Zuiverheid van de gangen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Zuiverheid van de gangen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 09:59

Misschien een domme vraag, maar ben toch erg nieuwsgierig!

Waarop let een jury bij dit onderdeel? Hoe beoordeeld hij / zij dit?

:){


happyjoyce

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:11

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Laatst moest ik twee proeven meteen na elkaar rijden, bij de een had ik een 5 en bij de ander een 7.
Het lijkt mij toch niet dat er dan zoveel verschil in heeft gezeten Verward

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:13

happyjoyce schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Laatst moest ik twee proeven meteen na elkaar rijden, bij de een had ik een 5 en bij de ander een 7.
Het lijkt mij toch niet dat er dan zoveel verschil in heeft gezeten Verward



heb ik ook al een keer gehad, raar is dat hè..


xCarlyx

Berichten: 2359
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:38

dan letten ze op hoe het paard loopt. of het ruim loopt.
bijv. in de stap moet hij niet gaan telgangen. dus grote stap kleine stap. dan is de zuiverheid weg.
in de draf moet hij/zij ook mooi ruim kunne lopen.

dat is zuiverheid van de gangen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:50

Net wat Carly22 zegt, de zuiverheid (dus niet kreupel lopen) en de regelmaat van de passen.

Citaat:
happyjoyce schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Laatst moest ik twee proeven meteen na elkaar rijden, bij de een had ik een 5 en bij de ander een 7.
Het lijkt mij toch niet dat er dan zoveel verschil in heeft gezeten


Misschien was in de 2e proef je impuls wat minder, waardoor je passen korter werden ofzo. Ik snap er vaak ook niet zoveel van hoor Tong uitsteken

happyjoyce

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:39

Manon schreef:
Net wat Carly22 zegt, de zuiverheid (dus niet kreupel lopen) en de regelmaat van de passen.



Misschien was in de 2e proef je impuls wat minder, waardoor je passen korter werden ofzo. Ik snap er vaak ook niet zoveel van hoor Tong uitsteken


Dat zou idd kunnen. Ik merkte alleen zelf geen verschil Tong uitsteken

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:43

Wat mij vaak is op gevallen is dat ze aan het einde gewoon eerst je punten optellen en dan pas de laatste 4 onderdelen invullen. Je wordt dan dus niet meer echt beoordeeld op hoe je hebt gereden.

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:45

Volgens mij is het sinds kort dat ze dit onderdeel punten op basis van de rechte stukken in de proef.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:04

Mijn paard telgangt dus in de stap.... soms heb ik een 5 voor de zuiverheid van de gangen en dan staat er ook als opmerking bij dat hij dit doet.
Soms heb ik een 7, dan staat er verder niets bij dus dan heeft mijn paard of wel zuiver gelopen of de jury heeft het gewoon niet gezien Tong uitsteken

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:34

Ja de zuiverheid van de gangen wordt i.d.d. beoordeeld op rechte stukken en het gaat niet om de paslengte! maar om de zuiverheid! (regelmaat en takt)
Een paard met vrij eenvoudige, simpele gangen behoort als hij regelmatig loopt net zulke hoge punten te krijgen als een regelmatig lopend paard met super ruime gangen, in beide gevallen zou dat zeker een zeven moeten zijn, als er een bepaald gang niet helemaal lekker is ( bijv. de stap) en de twee andere gangen zijn wel goed, krijg je nog vaak een zes, dit is ook vaak zo als er wat taktfoutjes zijn door spanning, als het paard echt onregelmatig is en / of echt in telgang stapt of hanetred loopt kan het al snel een 5 worden. Maar....... e.e.a. hangt wel vaak van de jury af en sommige jury's beoordelen het in een lagere klassen minder streng als in een hogere klasse ( in het Z krijg je een apart cijfer voor de verzamelde stap da's niet voor niks )

-

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:40

frunnik schreef:
Wat mij vaak is op gevallen is dat ze aan het einde gewoon eerst je punten optellen en dan pas de laatste 4 onderdelen invullen. Je wordt dan dus niet meer echt beoordeeld op hoe je hebt gereden.


Dat zou niet best zijn als dat inderdaad zo gaat

Hierboven kon je het al lezen.... over het algemeen lopen de meeste paarden wel zuiver. Impuls wordt echter in een ander onderdeel meegenomen. Wanneer paarden tijdens oefeningen taktfouten (vaak in zijgangen, contragalop of tijdens uitstrekken) maken, telgangen of een anders afwijkende manier van lopen hebben, kom je al snel in de richting van de 5 of lager. Paarden die gewoon alles zuiver lopen moeten standaard een 7 krijgen. Helaas zijn er hier en daar in de proef toch vaak wat "onzuiverheden".... en dus een .... 6-je maar Verward

xCarlyx

Berichten: 2359
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:58

Cinzano schreef:
Mijn paard telgangt dus in de stap.... soms heb ik een 5 voor de zuiverheid van de gangen en dan staat er ook als opmerking bij dat hij dit doet.
Soms heb ik een 7, dan staat er verder niets bij dus dan heeft mijn paard of wel zuiver gelopen of de jury heeft het gewoon niet gezien Tong uitsteken


als je paard telgangt in de stap ligt de fout bij jou.
ik doe dat ook wel eens FOUTT haha
dan zit je met een hand zachtjes steeds eraan te trekken zonder dat je het zelf vaak merkt. op het moment dat hij/zij zijn been naar voor zet trek je aan die kant aan de teugel zodat hij/zij meteen zijn/haar voet neerzet. ik merk zelf vaak niet dat ik trek maar ik weet dat ik het doe omdat ze gaat telgangen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:13

Carly22 schreef:
als je paard telgangt in de stap ligt de fout bij jou.
ik doe dat ook wel eens FOUTT haha
dan zit je met een hand zachtjes steeds eraan te trekken zonder dat je het zelf vaak merkt. op het moment dat hij/zij zijn been naar voor zet trek je aan die kant aan de teugel zodat hij/zij meteen zijn/haar voet neerzet. ik merk zelf vaak niet dat ik trek maar ik weet dat ik het doe omdat ze gaat telgangen.


Hoeft niet zo te zijn bij iedereen natuurlijk Lachen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:18

Carly22 schreef:
als je paard telgangt in de stap ligt de fout bij jou.
ik doe dat ook wel eens FOUTT haha
dan zit je met een hand zachtjes steeds eraan te trekken zonder dat je het zelf vaak merkt. op het moment dat hij/zij zijn been naar voor zet trek je aan die kant aan de teugel zodat hij/zij meteen zijn/haar voet neerzet. ik merk zelf vaak niet dat ik trek maar ik weet dat ik het doe omdat ze gaat telgangen.



*proest*

Het is meer in de trend van: paarden die telgangen stappen vaak heel erg ruim, zo ruim dat ze de aanleuningsdruk niet meer in hun lichaam kunnen verwerken en het oplossen door lateraal te gaan stappen. Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

xCarlyx

Berichten: 2359
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:46

denk wat je wil denken.
als ik het op de manier oplos zoals ik dat zei. telgangt ze niet meer. dan stapt ze weer ruim.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:40

Missouri schreef:
*proest*

Het is meer in de trend van: paarden die telgangen stappen vaak heel erg ruim, zo ruim dat ze de aanleuningsdruk niet meer in hun lichaam kunnen verwerken en het oplossen door lateraal te gaan stappen. Haha!

En zo is het Missouri!

xCarlyx

Berichten: 2359
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:46

dit is inderdaad waar. wat missouri zegt.
alleen het kan ook zijn door een fout van de ruiter.
dit is natuurlijk niet bij iedere ruiter het geval.
dus ik moet missouri wel gelijk geven.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:47

ik heb een paar x geschreven en ze letten echt nei altijd op de gangen...soms gaat het zo van..ow hoeveel punten heeft die 163?? das eigenlijk wel een beetje hoog die andere waren eigenlijk wel beter geef voor de verzorging en gangen maar een 5....echt belachelijk

xCarlyx

Berichten: 2359
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:49

ja idd sommige jury's zijn zow:(:( heb ik ook wel eens. vind ik ook belachelijk maar ja.... kun je niks aan doen. dat is het nadeel van dressuur. (al vind ik het nog leuk om te doen:D)

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:10

Ja en je hebt er een stel mutsen bij zitten die echt niet de zuiverheid van de gangen op de juiste wijze beoordelen ik reed pas geleden een uitgestrekte draf, outdoor, dus op een weiland waar al de hele ochtend 30 man over heen gebanjerd was, en ja hoor halverwege stapt ze precies met haar voorbeen in een vrij groot gat in de boden, dus ze struikeld 1 pas, en gaat daarna nog braaf verder ook OK dan! maar wat denk je cijfer voor het onderdeel een 4 met als opmerking taktfout Verward ik heb het op video wel tig keer nagekeken, je ziet haar weg zakken, 1 pas struikelen en weer goed verder gaan, maar dan deze beoordeling, het zijn dieren he!!!! geen machines met schokbrekers die de klappen opvangen, naar mijn idee had dit niets met een taktfout te maken maar dood eenvoudig met een aantal gaten in een grasland, als je dat verschil als jury niet kan zien Verward
Laatst bijgewerkt door WWWiske op 27-07-04 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

-

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:27

Carly22 schreef:
ja idd sommige jury's zijn zow:(:( heb ik ook wel eens. vind ik ook belachelijk maar ja.... kun je niks aan doen. dat is het nadeel van dressuur. (al vind ik het nog leuk om te doen:D)


Gaaaap

Ga dan toch lekker springen! Dan heb je ook geen last meer van die zeikerds die voor jou op eigen kosten een jurycursus volgen en keer op keer urenlang in hun auto 30-35 combinaties beoordelen... Waarvan een groot deel beter nog een tijdje thuis had kunnen blijven oefenen...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:28

Wat wel eens vergeten wordt is dat de jury ook maar een amateur is die het voor zijn plezier doet, en dat geldt voor de ruiters in de basis ook. Net zo goed als dat je goede/slechte ruters hebt, tref je dat onder de jury-leden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:34

Missouri schreef:
*proest*

Het is meer in de trend van: paarden die telgangen stappen vaak heel erg ruim, zo ruim dat ze de aanleuningsdruk niet meer in hun lichaam kunnen verwerken en het oplossen door lateraal te gaan stappen. Haha!


Ik wil niet vervelend zijn, maar Missouri heeft heel erg gelijk hier!
Ik heb een paard dat enorm ruim stapt en ze liep toen ik haar kocht in stap tegen de tel aan (met iemand erop of zonder iemand erop). Toen ze drachtig was, begon het tegen de tel aan te lopen en op een kamelengang te lijken. Het was haar oplossing om nog redelijk rond te kunnen schuiven.

De oplossing van het probleem zit in tellen als ruiter.... Netjes tot vier tellen en als je voelt dat er een soort waggelstap ontstaat gelijk been geven, ritmisch in de maat van de stap. Het heeft voor mij gewerkt. Nu probeert ze alleen als ze moe is nog tegen de tel aan te lopen....

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:32

Tsja, van de zuiverheid van de gangen snap ik qua punten soms ook niet veel. Bij mijn hengst heb ik meestal 7-ens of 6-en. Maar bij mijn ruin die niet in alle gangen even zuiver blijft lopen scoor ik dan ook makkelijk een 7 of een 6. Heel fijn, maar dan zou ik voor mijn hengst wel een 8 willen als het ware. Want dan zou die niet zuiverder lopen dan de ruin. Soms is het moelijk te begrijpen maar goed dat is nou eenmaal jurysport.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:39

Het ligt echt niet altijd aan de ruiter hoor, die telgang!! Paarden die over het algemeen hele ruime gangen hebben doen dit nou eenmaal snel, vooral als ze zich een beetje druk gaan maken,dan letten ze niet meer op hoe ze lopen. Bij sommige paarden kun je dit corrigeren, bij anderen niet!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, robbie88 en 7 bezoekers