hoesten..expres?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

hoesten..expres?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 00:13

Wat ik me afvraag...kan een paard ook expres hoesten?

Mijn situatie: Ik mag voor een week een paard verzorgen. Met longeren kan hij gewoon werken dus gewoon draven en galloperen! Ook met zadel erop. Maar zodra je er iemand op zet en je gaat aandraven gaat hij hoesten!
Iemand dacht dat hij dat gewoon deed omdat hij geen zin had om te werken..
Hij hoest niet echt zwaar maar het zit geloof ik toch bij de longen!
De DA komt zoiezo wel nog!

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen..

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 01:12

De longen zitten aan de rugkant. Als er druk opkomt (ruiter erop!) kan het echt wel meer last veroorzaken. Ik geloof niet zo in 'expres hoesten om onder werk uit te komen'. Een paard is van nature een vluchtdier, het kost zijn leven als hij zich ziek voordoet. Hij zal juist ten alle tijden proberen zo gezond mogelijk te lijken (in de natuur: minder kans om slachtoffer te worden van een roofdier).

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 01:23

PeruaansePas schreef:
De longen zitten aan de rugkant. Als er druk opkomt (ruiter erop!) kan het echt wel meer last veroorzaken. Ik geloof niet zo in 'expres hoesten om onder werk uit te komen'. Een paard is van nature een vluchtdier, het kost zijn leven als hij zich ziek voordoet. Hij zal juist ten alle tijden proberen zo gezond mogelijk te lijken (in de natuur: minder kans om slachtoffer te worden van een roofdier).


Oke heel duidelijk OK dan!
Bedankt Lachen

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:08

Nou mijn pony doet dat wel hoor. In de bak hoest ie altijd even als ik gaan aandraven, maar buiten vrijwel nooit. Hij weet dat als ie hoest dan mag hij weer even stappen, hij gaat al vanzelf in stap als hij 1 x hoest. Verder hoest hij buiten in de galop nog wel eens en dan rukt ie de teugels uit mijn handen en dan gaat hij veel harder gallopperen. de slimmerd.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:12

Citaat:
Hij weet dat als ie hoest dan mag hij weer even stappen, hij gaat al vanzelf in stap als hij 1 x hoest. Verder hoest hij buiten in de galop nog wel eens en dan rukt ie de teugels uit mijn handen en dan gaat hij veel harder gallopperen. de slimmerd.


Dan is het aangeleerd gedrag! Je schrijft het zelf al: als hij hoest mag hij stappen (=beloning). Als je het zo bedoeld: ja dat kan hij het met reden doen: hij wordt immers voor dat gedrag beloond, waarschijnlijk aai je hem 'ter gerustelling' ook nog eens op zijn hals (is dat zo?). Het moet dus eerst een aantal keer op die manier voorkomen voor het paard zelf die associatie legt. Dus de lichamelijke oorzaak was er in het begin zeker.

Het hoesten is in het begin niet aangeleerd en had toen dus een lichamelijke oorzaak (want ik geloof niet dat een paard zonder lichamelijke oorzaak denkt: laat ik vandaag eens hoesten om te kijken of ik onder het werk uit kom, en dat is eigenlijk wat ik hierboven bedoelde Knipoog ). Zolang je niet op een hoestend paard rijdt kun je het hem ook niet aanleren Haha!

Maar je hebt idd gelijk: alles kan geleerd worden mits de beloning genoeg motiveert! Je kunt het er dus ook weer uittrainen door het gedrag te 'laten uitdoven', door geen beloning meer te vertrekken. Let op: je hoeft hem daar dus niet voor te straffen. Het is natuurlijk wel belangrijk een lichamelijke oorzaak dan uit te sluiten (chronische hoest bestaat namelijk wel). Veel succes.

Oja en is het niet zo dat als een pony (alleen) in het begin hoest, hij eerst even de longen schoonmaakt. Ik weet niet zeker, maar volgens mij komt dit ook wel voor bij pony's die in een stoffige omgeving staan, zoals in een box langs de binnenbak of stoffig stro hebben/stoffig hooi eten. Maar jouw pony staat nu zeker in het land? [Even zomaar een ingeving... zo zou het begonnen kunnen zijn...]

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:58

Jessie had ook ontdekt dat als je hoest, dat je dan aandacht krijgt. Dus op een gegeven moment deed ze heel lichtjes *hoest* en iedereen aaien en kijken. Maar je hoorde wel verschil met echte hoest. Het kan inderdaad aangeleerd gedrag zijn, net als bedelen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:05

ik weet zeker als je de paarden die ''zogenaamd'' hoesten laat nakijken door een veearts ze ECHT wat vinden!

zolang een paard niet volledig is doorgelicht en ook geen lichte allergie heeft kan je nooit weten of je paard het ''zogenaamd'' doet...

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:13

Dat ben ik helemaal met je eens Casanova!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:55

Ik wil de intelligentie van jullie "hoestende" paarden niet onderschatten hoor Schijnheilig
Maar ik vraag me af of ze echt zo bijdehand zijn.
Als ik dan aan die van mij denk,hmm,het zou kunnen Haha!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:15

Het is inderdaad aangeleerd gedrag. In het begin hoor je je paard hoesten en dan ging ik stappen. Toen het hoesten genezen was had ik het al "verpruts" en had hij in de gaten dat als hij hoeste hij mocht stappen.

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:28

Seven heeft wat last van taai slijm in haar keel. Zeker als het wat stoffiger is dan normaal. Maar ze heeft ook al heel goed door dat als ze hoest ze extra aandacht krijgt omdat we dan denken dat ze wat ergs heeft. In het begin toen de allergie begon was dat ook zo. Ze was niet lekker okey maar ze moest wel lopen van de DA. Maar rustig aan en als ze moest hoesten weer gaan stappen enzo. Maar nu weet mevrouw echt wel wanneer ze een kuch geeft dat ze mag stappen ook al vind ik van niet. Of als ik aan kom met het zadel ff een kuchje geven en voor de rest met rijden totaal niet. Of na het rijden kuchen en zodra het zadel eraf is is het ook weer over en doet ze net zo gek als altijd. Vorige week nog heeft ze heel de stal in rep en roer gebracht. Ik was een weekje met vakantie en mijn vriendig verzorgde haar. Ze had de hele tijd met haar keel langs het hek staan schuren. Daar kwam een hoestbui uit voor waardoor iedereen dacht dat ze het lootje zou leggen. Er was niets aan de hand ze moest een slokje water voor de slijm op hoping in haar keel.

Ik wil niet zeggen dat paarden uit zich zelf zoiets uitvinden er moet een reden voor zijn dat ze het doen en vervolgens aangeleerd hebben door de eigenaar.