hoeveel voeren jullie je veulen.........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

hoeveel voeren jullie je veulen.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:29

Hoi,

Zoals de titel zegt: Hoeveel voeren jullie je veulen ?
Hoe oud is het veulen en is het een pony of een paarden veulen ?

Ben benieuwd wat jullie voeren omdat onze pony veulens nooit veel extra nodig hebben (niet dat ze niks krijgen), maar mijn paarden veulen zie ik dat die toch wat extra's nodig gaat hebben, ze is nu 3 weken en eet al aardig uit de hand ( ong. een half kwart schep brok)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:43

Zolang mogelijk bij mams laten, en de merrie dan goed voeren. Moedermelk is het belangrijkste. Als het veulen zelf gras gaat eten is dat ook prima. Maar je moet een veulen niet per se willen bijvoeren, hierdoor kunnen ze te snel gaan groeien, en dit kan nadelige effecten hebben op de gewrichten.
Zorg dat de kwaliteit moedermelk goed is, dus dat de merrie goed voer krijgt. En als het veulen minder gaat drinken bij mama, rustig veulenvoer opbouwen. Je kan het beste naar een grote voederzaak gaan om te concluderen wat het beste is. Muësli is meer voor de lekkerigheid, dus beter naar brokken gaan zoeken, of speciale veulenmuësli.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:54

Locanda schreef:
Zolang mogelijk bij mams laten, en de merrie dan goed voeren. Moedermelk is het belangrijkste. Als het veulen zelf gras gaat eten is dat ook prima. Maar je moet een veulen niet per se willen bijvoeren, hierdoor kunnen ze te snel gaan groeien, en dit kan nadelige effecten hebben op de gewrichten.
Zorg dat de kwaliteit moedermelk goed is, dus dat de merrie goed voer krijgt. En als het veulen minder gaat drinken bij mama, rustig veulenvoer opbouwen. Je kan het beste naar een grote voederzaak gaan om te concluderen wat het beste is. Muësli is meer voor de lekkerigheid, dus beter naar brokken gaan zoeken, of speciale veulenmuësli.



Het veulen blijft sowieso nog wel even bij de merrie Haha!
De merrie krijgt momenteel 2 kg merrie brok en staat dag en nacht in het gras, hoeft nog geen arbeid te verrichten.

Het veulen eet gewoon gras en ook hooi, maar lijkt zelf al om wat brok te vragen.
Duwt moeders weg bij de voerbak en duwt haar kop erin, stampt op een lege voeremmer etc.
Vandaar mijn vraag Bloos

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:07

Een veulen van 3 weken heeft naar mijn mening niks nodig, zolang deze nog goed drinkt bij ma.
Dat koppie in de voerbak duwen is uit nieuwgierigheid, zo heeft het veulen ook van mama geleerd gras te eten, imiteren. Bijvoer zal ze niet nodig hebben, Ze wil gewoon de volwassenen nadoen, dat ieder 'kind'.
Als je het leuk vind kun je wel wat voeren, maar dan het best een beetje granenmix. Zo leert ze wel voer te eten, en het onwikkelt de tanden, is ook gemakkelijk te verteren, en heeft geen nadelige ingrediënten. Muësli is niet zo'n goede optie, hier zitten veel suikers in, slecht voor het gebit (en een slecht melkgebit draagt bij aan een slechte ontwikkeling van het permanente gebit). Brokken zijn hard om door te bijten, en moeilijk te verteren voor zo'n kleintje. Dus een beetje graan is wel lekker.
Pas echt veulenvoer gaan bijvoeren als ze/hij niet meer (of minder) drinkt. Langzaam opbouwen. Je kan het beste de voederleverancier vragen wat precies en hoeveel.
En die voeremmer is uit speelsheid of nieuwsgierigheid, kijk voor de grap eens wat ze met een grote bal doet, als ze hiermee gaat spelen is het speelsheid. En het ruikt natuurlijk ook wel lekker zo'n voeremmer, helemaal als mama hieruit heeft gegeten (of een ander paard) is het interessant.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:42

Voert verder niemand zijn veulen ??
Ook niet de oudere veulens ????

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:59

Zidine krijgt vlak voordat ze afgespeend gaat worden, voor de eerste keer zelf brok. Ze eet nu gras en kuil, en drinkt melk. Ze is dik genoeg, en ik heb niet het idee dat ze aan de brokken moet. Ze eet af en toe wat slobberrestjes uit moeders emmer mee... Haha!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:07

Viënna (haflingerveulen) is nu ruim 2,5 maand en zij krijgt ongeveer 1/4 kilo Pavo veulenopfokkorrel per dag

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:10

Mijn veulen kreeg dacht ik 2x daags een kwart kilo veulenbrok met een kwart kilo van een of andere mix. Dit was dus toen ze afgespeend was. In de opfok kreeg ze 2x daags een halve kilo tijdens het winterseizoen.