Baarmoeder spoelen na inseminatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Baarmoeder spoelen na inseminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 20:21

Mijn merrie is vandaag voor de derde keer geïnsemineerd. De dierenarts gaf aan toen ik haar ophaalde, dat hij ter genezing van eventuele baarmoederontsteking waardoor het misschien de vorige 2 keer niet aansloeg, de baarmoeder na inseminatie heeft gespoeld met -ik geloof- Betadine (of was het nou antibiotica Verward ). Ik vroeg hem meteen of zoiets niet juist vóór inseminatie dient te gebeuren, in de veronderstelling dat je anders meteen zaad en eitje ook een fikse schoonmaakbeurt geeft, maar hij zei dat het echt daarna moet gebeuren.
Heb het maar voor waar aangenomen, hij heeft ervoor geleerd, maar zit me nu af te vragen of ik soms iets niet goed begrijp. Blond Vindt inseminatie niet plaats in de baarmoeder?? (Voel me nu echt heel erg Blond ) Of kan iemand me uitleggen waarom deze handeling ná het insemineren gebeurt?

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:39

Het waarom kan ik je ook niet goed vertellen Bloos
Wel dat Shana vorig jaar na haar laatste inseminatie ook gespoeld is(vond het toen ook maar erg vreemd)en nu loopt er een prachtig veulen in de wei
Dus het eitje wordt iig niet weggespoeld Haha!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 20:54

Ah, zeer geruststellend Haha!

Verwacht van mijn dierenarts wel dat hij weet wat hij doet, maar was niet mijn logische volgorde geweest. Ach, nou weet ik waarom ik niet dokter Barb77 heet Knipoog

Ik hoop dat ik volgend jaar hetzelfde kan roepen als jij, na 3 inseminaties mag het wat mij betreft wel eens aanslaan

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:04

Dat er wel eens wordt nagespoeld na inseminatie weet ik, maar volgens mijn dan niet direct aansluitend daarop. Nu spoel je toch het sperma eruit?? Ik heb altijd begrepen dat het beter is om een keer te spoelen bij een hengstigheid als je vermoed dat de merrie vies is, maar dat je dan niet rond die hengstigheid kan insemineren, maar moet je dus 1 "ronde" afwachten zodat de baarmoeder zich kan opschonen. Ben benieuwd of er nog meer reacties komen hierover. In ieder geval veel succes met je merrie en hopelijk gaat het allemaal nog lukken dit jaar!!!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:23

De mijne is ook de avond nadat ze 's morgens geïnsemineerd is gespoeld (en drachtig) Je geeft op die manier het bevruchte ei een schone baarmoeder om zich in te nestelen. De bevruchting vind overigens in de eilijder plaats en niet in de baarmoeder.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 00:11

Het duurt een week ongeveer voordat het eventueel bevruchte eitje zich gaat innnestelen in de baarmoeder. Tot die tijd heb je de kans om de baarmoeder te spoelen, zodat die schoon is tegen de tijd dat het ei eraan komt!

Het is prima om restanten uit de baarmoeder te spoelen (de dag na de inseminatie). Het benodigde sperma is allang via de eileiders verder gegaan en zal daar zijn werk doen. ONdertussen is de baarmoeder dan mooi schoongespoeld.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 06:38

Kijk, dat wist ik dus niet en dat verklaard een hoop!
Bedankt allemaal OK dan!
Willen jullie nu ook nog 18 dagen helpen duimen dat deze spoeling daadwerkelijk heeft aangeslagen?!? Lachen

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:30

barb77, is het dus zo dat je merrie niet direct aansluitend op de inseminatie is gespoeld (dus zeg maar tijdens die visite), maar een dag later?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:37

Haha, het sperma spoel je er echt niet uit Knipoog Het zaad nesteld zich namelijk aan de baarmoederwand. Anders zou je met een goede douche beurt met betadine oid ook menselijke zwangerschappen stoppen en dat zou heel wat ellende besparen. Ben maar niet bang, heel veel succes en sterkte en hopelijk dartelt er straks een leuke kleine door de wei Knipoog

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 21:05

paars schreef:
barb77, is het dus zo dat je merrie niet direct aansluitend op de inseminatie is gespoeld (dus zeg maar tijdens die visite), maar een dag later?


Maandagochtend was ze nog niet geïnsemineerd en maandag aan het einde van de middag heb ik haar geïnsemineerd en gespoeld opgehaald. Hoeveel tijd daartussen heeft gezeten weet ik niet. Ik ga gewoon voor kleef-sperma Haha! zoals Okkie1 dat uitlegt.

Over 2 weken laat ik weten of het is aangeslagen of niet.

Nog even gekopieerd van een ander topic, door mijzelf geschreven:
Citaat:
Was trouwens wel weer drama zondag: de merrie stond er al een paar dagen, belt de dierenarts 's ochtends vroeg op hoeveel sperma zij nou eigenlijk hebben ontvangen want hij had niks meer en of ik het dan maar gelijk wilde regelen/halen in the middle of nowhere (diepvriessperma, dus tijd komt krap aan). Ik de hengstenhouder gebeld, doorverwezen naar het spermastation (heet dat zo?), terug verwezen naar de dierenarts, want 'hij moet voldoende voor 3 x insemineren hebben ontvangen', dierenarts nog steeds spermaloos (van de hengst dan Bloos ), weer spermastation gebeld, werd me verteld dat ze niks verstuurden omdat de hengstenhouder zijn rekeningen nog niet had betaald, hengstenhouder gebeld en die man die ik aan de lijn kreeg zou zijn vader wel naar het spermastation laten bellen en ja hoor, 's middags het verlossende woord: het sperma werd verzonden.
Na al deze problemen mag mevrouw wat mij betreft nu dus echt wel drachtig zijn!!


Laten we het op die laatste regel houden *LOL*

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:11

Volgens mij zit het zo: Dat wat 'spoelen' genoemd wordt, is geen spoelen zoals je je glas omspoelt, maar er wordt alleen wat antibiotica in de baarmoeder gebracht. De baarmoeder wordt dus niet schoongewassen, maar er wordt een middeltje ingebracht dat de bacterien moet doden.
Ik neem aan dat de dierenarts weet wat hij doet en dat de antibiotica niet schadelijk is voor het zaad.

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:19

naja stom dat ze niet nog een keer zijn gekomen van wat er over zondag verteld is :S maar jah lindaT je hebt wel gelijk volgens mij word er niet helemaal gespoeld net zo als je iets omspoeld maar tegen de pijn ofzow iets denk ik antibiotica jah OK dan!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:45

Het ei word bevrucht in de eileider. Het blijft daar nog enkele dagen zodat de baarmoeder tijd heeft om na de insiminatie of dekking weer schoon te worden. Dit heb ik uit een boek;-)

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:05

ik denk dat de DA bedoelt spoelen met een stof die je in de ader spuit ws oxytocine (oftewel pyton) daardoor trekt de baarmoeder samen om eventueel vocht, aanwezig in de baarmoeder eruit te krijgen