Joop kreupel, wat denken jullie??*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Joop kreupel, wat denken jullie??*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 14:37

Afgelopen vrijdag haale ik Joop (mn paard) uit de wei, had hij een hele dikke poot en liep ontzettend kreupel...
We hebben hem toen afgespoten, ontstekingsremmers gegeven en zijn poot ingekleid en na 1 of 2 dagen was hij alweer goed, en heb ik ook gewoon weer 2 dagen gereden.
Maar nou wilde ik gister weer gaan rijden, en hij kwam al zo klunzig de stal uit, en hij wou helemaal niet lopen!
Bleek hij dus alweer kreupel te zijn.
Waarschijnlijk heeft er in de ontstekingremmer een soort verdovingsmiddel gezeten waardoor hij het niet gevoeld heeft..
Ik heb dus gewoon gereden terwijl hij eigenlijk nog kreupel was waarschijnlijk.....
zou dat kwaad kunnen denken jullie???
wat zou het kunnen zijn?
Ik denk zelf dat hij gewoon gek heeft lopen doen in de wei en dat hij zich gewoon verstapt of verrekt heeft.
Laatst bijgewerkt door Bettine op 01-03-02 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:58

Ja hallo, als je een paard met een dikke voet aantreft, denk dan automatisch bij jezelf: TWEE WEKEN NIET RIJDEN!!!!!

Serieus, je kan namelijk binnen een paar dagen het uiterlijk van de blessure wegwerken, de zweling kan je snel doen afzakken...maar dat zijn symptomen van het probleem...als het symptoom weg is, hoef de blessure nog niet genezen te zijn. Geef het paardenlijf zeker 14 dagen om in rust te herstellen (stappen op het harde bij dikke benen is wel aan te raden).

Pas DAARNA ga je voorzichtig kijken of het paard rad loopt aan de longeerlijn in een bak. Is dat in orde dan mag je rustig aan weer beginnen met rijden. BEst kans dat je probleem dan over is. Heb je pech, en heeft het paard een serieuze blessure zoals een peesklap of erger, tja, dat betekent wel een half jaar niet rijden...in dat opzicht zijn 2 weken nog een meevallertje....

Het is bijzonder dom dat je zo snel alweer bent gaan rijden. Ik zou nu weer 14 dagen afwachten, paard rust geven om te herstellen en dan zoals beschreven heel rustig kijken wat het aankan. Nu maar hopen dat je de ongenezen blessure niet hebt verergerd door het geen tijd voor genezing te gunnen...Volgende keer niet weer zo doen hoor!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 15:48

niet stappen op de verharde weg??
ik heb altijd gehoord dat je dat juist WEL moet doen?!
Waarom moet ik hem dan 2 weken stilzetten, als hij toch weer goed is?
Ik heb hem nu voor (zeker) een week op rust gezet, en kijk daarna wat hij doet.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:24

Hij was dus niet weer goed, de symptomen waren weg, de belssure nog niet. En daarom moet je altijd min. 2 weken rust geven, doe je dat niet krijg je het dubbel en dwars weer op je bord..

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 04:31

Bettine"]
niet stappen op de verharde weg??
ik heb altijd gehoord dat je dat juist WEL moet doen?!
Waarom moet ik hem dan 2 weken stilzetten, als hij toch weer goed is?
Ik heb hem nu voor (zeker) een week op rust gezet, en kijk daarna wat hij doet.
[/quote]

[quote="Dees"]
Geef het paardenlijf zeker 14 dagen om in rust te herstellen (stappen op het harde bij dikke benen is wel aan te raden).
[/quote]

Bettine, waar heb je gelezen van het niet stappen op de verharde weg?
Dees zegt juist dat het stappen op de verharde weg wel is aan te raden.
Je moet gewoon eventjes lezen, want de uitleg van 2 weken rust is ook duidelijk terug te vinden.
Nl dat de symptonen wel weg zijn door het een of ander (bijv het afspuiten van de zwelling), maar dat de oorzaak dan nog niet altijd over is, wat je dus niet ziet.

[quote="Dees"]
Serieus, je kan namelijk binnen een paar dagen het uiterlijk van de blessure wegwerken, de zweling kan je snel doen afzakken...maar dat zijn symptomen van het probleem...als het symptoom weg is, hoef de blessure nog niet genezen te zijn.
[/quote]

zoals Maxima al zei over Alexander, hij deed een beetje dom, kan ik dat ook wel over jou zeggen inzake deze kwestie.
ik zou nl nooit zonder advies van de da gaan knoeien met middeltjes zoals ontstekingremmers, zoals je hebt gemerkt heb jij dat wel gedaan.
want je dacht dat het kreupel zijn over was, maar blijkbaar was dat alleen verdrongen door het spul dat je hebt gebruikt.
kijk, iedereen maakt fouten (foutjes) maar de benen van een paard zijn heel belangrijk, zonder benen heb je nl geen paard, en daar moet je goed mee omgaan.
waren trouwens de hoeven/benen warm tijdens de kreupelheid en toen hij het niet was?

afspuiten en (kleien Verward ) is meestal wel goed maar in sommige gevallen ook juist weer niet. let daar altijd heel erg mee op.

waar Joop kreupel van is geworden kan ik niet zeggen, de da waarschijnlijk wel.

[quote="Bettine schreef:
Ik heb dus gewoon gereden terwijl hij eigenlijk nog kreupel was waarschijnlijk.....
zou dat kwaad kunnen denken jullie???


ja, dat zou best wel kwaad kunnen doen, neem ik aan tenminste en als je logisch redeneert, zou je dat zelf ook wel kunnen bedenken.
want als je bedenkt (al zou het afzonderlijk zijn) dat het paard binnen een week (of 2, maakt niet uit, nog veels te dicht op elkaar) 2 keer kreupel is is dat geen goed teken.
en als jij met een wond doorloopt wordt het alleen ook maar erger, niet alle dingen genezen vanzelf nl.

zou zeggen, zet hem op rust en haal de da erbij, zelf niet verder aanklooien (zoals je al gemerkt hebt).
paardenbenen zijn heel belangrijk voor het paard zoals je zelf ook wel zult weten.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 19:51

ik heb toevallig net vandaag de dierenarts gebeld, hij komt morgen.. ben benieuwd..

Hij was ook wat warm net boven zijn hoef, wat dat betreft zou het ook een hoefzweer kunnen zijn, maar we hebben met een hamer zachtjes zijn hoef beklopt, en daat gaf hij weer niks om. hij is ook warm aan de binnenkant van zn been.

wat dat stappen betreft, dat heb ik gewoon gedaan hoor!
Hij staat helemaal stil, en anders wordt ie helemaal stijf. en het is goed voor zn poot. ik had er denk ik gewoon overheen gelezen. sorry.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 09:31

Wat heeft de DA gezegd?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 16:20

Het was ietsin zn hoef.
Een hoefnagel zat te dicht op de ''witte rand'' zoals dat heet.
dat irriteerde natuurlijk heel erg, en er is ook een kleine ontsteking ontstaan daar.
Die heeft hij er dus uitgesneden. het ijzer is er dus ook onderuit.
Ik moet em nu elke dag 2 keer in het sodawater houden (hij heeft al 1 klip overmidden getrokken.. hij schrok van de emmer...)

We konden volgens de DA weer rustig beginnen met longeren en dan met wat rijden.
het was niet geheel ongunstig dus.dit is in elk geval beter dan een een of het ander vaag iets.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:24

Je weet nu tenminste wat het is. Hij zal wel snel opknappen.
Gelukkig maar.