Wie, wanneer verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Wie, wanneer verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:50

Ik vraag me af in hoeverre je als eigenaar verantwoordelijk bent voor degene die je op je paard laat rijden?

Wij hebben met de rijvereniging begin september een open luchtspel ivm ons 65 jarig bestaan. Een van de toneelspelers zal op Iris rijden, terwijl ik er naast loop en haar begeleid aan een touw. Maar diegene heeft geen cap op en is volgens mij dan ook niet verzekerd. Weet iemand hoe dit exact zit? Want ik zit nog erg te twijfelen of we hier wel aan mee moeten doen of dat ik er gewoon zelf op ga..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:58

Volgens mij is de eigenaar te allen tijde verantwoordelijk.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:03

eigenaar is altijd verantwoordelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:13

Idd. Als zij er onverhoopt vanaf stuitert en schade heeft, ben jij aansprakelijk.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:18

Degene die het paard leidt, jij dus in dit geval, is verantwoordelijk voor het gedrag van het paard en de schade die daaruit voort kan komen. Het eigenaar-verhaal is aan de orde als het paard ongeleid schade veroorzaakt en mogelijk (dat weet ik zo niet) als een minderjarige het paard leidt.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:35

De bezitter (= meestal de eigenaar) is aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit de eigen energie van het dier ten allen tijden. Wel kan een eventuele schadevergoedingsverplichting verminderen door eigen schuld van de benadeelde, maar hiervoor zijn de feitelijke omstandigheden die spelen rond een ongeval dermate van belang dat het vooraf niet te zeggen is in welk geval eigen schuld van de benadeelde zal spelen en op hoeveel procent die eigen schuld dan gewaardeerd zal worden.
Heb je gewoon een AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren), dan hoef je je geen zorgen te maken, want wanneer jij aansprakelijk bent zal jouw maatschappij uitkeren (en als je niet aansprakelijk bent natuurlijk niet).

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 10:20

Hartelijk dank voor jullie reacties.. ben weer een stukje wijzer.. !