Auto kopen, hoe doe je dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Auto kopen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:05

Klinkt een beetje blond mn titel, maar hier gaat het om:
Ik wil binnenkort een tweedehands auto kopen, maar ik vraag me af wat voor vragen je nu moet stellen. Ik ben namelijk geen technisch wonder. Ach gut
Ze zeggen bijv dat de vraagprijs altijd te hoog is en je dus daar behoorlijk onder kan gaan zitten (met bieden). Maar hoeveel ga je eronder zitten? 10%? 25%? Verward
En waar kun je allemaal om vragen (in de 'afleverprijs' zeg maar)?
Natuurlijk vraag je om het schadeverleden van de auto (heb ik gehoord).
Waar moet ik dus allemaal aan denken?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:08

Mijn advies: probeer iemand te vinden die verstand heeft van auto's en met je meegaat.
Als je echt totaal geen verstand van auto's hebt, ben je een makkelijk object om besodemieterd te worden Knipoog
Je kunt natuurlijk allerlei vragen stellen, maar als je geen manier hebt om te checken of de antwoorden kloppen, dan schiet je er weinig mee op.
Een aankoopkeuring (via de ANWB) is ook wel een aanrader.
Het kost wat geld, maar je hebt toch een stuk meer zekerheid.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:09

als het je eerste auto is, zou ik zeggen: neem iemand mee die er verstand van heeft, anders word je gen**id waar je bijstaat!

Ik ben mijn 24ste auto aan het "verslijten" en heb de auto die ik nu heb bij een (achteraf gezien) malafide handelaar gekocht, mijn vorige 23 auto's heb ik bij garages gekocht en daar zal ik de volgende ook weer kopen, want de ellende die ik met dit exemplaar heb, wens ik mijn ergste vijand nog niet toe!

Ik zou sowieso niet van een handelaar of particulier kopen, tenzij je erg veel verstand van auto;s hebt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:17

Ook al ga je met iemand mee die er verstand van heeft, kun je zelf ook wat dingen doen.
Ga sowieso niet over een nacht ijs. Informeer je over het merk dat je eventueel wilt hebben, en over de lijstprijs die ze normaal zouden moeten opbrengen, zo kun je wel voorkomen dat je teveel betaald. Verder zou ik gaan kijken bij garages met Bovag garantie sticker, en op een auto eventueel een ANWB keuring laten doorvoeren (ligt aan het bedrag van de auto natuurlijk)
Laat je verder niet lekker maken met garanties, en vooral: zoek een adres bij jouw in de buurt waar je de auto vandaan haalt, en waar je altijd naar terug kunt als er wat mocht zijn. Mijn collega heeft eens een auto gekocht in Apeldoorn (woont zelf in Amsterdam) met een jaar garantie op onderdelen (maar niet het uurloon) en kon dus iedere keer naar Apeldoorn voor eventuele reparaties, en dat waren er heel veel. En geen vervangende auto in die gevallen...

Ik zou naar een garage gaan. En zulke dingen ook bespreken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:48

Ben je lid van de ANWB?
Die hebben een nuttige folder over het kopen van een Gebruikte auto, kun je van hun website halen. Als je geen lid bent, stuur mij dan even een PB met je e-mailadres.

Neem eventuele garantievoorwaarden heel goed door. Vaak staat er in de klein lettertjes dat dat alleen op het draaiend gedeelte is en dat gaat dus bijna nooit stuk... (Is mij ook maar verteld door mijn expert die met me mee is geweest toen ik een auto ging kopen Haha! )

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:59

Als je naar een garage gaat, kun je idd afdingen. De vermelde prijs is een prijs waarmee rekening wordt gehouden dat je een andere auto inruilt. Als je niks in te ruilen hebt krijg je vaak al korting. Verder afdingen doe ik eigenlijk nooit. Als ik het de auto waard vind, dan heb ik geen probleem met de prijs.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 10:18

Dit zijn nuttige tips. Nu moet ik op zoek naar iemand die verstand van auto's heeft. Maar waar vind ik die? Even mn collega's lastig vallen Lachen
Ik stuur je een PB Margreet, ik ben nml (nog) geen lid van de ANWB.

Gangster

Berichten: 1365
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:19

Ik werk nu bij Carnext, een onderdeel van Leaseplan. ik weet niet of je het kent maar wij verkopen hier autos die terugkomen van de lease.
Het hele terrein staat hier vol en per week worden er zo'n 500 autos verkocht. Eerst laten we de handelaren op de autos bieden en vervolgens kunnen particulieren voor autos komen kijken, en de auto kopen voor de handelaarsprijs + iets extra maar dit zal nooit veel zijn!

Het nadeel is dat je heel snel moet beslissen, omdat alle autos die op de lijst staan ook echt in 1 week verkocht worden, als ze niet door particulieren worden gekocht gaan ze naar de handelaar.
Maar daartegenover staat echt een lage prijs (vooral deze weken liggen de prijzen behoorlijk laag! )

Als je wat meer info wil kun je ff op www.carnext.nl kijken.

Nog veel succes!!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:21

Zoek een dealer die bij de BOVAG aangesloten is en eventueel een Nationale Autopas heeft. Je kunt nog steeds besodemietert worden, maar met de Nationale Autopas heeft de auto een boekje waarin de onderhoudsbeurten en reparaties staan.
Daarnaast is het misschien handig te vragen hoe zuinig de auto is (daar kunnen ze natuurlijk ook vanalles op antwoorden wat niet waar is, maar er zijn ook eerlijke mensen, met een beetje geluk tref je die Knipoog). En wat hij ongeveer zal kosten aan wegenbelasting. Vorige eigenaren, apk keuring, laatste grote beurt, wanneer distributieriem vervangen voor het laatst?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:28

Als het nodig is een nieuwe accu en vloeistoffen op peil brengen moet er trouwens altijd wel vanaf kunnen bij aflevering!
Sypheron: er zijn ook auto's met een distributieketting Haha! (gut, ik heb echt een boel geleerd...)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:31

Onderhoudsboekjes zijn vaak ook interessant. Kijk verder naar krasjes en deukjes en probeer voor te stellen hoe ze ontstaan zijn. Luister of de deuren zonder al te veel gekraak open gaan. Kijk of de lak nog in tak is, waar het portier tegen de spijl sluit.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:31

Nou weer wat geleerd, maargoed, als er dus een riem in zit, even daarna vragen *LOL*. Het is namelijk een van de vitale delen van de auto die redelijk goed onderhouden moet worden qua vervanging etc. En oh ja, weet niet of het al gezegd is, maar controleer even goed de diepte van het profiel van de banden! En of er vier (of twee keer twee) gelijke banden op zitten. Het is namelijk onveilig om met 3 of 4 verschillende banden te gaan rijden. (Volgens mij mag het tegenwoordig volgens de wet wel, maar persoonlijk vind ik het nog steeds niet zo slim..)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:35

Dat is een goede sypheron. Kijk ook of het profiel gelijkmatig is afgesleten, dus niet bijvoorbeeld aan 1 kant (veel) meer dan aan de andere kant. Dat kan duiden op een scheve auto.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 10:36

Heel leerzaam dit.
Gangster: bij leasebakken denk ik altijd direct aan het afcrossen van zo'n auto. Aangezien het een auto van de zaak is, zijn veel gebruikers er niet zo zuinig op. Tenminste zou werkt het bij mijn bedrijf.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:39

Laat je verder niet gek maken door het woordje APK, dat zegt namelijk helemaal niks. Een auto die vandaag APK gekeurd is, kan morgen opeens een wrak blijken te zijn. Bloos!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 10:45

Ik was toch wel van plan zo'n ANWB keuring te laten doen. Ik wil ook niet zo'n wrak van 500 euro kopen. Nieuw is me net iets te duur, maar een autootje van een jaar of 4 ligt binnen het budget.
Daarnaast wil ik een klein autootje, maar wel eentje die nog wel even meegaat. Ik zat aan een Seat Ibiza te denken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:51

Je hebt ook duurdere wrakken hoor. Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:57

Ik ben nu hard in m'n geheugen aan het graven wat de meegenomen expert allemaal met mijn autootje heeft uitgespookt voordat ik 'm kocht...
Het ging niet zachtjes... Scheve mond Had al bijna zoiets van DIE auto hoef ik dus niet meer Haha! Maar hij is perfect! OK dan!

Laat tijdens de proefrit op een rechte weg het stuur eens los, de auto moet rechtdoor gaan. Ook als je remt moet de auto recht blijven. Luister goed naar rare bijgeluiden en let op trillingen in de auto en op de pedalen.
Er was ook nog een manier om de koppeling te controleren, maar hoe hij dat ook alweer deed... Bij een bepaalde handeling moet de auto afslaan, dan is het goed, maar wat was dat nou ook alweer....
Mijn auto startte na die truc dus niet meer Clown Accu gaar. Weet je dat ook gelijk Haha!

Controleer ook de verlichting en de olielampjes etc. bij het starten.

Hoe het interieur eruit ziet zegt al veel over hoe er met een auto is om gegaan! Niet iedereen heeft een paardenauto Schijnheilig

Als het motorblok duidelijk is schoon gemaakt, wees dan heel alert!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 11:10

Dat van het motorblok heb ik wel eens eerder gehoord. Dan hebben ze eraan geknoeid, vertelde iemand me.

Ik ga binnenkort eens wat proefritjes maken en dan op rustige weggetjes het stuur loslaten.... Maar eerst op zoek naar die expert.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:12

Margreet schreef:
Ik Er was ook nog een manier om de koppeling te controleren, maar hoe hij dat ook alweer deed... Bij een bepaalde handeling moet de auto afslaan, dan is het goed, maar wat was dat nou ook alweer....


Volgens mij handrem aantrekken, in de versnelling zetten en koppeling op laten komen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:16

Margreet schreef:
Er was ook nog een manier om de koppeling te controleren, maar hoe hij dat ook alweer deed... Bij een bepaalde handeling moet de auto afslaan, dan is het goed, maar wat was dat nou ook alweer....


Je zet de auto met draaiende motor stil in de eerste versnelling en houdt de koppeling ingedrukt. Handrem moet eraf zijn en de voetrem ook loslaten. (Niet op een helling gaan staan voor dit proefje, want dan werk het niet Tong uitsteken) Vervolgens laat je de koppeling héél langzaam opkomen zonder gas te geven. Wanneer de koppeling gaat aangrijpen, kunnen er ruwweg 2 dingen gebeuren:
1) De auto gaat schudden en slaat naarmate de koppeling verder is ingegrepen uiteindelijk af. Een diesel gaat in dit geval schudden en uiteindelijk zachtjes rollen. Dit betekent dat de koppeling goed is.
2) De koppeling passeert een punt waarop je een zacht gierend geluid hoort. De auto gaat dan niet schudden maar geeft een paar onregelmatige schokjes voordat de koppeling goed ingrijpt en de auto dus afslaat. Dit betekent dat de tandwielen van de versnellingen/koppeling versleten zijn. Niet kopen zo'n auto, die reparatie kan meer kosten dan het ding waard is (indien 2e hands).

Bovenstaand kun je idd ook met de handrem erop doen, maar dan is het (vor de leek) moeilijker te voelen.

Verder kun je de auto bij een proefrit ook nog op een zo klein mogelijke draaicirkel zetten. Gaat de stuurkolom dan herrie maken of voel je het stuur duidelijk "knakken", dan is er iets mis met de stuurinrichting. Ook lekker laten staan zo'n auto.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:14

Een keer flink veel gas geven met de koppeling ingedrukt en iemand bij de uitlaat laten kijken of er geen blauwe gas uit komt, dan verbrand íe olie. = niet goed.

Onderhandelen gaat soms niet eens over de vraagprijs maar over de 'accesoires'.
Ik heb van de vraagprijs niet veel afgekregen maar wel
nieuwe banden
nieuwe radio
jaar garantie
APK
en nog wat kleine dingetjes.

Dit kost een bedrijf in verhouding minder geld terwijl jij er wel mee opschiet.
Verstandig om dat mee te nemen in je onderhandelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:26

Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten. Neem gewoon iemand mee met verstand van auto's.
Vraag of ze hem ook even op de brug zetten zodat je de bodemplaat kunt controleren!!
Op krasjes zou ik me niet blind staren, als het een grote schade is geweest melden ze dat wel.

ALs je een proefrit gaat maken zorg dan dat je geen radio aan hebt staan, zo kun je alle vreemde geluiden direct horen!
Als je in de tweede versnelling zit maak dan wat vaart en laat abrupt het gas los en trap die vervolgens weer goed in. De auto mag nu niet overdreven schokken. Doet hij dat wel, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat hij afgetrapt is.
Laat hem uitmeten en vraag om het uitlijn raport! Een auto mag een wettelijke vastgestelde hoeveelheid afwijken van de gestelde marge. Als hij afwijkt kijk ook waarom hij dat doet!
Als je een diesel koopt, laat dan een roetmeting doen!
Let verder ook op schokdempers, krukas, kleppen, uitlaat, wielophanging, frictieplaat enz enz. Dat zijn allemaal vitale delen.
Als je de auto bij een goed bedrijf koopt dan zullen er vaak al nieuwe banden, remschoentjes, filters, olies enz ezn op/in zitten.
Vraag ook even naar het olieverbruik van de auto. Te veel gebruik zou kunnen duiden op een defect in het injectiesysteem!! Als dat zo ik laat hem maar staan en ga fietsen Haha!

Kortom er is veel waar je op moet letten! Neem gewoon iemand mee die er verstand van heeft.
Overigens een auto die APK goedgekeurd is hoeft niet gegarandeerd probleemloos te zijn!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:29

Sorane schreef:
Op krasjes zou ik me niet blind staren, als het een grote schade is geweest melden ze dat wel.


Sorane gaat nog steeds uit van het goede in de mens. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:31

Tessebes schreef:
Sorane gaat nog steeds uit van het goede in de mens. Lachen


Nee Sorane weet hoe het werkt in de schade branche Knipoog
Een kras van een schade is heel anders dan een kras van een sleutel/kat/paaltje of whatever.
Als een auto een fiske schade heeft gehad dan zou er meer te zien zijn dan een krasje.
Dan erbij kun je er heel simpel achterkomen of een auto schade gehad heeft.