bloedende mok?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riskjuhruled

Berichten: 1737
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Eersel

bloedende mok?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:32

mijn verzorgpaard heeft in de zomer last van zomermok, we behandelen de mok iedere dag maar nu kwam ik vandaag bij hem en zag ik dat hij dikke benen had Scheve mond (wat hij nooit heeft maar dat kunnen natuurlijk ook gewoon stalbenen zijn) maar toen zag ik dat zijn mok bloede!? terwijl ik het gister nog gewoon bij gehouden heb? Verward

weet iemand of dit erg is en of ik er wat aan kan doen? ik heb het vandaag maar gewoon schoon gemaakt en er weer zalf op gedaan. ik wist het verder ook niet.

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:34

Het beste is om zo snel mogelijk de da erbij te halen ivm bloedvergiftiging. Goed droog houden!!

riskjuhruled

Berichten: 1737
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:35

ik ga vanavond weer naar hem toe en dan zal ik het aan de eigenaar van het pension vragen. die weet meestal wel wat te doen.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:25

Onze merrie heeft ook wel eens mok gehad, maar geen NATTE mok.
Weet je wat heel goed helpt, verlopen olie (komt uit een trekker).
Dit is een oud middeltje en het klinkt heel raar, maar helpt goed.
Meerdere mensen bij ons in het dorp gebruiken het ( friezen, haflingers, etc.) en zijn er allemaal over eens dat die dure zalfjes niet tegen de verlopen olie op kunnen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:32

afgelopen olie.... ja das echt een boerenmiddeltje
ik weet ook niet of ik dat wel zou proberen
zeker niet op witte voetjes !
dat spul is hartstikke zwart!

ik denk dat de veearts bellen geen overbodige luxe is, als de benen echt dik zijn , kan de mok al een heel eind naar binnen geslagen zijn en is antibioticum dus nodig!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:05

ik zou toch maar de DA bellen, strax wordt het nog erger.

Poppesnot
Berichten: 87
Geregistreerd: 08-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:34

Het is inderdaad raadzaam eerst zeker te zijn dat je paard geen bloedvergiftiging heeft opgelopen. Je kan dit zelf ook controleren door 20 minuten te stappen en te kijken of het been dunner wordt en of het mogelijk is een 'kuiltje' in de verdikking te drukken. Is dit mogelijk, hoef je je niet direct druk te maken over bloedvergiftiging. Toch zou ik voor de zekerheid de DA bellen. Het lijkt me ook tijd (ook al is het geen bloedvergiftiging) de DA te bellen voor de mok.

Mok is een verzamelnaam voor een ontsteking in de kootholte. Er zullen dus ook tal van middeltjes zijn die bij diverse mensen goed helpen. Dit wil alleen niet zeggen dat dit bij jou ook helpt.
Indien je paard natte mok heeft, zorg dat in ieder geval dat je een middel gebruikt welke de mok uitdroogt en niet een middel die het nog zachter maakt. Vraag de DA, hopelijk kan die je verder helpen.

Het is wel een heel vervelend probleem, hopelijk komt je paard er snel vanaf!

Succes!

windhond

Berichten: 1148
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:50

Ik smeer er altijd hydrocortiderm op werkt goed. ff goed inwrijven.

succes