Hmm, hoe zit het nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Hmm, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 10:53

Okee rare vraag misschien, zal beginnen met een verhaaltje. Ik ben de eigenaar van een paard en heb een fijne bijrijdster. Mijn bijrijdster gaat met mijn paard naar het bos, heeft les etc. Tot zover alles goed Haha! . Op een dag valt ze van mijn paard en breekt haar rug . Gevolg blijvend gehandicapt. Mijn vraag nu: Wie is er nu verantwoordelijk en wie keert uit. De ziekte kostenverzekering van mijn bijrijdster of ik want het is mijn paard of mijn wa verzekering? Wie weet het!!
Verward Brigitta

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:55

Jouw WA-verzekering.
Het paard valt onder jouw WA, hoewel met het aantal paarden dat Jan en jij hebben het wel handig is om even te checken of daar geen aanvullende verzekering voor nodig is.
De ziektekostenverzekering van je bijrijdster zal idd jouw verzekering aansprakelijk stellen.

Overigens zijn dit hele nare gevallen en heb je gegarandeerd jarenlang juridisch getouwtrek aan je hoofd. Vraag haar dus vooral om tijdens alle activiteiten op jouw paard aan elke kant van het paard 1 been te houden Tong uitsteken

Ik hoop dat dit wel zuiver hypothetisch was?

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 11:10

Ja gelukkig hypodinges. Ging om het krantenartikel van gisteren. Waarbij een boer wat ponys heeft en daar de buurtkinderen op laat rondhobbelen. Voor zover ik weet zegt je eigen WA verzekering ook dat zij het niet dekken, en kun je dus zelf alles gaan betalen. Ga zowiezo de betreffende instanties is bellen, maar wil graag ook reacties van hierzo horen.

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:23

Ik heb ook eens kosten gemaakt (HAP) in verband met een val van een bijrijdpaard, maar die verzekering vond dat ik dat maar bij mijn eigen ziektekostenverzekering moest claimen Scheve mond

Wellicht ligt dit anders omdat het om veel zwaarder letsel en vervolgschade gaat.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 11:24

Dus als ik het goed begrijp ben jij van het paard gevallen en heeft jou ziektekostenverzekering alles gedekt?

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."

Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:34

Toen ik 'vroeger' nog verzorgpony's had, ben ik voor dit soort gevallen speciaal bijverzekerd... Dan was niet alleen ik verzekerd, maar ook de pony.... 'T kan dus wel, maar je zou even moeten informeren (bij de verzekering) wat de mogelijkheden zijn.

Lads Go Shamokin, zoon van Shamokin x Mafors Lena Sugar
[EA-CO] Western instructie aangeboden in Brabant, regio Eindhoven. Neem vrijblijvend contact op: huijberthorse@live.nl

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 11:42

Heb inderdaad mijn paardjes wel extra verzekerd voor schaden die zij maken aan derden, maar hoe zit het met de berijderster indien het niet je eigen paard is?

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."

Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:52

Dat probeerde ik dus uit te leggen: De bijrijd(st)er/ verzorg(st)er kan zichzelf extra bijverzekeren voor ongevallen e.d. wanneer hij/zij op een paard of pony van iemand anders rijdt....

Lads Go Shamokin, zoon van Shamokin x Mafors Lena Sugar
[EA-CO] Western instructie aangeboden in Brabant, regio Eindhoven. Neem vrijblijvend contact op: huijberthorse@live.nl

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:06

WWranglers schreef:
Dus als ik het goed begrijp ben jij van het paard gevallen en heeft jou ziektekostenverzekering alles gedekt?


Klopt! De eigenaresse heeft wel geprobeerd het te declareren bij haar verzekering maar die weigerden.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:19

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de kosten op haar ziektekostenverzekring verhaald worden.
Het berijden van het paard is haar eigen privekeuze, er is geen arbeidsverhouding oid.
Dat zou hetzelfde zijn als jij een fiets van iemand leent, erafvalt en dan de fietseneigenaar aansprakelijk stelt. Bloos

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 12:22

Hoi Vera,

Dat dacht ik ook maar met de nieuwe wetgeving verlengde aansprakelijkheid schijnt er iets veranderd te zijn! Dus ga het nog even goed uitzoeken.

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."


DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:25

Voor zover ik begrepen heb is de eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk voor schade aan wat of wie dan ook. De meeste persoongebonden WA-verzekeringen dekken max. 2 paarden. Best lees je even de kleine lettertjes van je WA-verzekering door. Aan de maatschappij melden dat je 1-2 paarden hebt is altijd wijs, maar volgens mij geen verplichting.

Voor maneges/pensionstallen ligt dit anders. Lees ook dit topic eens door [VN] Toekomst veel maneges onzeker
Eea zal zeker te maken hebben met het percentueel hoge aantal ongelukken met lichamelijk letsel dat voorkomt in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:30

Hou ook vooral rekening met praktijkvoorbeelden van een paar jaar geleden. De opstelling van verzekeringsmaatschappijen is behoorlijk veranderd hoor...

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:13

IK HEB HELAAS SLECHT BERICHT VOOR JE. VOLGENS DE WET BEN JIJ ALS EIGENAAR VAN HET PAARD VERANTWOORDELIJK. STERKER NOG JE WA BETAALD NIETS UIT ALS ER IETS MET IEMAND GEBEURD OP HET MOMENT DAT JIJ EEN ANDER OP JOU PAARD ZET.
TOEVALLIG STOND DAAR GISTEREN EEN HEEL ARTIKEL OVER IN DE TELEGRAAF OVER BOEREN DIE PONIES IN HET LAND HADDEN LOPEN EN DAAR DE BUURT KINDEREN OP LIETEN RIJDEN, EN ALS ER WAT GEBEURDE WAREN HUN DAAR ZELF VOOR VERANTWOORDELIJK.
EN DE SCHADE CLAIMS LIEPEN IN SOMMIGE GEVALLEN IN DE TIENDUIZENDE EURO'S
PROBEER ANDERS DE TELEGRAAF VAN GISTEREN TE PAKKEN TE KRIJGEN OM HET HELE VERHAAL TE LEZEN
HET PROBLEEM LIGT VOORNAMELIJK BIJ DE VERZEKERINGS MAATSCHAPPIJEN, DIE HET VERPLICHT GAAN STELLEN DAT ER MET BESCHERMENDE KLEDING WORDT GEREDEN EN ER EEN GEDIPLOMEERDE TRAINER BIJ AANWEZIG MOET ZIJN OP HET MOMENT DAT EEN ANDER MET JOU PAARD GAAT RIJDEN
ZELFS EEN CONTRACT MET "OP EIGEN RISICO" IS NIET MEER GELDIG OP DAT MOMENT

DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:21

Caps-lock kapot Piggeljay Haha!

is er al een definitie bekend van 'beschermende kleding', wordt daar alleen de helm onder verstaan of ook andere dingen ??

Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:53

WWranglers schreef:
Heb inderdaad mijn paardjes wel extra verzekerd voor schaden die zij maken aan derden, maar hoe zit het met de berijderster indien het niet je eigen paard is?


Wat ik ervan weet is dat jij de eigenaar bent van het paard, dus ook de verantwoordelijke! Als jouw bijrijdster dat "niet weet" hoef jij je geen zorgen te maken, maar zij kan jou alles tot de laatste cent claimen....... Huilen Gelukkig zijn ze in Nederland nog niet zo ver als in Amerika!

Eigenlijk Had (te laat?!?) je haar een contractje moeten laten tekenen dat jij niet verantwoordelijk bent voor haar en haar doen en laten..
Stel je voor dat zij valt, zij heeft nix en jouw paard rent de weg op en wordt aangereden, autobestuurder voor altijd nekletsel.... hoe dan??

bluh wat een vreselijke verhalen zo!
Probeer haar maar psychologisch te bewerken dat ze haar gebroken rug maar lekker bij haar eigen ziektekostenverzekering claimt...
Laatst bijgewerkt door Randypaard op 27-07-04 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:57

vera schreef:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de kosten op haar ziektekostenverzekring verhaald worden.
Het berijden van het paard is haar eigen privekeuze, er is geen arbeidsverhouding oid.
Dat zou hetzelfde zijn als jij een fiets van iemand leent, erafvalt en dan de fietseneigenaar aansprakelijk stelt. Bloos


Dat ga je wel doen als jouw eigen verzekering je ziektekosten niet wilt betalen .... Knipoog
Mensen worden dan toch heel egoistisch, en terecht, wettelijk gezien is dat ook zo geregeld! Draai het maar eens om als het jou overkomt!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:50

wij hebben een aparte vezekering voor als er wat gebeurd als er iemand van mijn paarden valt.
maar die geld alleen als er onder toezicht van een instructeur wordt gereden, de mensen een cap op hebben, en de val niet komt door ondeugdelijk materiaal. bv. een half kapotte singel .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:37

Jos, maar jij hebt die aparte verzekering waarschijnlijk bedrijfsmatig vanuit jouw stal? Is zoiets dan ook voor particulieren te realiseren dat jij weet?
Ik kan me voorstellen dat dit ook voor eigenaren (particulier) aantrekkelijk kan zijn om evt. schade van bijrijders te dekken? En wat is 'onder toezicht'? Bij ons is bijvoorbeeld altijd minimaal 1 gediplomeerde instructeur op het bedrijf aanwezig, maar is het voor die verzekering ook noodzakelijk dat deze op het moment van het ongeval in de bak aanwezig was? (nou is dat natuurlijk altijd te omzeilen, maar toch...)

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:51

ja sonja dat is idd het geval,de instructeur dient aanwezig te zijn in de bak waar les gegeven wordt,meen me een geval te herinneren in deurne,waarbij hij net in een andere bak was,toen een meisje verongelukte zwaar letsel, de verzekering heeft daarbij heel moeilijk gedaan,weet eigenlijk niet hoe dat afgelopen is.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:07

Ik vind het allemaal maar een moeilijk gedoe! Iemand die op een paard stapt of een andere risicovolle hobby/sport beoefend, moet weten waar hij/zij mee bezig is. Als ik vrijwillig op iemand anders z'n paard stap en er overkomt mij iets, vind ik dat toch echt mijn eigen verantwoordelijkheid.
Mooi om te weten dat ik dan nu die ander aansprakelijk mag stellen! Haha!


DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:01

Vana schreef:
Eigenlijk Had (te laat?!?) je haar een contractje moeten laten tekenen dat jij niet verantwoordelijk bent voor haar en haar doen en laten.. .

Sommige zaken zijn kontraktueel niet vast te leggen omdat de Nederlandse Wet hier altijd boven zal staan c.q. dus altijd geldt.

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:14

Misschien een goede tip voor iedereen die andere ruiters op zijn paarden laat rijden. Als je de ruiters vraagt of ze een ruiterbewijs hebben. Zijn ze meteen voor alles verzekerd. En zo'n opgave is het ook niet om in het bezit te komen van zo'n ruiterbewijs.

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:22

Volgens mij klopt die bewering niet InekeP...
Je hebt een verzekering via het Ruiterbewijs, maar in geval van schade schuift deze meteen de zaken door naar reguliere WA-verzekeringen. Dat is een van de (vele) grote bezwaren die ik tegen het ruiterbewijs heb.

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:43

Je hebt in dit geval wel gelijk, er staat letterlijk op het ruiterbewijs;
Door de verstrekking van dit ruiterbewijs is de drager/draagster als genoemd aan de ommezijde, automatisch verzekerd voor schade aan derden (W.A.) toegebracht door het door hem/haar bereden paard tot een maximum van f1.500000,- per gebeurtenis. Dus dat wil zeggen alleen aan derden en niet de ruiter zelf. Ik heb me hier wel degelijk vergist.
sorry,,,,,

...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers