Hoe paard de juiste beenhulpen te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe paard de juiste beenhulpen te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 21:58

Ik heb een verzorgpony, Skipje... die in der leven nooit veel 'serieus' van een bak gezien heeft en dus ook niet echt goed aan de hulpen staat.

Nu merk ik aan alles dat ze rechtshandig is...

Nu reed ik van de week bij fabske in de bak (heb zelf geen bak op stal) en probeerde ik in hoeverre ze de hulpen dus wel kende.

Ik heb eerst gezorgd dat ze lekker aan het been was, wat betreft het voorwaarts, op een gegeven moment reageerde ze lekker vlot en had ik toch wel het idee dat ze de achterhand er "redelijk" onder had... Ze liep toen al snel ook wat nageefelijk al had ze wel vaak de neiging om wat achter de teugel te kruipen en op te krullen. Ik probeer haar dan vooral wat lengte te laten maken.

Eenmaal nagefelijk wil ze ook wel 'redelijk' wat stelling lopen, maakt ze de voltes wat netjes en laat zich makkelijker sturen, met haar neusje in de lucht loopt ze stijf, laat zich moeilijk sturen en is wat sturen betreft dan ook hard in de mond.

Ik weet dat Skip niet echt houd van druk in haar mond, daarom probeer ik mijn handen ook zo zachtjes mogelijk te houden als ik haar nageefelijk probeer te rijden, maar niet nageefelijk is ze dus ERG moeilijk te sturen.

Nu is dus het probleem, dat Skip wel snapt dat ze met been geven harder moet, maar ze reageert dus niet "zijwaarts"op je been. Bij een volte loopt ze dus niet om mijn been heen, maar er dwars doorheen. Nu doet ze dat rechtsom wel redelijk, maar links lukt het voor geen meter. Toen ik bijna klaar was en weer terug naar stal wilde rijden was dit op links ook al IETS beter, maar nog steeds niet veel.

hoe kan ik zorgen dat de pony "zijwaarst" op mijn benen reageert, en dus in de bocht om mijn been heen gaat lopen?

helaas heb ik niet heel veel mogleijkheden om in een bak te rijden.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:18

Jammer dat je niet de mogelijkheid hebt van een begrensende bakrand.
Het beste is namelijk je paard leren hoe die moet wenden. Je rijd over de hoefslag rechtuit de hoek in. Als je stilstaat geef je op je gemak de hulpen voor de wending, dus eerst stelling en een begrensend binnen been, buitenbeen achter de singel, let op! ze mag op dit moment nog niet wegstappen. Pas als ze lekker nageeft stap je weg. Herhaal dit tig x.

Als dat goed gaat kun je veel slangenvoltes rijden,.Zorg ervoor dat je nooit accepteerd dat ze tegen je been gaat hangen, trek dan liever een spoortje aan waarmee je haar op de singel naar buiten tikt.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:23

Oefen kwart keertwendingen om de voorhand in stilstand. Zonodig met een hek of muur voor d'r neus ter begrenzing. Zo kan je heel gecontroleerd aan de eenzijdige beenhulp werken.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:36

Ik vind een (kwart) keertwending om de voorhand wel erg hoog gegrepen als het paardje nog niet met stelling door een hoek kan lopen Scheve mond

Daarnaast, als je nog geen controle hebt over de voorhand (hij valt nu nl door het binnenbeen) heb je ook geen controle over de achterhand. Bij een wending om de voorhand heb je dan weinig controle over de achterhand en het paard kan zich op die manier makkelijk aan de lengte buiging onttrekken.

De wending om de voorhand is op zich een hele goede oefening hoor, maar niet eerder dan dat je de voorhand kan begrensen Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:11

Je moet dit paardje gewoon benaderen als een groen dier.


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:35

Starbreeze schreef:
Ik vind een (kwart) keertwending om de voorhand wel erg hoog gegrepen als het paardje nog niet met stelling door een hoek kan lopen Scheve mond

Daarnaast, als je nog geen controle hebt over de voorhand (hij valt nu nl door het binnenbeen) heb je ook geen controle over de achterhand. Bij een wending om de voorhand heb je dan weinig controle over de achterhand en het paard kan zich op die manier makkelijk aan de lengte buiging onttrekken.

De wending om de voorhand is op zich een hele goede oefening hoor, maar niet eerder dan dat je de voorhand kan begrensen Knipoog

Het gaat er om, om het paard te laten reageren op het eenzijdige beengebruik, niet om een perfecte keertwending.
Voorhand kan je laten begrenzen door muur of hek, verder met buitenteugel.
Zodra het paard snapt dat ie opzij moet gaan voor de druk van dat ene been, kan je het in beweging gaan toepassen.
Voordeel is dat je het nu dus in stilstand kan aanleren, dat is voor de ruiter makkelijker en voor het paard duidelijker (geen onbedoelde signalen door ruiter die niet helemaal perfect zit in de beweging).
Ander voordeel is dat je geen hele begrensde bak nodig hebt voor deze oefening, iets waar de TS niet altijd de beschikking over heeft.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:38

Ben het met Q eens.......... ik laat mensen ook vaak kwartjes draaien......... zo noem ik dat dan even.... Het gaat niet om de oefening en of deze correct uitgevoerd wordt, het gaat puur en alleen om de reactie Haha! Haha! Haha!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 11:05

Jippie schreef:
Je moet dit paardje gewoon benaderen als een groen dier.


en hoe moet het dan Haha! nog nooit een paard tot dusver in gereden... wel eens zadelmak gemaakt en zo, maar verder dan dat nooit.

Maar uhm, de pony is echt een stijfkop. Ik kan haar van voren best tegenhouden, maar ik denk niet dat ze dan veel zal doen. Moet ik er dan iemand bij hebben of zo, die bij geen reactie het paard een beetje mee omduwd? of is dat niet slim? (omduwen bij het poetsen is ze vaak trouwens ook zo'n stijfkop in, handig beesie he... ach jah, oud en eigenwijs... je moet toch iets)

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:41

Shiloh schreef:
(omduwen bij het poetsen is ze vaak trouwens ook zo'n stijfkop in, handig beesie he... ach jah, oud en eigenwijs... je moet toch iets)

Daar zal ik ook aan gaan werken dan. Inderdaad aanpakken als een jong dier: Wijken voor druk, moet ie leren.
Zorg met omzetten op stal of de spuitplaats (net als met omzetten voor je been) dat je niet blijft duwen, maar met een kort duwtje (of een paar) reactie krijgt.
Neem goede instructie als je geen ervaring hebt met het nieuw aanleren van dit soort dingen

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 18:46

ik heb absoluut geen mogelijkheid tot instructrice... geen geld en gewoon de mogelijkheid niet voor.

Ik ben daar ook echt wel mee bezig hoor, met leren dat ze om moet gaan bij het poetsen. Ze is alleen zo'n stijfkop.. echt een ouwe tak Tong uitsteken

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:14

als hij met omgaan met poetsen al niet reageert is het niet zo heel vreemd dat hij op het been ook niet reageert, dus dat ook consequent aanpakken, verder ben ik het eens met de wending om de voorhand alhoewel ik er ook wel eens een heb gehad die wil gewoon nog steeds naar voren zelfs als je haar voor een muur zet dus iemand erbij is soms wel makkelijk, als dat kan natuurlijk, anders eerst met grondwerk oefenen.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:10

QQQQ schreef:
Het gaat er om, om het paard te laten reageren op het eenzijdige beengebruik, niet om een perfecte keertwending.
Voorhand kan je laten begrenzen door muur of hek, verder met buitenteugel.
Zodra het paard snapt dat ie opzij moet gaan voor de druk van dat ene been, kan je het in beweging gaan toepassen.
Voordeel is dat je het nu dus in stilstand kan aanleren, dat is voor de ruiter makkelijker en voor het paard duidelijker (geen onbedoelde signalen door ruiter die niet helemaal perfect zit in de beweging).
Ander voordeel is dat je geen hele begrensde bak nodig hebt voor deze oefening, iets waar de TS niet altijd de beschikking over heeft.


Klopt wel, alleen leer je hem imo uitzwaaien met de achterhand terwijl de vraagstelster een hoek wilde leren lopen, dus met buiging in het lijf. Dat ik iig nooit door mijn binnenbeen achter de singel te leggen. Die wendingen om de voorhand vind ik meer een inzet voor wijken, hierbij blijft het paard ook recht in het lijf maar schaart het over met de achterbenen. Om door een hoek te lopen moet ie niet opzij voor het been, maar hij moet er omheen buigen, en dat leer je een paar door de oefening die ik hierboven beschreef. Het paardje in kwestie wil al niet buigen in het lijf, dan lijkt het me meer voor de hand liggen dat je eerst aan de buiging gaat werken, vandaar mijn antwoord Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 07:24

Wat ik wil, is dat de pony, de hoek, volte, whatever, gewoon afmaakt, MET stelling, zonder dwars door mijn been heen te vallen.. wat nu gebeurd is zodra ik stelling probeer te vragen ze gelijk die kant op gaat.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:49

Starbreeze schreef:
Klopt wel, alleen leer je hem imo uitzwaaien met de achterhand terwijl de vraagstelster een hoek wilde leren lopen, dus met buiging in het lijf. Dat ik iig nooit door mijn binnenbeen achter de singel te leggen. Die wendingen om de voorhand vind ik meer een inzet voor wijken, hierbij blijft het paard ook recht in het lijf maar schaart het over met de achterbenen. Om door een hoek te lopen moet ie niet opzij voor het been, maar hij moet er omheen buigen, en dat leer je een paar door de oefening die ik hierboven beschreef. Het paardje in kwestie wil al niet buigen in het lijf, dan lijkt het me meer voor de hand liggen dat je eerst aan de buiging gaat werken, vandaar mijn antwoord Knipoog

De wending om de voorhand vraag je, net als het wijken met het binnenbeen OP de singel en het buitenbeen daarachter.
In een wending (bijv op de volte) moet je altijd je paard met je binnenbeen in de buitenteugel drijven, net als bij het wijken, alleen laat je het niet tot wijken komen. Ook in het wijken heb je stelling en buiging nodig.
Belangrijkste lijkt mij dat dit paard leert uberhaupt op eenzijdige druk (ten eerste van de grond) te reageren. Zonder dat zal het ook nooit leren buigen om het binnenbeen, zal het er hooguit tegenaan gaan leunen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:00

Sorry, dat ben ik dus helemaal niet met je eens, je bent wel consequent, want je vraagt je paard beide keren met een recht lijf achter over te scharen met je binnenbeen op de singel, dat is eerlijk gezegt niet zo logisch voor je paard Verward Als je wel dat ie achter overschaart dien je je binnenbeen *achter* de singel te leggen en met je buitenbeen de schouder te begrenzen, anders kan ie daar over wegvallen... Tevens de buitenteugel begrensen.

Met schouderbinnenwaarts daarentegen leg je je binnenbeen dus wel *op* de singel omdat je anders meer een soort wijken over de hoefslag krijgt. Maar met deze oefening moet je paard ook om je binnenbeen gebogen zijn, net als bij een volte of hoek. Ik neem aan dat als je een volte of hoek rijd je je binnenbeen ook op de singel houd?

In zowel de wending om de voorhand en met wijken blijft je paard recht in het lijf met slecht een klein beetje stelling met de hals, dat is dus iets heel anders dan met gebogen lijf door een hoek lopen.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:14

QQQQ schreef:
Belangrijkste lijkt mij dat dit paard leert uberhaupt op eenzijdige druk (ten eerste van de grond) te reageren. Zonder dat zal het ook nooit leren buigen om het binnenbeen, zal het er hooguit tegenaan gaan leunen.



Klopt, alleen kun je haar dan beter met een spoortje naar buiten tikken zodra ze tegen je been wil gaan hangen Lachen Of op een volte zetten en proberen haar over de buitenschouder weg te laten lopen, dan heb je de buiging daar waar je em hebben wilt. Zo zwaaien ze niet uit met de achterhand. Iig je been *op* de singel houden en niet erachter. Want dan zou je dat strakt ook in een hoek doen en dan zou het paard met zn kont tegen het hek botsen als het ware. Je hebt hem immers geleerd met de kont om te stappen bij een eenzijdige kuitdruk..

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:00

Binnenbeen blijft ten allen tijden op de singel, anders kan het paard hier niet omheen buigen en is het dus je binnenbeen niet meer

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 07:18

Starbreeze schreef:
Klopt, alleen kun je haar dan beter met een spoortje naar buiten tikken zodra ze tegen je been wil gaan hangen Lachen ..


Wat schiet ik daar nou mee op, als de pony niet snapt dat ie om mijn been heen moet lopen in plaats van er doorheen te vallen, zal die dat met een spoortje net zo min begrijpen als met een gewone beenhulp. Het enige wat ze kent is, been tegen de buik is harder. Ze is gevoelig genoeg op een gewone beenhulp, waarom dan met sporen gaan slepen? word ze alleen maar panisch van...
Ik dacht juist altijd dat een spoor er was om de beenhulp te verfijnen? Wat valt er aan een pony die de juiste beenhulp nou niet kent te verfijnen Verward

Verder bedankt voor de tips, ik ga eens kijken wat ik er mee kan.

Bij het poetsen is het trouwens maar net waar ze zin in heeft. De ene keer is ze lekker stijfkoppig, en moet ik veel druk zetten om haar om te krijgen. (al duw ik dan meestal tegen de flank en niet tegen de buik Verward ) De andere keer, stapt ze bij een lichte druk al helemaal om... ach het is gewoon een ouwe tak Tong uitsteken


ennuh, misschien een erg blonde vraag Bloos! maarruh? hoe maak ik een kwart wending om de voorhand Bloos! Cool

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 07:32

Ik heb vorige keer in de bak trouwens het volgende geoefend. Ik zat op de rechterhand (waar buiging al "redelijk" goed gaat, ging van handveranderen, ben op het midden stil gaan staan. Heb haar nagefelijk gevraagd, en stelling gevraagd, vervolgens weggestapt in een rondje naar links. Eerst klein, en toen geprobeerd of het me lukte om met mijn binnenbeen dat rondje steeds groter te maken. In het begin leek het nergens op, maar op een gegeven moment had ik wel het idee dat ze het begon te begrijpen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:37

Ja, op stal omzetten doe je het beste met een kort duwtje in de flank. Het gaat om het principe "wijken voor druk" aan te leren.

Zet 'm de 1e keren liefst voor een muur, zodat ie niet te sterk voorwaarts kan reageren. Vraag lichte stelling (bijv: naar links) en zorg dat je buitenteugel (rechts) de hele hals raakt (houd je rechter hand dus laag). Haal beide benen van je paard af en breng je binnenbeen (op/aan de singel) zachtjes tegen het paard (helemaal af - aanraken MOET ie waarnemen). Buitenbeen (rechts) ligt iets naar achteren om de achterhand zonodig 'op te vangen' als ie meer opzij gaat dan de bedoeling. Buitenteugel gegrenst en zorgt ervoor dat ie niet voorwaarts gaat op je beenhulp, maar als het ware draait om het binnen (linker) voorbeen. Binnenteugel doet niet veel meer dan de initiele kopstelling vragen (later zal deze stelling automatisch volgen op de beenhulp).
Bij geen reactie opzij, kan je iemand laten helpen van de grond die een prikje/duwtje in de flank geeft tegelijk met je binnenbeen. 'Kietelen' met een zweepje in de flank kan ook helpen. Uiteraard moet het uiteindelijk op been alleen werken. Vergeet ook niet beide kanten op te oefenen. Na een wending even voorwaarts stappen alvorens een nieuwe wending te vragen.
Succes ermee!

Starbreeze schreef:
Sorry, dat ben ik dus helemaal niet met je eens, je bent wel consequent, want je vraagt je paard beide keren met een recht lijf achter over te scharen met je binnenbeen op de singel, dat is eerlijk gezegt niet zo logisch voor je paard Verward Als je wel dat ie achter overschaart dien je je binnenbeen *achter* de singel te leggen en met je buitenbeen de schouder te begrenzen, anders kan ie daar over wegvallen... Tevens de buitenteugel begrensen.
Als je een paard laat 'wijken' voor een naar achteren gelegd been, dan wijk je niet, maar dan appuyeer je zonder de juiste stelling

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:28

Shiloh schreef:
Wat schiet ik daar nou mee op, als de pony niet snapt dat ie om mijn been heen moet lopen in plaats van er doorheen te vallen, zal die dat met een spoortje net zo min begrijpen als met een gewone beenhulp. Het enige wat ze kent is, been tegen de buik is harder. Ze is gevoelig genoeg op een gewone beenhulp, waarom dan met sporen gaan slepen? word ze alleen maar panisch van...
Ik dacht juist altijd dat een spoor er was om de beenhulp te verfijnen? Wat valt er aan een pony die de juiste beenhulp nou niet kent te verfijnen Verward
ennuh, misschien een erg blonde vraag Bloos! maarruh? hoe maak ik een kwart wending om de voorhand Bloos! Cool



Veel succes alvast, met een wending om de voorhand leren moet je ook met je been gaan tikken... zoals jezelf al zegt, je pony reageert niet op druk. Een spoor is er ook voor om even iets heel duidelijk te maken, als jij heel streng wat snelle tikjes achter elkaar geeft geeft, dan gaat ie daar uiteindelijk voor opzij.

Ik blijf erbij dat als je de voorhand niet kan controleren (hij loopt immers door je been) kun je die ook niet begrenzen op het moment dat je een wending om de voorhand wil gaan maken, je slaat dus een stapje in je training over... Lees nou mijn 1e aanwijzing nog maar een keer, met het op gemak hulp geven voor stelling, knappe pony die dat dan nog steeds niet snapt na een half uur. Ik heb tig paarden ingereden en dat knopje zit er toch altijd erg snel op.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:36

QQQQ schreef:
Ja, op stal omzetten doe je het beste met een kort duwtje in de flank. Het gaat om het principe "wijken voor druk" aan te leren.


Als je een paard laat 'wijken' voor een naar achteren gelegd been, dan wijk je niet, maar dan appuyeer je zonder de juiste stelling


Ik ben echt benieuwd hoe jij ervoor zorgt dat je paard niet over de buitenschouder wegloopt. Met wijken hoort je paard recht te zijn, met appuyeren gebogen in het lijf dat zijn 2 heel verschillende ofeningen Verward Als je met je binnenbeen op de singel gaat wijken, stuur je je paard gebogen weg, de schouder opvangen redt je niet met alleen je buitenteugel.

Maar goed lamaar, mijn paard wijkt al voor een 8.. dus ben al aardig goed op weg dacht ik zo.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 15:43

Starbreeze schreef:
Veel succes alvast, met een wending om de voorhand leren moet je ook met je been gaan tikken... zoals jezelf al zegt, je pony reageert niet op druk. Een spoor is er ook voor om even iets heel duidelijk te maken, als jij heel streng wat snelle tikjes achter elkaar geeft geeft, dan gaat ie daar uiteindelijk voor opzij.


Deze pony is al vrij oud, reageert over het algemeen heel vlot op een beenhulp (als het gaat om voorwaarts dan) Als ze de zijwaartse hulp van de been niet snapt, zal die dat net zo min met een spoor snappen, waarom een oude pony een spoor aantrekken als die dat niet gewend is, en waarvan ze alleen maar panisch word als ze een scherper ding in der buik geport krijgt. Als ik heel streng wat snelle tikjes achter elkaar geeft is de enige reactie die ik van deze pony krijg een pony die als een gek weg wilt vluchten. En vervolgens 1 die de rest van het uur met een hoog opgekropt hoofd loopt te dribbelen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:49

Shiloh schreef:
Deze pony is al vrij oud, reageert over het algemeen heel vlot op een beenhulp (als het gaat om voorwaarts dan) Als ze de zijwaartse hulp van de been niet snapt, zal die dat net zo min met een spoor snappen, waarom een oude pony een spoor aantrekken als die dat niet gewend is, en waarvan ze alleen maar panisch word als ze een scherper ding in der buik geport krijgt. Als ik heel streng wat snelle tikjes achter elkaar geeft is de enige reactie die ik van deze pony krijg een pony die als een gek weg wilt vluchten. En vervolgens 1 die de rest van het uur met een hoog opgekropt hoofd loopt te dribbelen...


Je hoeft natuurlijk niet gelijk van die scherpe dingen aan te doen Knipoog ! Een klein knopspoortje kan net genoeg zijn!
Als je paard op de poetsplaats staat en je prikt met je vinger in zijn zij (daar waar je aanspoort met rijden), dan buigt hij toch in zijn lijf of niet?
Misschien is dat net zo'n klein porretje met zo'n piepklein knopspoortje genoeg om hem te laten buigen. Daarna uiteraard met spoortje van hem afblijven.

Wat overigens ook wel eens wil helpen is om een pionnetje in een hoek te zetten en daaromheen te rijden!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:00

Starbreeze schreef:
Ik ben echt benieuwd hoe jij ervoor zorgt dat je paard niet over de buitenschouder wegloopt. Met wijken hoort je paard recht te zijn, met appuyeren gebogen in het lijf dat zijn 2 heel verschillende ofeningen Verward Als je met je binnenbeen op de singel gaat wijken, stuur je je paard gebogen weg, de schouder opvangen redt je niet met alleen je buitenteugel.

Maar goed lamaar, mijn paard wijkt al voor een 8.. dus ben al aardig goed op weg dacht ik zo.

Met de buitenteugel begrens je de stelling en buiging. Zelfs op de hoefslag moet een paard lichte stelling/buiging hebben. Zonder dat, geen binnenbeen en dus ook geen wijken voor 't binnenbeen.
Als jij enkel voor je wedstrijdpuntjes rijdt, moet je vooral blij zijn met je 8je . Wijken is bedoelt om je paard te leren voor je binnenbeen opzij te gaan. Jij leert 'm nu voor je buitenbeen opzij gaan. Als je paard nu GOED reageert, komt z'n kont dus eerst op de hoefslag aan, en dat is dus fout.
Hoe wijk jij op de volte (volte vergroten)? Met binnenbeen naar achteren kan jij de buiging niet controleren . (maar dat vind jij vast niet erg, want dat vragen ze toch niet op een wedstrijd Rolleyes )

Spoor lijkt me niet de oplossing. Paard voelt het been al EN reageert. Geeft alleen niet de juiste reactie, omdat ie niet snapt wat er bedoelt wordt. De BEDOELING moet duidelijker worden, niet de hulp

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers