Vrijwaringsbewijs????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Vrijwaringsbewijs????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 08:41

Wanneer een fokker een paard verkoopt geeft hij/zij het papier en paspoort mee.
Vaak wordt dat papier niet eens overgeschreven en er zijn zelfs paarden in de sport waarvan het originele papier nog op naam van de fokker of vorige eigenaar staat.

Zou er een soort vrijwaringsbewijs net zoals bij auto's een idee zijn

Ik begrijp dat er nu direkt opmerkingen over belastingdienst en zo komen, maar b.v. autohandelaren hebben de ruimte om auto's op de voorraad te zetten.

De fokker weet dan zeker dat het paard verkocht is en kan wellicht beter achterhalen waar het paard gebleven is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:01

Lijkt mij op zich het overwegen waard, aangezien het paard OFFICIEEL nog in eigendom is van de verkoper zolang het eigendomsbewijs niet overgeschreven is.
Heel vaak wordt dat "vergeten" om zo de kosten wat te drukken.
Maar als puntje bij paaltje kmot, en er gebeurt eventueel wat, dan moet je wel aan kunnen tonen dat het paard echt van jou is, hoewel het eigendomsbewijs dan nog op naam van de verkoper staat.
De enige manier om dat aan te tonen is een kwitantie, en welke verkoper geeft die kwitantie???

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:03

Zit natuurlijk wel iets in. Persoonlijk denk ik dat de nieuwe eigenaar zelf ook een beetje initiatief moet nemen om het paard over te schrijven. Net wat je zegt een heleboel paarden worden uitgebracht onder de oude eigenaar, op dit moment heeft dit nog geen gevolgen. Probleem is ook dat diegende die het papaier in handen heeft(eigendomspapier) ook de eigenaar is, dus overschrijven is voor velen dan volledig overbodig. Bij ons in het stamboek geven ze eigendomsbewijzen uit, dit werkt in principe vrij goed. Het papier word ter overschrijving aangebode en zo word ook de nieuwe eigenaar lid. Ik denk dat bij een vereniging als het kWPN op dit moment het probleem is dat men alvorens het paard over te kunnen schrijven men lid moet worden. Op 1 januari 2004 is koppelverkoop verboden. Ik denk dat daarom een heleboel mensen het paard niet overschrijven laten. Scheve mond

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 09:04

Zou je, theoretisch, als vorige eigenaar een boete kunnen krijgen als het paard dat op jouw naam staat zonder chip en paspoort onderweg is????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:08

Ja dat is wel een groot punt. Zolang men van het productschap het nog goedkeurd dat er paarden zonder chip en paspoort verreist worden, daar zij zich niet aan de verplichtijgen houden die er gestel;d zijn op de vergaderingen van de I&R dan lijkt mij dit op dit moment nog niet mogelijk om een boete te krijgen

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:20

Er bestaat al zoiets als STATIEGELD op papieren (bij een ander stamboek).
Bij het overschrijven stuurt de oude eigenaar de papieren naar het stamboek en krijgt daar geld voor.
De nieuwe eigenaar krijgt de papieren pas na betaling van een nieuwe statiegeld-premie........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:23

Goede regeling.....maar wat als de oude eigenaar, ondanks het statiegeld, verzuimt de papieren terug te sturen?

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:26

bedrag hoog genoeg maken.
minimaal 500euro.........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:27

En met dat geld kan het stamboekkantoor net als een (levens)verzekeraar ondertussen rente / dividend renderen.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:31

CGJ12 schreef:
bedrag hoog genoeg maken.
minimaal 500euro.........

Dus als fokker moet je dan maar 500 euro extra betalen bij de aangifte van het veulen?
Denk toch dat ik heeeel snel een ander stamboek gevonden zou hebben...


Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:33

CGJ12 schreef:
bedrag hoog genoeg maken.
minimaal 500euro.........


Met zulke bedragen heb je het risico dat de papieren onderling verhandeld worden waarna je het zelfde gedonder heb.....

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:35

Ja en word het aanschaffen van een paard weer voor sommige mensen een aanschaftpost die veel te hoog is. Vroeger waren de paarden van de boeren. Als je het toen over een paard had was je een BOER. Tegenwoordig als je een paard hebt hoor je tot de SNOBS Tong uitsteken Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 09:36

Bij het KWPN is de fokker degene waar het veulen in de stal valt, niet degene die de combinatie gemaakt heeft.
Als ze die regel eerst eens zouden aanpassen is het probleem van aangifte van het veulen al opgelost.
En per merrie een dekpapier op naam, dat vooraf naar de fokkers toegestuurd wordt.
Als er dan iemand anders fokt met die merrie moet hij/zij wel een dekbewijs aanvragen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:14

sarabande schreef:
Wanneer een fokker een paard verkoopt geeft hij/zij het papier en paspoort mee.
Vaak wordt dat papier niet eens overgeschreven en er zijn zelfs paarden in de sport waarvan het originele papier nog op naam van de fokker of vorige eigenaar staat.

Zou er een soort vrijwaringsbewijs net zoals bij auto's een idee zijn

Ik begrijp dat er nu direkt opmerkingen over belastingdienst en zo komen, maar b.v. autohandelaren hebben de ruimte om auto's op de voorraad te zetten.

De fokker weet dan zeker dat het paard verkocht is en kan wellicht beter achterhalen waar het paard gebleven is.

Feitelijk is dit geen slecht idee maar op de BWP papieren bijvoorbeeld staat op dat het geen eigendomsbewijs is dus heeft het weinig zin om het op je naam te zetten.
Ik krijg zo jaarlijks een lijst van het BWP van paarden waarvan ik 80% al lang niet meer heb.
Maar het idee van de fokprodukten te kunnen volgen vind ik wel heel goed.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:18

Een reden voor een nieuwe eigenaar om het paard niet op naam te laten overzetten is de verplichting om ook lid te worden van het betreffende stamboek.

Ik heb Lanna wel op mijn naam gezet maar zat gelijk aan een lidmaatschap van het KWPN vast en een jaar lang In de strengen.

Als je niet geinteresseerd bent in fokken is dit een rare constructie.

Het zou dus helpen als je het eigendom los van een lidmaatschap en een jaar lang een verplichte afname van een blad zou kunnen over zetten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 11:23

Anya schreef:
Ik heb Lanna wel op mijn naam gezet maar zat gelijk aan een lidmaatschap van het KWPN vast en een jaar lang In de strengen..


Moest je al die verhalen van Rosie lezen Verdrietig Ach gut Tong uitsteken

Maar dat is juist het probleem, zoals Joshua ook schreef onder de Europese regelgeving mag dat niet meer (koppelverkoop) dus wordt er nog minder overgeschreven dan vroeger.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:39

Wat dacht je hier van:
Op mjin adres staan 2 lidmaatschappen........... dus ook verplicht 2x IDS in de bus.........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:42

Hoe moet het met de paarden die naar het buitenland verkocht zijn? Ik heb er zo nog 2 op mijn naam staan, dat zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:43

CGJ12 schreef:
Wat dacht je hier van:
Op mjin adres staan 2 lidmaatschappen........... dus ook verplicht 2x IDS in de bus.........


Ik ken het probleem.........en niet onderuit te komen.....

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:50

De één gaat nu IN de wikkel gelijk naar mijn archief, de ander kan stukgelezen worden........ Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:24

Het probleem met stamboekpapieren en paspoort is dat het beide geen juridisch bewijs van eigendom is. Het stamboekpapier (ik ga hier even uit van KWPN of Welsh) is een registratiemethode van het betreffende stamboek, een stamboek is een vereniging....dus is lidmaatschapsgeld verschuldigd omdat men gebruik wil maken van de diensten van dat stamboek....
Vwb een boete/bekeuring indien het te vervoeren paard/pony niet voorzien is van paspoort en/of chip...
Chip is nog steeds niet verplicht....verder zitten we nog steeds met een overgangs regeling vwb de paspoorten bij de paarden...Is het een paard/pony dat buiten die overgangsregeling valt dan is de vervoeder verantwordelijk..immers wordt u geacht de wet te kennen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:53

Alane schreef:
Het probleem met stamboekpapieren en paspoort is dat het beide geen juridisch bewijs van eigendom is. Het stamboekpapier (ik ga hier even uit van KWPN of Welsh) is een registratiemethode van het betreffende stamboek, een stamboek is een vereniging....dus is lidmaatschapsgeld verschuldigd omdat men gebruik wil maken van de diensten van dat stamboek....
Vwb een boete/bekeuring indien het te vervoeren paard/pony niet voorzien is van paspoort en/of chip...
Chip is nog steeds niet verplicht....verder zitten we nog steeds met een overgangs regeling vwb de paspoorten bij de paarden...Is het een paard/pony dat buiten die overgangsregeling valt dan is de vervoeder verantwordelijk..immers wordt u geacht de wet te kennen.


Ik heb altijd geleerd, dat eigenaar papier, eigenaar paard is.
Ik heb daardoor wel ooit een rechtzaak gewonnen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 12:55

Als de bezitter van een auto waar een ander een overtreding mee maakt niet kan aantonen dat die ander er in reed, moet hij toch echt de bekeuring betalen.
Dus bij een rechtzaak zal dat ook zo werken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:02

Beber schreef:
Ik heb altijd geleerd, dat eigenaar papier, eigenaar paard is.
Ik heb daardoor wel ooit een rechtzaak gewonnen.



Klopt ook, een eigendomsbewijs in de vorm van een stamboekpapier, is een rechtsmatig eigendombewijs..

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:07

Beber schreef:
Ik heb altijd geleerd, dat eigenaar papier, eigenaar paard is.
Ik heb daardoor wel ooit een rechtzaak gewonnen.

Dat is dan goed voor jou. Het zal beslist niet enkel aan de papieren gelegen hebben!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, flora, Ubermetrics en 49 bezoekers