met dit paard springen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

met dit paard springen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 00:15

hallo, mijn paard heeft L gesprongen voor ik haar kocht, ik rij nu dressuur met haar en wou ook graag gaan springen nu een probleem, in maart was ze weer kreupel en toen naar emmeloord gegaan, ze bleek een trap ofzow tegen dr sesambeentje gehad te hebben waardoor de doorbloeding in het bod slecht gewoden was, en een stukje was afgestorven. hierdoor was een scherp puntje ontstaan, waardoor ze kreupel liep, ook bleek ze lichte atrose te hebben volgens DA hebben 9 van de 10 paarden dit(ze is nu 8 en heeft dus L gesprongen en loopt mu L1 dressuur) na twee maanden stappen weer terug en ik mocht weer gaan op bouwen (goed nieuws) en volgens de dierenarts kon ik ook in september weer beginnen met wat sprongetjes (en volgens hem ook gewoon wedstrijden na een tijd) nou zit ik alleen in mn maag met die atrose voor het springen (had met de dressuur alweer zevens voor zuiverheid v.d. gangen) ik weet niet of ik het aandurf om met haar te springen ook omdat de dressuur net weer goed gaat, en ik bang ben dat ze weer kreupel wordt. duss kennen of hebben jullie een paard met atrose waar je mee springt laat alsjeblieft een berichtje achter alvast bedankt, xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:02

Mijn merrie heeft zware artrose, maar ik mag er gewoon mee springen van de da (helaas heeft ze op t moment last van andere dingen waardoor t niet kan). Ik heb ook L met haar gesprongen, ondanks de artrose.
Je moet gewoon een beetje naar je paard kijken hoe hij het aanpakt.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:26

Hoi,
Mijn paard ( nu 17) heeft ook atrose en wel in zijn rechtervoorknie, ik heb tot 3 jaar geleden M -gesprongen, hij begon toen te weigeren waarna ik met hem naar de kliniek ben gegaan en foto's heb laten maken. Omdat hij op wedstrijden desnoods dwars door de hindernis ging, maar stoppen dat deed hij nooit.
Oordeel was niet meer wedstrijdgericht springen. Ik spring zo nu en dan nog wel maar niet hoger dan 90cm, ik heb toen ook het besluit genomen om te stoppen met springen zodat ik nog lang van hem kon blijven genieten. Hij heeft overigens nog nooit kreupel erop gelopen, en heeft ook geen aangepast beslag of medicatie.
Ik denk dat je paard vanzelf wel aangeeft als zij er last van krijgt.

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:50

ik zou niet echt meer springen met der, een klein sprongetje kan altijd. maar artrose heeft ze wel last/pijn van, dus wees zeinig op der.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:19

hmm , ik denk dat als de artrose in mindere mate voorkomt, je best een sprongetje kan wagen MITS goed warmgelopen, tuurlijk. wel denk ik dat het een beetje invloed heeft in de ontwikkeling van de artrose. maar zeker weten doe ik het niet. zou ik als ik jou was gewoon ff na-vragen. of springen de artrose op lange termijn niet pijnlijker/erger maakt. succes

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:07

Ik zou niet al te hoog en vaakmeer springen.
Het is nu wel gevoeliger hoor!
Ik zou wat zuiniger met haar benen gaan doen Knipoog

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 13:46

gelukkig heb ik nog een jong paardje die we aan het leren zijn hoe ze moet springen moet alleen wachten tot t veulen zonder dr kan!!!! en met dat andere paardje wou ik ook al gaan springen. en met Proud Lady (atrose) gaat de Dressuur nou ook wel erg lekker. maar bedankt voor de reacties. xxx

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:27

ik zou er lekker mee blijven dressuren en niet mee gaan springen
het blijft een zwakke plek
en je slaat jezelf voor de kop als je dalijk je paard de vernieling in rijd !

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 08:24

inderdaad, ik wou ook nog een brief naar de BIT sturen om eens aan die dierenarts te vragen of het verergerd, maar ik denk dat dat we het geeval is. en ik wil ook geen risico lopen dat ze strax weer kreupel is. maare inelk geval heel erg bedankt voor jullie reacties. xxx