lekkerder dan rvs. Maar ja, die gekke merrie is ook dol op roest.....

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 17:24

Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik het eens proberen (niet rijden, alleen passen)? Ik kwam zo'n bit tegen op een site met spullen voor IJslanders en werd erg benieuwd of dat echt werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 17:58

*LOL* Je mag er ook gerust mee rijden hoor; dan doe je je teugels op het bovenste oogje, dan werkt het gewoon als een trens en heb je de hefboomwerking niet.

Ik vind echter wel (maar wie ben ik) dat je uit moet kijken met de dikte van deze bitjes; ze zijn heel dun, dus een stuk scherper dan waar je nu mee rijdt. Ik vind de overstap terug naar een reguliere trens moeilijk, omdat de gevoeligheid van de paardenmond echt verandert...
Ik weet echter niet of er ook dikkere trensen zijn van sweet iron...

Als je het wilt proberen, zul je overigens wel ook m'n one-ear hoofdstel moeten gebruiken want het bit zit erin geschroefd Haha! Je mag het vanavond pakken hoor, uit onze grote zadelkast, ik kom nl. niet. Liek heeft Mileen gedaan vandaag, ik ga me bezatten met m'n collega's en daarna gruwelijk shoarma eten Party!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:41

Ik weet niet of je het al wist, maar Sweet Iron roest snel, wat paarden dus lekker vinden en op het bit beginnen te knabbelen Lachen

Volgens mij maakt het wel degelijk verschil. Maar kan iemand mij misschien uitleggen dat wanneer paarden roest lekker vinden, en dus met een bit van sweet iron wordt gereden, er ook bitten van RVS worden gebruikt?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 08:22

XoNo schreef:
Ik weet niet of je het al wist, maar Sweet Iron roest snel, wat paarden dus lekker vinden en op het bit beginnen te knabbelen Lachen

Volgens mij maakt het wel degelijk verschil. Maar kan iemand mij misschien uitleggen dat wanneer paarden roest lekker vinden, en dus met een bit van sweet iron wordt gereden, er ook bitten van RVS worden gebruikt?


Nou mijn gele geval knabbelt dus net zo hard op een RVS bit als op een SI bit, dus denk dat dat verschil dan echt aan het paard ligt.
Persoonlijk zie ik roest nou niet echt iets positiefs toevoegen aan de gezondheid van mn paardje. Lijkt mij dat het oppervlak dan ruwer wordt, en dat kan toch onmogelijk lekker zijn? Vandaar dat er misschien RVS bitten worden gebruikt Verward ? Ik doe ook maar een gooi Haha! .
Ben idd ook wel benieuwd waarom er ooit SI bitten zijn uitgevonden of RVS bitjes. Zal eens kijken of dat in mijn boek over bitten staat vandaag.
Viv

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:54

Vippie schreef:
Ben idd ook wel benieuwd waarom er ooit SI bitten zijn uitgevonden of RVS bitjes. Zal eens kijken of dat in mijn boek over bitten staat vandaag.
Viv

Laat je het ons weten als je iets gevonden hebt, want volgens mij weet niemand het waarom. Haha!

En ik denk niet dat roest iets negatiefs toevoegt aan de gezondheid van je paard, volgens mij is het niet slecht voor je paard, anders zouden ze het niet eens meer gebruiken, dacht ik zo Lachen En dat het oppervlak ruwer wordt is inderdaad wel zo, maar ja...smaken verschillen, het ene paard zal dat wel lekker vinden, het andere niet Verward