Hellup, een vraag over de straal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Hellup, een vraag over de straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 22:07

Ik heb een vraag over de stralen van Nagoya. Toen ik haar (14 mei) kocht, waren de stralen van alle 4 haar hoeven heel zacht en dun, vooral bij de bal van de hoef, daar lagen zelfs delen van "het leven" bloot Scheve mond . De rest van de hoeven, het hoorn had een goede kwaliteit.

Het gedeelte van de straal dat een slechte kwaliteit had:
Afbeelding

De hoeven zien er nu een stuk beter uit, het hoorn is nog steeds van goede kwaliteit en de stralen zijn soepel maar niet meer zacht en dun OK dan! . Er zit alleen bij alle 4 de hoeven een soort gaatje, aan de kant van de hoefballen, waar de straal begint. Het ziet eruit alsof je via dat gaatje onder de straal kunt komen en dus eigenlijk tussen "het leven"en de straal in Verward .

De plaats waar het gaatje zit:
Afbeelding

Ik dacht dat dit, met het groeien van de straal, dicht zou gaan. Dit gebeurt dus niet. De straal ziet er nu normaal en netje uit, maar er zit dus dat kleine gaatje (wat overigens niet gevoelig is)

Wat kan ik hieraan doen? Nagoya heeft er geen last van, maar zo`n gaatje op die plaats is volgens mij niet normaal. Ik spoel het nu wel vaker schoon, omdat ik er niet met iets in wil gaan porren. Maar er gaat rotzooi inzitten (zand, strooisel van de stal e.d.), dat lijkt me ook niet zo goed?
Wie heeft hier ervaring mee????

Ik zal morgen wat foto`s van Nagoya`s stralen maken, dat is misschien duidelijker .

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:30

klinkt eigenlijk eng vind ik Haha!
ze heeft daar dus echt gaatjes?

wat zegt de hoefsmid/dierenarts ervan?

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 00:18

Idd, foto's even afwachten..
Enne, net zoasl beatyfull_mickey al zegt, wat vind de hoefsmid er van dan?

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:40

ik denk dat de stralen mss voor heen een beetje rot geweest zijn, dan gaat de straal open staan. het vuil moet er immers uit. een gezonde straal moet vanzelf gaan sluiten.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:08

Gewoon goed schoonhouden is igenlijk alles wat je daar aan kan doen. Er zijn wel meer paarden die dat hebben het moet op termijn wel dicht gaan. Het belangrijkste is dat er niet teveel vuil in gaat zitten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:21

Zoals al eerder opgenoemd: wat zegt de smid ervan?
Staat je paard trouwens op ijzers? Wat doe je verder voor de behandeling van de straal? Voer je biotine bij?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:57

Een klein gaatje kan geen kwaad, ik heb het eerder gezien. Dat heeft gewoon te maken met de gesteldheid van haar hoeven, waarschijnlijk zijn ze heel erg nat geweest. Dan wordt het een beetje week en krijg je van die rare gaatjes en flapjes die eraan hangen. Het is niet direct het leven waar je dan naar kijkt, hoor, het is gewoon de bovenste, dode laag. Daaronder doet het niet extreem zeer, hoor, gewoon alsof je een blaar hebt waaronder nieuw vel zit.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:13

als het heel nat in de wei is (zoals nu) dan krijgt mijn pony dat ook. precies opd e plek die jij aangeeft krijgt hij dan ook een gaatje. ik kan er met mijn vinger in. vrij diep dus. de hoefsmid snijd dit altijd weg, zodat je gewoon de straal weer ziet.
ik teer dan even ene paar dagen achter elkaar en dan droogt het eigenlijk gewoon weer op.

is wel zo dat je dit alleen bij mij pony ziet als de straal vrij lang doorgegroeid is en weer bij gesneden moet worden..

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 12:56

Cassidy schreef:
Zoals al eerder opgenoemd: wat zegt de smid ervan?
Staat je paard trouwens op ijzers? Wat doe je verder voor de behandeling van de straal? Voer je biotine bij?


Ik heb de smid nog niet gevraagd wat hij ervan vindt, ik zal het de eerstvolgende keer dat hij komt vragen. donderdag komt de da even langs, dus dan vraag ik het ook even aan hem.
Nagoya staat niet op ijzers, ze heeft ze ook nooit gehad (ze is nu 3,5 jaar).
Toen ik haar net kocht had ze dus hele weke stralen. De da die haar heeft gekeurd, raadde me aan om de straal een aantal keer met teer in te smeren (niet de rest van de onderkant, want deze was goed). Dit heb ik toen gedaan, maar nu niet meer, omdat de straal niet meer week was. Verder doe ik niks aan de straal op het moment, ik maak alleen het gaatje wel een schoon (dan spoel ik er water overheen).
Ik voer geen biotine bij, dus dit zou ik wel kunnen gaan doen. Ik wist alleen niet of dit zin heeft, omdat de kwaliteit van het hoorn en de straal goed is. Zou biotine die gaatjes kunnen verhelpen?

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:00

imker schreef:
Een klein gaatje kan geen kwaad, ik heb het eerder gezien. Dat heeft gewoon te maken met de gesteldheid van haar hoeven, waarschijnlijk zijn ze heel erg nat geweest. Dan wordt het een beetje week en krijg je van die rare gaatjes en flapjes die eraan hangen. Het is niet direct het leven waar je dan naar kijkt, hoor, het is gewoon de bovenste, dode laag. Daaronder doet het niet extreem zeer, hoor, gewoon alsof je een blaar hebt waaronder nieuw vel zit.


Dat klink wel logisch . De kwaliteit van de stralen was erg slecht. Waar ik haar kocht, stond ze in een vrij natte stal.
Nu is haar stal droog en de wei is ook niet erg nat (op sommige plekker wel, maar het grootste gedeelte is droog)..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:15

Mag ik nog een opmerking plaatsen? Ik vind het niet echt verstandig van de DA dat hij teren aanraadt. Met teren in een vochtige omgeving, bevorder je de groei van bacteriën en krijg je vaak een infectie. Wat je wel kan doen is het gewoon goed drogen en als je persé wilt smeren/spuiten, spuit er dan betadinepoederspray op. Dat droogt wel een beetje uit, maar zorgt ook voor bacteriedoding.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:29

Ja, daar heb je gelijk in Imker, ik heb ook altijd geleerd dat teer teveel afsluit en daardoor de bacterie groei bevordert. Het was niet m`n eigen da, maar een in de buurt van de fokkerij. Ik heb de hoeven toen met betadine schoongemaakt, daarna afgedroogd. Nadat ze droog waren heb ik er pas teer op gesmeerd. Zodra de straal wat minder week was, ben ik ermee gestopt, dit was al na 5 dagen ofzo. Waarschijnlijk ging het zo snel, omdat ze bij mij altijd in een schone droge stal staat..

Ik ga zo naar Nagoya toe en dan maak ik wat foto`s van haar hoeven..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:45

Eens kijken, mijn vorige merrie had daar bij haar witte voetje ook last van. Daar heb ik toen een jodiumoplossing op moeten spuiten van de smid en dat werkte goed. Dat zou je evt. ook nog kunnen doen, ipv die Betadinespray.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:27

Ik heb net wat foto`s gemaakt, dit is de meest duidelijke:

Afbeelding

Dit is een van de achterhoeven. Bij de voorhoeven loopt het gaatje uit in een soort spleet richting de hoefballen.

Jodiumoplossing heb ik nog niet gebruikt, dus dat zou ik wel een kunnen proberen..

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:34

dat gaatje komt door de rotte straal, het zal net zolang openblijven totdat de straal weer wat gezonder is. aan de vorm van de straal zie ik dat jouw hoefsmid die wegsnijd en dat is nu het grootste probleem van een rotte straal. zoals jouw paard bekapt wordt heeft de straal geen enkele functie
en gaat daarom rotten.

heeft niets te maken met natte stal, gewoon goed laten bekappen, veel op harde ondergrond lopen dan komt het helemaal goed