Voor eens en voor altijd: de onzin van het riempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Voor eens en voor altijd: de onzin van het riempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:27

Ik snap echt geen barst van de onzin die westernruiters zich in het eigen hoofd gepraat hebben over het riempje aan de snaffle.
Dat gaat gewoon echt 100% helemaal nergens over.

1. Als je dit nodig hebt om het bit niet helemaal door de mond heen te trekken, dan hoor jij als ruiter nog helemaal geen teugels in je handen te hebben. De ENIGE uitzondering die ik hiervoor maak, ik voor het aanrijden van jonge paarden die het sturen nog moeten leren begrijpen. En dan nog zie ik liever het gebruik van een normale LAGE neusriem, waarvan de sluiting dus buitenlangs onder bit en teugels langsgaat, voor een zo stabiel mogelijke bitligging.

2. Hoezo moet een WESTERNhoofdstel daar altijd van voorzien worden, en een Engels hoofdstel niet?

Het is gewoon dikke onzin. Kijk eens naar de opbouw van een Engels hoofdstel en een westernhoofdstel.
De meeste Engelse ruiters rijden met dezelfde neusriem als die wij in de western tijdens de training doorgaans gebruiken. De zogenoemde hoge (enkele) neusriem. Alleen zie je bij Engelse ruiters nog wel eens een sperriempje (dat is die dunne die vanaf de neusbrug tot onder het bit doorloopt), die voor een stabielere bitligging zorgt. Echter is bijna iedereen dit sperriempje kwijt of men is te besodemieterd om het vast te maken, dus ligt het weg te schimmelen in een of andere kast.

Terug naar het hoofdstel: grofweg heeft elk paard dus een kopstuk (achter de oren), al dan niet een front- en keelriem, maar altijd bakstukken die bovenaan (al dan niet met een aparte bevestiging) aan het kopstuk vastzit, en onderaan wordt het bit gehangen.
Een hoge, enkele neusriem staat hier zowel in de Engelse als in de Westernsport helemaal los van. Da's eigenlijk een soort strak halstertje onder je hoofdstel.

De opbouw is dus hetzelfde.
Dus HOEZO moet toch altijd dat onnozele riempje aan dat bit???????


Wie overtuigt mij?
Knipoog


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:35

De enigste reden die ik kan bedenken voor dat riempje is dat het bit er iets stiller door in de mond blijft liggen als het paard het hoofd beweegt.

Dat iedereen roept dat het is om te voorkomen dat je het bit door de mond trekt vind ik ook een vaag verhaal.

Ik heb ook zo een riempje "omdat het zo hoort"

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:37

Dat riempje hangt als het goed is gewoon los en in een boogje onderaan je bitringen. Draagt dus ook niets bij aan een stabielere bitligging.

Nog niet overtuigd.
Haha!

Wie?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:37

Sonja schreef:
1. Als je dit nodig hebt om het bit niet helemaal door de mond heen te trekken, dan hoor jij als ruiter nog helemaal geen teugels in je handen te hebben. De ENIGE uitzondering die ik hiervoor maak, ik voor het aanrijden van jonge paarden

Voor zover je binnen een omheinde omgeving rijdt kan ik me vinden in je verhaal, maar als je wel eens op een onbestuurbaar paard gezeten hebt wat in blinde paniek richting snelweg rent, dan is zo'n riempje toch wel heel handig om nog iets te vertellen te hebben c.q. je paard te kunnen omhalen aan 1 teugel.
Paarden blijven nl vluchtdieren en er kunnen situaties ontstaan die je niet in de hand hebt. Zelfs de meest coole Quarter kan over zijn theewater raken Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:39

Sonja schreef:
Dat riempje hangt als het goed is gewoon los en in een boogje onderaan je bitringen. Draagt dus ook niets bij aan een stabielere bitligging.

Nog niet overtuigd.
Haha!

Wie?

Het riempje hoort niet los te hangen maar lichtjes aan te sluiten rond de kin. Ik verwacht ook niet dat het op welke manier dan ook bijdraagt aan een stillere bitligging.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:41

En ik heb ooit eens een engelse ruiter met alleen een hoge neusriem het bit helemaal door de mond zien trekken.
Dus zie ik het als vervanging van een lage neusriem wat betreft het bit dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:50

@SM Dus volgens jou is het een soort veilige modus voor op hol gaan bij buitenritten? Zou wat in kunnen zitten, maar het zou mij in dat geval geen bal kunnen schelen of ik het bit vierkant door z'n bakkes zou trekken. Stoppen is stoppen in zo'n geval, goedschiks of kwaadschiks.
Overigens zou je in dat geval denk ik het bit ook nog echt met bitring en al de mond in trekken, je hebt alleen ietsjes minder speling dan zonder riempje.
Deze verklaring.... hmmmmmm.... REDELIJK acceptabel voor buitenrijders, maar voor bakrijders vat ik 'm dus niet en dus ook niet voor wedstrijden.

@Sadie: Ik ken ook ruiters die dat met een gecombineerde neusriem zelfs nog presteren.
Een lage neusriem heeft een totaal onvergelijkbare inwerking tov een bitriempje Verward
Zouden dressuurruiters dus ook zo'n riempje moeten hebben als ze geen lage of gecombineerde neusriem gebruiken?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:51

Sugarmiss schreef:
Het riempje hoort niet los te hangen maar lichtjes aan te sluiten rond de kin. Ik verwacht ook niet dat het op welke manier dan ook bijdraagt aan een stillere bitligging.

Ik heb zondag eens op zitten letten in Bunschoten en die riempjes/kettinkjes hingen echt los (ter vergelijk met mijn eigen die ook bungelt).
Volgens mij trekt je dat ding trouwens ook de mond door als er echt wat helemaal fout gaat.
Is het engelse sperriempje niet gewoon bedoelt om te voorkomen dat de mond open"gesperd" wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:53

@ Margee: Nee, zo wordt het helaas wel door veel ruiters gebruikt, maar dat is niet de filosofie achter een sperriempje. Het sperriempje is er puur voor bedoeld om een licht steuntje aan de onderkant van het bit te geven, voor een rustigere ligging tegen de mondhoekjes van het paard aan. Pertinent NIET om de mond dicht te snoeren.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:58

Als de kinriempjes kompleet los bungelen trek je idd het bit nog door de mond, als het riempje 'losjes vast' zit is dit niet mogelijk.

@Sonja: als je het bit echt helemaal door zijn mond trekt (voor zover sat mogelijk is) heb je dus alleen nog het leren bakstuk over om je paard te stoppen, dan toch maar liever een losvast kinriempje Haha!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:00

Mij is ook opgevallen dat over het algemeen de riempjes te los hangen. Bovendien kan dit ook nog de aanleuning verstoren als het gaat klapperen.
Zelf reed ik altijd met een john lyons d-trens waarbij die ringen zo groot waren dat er geen kinriempje nodig was. ( stond op de site vermeld Haha! )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:04

Het sperriempje is in eerste instantie wel uitgevonden om de paardenmond dicht te snoeren, zo voorkom je dat ze de mond open sperren Knipoog

Verder zie ik het nut ook niet zo in van dat bungelende stukje leer, vaak zie je het inderdaad in een grote boog hangen en dan is het voor een paard alleen maar ontzettend irritant. Bij elke stap klopt dat leertje tegen de kin.
Het enige waar ik mij wat bij kan voorstellen is wat SM zegt, bij het op hol slaan van een paard.
Maar ook Sonja heeft een punt, mij kan het namelijk dan ook niet schelen hoe ik het beest weer tot stilstand krijg, van mij part is het op zijn door de mond getrokken one-ear kopstuk.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 27-07-04 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:04

@Sonja: Ja ik denk dat het beter zou zijn als iedereen zonder lage neusriem met zo'n riempje zou rijden.
Maar als je met een gecombineerde neusriem nog de hele boel door de mond kan trekken zit dan de boel niet gewoon te los. Of gebruikt men een onderlegtrens (dus met kleine bitringen)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:07

@SM: als het riempje idd strakker hoort te zitten dan ik het bij nagenoeg 100% van de dit ding gebruikende ruiters zie, dan heb jij voor mij het beste punt tot nu toe aangedragen. Daar wil ik wel in mee.
Overigens is dan de standaardmaat van die dingen zoals je ze in de winkel kunt kopen dan blijkbaar voor paarden met mond/bitmaatje Belg want zelfs op z'n kleinst is het dan zelfs voor onze KWPNér veeeeeeel te groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:10

@Sadie: Ik heb het dan wel over ruiters die ik uberhaupt liever niet eens in de buurt van een paard zou willen zien, laat staan erop.... Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:13

Uhm, waar heb jij je riempje dan vandaan Lachen
Die standaard dingen kan je zo strak doen als je zelf wilt. Ik heb het zelf altijd iets langer dan de maat van het bit.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:13

@Sonja: Maar helaas zijn d'r daar nogal veel van Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:30

Cornelie, ben jij volgende week op Saasveld?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:34

@Sonja: die riempjes zijn er in verschillende lengtes, vooral omdat je voor een scharenbit een langer model nodig hebt als voor een trensje.
En wat je teveel hebt knip je er dan gewoon af Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:37

He, nog een sloperd Haha! Ik sta er hier al om bekend dat ik alles minimaliseer en sloop maar idd, het teveel knip je er gewoon af Lachen

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:47

Hey Son,

Leuk nieuwe topic! Het riempje wat bij de westernruiters aan het bit zit zorgt er volgens mij voor dat de ringen aan de zijkant meer inwerken, dus.. op het moment dat ik mijn buitenteugel tegen de hals leg en met mijn binnen teugel het paard iets naar binnen laat kijken de druk aan de buitenkant meer wordt (het riempje komt dan strakker en neem de buitenkant van het bit mee tegen de zijkant van de mond) en het paard dus leert te geven voor de druk van de buitenteugel in combinatie met de bitring, de druk dus wel loslaten als hij/zij geeft Bloos .
ciao, brigitta.

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:53

Bri, maar dan heb je het riempje dus idd (veel) strakker zitten dan ik het bij iedereen altijd zie zitten Verward Als het bungelt, dan is die inwerking die jij noemt er niet.

Conclusie: Sonja moet nieuwe en kleinere riempjes kopen! Tong uitsteken

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:58

He Son,
Ik weet niet hoe strak jou riempje zit, maar bij mij is hij iets breder dan mijn bit, zodat het paard eerst kan reageren op mijn buitenteugel en als hij daar niet op reageerd ik mijn binnenteugel iets verplaats maar nog geen druk aan het bit heb en als dit niet voldoende is, ik mijn binnenteugel iets meer verplaats en dit dus de druk aan de buitenkant verhoogd, maar pas als ik iets meer doorvraag.

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:59

Ik heb er ook nooit het nut van ingezien, maar het staat leuk en je kunt er zo'n leuke tassle aanhangen...Mijns inziens doet het niks aan een trensbitje, wel bij een scharenbit. Je moet toch wel behoorlijk trekken om het bit door de mond te trekken, toch? (ik heb het persoonlijk nooit meegemaakt...)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:07

Jac schreef:
Ik heb er ook nooit het nut van ingezien, maar het staat leuk en je kunt er zo'n leuke tassle aanhangen...

Nou, een tassel eraan ben ik ook van 'genezen' Bloos
Tijdens een ApHC show kwam de am. jury naar mij toe om mij er op te wijzen dat heel veel paarden juist last hebben van zo'n tassel. Dit geeft door het gebungel onrust en is je rustige aanleuning weer verdwenen Schijnheilig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cloud en 30 bezoekers