Dressuur en zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Dressuur en zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 12:51

Ik kan maar op 1 zadel zitten, en dat is een springzadel. Een VHZ zal nog wel gaan, maar niet lang. Een dresuurzadel is nog geen 2 minuten en alles doet zeer.

Krijg je veel commentaar als je uitkomt op dresuur met een springzadel ?? En zo ja kost het je punten ??

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:32

volgens mij schreef iemand in het topic "laatste onderdelen proef" dat ze regelmatig commentaar krijgt over haar springzadel, maar weet niet of ze ook aftrek krijgt.

Ikzelf heb hier geen ervaring mee

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:44

Ik heb de jury opleiding gedaan en daar leerden wij dat de voorkeur uit gaat naar een dressuur zadel.
Waarschijnlijk zal het ene jurylid er over vallen en de ander niet.
In ieder geval succes!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:45

In het proevenboekje staat dat een dressuurmatige uitrusting (dus dressuurzadel) de voorkeur heeft, maar dat dit niet verplicht is. Ze kunnen je er in principe geen aftrek voor geven, maar het is maar net wat ze mooi vinden natuurlijk.

Ik denk trouwens ook dat het met wennen te maken heeft, op een dressuurzadel zitten. Op een springzadel zit je natuurlijk hoger met je knieen en anders met je heupen (vaag uitgelegd Haha!) Op een dressuurzadel zit je veel 'langer' met je benen, hier moeten je spieren ook aan wennen. Ik denk dat als je het tijd geeft en je een paar dagen spierpijn er voor over hebt, dat je dan ook best op een dressuurzadel kan rijden.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:49

Ik heb vanaf de B tot in het Z met een springzadel dressuur gereden, en nog nooit commentaar op gehad hoor!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:55

allemaal bedankt. Komt omdat ik door medische klachten niet op die andere zadels kan zitten, omdat je in een bepaalde houding "gedwongen" wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:56

Ik heb tot en met de M2 met een springzadel gereden.
1 x heb ik commentaar gekregen van de jury, verder nooit
Kan ook niet zeggen dat het mijn punten beinvloede.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:46

Je houding is met een springzadel misschien wat minder dressuurmatig. In dat opzicht zou het bij het onderdeel voor houding en zit misschien een punt kunnen uitmaken. Aan de andere kant, als je met een dressuurzadel door de pijn krampachtig gaat zitten, kost je dat misschien nog meer punten.

Je rijdt voor je plezier en als dat het beste gaat met een springzadel, zou ik gewoon met een springzadel blijven rijden.

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:54

Ik zou een VHZ doen..! maar weet niet of je puntenaftrek krijgt bij springzadel.. k heb zelf VHZ dus..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:05

sjaantje schreef:
Ik heb vanaf de B tot in het Z met een springzadel dressuur gereden, en nog nooit commentaar op gehad hoor!


ik denk dat het wel scheelt of je bij de pony's of de paarden rijd
ik denk dat t bij de paarden wel een puntje kan schelen omdat daar toch wel demeeste ruiters tegen die tijd een dressuurzadel hebben
ponyruiters hebben dat vaak niet

ik denk dat als je om "mediche" redenen geen dressuurzadel kan rijden,vanwege de gedwongen zit.. je eens moet kijken naar een dressuurzadel zonder gedwongen zit

ik heb zelf erg slecht kraakbeen, mijn knieen en heupen doen heel vaak zeer.
ook heb ik op mijn heupen een chronische3 slijmbeursontsteking..
bij mij is rijden op een dressuurzadel ook pijnlijker als op een springzadel
maar toch moet ik zeggen dat ik met mijn passier GG er stukken minder last van heb als bij zo'n gedwongen ainsly !

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:33

Het is vaak een kwestie van wennen Knipoog Op een dressuurzadel met weinig wrong en een vlakke zit word je niet in een houding gedwongen, maar omdat je op zon zadel je been langer moet maken kun je daar, als je dat niet gewend bent, spierpijn van krijgen. Door bepaalde rekoefeningen te doen kun je je beenspieren dusdanig oprekken dat je er minder moeite mee hebt. Oja, oefenen zonder beugels werkt ook goed Knipoog

Door je lange beenligging op een dressuurzadel kun je de hulpen gewoon makkelijker geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:58

Met een springzadel kun je ook gewoon de hulpen geven.
Het is alleen moeilijker netjes recht te zitten.
Maar travers, appuyementen, wissels, gaat allemaal op een springzadel Lachen

En 1 voordeel van mijn springzadel, die heeft flinke kuitwrongen, dus bv een appuyement vragen kun je niet je been heel ver naar achter brengen, ideaal, want als ik sommige op een dressuurzadel de benen bijna in de flank zie gooien vind ik zo lelijk.
En dat kon ik lekker niet aanleren Lachen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:24

Ja dat klopt misschien wel, maar waarom is het dressuurzadel anders speciaal ontworpen voor dressuur en een springzadel voor springen? Omdat je dan in de houding zit die in die discipline gewenst is, en het makkelijkste is. Een been in de flank bij het appuyeren is overigens ook een foute houding, die je op ieder zadel kan hebben als je het mij vraagt. In een springzadel kom je misschien juist weer sneller in de zg. stoelzit terecht omdat je in verhouding wat meer horizontaler zit met je bovenbenen. Doorzitten en daarbij inwerken met een miniem gewichtverschil op je paard kun je gewoon echt het beste als je loodrecht op je paard zit... maar goed, dat is mijn visie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:28

het gaat het beste, maar wil ff duidelijk maken dat het wel kan.
Ook de gewichtshulpen komen netjes door.
Heb iig zelf geen verschil ervaren in de hulpen geven en ook geen andere reactie van het paard ondervonden toen ik omschakelde.
Dus ook een stukje wat je gewend bent.
En het is niet zo sjiek en daar gaat het ook voor een groot deel om in dresuur, het plaatje Lachen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:33

Het maakt mij helemaal niks uit met wat voor een zadel iemand de ring binnenkomt. Een paar weken geleden had ik 2 springruiters in de ring. Met geweldig lopende paarden die heel fijn aan de hulpen stonden. Ok, ze hadden hun beugels mss iets aan de korte kant, maar daar mag je iemand niet op afstraffen. Die zijn uiteindelijk dus ook 1e en 2e geworden, met een springzadel.
Lijkt me vreemd als een jurylid je daar dus op gaat afstraffen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:37

Nee afstraffen zou ik ook niet doen, ik zou niet weten op welk onderdeel je op je zadel afgerekend wordt? Ik zeg ook niet dat het niet kan Knipoog Maar het is wel zo fijn dat als je je echt wil toeleggen op dressuur je dan voor jezelf zo makkelijk mogelijk maakt en idd het spelletje (het plaatje) meespeelt Knipoog

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:46

Starbreeze schreef:
Nee afstraffen zou ik ook niet doen, ik zou niet weten op welk onderdeel je op je zadel afgerekend wordt? Ik zeg ook niet dat het niet kan Knipoog Maar het is wel zo fijn dat als je je echt wil toeleggen op dressuur je dan voor jezelf zo makkelijk mogelijk maakt en idd het spelletje (het plaatje) meespeelt Knipoog


Ik wil me op beide toeleggen Lachen Maar ivm een medisch iets kan ik in een dressuur zadel niet zitten. Maar ik heb gebeld met KNHS, en je krijgt een aantekening op startkaart dat medisch gezien een springzadel noodzakelijk is, en dus mogen ze dat niet meerekenen. overigens moet je wel een doktersverklaring omtrend je ziekte / medisch verleden meesturen...

allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:55

sjokkemeule schreef:
Ik wil me op beide toeleggen Lachen Maar ivm een medisch iets kan ik in een dressuur zadel niet zitten. Maar ik heb gebeld met KNHS, en je krijgt een aantekening op startkaart dat medisch gezien een springzadel noodzakelijk is, en dus mogen ze dat niet meerekenen. overigens moet je wel een doktersverklaring omtrend je ziekte / medisch verleden meesturen...

allemaal bedankt voor jullie antwoorden.


Dat is toch helemaal niet nodig? Er staat nergens in het reglement dat je niet met een springzadel mag rijden. Knipoog
Bovendien ga je dan ook nog eens meer de aandacht op een probleem vestigen waar jury's toch over het algemeen geen probleem mee hebben.

Ik jureer ook en ik rij gewoon dressuur met een vzh zadel. Omdat ik op dit moment geen passend dressuurzadel voor dat paard heb. So what? Ik krijg er echt niet minder punten om. Lachen

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:57

Dat is wat KNHS zegt, en ik ben maar beginneling Lachen al snap ik dat van die benen niet helemaal, je maakt gewoon de beugelriemen een paar gaatjes langer, iig bij mij werkt het Lachen

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:16

ik rijdt ook mijn dressuurproeven op een springzadel !
* volgens mij is al eerder een topic van iemand anders geweest die dezelfde vraag had *
ik krijg er nooit commentaar over. en heb een tijdje terug ook een compliment van de Jruty gehad voor de zit op mn springzadel in een dressuurproef ! ik denk ook niet dat ze je daar op kunnen ' afstraffen ' als jou paardje nou eenmaal lekker loopt onder zo'n zadeltje, who cares? Lachen