controller halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

controller halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-02 20:30

wie weet hoe deze halsters precies werken ???

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 20:36

Euh, hoe ga ik dit uitleggen..

Als een paard zegmaar zn hoofd hoogt in de lucht houd (dat je hem bijna niet kan houden bijvoorbeeld) dan komt er een druk achter de oren. Dit vinden paarden niet prettig en doen dan vanzelf hun hoofd naar beneden of trekken in iedergeval niet zo.
Dus je hebt zegmaar meer controle over ze.

weet niet helemaal goed hoe ik het moet uitleggen, dus kunnen "foutjes" inzitten Haha!

Mijn vorige verzorgpaard had ook zo'n controller halster.
Als je haar uit de bak haalde ging ie rondjes draaien om je heen, hoofd heel hoog de lucht in, bokken, steigeren (niet hoog, ongeveer 30 cm vanaf de grond), maar toch, als er een gelderlander van 1.64 op je afkomt piep je wel anders Haha!
Met een gewoon halser deed ze precies hetzelfde.
Bij het ene paar werkt het wel, maar bij mijn verzorgpaard had het dus geen enkel nut.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 23:26

Steffi schreef:
Euh, hoe ga ik dit uitleggen..

Als een paard zegmaar zn hoofd hoogt in de lucht houd (dat je hem bijna niet kan houden bijvoorbeeld) dan komt er een druk achter de oren. Dit vinden paarden niet prettig en doen dan vanzelf hun hoofd naar beneden of trekken in iedergeval niet zo.
Dus je hebt zegmaar meer controle over ze.

weet niet helemaal goed hoe ik het moet uitleggen, dus kunnen "foutjes" inzitten Haha!



Zo'n halster met twee van die knoopjes achter de oren. Dan klopt je verhaal over de werking wel, alleen voor controle heb je wel iets meer nodig dan twee accupressurepuntjes hoor. Dat is gewoon het principe waar het op werkt. Het wordt ook wel een be-nice-halster genoemd, of je er nou werkelijk zo nice mee bent wens ik ernstig te betwijfelen. Het is ook erg kort door de bocht om te denken dat je met twee knoopjes een paard in bedwang kunt houden, maar dat had je zelf ook al ervaren. Dit soort van "oplossingen" drijft makkelijk mee op de NH-stroom, maar heeft daar eigenlijk geen barst mee te maken.
Als je problemen hebt met je paard, van welke aard dan ook, dan zul je eerst moeten proberen daar de oorzaak van te achterhalen, en indien mogelijk daar iets aan doen. Oplossingen als bovengenoemd zijn eigenlijk net zo erg als een slofteugel in onervaren handen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 23:53

Nog een nadeel: doordat de keelriem van het halster vrij laag hangt (bij de neusriem dus), is het voor een paard niet echt moeilijk om het halster af te werken. Dan heb je dus helemaal niets meer te controleren! Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 09:46

Om maar even aan te haken op de NH-stroom. Op de site van Emiel (http://www.emielvoest.nl) staan halsters te koop onder de naam rijhalster. Deze halsters zijn gemaakt van koordnylon en werken op ongeveer dezelfde manier als een controlhalster. Als je een dergelijk halster gebruikt gaat het er overigens niet om om een krachtmeting met je paard aan te gaan, maar om hem te belonen als hij nageeft. Op het moment dat je paard bijv. niet meee wil lopen, zet je druk op het halster (en dus op het hoofd) door het leidtouw op spanning te zetten. Op het moment dat je paard nageeft (dwz. het hoofd naar beneden doet, een stapje zet etc.) geef jij ook na. Tien tegen een dat hij daarna mee loopt. Net zolang herhalen tot het probleem over is. In NHS wordt dit vaak gebruikt om het paard te leren volgen. Ik heb zo'n rijhalster ook gebruikt en had er goed resultaat mee. Een echt controlhalster heb ik in de ruitersportzaak gezien en dat vond ik toch wel heel scherp en onnodig in mijn situatie!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:00

ikke schreef:

Het wordt ook wel een be-nice-halster genoemd, of je er nou werkelijk zo nice mee bent wens ik ernstig te betwijfelen.


Ik denk dat dat "be nice" niet op de mens maar op het paard slaat, hoor...
om het maar ff te zeggen... Haha! *I know ben een betweter* Tong uitsteken

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:16

Ik heb zelf een controllerhalster voor mijn pony.

Er zitten bij mij geen knoopjes op??

Het is inderdaad niet zo dat het paard meteen geen stap verkeerd meer doet of zo.
En het gaat inderdaad makkelijker af dan een gewoon halster.

Ik vind het wel een fijn halster maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 13:52

carola schreef:
Nog een nadeel: doordat de keelriem van het halster vrij laag hangt (bij de neusriem dus), is het voor een paard niet echt moeilijk om het halster af te werken. Dan heb je dus helemaal niets meer te controleren! Haha!

het is dan ook niet de bedoeling dat je hier je paard mee vastzet.
Ikke heeft het volgens mij over een touwhalster(parellihalster wordt het ook wel ge noemd). deze is geknoopt en geeft op bepaalde plekken (dmv een knoopje) extra druk als je eraan trekt. doordat het touw dunner is dan een gewoon halster kan hij iets scherper inwerken.
een controllerhalster heeft onderaan het hoofd van t paard een ring zitten deze is in contact met t stuk achter de oren (en ik dacht ook met t stuk op zn neus maar weet ik niet zeker) als je hier dus extra druk op uitoefent voelt het paard dat beter en kan je m beter in bedwang houden.
deze halsters zijn niet bedoeld om je paard mee vast te zetten en alleen maar om mee aan de hand te werken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:45

Nee, marjolein, dat weet ik. Maar het halster kan je ook niet in de wei omlaten, je kan je paard er niet mee vastzetten... wat kan je er dan wel mee?
Ik denk dat dit halster alleen een oplossing is voor mensen die hun paard niet goed de baas kunnen aan de hand. Ik denk dat dit geen goede oplossing is. Volgens mij moet het paard dan gewoon meer ontzag krijgen en respect voor de begeleider, in plaats van gaan 'vechten' met een halster als dit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 17:04

Ik denk dat het heel erg kort door de bocht geformuleerd is dat een dergelijk halster alleen een oplossing is voor mensen die hun paard aan de hand niet de baas kunnen. De halsters die ik beschreef zijn daar ook absoluut niet voor bedoeld (ze zijn ook niet bedoeld als stalhalster). Een paard is gevoelig voor druk achter zijn oren en op zijn neus. Door hem te belonen als hij braaf meekomt door de druk van het halster af te halen, weet hij wat de bedoeling is.

Als ik eerlijk ben zie ik liever iemand die even op een goede manier (en daar gaan we weer...) met een dergelijk halster werkt dan mensen die lopen te schreeuwen naar hun paard (wat het paard altijd interpreteert als angst), lopen te slaan in het gezicht (ik snap niet dat'ie zo kopschuw doet), alleen met hoofdstel, longeerlijn, hengstenketiing en zweep een rondje op het erf kunnen stappen etc.

Het hele werk met paarden is gebaseerd op een principe van beloning en straf. Hoe je die twee inzet is heel wisselend. Druk is ook een vorm van straf. Ontspanning (die onmiddelijk volgt op het gewenste gedrag van het paard) is dan een beloning. En: met rijden maak je ook gebruik van druk en ontspanning. Dit is niets anders.

Je grijpt natuurlijk niet als eerste naar een control- of rijhalster. Dat doe je als de situatie er naar is. Vaak gaat het dan om paarden die zich onttrekken aan de mens als leider. Dat gedrag moet je afleren. Op het moment dat een paard in de gaten heeft dat hij sterker is dan de mens is het een gevaarlijk dier geworden.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 17:12

ik zou eerder naar een controller halster grijpen dan dat ik eindeloos ga prutsen aan de hand. met een controller halster leren ze ook ontzag voor je te krijgen. ja kan een paard er doeltreffend mee op zn plaats zetten en hem meteen door druk te verminderen belonen, ik denk dat het bij een bepaald type paard een heel handig hulpmiddel kan zijn, op deze manier kan je ook ontzag krijgen ipv met een zweep aan de hand te gaan lopen om ontzag te krijgen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 17:57

*volcano*"]
[quote="ikke schreef:

Het wordt ook wel een be-nice-halster genoemd, of je er nou werkelijk zo nice mee bent wens ik ernstig te betwijfelen.


Ik denk dat dat "be nice" niet op de mens maar op het paard slaat, hoor...
om het maar ff te zeggen... Haha! *I know ben een betweter* Tong uitsteken
[/quote]

Wat het ook betekent, ik vind het een vrij sluwe naam. Het halster is minder onschuldig als het lijkt en ik ben ervan overtuigd dat je ermee moet kunnen werken. "be nice" klinkt alsof elk paard er een zou moeten hebben, "nice" => "happy". En mensen die het zo interpreteren zijn meestal de mensen die niet weten hoe ermee te werken.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:28

Volgens mij zitten we nu dus met het probleem dat we allemaal ongeveer hetzelfde bedoelen, maar allemaal net iets anders in gedachte hebben. Ik bedoelde niet het Pirelli-halser, dat ken ik, maar een ander. Ik heb hier alleen maar van gehoord en op een plaatje gezien, dus mogelijk heb ik er helemaal naast gezeten.
Probleem is ook dat er zo vreselijk veel in de handel is waar de meest fantasische eigenschappen aan worden toegedicht, dat we de kern van de zaak wel heel gemakkelijk uit het oog verliezen. Met paarden werken is persoonlijkheid, geen techniek.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:29

Ik denk dat als ik de antwoorden zo lees dat jullie twee halstersoorten door mekaar halen.
Volgens mij heeft Carola het over een touwhalster, hier werk je niet met knoopjes of ijzeren plaatjes.
Neemt niet weg dat het vaak scherpe halsters zijn en je je paard er nooit maar dan ook nooit aan vast moet zetten. Uhm, volgens mij stond die van mij er wel aan vast laatst, toen lach ie ergens op zijn knieen, hihii. Maar dat is een ander verhaal...
Een Controllerhalster werkt inderdaad met knoopen achter de oren of ook wel met ijzeren plaatjes. Dit halster is exstreem sscherp en mocht je ooit van plan zijn om je paard te gaan martelen moet je dat halster kopen. Mochten ze weg willen springen ben je in ieder geval verzekerd van een diepe snijwond of brandwond.
Mits je er goed mee omgaat zijn het fijne halsters om een paard een korte heropfriscurus luisteren te geven. Maar pas er mee op want je kan er ook veel foute mee maken.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:32

Ik heb de reacties hierboven niet gelezen dus misschien is het al een keer gezegd...

Zo'n halster vind ik dus echt voor prutsers,
als je een paard hebt wat de neiging heeft om door je heen te lopen moet je hem gewoon eens consequent aanpakken.
Touw over de neus en een goeie ruk, klaar. geen gel*l!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:35

bij een controler halster (wat iets heeeeeeeelllll anders is dan een be nice halster of weet ik veel hoe het heet) is de keelriem rondgenaait. De keelriem loopt niet onder de kaak door, maar loopt naar de ring onder de kin. Hier ziet ie doorheen, en dan zit er een ring aan waar je het touw aan vast doet.
Op het moment dat het paard gaat trekken/steigeren whatever kort de keelriem zich automatisch in (mits je het touw vasthebt uiteraard).
Hierdoor wordt de druk op de neus vergroot, en ontstaat er druk achter de oren (Zelfde idee als met een scharenbit).
Hierdoor heb je meer overwicht op moeilijke paarden.
Afbeelding
Niet echt een duidelijke foto, maar vooruit

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 19:52

visje"]
[quote="*volcano*"][quote="ikke schreef:

Het wordt ook wel een be-nice-halster genoemd, of je er nou werkelijk zo nice mee bent wens ik ernstig te betwijfelen.


Ik denk dat dat "be nice" niet op de mens maar op het paard slaat, hoor...
om het maar ff te zeggen... Haha! *I know ben een betweter* Tong uitsteken
[/quote]

Wat het ook betekent, ik vind het een vrij sluwe naam. Het halster is minder onschuldig als het lijkt en ik ben ervan overtuigd dat je ermee moet kunnen werken. "be nice" klinkt alsof elk paard er een zou moeten hebben, "nice" => "happy". En mensen die het zo interpreteren zijn meestal de mensen die niet weten hoe ermee te werken.
[/quote]

Ik denk dat de bedenker van de naam er dus ook zo over d8, zoiets als je tegen een klein kind zegt, be nice!, wees lief, meer een commando tegenover het paard... niet dat ik m ooit zal gebruiken, ik heb mn paarden zo ook wel in de hand en daarbij heb ik niet zo'n halster nodig.
Iemand die een goede band met zijn/haar paard heeft heeft naar mijn idee ook niet zo'n halster nodig!
maar goed niet iedereen denkt er zo over en da's mijn probleem weer niet... Schijnheilig Frusty (ja ik ben weer eens vaag aan het banketstaaf...)

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 20:24

stef schreef:
bij een controler halster (wat iets heeeeeeeelllll anders is dan een be nice halster of weet ik veel hoe het heet) is de keelriem rondgenaait. De keelriem loopt niet onder de kaak door, maar loopt naar de ring onder de kin. Hier ziet ie doorheen, en dan zit er een ring aan waar je het touw aan vast doet.
Op het moment dat het paard gaat trekken/steigeren whatever kort de keelriem zich automatisch in (mits je het touw vasthebt uiteraard).
Hierdoor wordt de druk op de neus vergroot, en ontstaat er druk achter de oren (Zelfde idee als met een scharenbit).
Hierdoor heb je meer overwicht op moeilijke paarden.
Afbeelding
Niet echt een duidelijke foto, maar vooruit


dit is het soort halster wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vraag!

dat touwhalsters en dergelijk scherp op je paard inwerken dat wist ik, maar ik vroeg me af wat de werking van DIT halster zou zijn. naar mijn idee is het namelijk een vrij gewoon halster, alleen dan is de keelriem rond en zit ie vast aan je touw, ( op z'n sesamstraats) bij deze halsters is er toch niet zo'n scherpe inwerking als bij touwhalsters of wel?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 20:27

hmmz, je kan met dit halster behoorlijk wat druk op de nek (achter de oren dus) uit oefenen.
Je hebt ze ook voor veulens.
En tja, het heet niet voor niets een controller lijkt me

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 01:42

Ik gebruik er ook een voor mijn pony. Hij kan superbraaf zijn maar hij heeft af en toe ook buien!

Volgens mij vergeet hij dan even dat hij geen hengst meer. Zoals gisteren ook, de hoefsmid zou komen dus ik haal hem vast uit de wei. Ik ben in een aangrenzende wei gaan staan met hem zodat hij wat gras kon eten.
Nou dat doet hij dan ook braaf tot hij ineens besluit om als een idioot de andere kant op te willen. Rondjes om mij heen draaien omdat ik absoluut niet los laat, bijna door me heen vliegen om weer de andere kant op te gaan!

Echt zo erg. Toen kwam de hoefsmid, ik doe het hek open en stap de weg op: zo mak als een lammetje???

Dat snap je toch niet?!
Gelukkig was hij bij de hoefsmid heel braaf, ok hij probeerde een keertje zijn tanden in het verukkelijk uitziende zitvlees van de arme man te zetten, maar helaas ik had hem vast.

Het controllerhalster werkt niet in als het paard gewoon braaf is dus ik zie er van die kant geen bezwaar in. Als hij echter zijn hoofd omhoog gooit dan heb je net dat beetje extra. Want of je nou streng bent of niet, ik kan met mijn 50/55 kilo echt niet tegen zijn kracht op als hij echt vervelend wil doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 30 bezoekers