Help, mijn zadel schuift naar voren..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Help, mijn zadel schuift naar voren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:10

Sinds een tijdje schuift mijn zadel (Hulsebos) naar voren, en komt dan op haar schouders terecht! Mijn paard heeft een behoorlijke schoft maar weinig breed op de schouder. Het ligt nog goed zolang ze niet heeft gelopen, maar als je haar aan de hand meeneemt naar de bak ligt het al niet meer goed! Hulsebos is laatst nog geweest (KASSA!) maar die vind dat het zadel goed ligt (klopt ook, zolang het dier niet beweegt..).
Wat moet ik doen? Een ander zadel? Ik wil wel graag een dressuur zadel omdat ik ook wedstrijden rijd (soms). Wie heeft dit probleem ook??

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:16

Ik zou meneer Hulsebos toch terug laten komen en er op staan dat hij het nu goed bekijkt, ook in beweging. Hij weet donders goed dat een zadel ook op een bewegend paard goed moet blijven liggen. Enne, deze keer op zijn kosten op laten draven, want de vorige keer heeft hij het niet goed gedaan....
In het ergste geval moet je inderdaad aan een ander zadel als dit zadel een verkeerde pasvorm heeft voor je paard. Is wellicht de bespiering van je paard veranderd als dit vroeger niet gebeurde bij dit zelfde zadel?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:18

Misschien is een staartriem een tijdelijke oplossing tot je iets beters hebt wat wel past. Kun je geen onafhankelijke zadelmaker laten komen kijken?

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:29

Ik heb gehoord dat eigenlijk alleen de baas er echt verstand van heeft want als er een werknemer komt om de boel op te meten liggen de zadels vaak niet goed.

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:29

Er bestaat toch ook zo'n ''ding'' die je voor je zadel moet leggen, waardoor die niet naar voren schuift..
Heb even geen idee hoe het heet.. Haha!
Er staan er iig een paar in de horselover van de zomer 2003..

Maargoed dat geldt alleen als je je zadel wil houden, ik zou iid ook hulsebos weer laten komen, want je zadel hoort niet te schuiven
Laatst bijgewerkt door Kath_ op 26-07-04 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:31

Okkie1 schreef:
Misschien is een staartriem een tijdelijke oplossing tot je iets beters hebt wat wel past. Kun je geen onafhankelijke zadelmaker laten komen kijken?


Daar zijn de meeste paarden niet zo van gecharmeerd volgens mij.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:33

de singelstoten laten aanpassen en opvullen. En laat die zadelmaker er nog eens goed naar kijken, en anders zoek je toch een andere zadelmaker, deze is duidelijk niet zo grandioos.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:43

Marliesje schreef:
Daar zijn de meeste paarden niet zo van gecharmeerd volgens mij.


Van de zadelmaker of van de staartriem?

Valt reuze mee hoor Knipoog Bij beide Haha!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:46

Heb je het zadel nieuw voor dit paard bij Hulsebosch besteld? En is je paard veel verandert in de tussentijd, bespiering meer/minder of nog veel gegroeit?
Ik ben ook van mening dat Hulsebosch het probleem voor je op moet lossen op zijn kosten. En mocht het niet lukken dan moet hij maar met een oplossing komen, niet aan voorsingels etc. beginnen dat zijn slechts lapmiddelen, een zadel hoort gewoon goed te liggen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:10

Het zadel van een vriendin van mij had precies hetzelfde probleem, het lag op zich goed. Maar schoof naar voren, wat tot ernstige problemen kan leiden.
Dus nu zijn de singelstoten verandert en daarna is het opgevuld omdat het na de eerste verandering zonder bijvullen niet meer goed lag. En nu ligt het super. Het paard heeft qua bouw voor weinig massa, en achter op de rug wel, daar doe je verder niks aan.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:18

Okkie1 schreef:
Van de zadelmaker of van de staartriem?

Valt reuze mee hoor Knipoog Bij beide Haha!


Van de staartriem Haha!

IK heb er een keer eentje totaal zien flippen, en doordat hij ging bokken ging die riem ook nog eens op zijn rug klapperen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:07

Marliesje schreef:
Van de staartriem Haha!

IK heb er een keer eentje totaal zien flippen, en doordat hij ging bokken ging die riem ook nog eens op zijn rug klapperen.


mijn verzorgpony heeft ook een staartriem, die bokte eerst ook héél erg vaak, omdat er een tijdje niks mee gedaan was, als ze harder moest gaan draven begon ze al te bokken, maar die staartriem had daar niks mee te maken, die klapperde ook niet op zijn rug.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:11

Heb je je zadel al langer? Wij hebben ons Hulsebos zadel nu 6 jaar, als het naar voor begint te schuiven is het bij ons meestal een teken dat we hem aan de voorkant weer op moeten laten vullen. Dit laten we meestal gewoon door een zadelmaker uit de buurt doen want onze pony is echt heel erg veel verandert sinds het zadel is aangemeten.

Als het een nieuwzadel is dan moet meneer Hulsebos er zeker voor zorgen dat het in orde wordt gemaakt, in de tijd dat wij ons zadel kochten kwam hij ook zelf langs.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:15

als je een tijdelijke oplossing wilt (omdat je bijvoorbeeld denkt dat na een tijdje trainen hij wat gespierder zal gaan worden) dan zou ik voor een voorsingel kiezen.
zo een dus:
Afbeelding

anders zou ik inderdaad even een (andere?) zadelmaker laten komen en dan duidelijk laten zien wat er aan de hand is, oftewel, erop en even laten lopen!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:14

Hoi,

Ik zit oude Bitten door te lezen en las toevallig gisteren een artikel over zadels ( ik twijfel zelf ook over mijn zadel ). Een voorsingel zou volgens dat artikel dierenmishandeling zijn !!

Groetjes,

Maris

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:20

wat voor reden gaven ze daarbij dan?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:29

Voorsingels kan je heel strak aantrekken. Het schouderbald komt dan in aanraking met de singel en het paard durft zijn gangen niet meer uit te strekken. Het knelt.
Door de singel flink strak aan te trekken, worden allerlei spieren in schoft en schouder van het paard vastgeklemd. Een voorsingel kan ook de ribben vastklemmen.
Om die reden noemt iemand het in de BIt dierenkwellerij. Bovendien zijn ze niet nodig volgens dat artikel.
( artikel in BIT oktober 1999 )

Groetjes,

Maris

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:31

daar zit wel wat in, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om hem zo strak en zo ver naar voren te leggen! Toen ik hem gebruikte kwam hij in ieder geval niet tegen het schouderblad aan...

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:02

Ik denk dat je het zadel voor moet laten opvullen.

Mijn dressuurzadel lag ook heel goed, maar nu de vulling wat minder dik is, begint hij ook wat te schuiven, dus moet er bij mij gewoon weer wat bij in.

Lekkere service trouwens van Hulsebos!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:12

Ik zou Hulsebos nog een keer bellen en vragen of Jan zelf wil komen om het te beoordelen. Een zadel hoort niet te schuiven en dat weet Jan Hulsebos ook.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 01:22

Misschien is het zadel met een paar aanpassingen wel correct voor je paard.
Ik zou Hulsebos gewoon weer laten komen en vertellen dat ze al eerder langs zijn geweest, maar dat het niet heeft geholpen (en dat jij graag wilt dat ze jou wat tegemoetkomen Haha! , omdat je nog steeds met hetzelfde probleem zit).

Voorsingels en staartriemen ed ben ik niet zo'n voorstander van, dat zijn tekenen dat je zadel niet goed past, ik heb liever een goed passend zadel dan van die hulpmiddelen waardoor het zadel wel op zijn plaats blijft liggen, maar nog steeds niet past (is wat duurder waarschijnlijk, maar dan heb je ook wat meer en langer).

En als dat niet kan, toch maar eens uitkijken naar een nieuw zadel.
Zou dan wel langs een zadelmaker gaan die ook zadels verkoopt, als die dan geen passend zadel heeft voor jouw paard, kan die een zadel passend maken.
Zadelsverkopers, de naam zegt het al, die verkopen zadels, die vermaken ze niet, zadelmakers dus wel, en verkopen eventueel ook zadels.
Of een zadel kopen en dan bij een zadelmaker langsgaan (tesamen met je paard, of bij jullie langs laten komen) om het eventueel laten te vermaken.
Let er dan op dat het iemand is die je paard ook wil zien om het zadel te passen.

En nog een tip (mening) van mij, als een zadelverkoper niet begint over de maat van een zadel, of de maat ervan niet weet, kijk dan maar weer verder.
En dan heb ik het dus niet over de inchmaat, oftewel, de maat voor de kont van de ruiter (alhoewel, niet geheel onbelangrijk Haha! ), maar de maat voor de rug van het paard.
Maatje 32, 33 of groter is heel normaal.
Hebben ze die niet in het assortiment, kijk dan ook maar weer verder.
Wil ik er voor de duidelijkheid bij zeggen dat het mijn mening is, mede doordat ik wat narigheden heb meegemaakt met zadels en het kopen ervan en het passen op mijn paard.

Veel succes iig!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 01:52

Oei, dit klinkt helaas heel bekend.. Mijn zadel schoof ook naar voren omdat de ribben (buik Knipoog ) breder was dan de schouderpartij. Met andere woorden: een breed zadel nodig door de brede rug, maar een smal zadel door de smalle schoudertjes. En dat kan dus niet..
Een voorsingel is imo echt een erg naar lapmiddel. Je trekt het zo strak aan dat het niet kan schuiven, maar dat komt uiteindelijk dus op hetzelfde neer als een te smal zadel. Met een staartriem hang je een aardig gewicht aan de staart en dus ook de ruggegraat.. ben ik ook niet voor.

Ik zou Hulsebosch nog een keer laten komen. Een zadel mag niet schuiven, punt. Als hij niet veel voor je kan betekenen zou ik Daaleman eens bellen.
Het enige zadel dat bij Fleur goed ligt is een Daaleman en daar ben ik dus hard voor aan het sparen, tot die tijd rij ik zonder zadel.

Ik zou juist geen andere zadelmaker laten komen. De érg goed te boek staande zadelmakers hebben me gewoon verteld geen passend zadel te kunnen maken (m.u.v. Daaleman dus) Alle anderen hebben door smalle zadels (klemmen!) e.d. nog geprobeerd er iets van te maken, met alle gevolgen van dien. Pas dus heel goed op wat je op z'n rug (laat) leggen!

Mocht je meer info willen hebben, pb dan even Lachen