rotstraal preventief behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

rotstraal preventief behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 12:10

Mijn paard heeft heel snel last van rotstraal. Waarom? Ik zou het niet weten. Zijn stal is altijd schoon, geen drollen en de piesplekken haal ik elke avond uit zijn stal. Elke avond voor het rijden krab ik zijn hoeven uit na het rijden weer. En toch........ weer rotstraal. Dan is het weer een paar weken over en dan jahoor hij heeft het weer.

Hoe kan je zoiets preventief behandelen, ik wordt tureluur van de egyptische zalf maarja wat moet je dan? ik heb de eerste 2 weken elke dag zijn hoef behandeld en doe het nu om de 3-4 dagen.
Maar mag je dat preventief blijven doen? Ook teer ik de hoeven om de week in, alle 4.


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:41

Teren sluit net af.
Wat erg goed is tegen rotstraal is DryFeet van Cavalor.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:42

Jnien schreef:
Teren sluit net af.
Wat erg goed is tegen rotstraal is DryFeet van Cavalor.

Is inderdaad het enige wat echt zal helpen. Regelmatig goed interen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:01

Betadine of betadineshampoo erin laten lopen werkt ook wel goed.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:48

Kyona schreef:
Betadine of betadineshampoo erin laten lopen werkt ook wel goed.

Dan mag het toch echt nog niet erg zijn.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:58

teer is een goed preventief middel,maar dan moet je wel zeker weten,dat er geen van de bacterien in zit,die rotstraal veroorzaken,want anders sluit je die bewuste bacterien juist in,en kunnen ze lekker hun gang gaan!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Xhrista
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:10

Zelf heb ik ooit de tip van een hoefsmid gekregen om tandpasta erin te spuiten en dat helpt inderdaad heel erg goed.Het droogt lekker uit en dood bacterien en is goedkoop.Teer vind ik persoonlijk niks,sluit veel te veel af en houd vocht binnen.

Gr. Christa

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 06:44

rotstraal komt door een slechte doorbloeding van de hoef en niet door vochtige stal/wei
goede smid zoeken, die het paard iets naar achteren laat zakken en natuurlijk geen stralen weg snijd.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:48

Zelf ben ik erg blij met CTC. Haal je bij de da en dat spuit ik om de dag op zijn stralen, met een week is het weg! Preventief spuit ik het 1 x per week. Hoefsmid was erg tevreden, en gaat het zijjn andere klanten ook adviseren.

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:00

ik ben ook een fan van CTC spray.
Moet er wel bij zeggen dat sinds mijn paard niet meer op ijzers staat, de rotstraal helemaal weg is, zal toch wel iets met de doorbleoding te maken hebben dus...

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:21

smurf schreef:
ik ben ook een fan van CTC spray.
Moet er wel bij zeggen dat sinds mijn paard niet meer op ijzers staat, de rotstraal helemaal weg is, zal toch wel iets met de doorbleoding te maken hebben dus...



Mijn paard heeft achter geen ijzers maar wel soms rotstraal....?
Volgens mijn da komt rotstraal door bacterie en heeft het niets met doorbloeding te maken. Daarom moet de stal goed schoon, want vooral de amoniac is slecht voor de hoeven (voor wat niet eigenlijk?)

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:26

mijn paard staat op het land en niet in een stal......dus dat kan het niet zijn.
's winters staat ie minimaal op stal, mar dan heb ik hem op vlasvezelstro staan en dat is altijd droog


ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:15

Tja, het blijft onduidelijk waar ze het dan van krijgen. Feit blijft dat het lastig is. Gelukkig staat mijn paard er nu netjes bij. (staat nu ook veel buiten...) Mijn pony heeft er nooit last van, gelukkig.

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:18

Mijn smid is tegen teren.
Probeer preventief eens Hoef & Zool? Te verkrijgen bij de paardendrogist. www.paardendrogist.nl

Je suis Charlie.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:59

Hai,

Ik heb net een topic geopend over Hypozin. Mijn paard heeft chronische rotstraal, wat ik er ook aan doe ( hij staat ook zonder ijzers, nu dag en nacht buiten, elke dag betadine etc ).
Hypozin schijnt het in 3 weken weg te krijgen ?????

Groetjes,

Maris

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:59

Cassidy schreef:
Mijn smid is tegen teren.
Probeer preventief eens Hoef & Zool? Te verkrijgen bij de paardendrogist. www.paardendrogist.nl


Ik gebruik dit ook als ze tegen rotstraal aanzit, en het heeft mijn pony in combinatie met teren goed geholpen

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:18

Ik doe er preventief jodiumtinctuur in (tip van de smid) en het is nu al geruime tijd weg dus misschien kan ik concluderen dat het helpt. (Rotstraal is immers iets dat de da en smid ook niet volldig vatten)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:35

Tip vam de DA: gebruik Chloroform tegen rotstraal...goedkoop bij de drogist of apotheek te krijgen.

Je suis Charlie.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:36

is chloroform vrij te verkrijgen??? daar kan je mensen mee ombrengen, doen ze in films atijd

Anike

Berichten: 1920
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:32

Die van mij heeft alleen aan der rechtervoorbeen rotstraal..
Daar is haar straal wat kleiner en dus zeg maar het minst doorbloedde voetje..

Dus ik ga mee met de reactie van helga.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:48

Ik teer in ieder geval nooit, heb ik niet al te beste ervaringen mee.
Wat ik altijd doe is de achterhoeven in een emmer Biotex weken, klinkt vreemd dat weken maar Biotex droogt uit, daar krijgt hij weer hardere droge stralen van, dit doe ik dus preventief.
Mocht er dan toch nog iets van rotstraal ontstaan is een hele goede en goedkope oplossing idd. tandpasta zoals Xhrista zegt, jodium/betadine werkt ook goed, hoef en zool werkt ook goed (alleen weer wat duurder, ik verkoop het overigens ook) maar ik zou niet gaan teren.

Ctc heb ik geen ervaring mee, is dat soms dat paarsige spray spul wat eigenlijk voor koeien en schapen is? als dat het is heb ik het op mijn vorige stal wel eens gebruikt, kreeg het toen van de stal eigenaar die het voor de koeien gebruikte, binnen een week was de rotstraal idd. weg.

Er zijn vele huis tuin en keuken middeltjes en ieder paard reageert er weer anders op, kwestie van alles proberen.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:18

Citaat:
Ctc heb ik geen ervaring mee, is dat soms dat paarsige spray spul wat eigenlijk voor koeien en schapen is?

nee dat is geen CTC spray, CTC is turqoise..... maar dat paarse spul tegen schapenrot werkt ook perfect, is alleen een beetje kankerverwekkend, maar goed.... daarom mag je het bij paarden niet gebruiken, koeien en schapen leven minder lang Schijnheilig

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:02

Wow, kankerverwekkend? Ben ik blij dat ik het ooit 1x heb gebruikt en niet vaker! Zat er toen nog aan te denken dat via mijn toenmalige stalhouder aan te gaan schaffen Bloos!
Pffff, ik ben blij dat ik wat mildere huis tuin en keuken middeltjes heb kunnen vinden die ook goed helpen bij Kevin

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:57

smeer je dan tandpasta op de straal en tussen die groef zeg maar???

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:24

mijn paard heet ook last van rotstraal, soms is het wel weer wat minder, maar sommige periodes is het erg (deze periode is het ook weer erg)
ik heb een flesje van blue sprite! dat spuit ik nu elke avond, nadat ik klaar ben met wat ik gedaan heb. en zijn hoeven worden nu langzamerhand wel weer harder!

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brittneyx, esther_ess, Huni, KiraTiento, Niniane, Patriesje, Punz, Varenka en 16 bezoekers