bronchitis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 15:47

Nu ik hier toch rondhang kan ik meteen even vragen of er nog meer mensen zijn die een pony/paard met chronische bronchitis hebben.
Mijn shetlander heeft dat dus, althans dat denken we.
Als ze een stukje draaft voel je haar ademhaling ruisen als je je hand op haar rug legt en onder het rijden hijgt/hoest ze heel vaak zonder dat ze moe is.
Ze kan ook niet echt briesen want dan hoor je altijd een KEI-harde hoest ofzo, echt heel vreemd.
De dierenarts heeft al 2 x naar d'r gekeken maar zegt dat er niets aan te doen is.
Ze heeft het alle seizoenen even erg en al vanaf dat we haar hadden.
Ze snottert niet (meestal niet dan) en is gewoon fit.
Wie weet er iets aan te doen?

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:25

Zegt je veearts ook niet wat het is dan? Alstie wel weet dat er niets aan te doen is, beetje vreemd van hem/haar.

Tsja wat kun je eraan doen.

Zoveel mogelijk buiten zetten
Zo'n stofvrij mogelijke omgeving
Nat hooi geven of anders kuilgras

22 Januari verwachten we ons kleintje


Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 17:46

Ze staat de hele dag buiten en alleen als de zon keihard schijnt, op een open stal dus daar kan het niet aan liggen.
De veearts zei dat er niks aan te doen was en dat ze er maar mee moest leven, maar ik vraag me af of er toch niet een medicijn is ofzo.

(btw: je hebt een ge-wel-di-ge avatar Haha!)

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:14

De mijne heeft net een lichte bronchitus gehad en mijn DA (een Belg) heeft mijn paard goed geholpen. Na twee weken hoestvrij.

Mijn vorige (oude) pony had een zware allergie (chronisch) en verschillende dierenartsen (en homeopaten) zeiden dat ze er niets aan konden doen. Mijn huidige DA heeft dit paard ook hoestvrij gekregen (in 4 maanden).
Als je interesse hebt kan ik je zijn naam + nummer geven, maar misschien woon je te ver weg? (hij is ook vrij prijzig)
Af en toe komt hij wel in Nederland en Duitsland.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 06:26

Een kennis van mij had ook een hoestend paard waar niets aan te doen zou zijn... Na veel tobben heeft ze Gerrit Zomer erbij gehad en die heeft het paard vrij snel beter gekregen. Hij komt aan huis. Misschien is dat anders een idee om te proberen? Hij heeft ook tel. spreekuur, dus dan zou je eerst eens kunnen overleggen.

Snowy2004

Berichten: 298
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:50

Die van mij heeft jarenlang met bronchitis rondgelopen da kon er niets aan doen, alleen maar antibiotica en hoestpoeder geven. En in Utrecht konden ze ook niets meer voor hem betekenen. Ik heb via een vriendin een telefoonnummer gehad van een homeophaat, die gewoon langskomt en niet duur is. OK dan! Ik kreeg van haar druppels voor korte tijd en toen was het over, nooit meer gehoest. Succes. OK dan!
P.S. haar website is www.horsebodybalance.nl (of .com?)

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:40

Mijn oude pony heeft ook chronische bronchitis, maar haar longen zijn erg versleten (29 jaar) en er kan toch niks meer aan gedaan worden, behalve ventipulmin krijgt ze ook prednison pillen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:48

Die van mij heeft het ook. Niet echt iets aan te doen. Ventipulmin is letterlijk en figuurlijk een paardenmiddel, dat uiteindelijk alleen maar meer kwaad doet dan goed. Stomen met dampo, warme doek met dampo in een emmer, kan iets verlichting geven, vooral om slijm los te maken.

Afbeelding

Hoestkruidenmix bij de paardenzaak helpt ook wel. Verder wel beweging geven, maar niet oververmoeid rijden. Zo veel mogelijk buiten. Hooi minstens 12 uur weken, om de schimmels eruit te krijgen. Beter is kuil. Succes!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:55

Mijn pony heeft ook chronische bronchitis, zij krijgt, zodra het weer wat kouder wordt hoestmix van Simicur, werkt bij haar perfect, in het begin heeft ze het ook zomers gehad, maar dat is nu niet meer nodig, ze hoest niet meer al hoor je soms wel aan haar ademhaling dat ze het benauwd heeft, maar lang niet meer zo erg als een paar jaar terug. Ook zij krijgt kuil i.p.v. hooi en staat zoveel mogelijk buiten en anders in een buitenstal...

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:13

Nou IK heb het zelf Knipoog en een pony op onze manege ook..

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:26

mijn pony heeft het ook, waarschijnlijk chronisch. (maar meer astmatische bronchitis)
ze heeft nooit gehoest, het enige waar ze las van had was benauwdheid en snotneuzen. na een ventipulmin-kuur, antibioticakuur en dag en nacht buiten staan is het snotneusje ook helemaal weg! ze heeft het alleen met warm weer nog steeds een beetje benauwd.. maar ik ben benieuwd hoe het de komende winter gaat!

wie weet wat goed werkt (homeopatisch bijv.) bij benauwdheid? bijna alle kruiden enz. zijn tegen het hoesten, maar daar heeft Evita dus geen last van.. ze is alleen benauwd met dit soort weer.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:28

Pff ik weet echt de naam niet meer, maar wij hadden een grote blauwe fles siroop een soort van vicks siroop (rook het ook naar) en daarvan verruimde de luchtwegen

22 Januari verwachten we ons kleintje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers