wat vinden jullie van inloopstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:05

Zannekin schreef:
Onze paarden: Hannoveranen, Trakehners, Oldenburgers worden ook op die manier gehouden (met 1 fjordje erbij). We hadden een merrie die makkelijk nerveus was en magerder. Die heeft zich daar nu zo ontwikkeld, nooit zo rustig en dik geweest! Het is helemaal niet waar dat warmbloeden daar minder makkelijk zouden kunnen aarden. In Duitsland zijn er trouwens al verschillende stallen die volgens dat systeem werken, moet je maar effe kijken: http://www.lag-online.de

Ik had ook meer verwondingen verwacht maar raar genoeg is dat niet het geval.



Het is alleen mijn ervaring bij ons op stal dat de enkele KWPNer die tot nu toe tussen de loopstal kudde van ongeveer 25 stuks heeft gestaan er niet lang staat, en toch vrij snel een box willen. Talida hier van bokt heeft er ook tussen gestaan, op het moment dat ze ingereden is en serieus onder het zadel is gaan lopen is die ook op de wachtlijst voor een box gaan staan. Als je bij ons op stal een box hebt, betekend dit trouwens niet dat je paard de hele dag binnen staat. De paarden met een box staan over dag in een merrie en ruinen kudde in hun eigen paddock.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:18

Bij ons staan ze dag en nacht in een kudde van 16-17, merries, enters, twenters, veulens. De oudste is 14, de jongste 3 maanden. Het is vooral lastig voor de eigenaar is mijn ervaring; ze eruit pikken is wat meer werk dan uit een box en vlechtjes netjes houden is ook niet mogelijk Lachen .

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 15:39

terima,zijn er geregeld weer stallen leeg bij jullie?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:12

Talida heeft volgens mij van september tot mei moeten wachten voor dat ze aan de beurt was voor een stal. Er is geloof ik wel een wachtlijst.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:25

en teriema hoe gaat dat dan met bix wat er wordt gegeven?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:44

teriema schreef:
Het is alleen mijn ervaring bij ons op stal dat de enkele KWPNer die tot nu toe tussen de loopstal kudde van ongeveer 25 stuks heeft gestaan er niet lang staat, en toch vrij snel een box willen. Talida hier van bokt heeft er ook tussen gestaan, op het moment dat ze ingereden is en serieus onder het zadel is gaan lopen is die ook op de wachtlijst voor een box gaan staan. Als je bij ons op stal een box hebt, betekend dit trouwens niet dat je paard de hele dag binnen staat. De paarden met een box staan over dag in een merrie en ruinen kudde in hun eigen paddock.


ik zal me er even mee gaan bemoeien Haha!
Het ligt er gewoon helemaal aan wat je wilt, en hoe je paard is. Tal heeft dus bijna 2 jaar ertussen gestaan, en vooral de eerste winter had ze het zwaar, zo onder aan de ladder. En ze zitten ook continue onder de wondjes. sommige best naar Huilen Dekens hebben ook niet echt een lang leven. Afgelopen winter ging het dus al een stuk beter en was ze lang zo mager niet als het jaar ervoor. Maar aangezien ik regelmatig wedstrijden wil gaan starten en ik het niet eerlijk vind dat ze voor of na een wedstrijd eerst nog een heel gevecht voor dr eten moet leveren, wilde ik een box. Ook omdat Tal, als ze echt honger heeft (1x per dag bijvoeren zet niet echt zoden aan de dijk) vreslijk gaat lopen schrokken en dus letterlijk bijna stikt heb ik liever dat ze dan wat eerder in het jaar 'snachts weer op stal kan staan en dan overdag gewoon op de wei. Af en toe op stal is ook wat handiger om dat eeuwige gevecht tegen de mok onder controle te houden.
Ik zit het nu even vanuit mijn oogpunt te redeneren, maar misschien zitten er dingen bij dat je denkt oh ja.
Het was echt super tussen de ponies (als enige kwpn-er Haha! ) maar ben blij dat ze nu een stal heeft snachts voor de winter. Met een stal worden ze 'sochtends voordat ze de paddock in gaan en 'savonds gevoerd.
Voordeel van de pony paddock: blijft veel beter droog dan de paardenpaddocks, maar om in de stal te kunnen gaan eten moeten ze soms tot hun knieen door de bagger. Paddock is ook veel ruimer.
nadeel: onderaan de ladder hebben ze het zwaar. en als het een keer kl** weer is, kan je sinds kort wel onder de overdekte poetsplaats staan, maar je kan ze nooit even op stal gooien als je wat wilt doen, of om goed op te drogen o.i.d.
Ik moet trouwens nog zien hoe Tal de eerste winter tussen de dames in de paddock overleeft, misschien wil ik wel weer heeeel snel terug naar de ponies!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:45

oh en uiteraard bij mij duurde het heeeel lang voordat er 1tje weg ging toen ik als 1e op de lijst stond!

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:02

Ik heb mijn paarden ook in een kudde, en ze kunnen schuilen in een oude koeien loopsal die aan 1 kant open is. Daarnaast hebben ze beschikking over een breed lang zandpad die naar de weides lopen. Ze kunnen dus gaan en staan waar ze willen.

Er staan ong 9 paarden, ijslanders, mixjes, shet en een nrps met 3/4 arabisch bloed.
Alles loopt het hele jaar door buiten.

Ja in het begin is het even knokken maar hierbij is het belangrijk dat ze de ruimte hebben!

Bij ons kunnen ze de hele winter door aan een baal hooi vreten en we hebben geen paarden met koliek , paarden die minder krijgen of overvette paarden.
Je zult zien dat wanneer de bovenstaande paarden klaar zijn met eten de onderstaande paarden gaan eten.
Maar dan moet er wel continu voer liggen.


Dekens moet je gewoon niet aan beginnen als je paarden zo houd, het is lastig, een scheurbende en door de prut worden de dekens alleen maar goor en nat.
Paarden kweken hun eigen wintervacht... ja ook kwmpners Haha!

Wondjes moet je op de koop toenemen, die verkom je simpelweg niet als je paard in een koppel staat.

Biks bijvoeren kun je doen als je gereden hebt. Immers als ze de hele dag door kunnen vreten is het tijdstip van de biks niet zo belangrijk.
Ik doe het ook altijd zo.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 17:04

nou weet ik eht helemaal niet meer.Paard was heel mager toen ik haar kocht,trekt nu wat bij.En ze is haar hele leven al gewent aan een stal voor zichzelf.Echt moeilijk dit

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:14

Anders probeer je het toch gewoon.
Als je paard het niets vindt kan je altijd terug naar een gewone stal.
Ik zou haar in ieder geval de kans geven, de meeste paarden kunnen er alleen maar van dromen...

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:10

Cowgirl"]

Ja in het begin is het even knokken maar hierbij is het belangrijk dat ze de ruimte hebben!.
[/quote]

tja tis maar wat je begin noemt, de meeste nieuwen in de kudde komen er in de zomer bij, op het land, en zodra ze naar de stal gaan, heerst er weer een andere orde, en ze houden dat stug de hele winter vol. Dus de hele winter niet naar binnen mogen om te eten...
[quote="Cowgirl"]

Je zult zien dat wanneer de bovenstaande paarden klaar zijn met eten de onderstaande paarden gaan eten.
Maar dan moet er wel continu voer liggen.
[/quote]


dat ligt er dus niet, daardoor staan de hogere de hele tijd binnen (waarom denk je dat ze vet zijn?), overdag wordt alles naar buiten gejaagd, en hebben de lagere nog steeds honger


[quote="Cowgirl schreef:

Wondjes moet je op de koop toenemen, die verkom je simpelweg niet als je paard in een koppel staat.!.



wondjes okee, maar zal ik je mn DA rekeningen laten zien van een jaartje loopstal? Haha!

blijft lastig gewoon, voor mijn paardje werkte het gewoon niet...En dan heb ik het over 2 jaar proberen, niet 2 weken ofzo...

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:02

inloopstallen vind ik geweldig..wou dat ik er ook ook 1 had..ze kunnen dan lekker zelf beslissen of en waneer ze naar buiten gaan...

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:20

Ik denk dat bij bovengenoemde stal het een nadeel is dat er vrij veel paarden op een niet supergroot stuk staan. 25 paarden bij elkaar is natuurlijk vrij veel daardoor is er vrij weinig ruimte om te eten (in mijn herinnering stonder er maar twee grote balen kuil in de loopstal?). Ook het feit dat ze overdag niets kunnen eten geeft ze de gelegenheid om te gaan klieren, dit vind ik ook wel een nadeel.
Ik heb zelf ook mijn paard in een loopstal en voor mij niks anders, maar wij staan maar met zijn drieen en dan is het een stuk makkelijker.

moon65
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:54

IK GA ME OOK EVEN MEEbemoeien,voor mij paardje is het de hemel op aarde in een grote kudde en lekker het hele jaar door buiten.
Chanel heeft een jaar op een stal gestaan het was voor haar echt niet goed.
Eerst heeft ze een hele nacht vast gelegen in de tralies en daarna had ze om de havenklap koliek.
Na een jaar was ze brood maar dan ook brood mager.
Van de stress,nu ze alweer 3 jaar van mij is en lekker in de pony kudde staat heeft ze nooit geen koliek gekregen,is weer behoorlijk dik en super ontspannen.
Ieder nadeel heeft zo ook zijn voordeel.
Ik denk dat dit alles met je eigen paard te maken heeft.
De een vindt een inloop stal heerlijk en de andere een stalletje.
Of heeft het ook met de mensen te maken???????????
groet Monique

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:41

Delphi2 schreef:
Ik denk dat bij bovengenoemde stal het een nadeel is dat er vrij veel paarden op een niet supergroot stuk staan. 25 paarden bij elkaar is natuurlijk vrij veel daardoor is er vrij weinig ruimte om te eten (in mijn herinnering stonder er maar twee grote balen kuil in de loopstal?). Ook het feit dat ze overdag niets kunnen eten geeft ze de gelegenheid om te gaan klieren, dit vind ik ook wel een nadeel.
Ik heb zelf ook mijn paard in een loopstal en voor mij niks anders, maar wij staan maar met zijn drieen en dan is het een stuk makkelijker.


denk idd dat dat het grootste manco is

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:51

wat zouden jullie doen als je ij was?Ik zou haar 15 aug daarheen kunnen brengen.Dan kan ze eerst nog in de wei met de ponys voordat ze die loopstal ingaat.Dus kunnen ze eerst nog wennen

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:31

Als je toch een andere stal wilt, gewoon doen! Misschien istie van jou bij de hand genoeg om zich een mooi plekkie te veroveren, en als je het na een tijdje toch niks vindt, kan je jezelf altijd op de lijst voor een box zetten, net zoal swij gedaan hebben

groetjes enneh tot binnenkort Verward

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:49

ik zal het deon het is heerlijk voor ze dat ze zo vaak naar buiten kunnen.
bij ons hebben ze s'winters ook zo iets

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:56

Misschien geek vraag dan, maar met hoeveel pony's paarden staan ze daar dan? Denk dat dit een heel belangrijk punt is om mee te nemen in je overweging.

En idd staat ie boven in rang, dan heb je nergens last van...., maar staat ie onder in rang, dan moet ie vaak buiten blijven en mag niet bij het eten/drinken komen....

Wij werken ook volgens dit systeem voor onze ponietjes werkt dat goed...
Ik ga wel een klein afdakje maken voor de laag in rang staande pony's, dat ze toch droog staan! gelukkig kunnen ze allemaal redelijk goed met elkaar opschieten.

Oh ja, mijn KWPN-er moest er niets van hebben....die stond liever in haar eigen box....Nu inmiddels gaat het beter.....is ze flink verandert. Het was een ECHT stalpaard....en nu zit ze tussen stalpaard en weipaard in: wel zo prettig!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 11:00

volgens mij staan er een stuk of 20 ponys.Best wel veel dus.Maar is ook een grote inloopstal.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:20

tyson20 schreef:
volgens mij staan er een stuk of 20 ponys.Best wel veel dus.Maar is ook een grote inloopstal.


Meestal hangt het aantal rond de 25, maar het wil nog wel eens verschillen. Zo vertrekken er een aantal en zo komen er weer een paar bij. De laatste maanden is de kudde vrij stabiel en zijn er geen veranderingen geweest.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:22

ook nog een mening van mijn kant
inloopstallen zijn modern en leuk maar ook nadelig vaak

zo staan inderdaad de ranghogere altijd binnen en de langlagere ervoor of soms zelfs continue erbuiten vooral als de groep groot is
de ranghogeren eten alles eerst zelf op daarna de ranglagere
let erop hoe ze eten krijgen zijn er ook (20) voerplekken aanwezig bv?
zodat elk paard zijn portie hooi wel krijgt
ik reken een voerplek per paard
ook heet een warmbloed meer nodig dan een robuust typje krijgt die dit dan ook?daar.
de mijne staan ook in een groep van 5 en ik heb echt 5 plekken nodig om ze allemaal zelfde hoeveelheid hooi te geven
zo grote jumboruif waar 12 paarden omheen staan kan natuurlijk ook
'die hebben wij hier in duitsland dan staan ze rond erom heen en zijn ze niet zo lastig

in grotere groepen kan er wel eens gekibbeld worden
hogere letselgevaar vooral als er wat tussen staat met ijzers
denk aan bijtplekken op de kont ,hoefafdrukken erop ,wondjes

is geen dekensysteem,je paard moet wel een wintervacht krijgen
zal die ook wel krijgen maar eerste jaar dat die hem heeft na een deken is die nog niet zo mooi dik daarbij krijgt een kwpner niet zo ondervacht als een fjord bv en zal meer kleums zijn als het regent en dan niet schuilstal op kan gauwer verkouden zijn.

met wintervacht kun je minder rijden ,in zweet krijg je ze niet snel droog en als ze te nat teruggaan zit je gauw weer aan een koutje vast
in de winter zal je bv het wedstrijdseizoen wat terug moeten zetten of op moeten geven
gewone buitenritten is geen probleem .

persoonlijk met een warmbloed zou ik liever voor overdag buiten en nachts op stal gaan in de winter
als robuust ras was zou ik zeggen maakt niks uit.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:06

bedankt voor jullie meningen,heb besloten om het toch te proberen,vind het wel heel spannend en hoopecht dat het goed gaat.Aanstaande zaterdag gaat ze er al heen

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:24

tyson20 schreef:
bedankt voor jullie meningen,heb besloten om het toch te proberen,vind het wel heel spannend en hoopecht dat het goed gaat.Aanstaande zaterdag gaat ze er al heen


Dan bij deze Welkom bij ons op stal Lachen

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:54

dank je wel