saar gereden, iemand tips?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

saar gereden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 22:01

Vanavond Saar gereden.Gister had Janneke 'm al gereden en daarna had akerna er al opgezeten.
Ik kreeg al een aantal tips hoe ie zou zijn maar ik had nergens last van.
Ze is gewoon een echt,echt manege paard. als een plank door de hoeken heen die je het best kunt afsnijden vreselijk stug en hard in de mond en voor geen meter aan het been maar wel onwijs braaf.
Ik ben eerst begonnen haar meer aan het been te krijgen best een opgave want de zweep vinbd ze nou ook niet echt iets om harder voor te lopen. Pas als je de teugels in 1 hand neemt voor een zieperd wil mevrouw wel 4 passen harder.
Goed na een half uurtje stappen waren we dan zover dat er geen hoeken afgesneden werden en ik teminste niet meer elke pas moest drijven om te verkomen dat ze in slaap viel.sommige stukjes gaf ze na dus ik vond het tijd voor een draf.
men wat ben ik verwend zeg.pfffffff dit zat voor geen meter een paard met z'n hoofd hoog rug weg en geen achterhand gebruik dat zit echt niet! vroeg me af hoe ik dat vroeger ooit vol heb kunnen houden.
ben al snel gaan doorzitten om haar wat minder uit elkaar te laten vallen.
veel overgangen gemaakt en toen ze eindelijk op 2 teugels te rijden was en zowaar af en toe nagaf ben ik weer gaan stappen.
en zowaar in stap netjes nagevelijk mooi rond aan de teugel met stelling en een beetje buiging wauw! wel is het een ramp om haar recht te stellen en zwalkt ze overal heen vooral over de buitenschouder weg ze probeerd rechts vast te houden maar dan steek ik mijn hand weg en dan is er niets om vast te pakken }> .
hebben jullie misschien ervaring met het omturnen van een afgestompt manege paard weer naar een beetje een fijn rijpaard wat normaal aan de hulpen staat?
vooral de overgangen zijn een ramp.
iemand tips? die zijn errug welkom!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:26

Oei Kim, ik heb geen tips voor je, maar heel veel succes! Wat gaan jullie nu met haar doen daar? Is er de planning dat er iemand op gaat rijden???

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:28

Zou beginnen met longeren en dan vooral lang en laag zodat ze weer leert haar rug te gebruiken. Alle spieren moet weer losgewerkt worden en ze moet leren weer over 4 benen te gaan lopen. Met rijden zal het bijna niet lukken wordt alleen maar een ruk en pluk werk en met veel en misschien veel moeite krijg je een klein stukje goed.

Gewoon lekker longeren en voor de rest lekker buitenritten maken en niet veel vragen. Het rijden moet leuk voor haar worden en niet rondje sukkelen in de bak.

Succes zal nog wel een heeeeeeeele klus worden pfffffff Pling .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:53

Het is zo dat de meeste manegepaarden letterlijk helemaal vast gereden zijn. Die kúnnen gewoon niet lekker nagevelijk lopen. Veel longeren (met pessoa) en het bos in. Pas als je dat een tijdje doet weer de bak in gaan.

Succes! Het zal nog wel een klusje worden!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 23:29

Sluit me geheel aan bij Prisca.
Ik heb verder maar 1 tip = geduld.

Zal nog wel de nodige tijd in gaan zitten, succes ermee.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 23:35

Yep, aan de longe.
En misschien eerst een vakantie? Even 2 weken of langer lekker paard zijn, niets doen, lekker naar buiten, fris tussen de oren worden.

Nulla tenaci invia est via

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 07:33

Inderdaad dacht ik ook aan longeren.
Met pessoa, gogue, alles wat helpt om die rug... en dan kun je haar aan de longe misschien betere overgangen laten maken, achterhand trainen.
Zodra die achterhand wat meer spieren heeft zal ze gemakkelijker beter voor het been te krijgen zijn hoop ik?
En verder: voorlopig alleen consequente ruiters erop?
Sterkte, en geweldig voor Saar dat ze nu bij jullie is!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 07:42

mhhh ruk en pluk werk hoef je van mijn kant niet te verwachten hoor!

ze heeft na ik heb begrepen al 2 weken stilgestaan op die manege en longeren is niet goed voor haar vanwege de slijtage (waardoor ze dus ook weg moest daar)dat wordt dus al een beetje lastig Scheve mond Ik zat daar eerst ookal aan te denken maar dat is niet wat denk ik.
Bos heeft janneke gister geprobeerd maar toen ging ze er vandoor bij janneke .
Ik had toen maar bedacht dat ze voorlopig eerst maar in de bak wat meer een 'stuur en rem' moest krijgen.
zou dat nog overgaan dat ze weer makkelijk afremt?

Dorine: ze zal voorl;opig door mij en Janneke worden gereden en dan vooral als fokmerrie gebruikt worden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 07:55

Ik denk ee overbodige opmerking:
Doe het wel rustig aan, verwacht niet gelijk dat ze in de krul loopt en wanneer ze dan wel een beetje door het lijf gaat lopen neem dan ook genoegen met enkele minuutjes.
Voor een paard wat nog nooit ontspannen heeft kunnen lopen, kan ontspannen heel inspannend zijn.
Voor je het weet heb je een spierbevangen paard op stal staan en zie daar een 18-jarige maar weer uit te halen.

Maar zoals ik al zei, daar hou je toch al rekening mee...
Veel succes verder.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:32

O, wat klinkt je verhaal bekend.... Of je haar echt ooit goed scherp aan de hulpen zal krijgen weet ik niet, ieder paard is anders, maar het kan echt wel verbeteren hoor.

Ik zou wel een spoortje om doen bij haar en hopen dat ze dat niet gewend is zoals Toon, want dan word je niet blij.... Gewoon 1 x been, niet reageren is tik met spoor. Wat bij Toon en Kaminka goed helpt is het rijden met twee zwepen. Op de een of andere manier maakt een tik met twee zwepen (aan twee kanten uiteraard) meer indruk dan 1 harde klap met 1 zweep. Dat waren ze namelijk al gewend...

Dat zwalken, onbestuurbaar zijn, moeilijk na willen geven en over de buitenschouder heenvallen klinkt als.... Kaminka! Hier zijn we nog erg mee aan het modderen, dus daar kan ik je echt geen tips voor geven.

Verder sluit ik me aan bij o.a. Sjuimpje: verwacht niet teveel en niet te snel. Met hele kleine beetjes tevreden zijn!

Heel veel succes hoor met SuperSaar!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 12:54

Ik ga denk ik toch proberen te longeren.
Even kijken of ze een beetje braaf is en dan loop ik gewoon door de hele bak heen zodat ze niet zoveel belasting heeft.

idd suus daar reageerd ze best goed op. nageven is meteen lange teugel en even lang stappen. Dat was voor haar zo'n bel;oning dat ze het steeds vaker probeerde

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:47

Nog een tip uit de praktijk: laat iemand eens meelopen met een longeerzweep. Werkt ook vaak goed, moet wel tijdelijk zijn uiteraard (anders worden de mensen zo moe }> ), maar als eerst dat kwartje van doorlopen maar eens valt, is mijn ervaring.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, atilla en 5 bezoekers