Onredelijk familielid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Onredelijk familielid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 15:42

Mijn tante was zaterdag jarig, en ik was haar vergeten te bellen. Krijg ik zondags een sms van mijn oom, dat hij het belachelijk vind dat ik niet eens het fatsoen heb om haar even te bellen, en dat zij niet belangrijk genoeg is, blijkt wel.

Ik bel haar op om haar alsnog te feliciteren, (waarvoor ik eerst de ogen uit mijn hoofd heb gejankt, dat hij zoiets over mij zegt, want ik had echt de goede intentie wel)en reageren ze heel cru, van dat ze het jammer vinden.Oftewel, het was nog niet goed. Ook vroeg ze of ik het smsje had gehad van mijn oom, en ik antwoordde ja, maar daar ben ik het ook niet mee eens. Hoor ik op de achtergrond mijn oom op een misselijke toon iets zeggen. Ik vraag gelijk:Wat zegt ie? Hij zei dus zoiets van, en dan dit, terwijl we altijd voor je klaarstaan.

Even wat info: Mijn moeder, zijn zus, is vorig jaar overleden, en zij liet helaas schuld achter, wat hij heeft afgehandeld voor ons. Mijn oom is 35, ik 20 en mijn broer 30.

Ik helemaal over de zeik, en mijn vriendin pikte het niet en belde hen op (terwijl ik ondertussen helemaal overstuur was. Ze zei alleen maar dat ze niet gelijk zo fel hoefde te reageren, en dat ik gekwetst was. Daar wilde ze echter niets van horen, en zonder hen had ik een hele hoge schuld gehad (ze noemden het totaal, maar waar is mijn broer in dit plaatje?)en dat ik ze wel dankbaar mocht zijn, en dat ze altijd klaarstonden (ze schreeuwden tegen haar, niet normaal) Waarop mijn vriendin zei: Maar misschien hebben jullie emotioneel niet altijd voor haar klaargestaan. Dat pikte hij dus helemaal niet, waarop hij de hoorn erop hing.

Ik krijg spontaan smsjes met, wat denk zei wel niet om te zeggen dat ik je niet genoeg steun en daar word ik heel boos en verdrietig van. Zij heeft het betreurenswaardige lef te beweren dat ik je meer morele steun moet geven, ik vind het heel onbehoorlijk van haar om zoiets tegen mij te zeggen, het ging tenslotte over iets heel anders, een verjaardag(het kan aan mij liggen, maar hij begon toch echt over klaarstaan). Ik wil er met je over praten, maar dan wel zonder die snotneus die mij een les denkt te kunnen leren. En uiteindelijk nog: Zo gaan we niet met familie om, toch?

Vanmorgen stond hij dus aan de deur, heel agressief, en ik ben al zo'n schijterd, dus ik zoe zoiezo niet open, en weet verder ook niet wat ik moet doen. Ik vind dat ik gelijk heb, maar hij wil altijd zijn gelijk hebben, blijkt wel. Hij zal in geen geval zijn excuses aanbieden, hij heeft immers altijd gelijk. (zo istie, zijn wil is wet, en wat hij vind, zo moet het).

Bovendien is hij ook nog eens 2 m lang, en heel breed, wat het mij ook niet zo eenvoudig maakt. Hij komt gewoon machtig en vooral nu eng over.

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.


Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:47

Ik denk toch echt dat jullie om de tafel moeten. Bied aan om langs te komen en praat er met hun over. Vraag of jij eerst je verhaal mag doen, zodat jij in ieder geval je ei kwijt kan tegenover hun. Ik denk dat er sprake is van een miscommunicatie die meerdere gevoelens heeft doen aanwakkeren. Dit is iets tussen jou, je tante en je oom. Haal er geen buitenstaanders bij...

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:03

Als je hem echt neit onder ogen durft te komen dan schrijf je toch een brief....
Want volgens mij als jij wat zegt wordt er toch neit geluisterd...
En maak er een vriendelijke brief van...waarin je netjes uitlegd dat je haar zeker wel wou feliciteren enz..hoe jij erover denkt en dat je best met ze an tafel wilt maar dat ze dan rustig moeten zijn en moeten luisteren naar jou en jij naar hen....
Desnoods schrijf je erin dat je je gauw angstig voelt als je oom zich zo gedraagd...misschien houden ze er rekening mee en begrijpen ze je beter...
Erg vervelend dit....
Succes he!!!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:07

Het is jammer dat mensen zo zijn. Ik zou het lekker laten gaan voor een tijdje tot alles afgekoeld is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat stoer doen van je oom echt niet zou pikken. Ik vind het vreselijk dat families zo met elkaar om gaan...en alleen omdat je een verjaardag bent vergeten??? Jemig, gewoon lekker gaan en wanneer zij afgekoelt zijn, dan misschien inderdaad rond de tafel zitten en alles uitpraten??? Alhoewel ik niet echt zie wat er uitgepraat moet worden.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:38

Inderdaad een brief schrijven en niet met verwijten over en weer gaan smijten, zijn gedrag is absoluut niet goed te praten maar misschien kan het geen kwaad om je ook in hun te verplaatsen. Als zij jullie inderdaad financieel zo hebben geholpen dan kan ik mij voorstellen dat ze teleurgesteld zijn dat je een verjaarddag vergeet, en nogmaals dat geeft hem niet het recht om jou zo te behandelen. Dus schrijf een brief en probeer jou gevoel ook naar hun duidelijk te maken. En inderdaad haal er geen buitenstaanders bij die "nog wat olie op het vuur gooien" dat werkt alleen maar averechts. Sterkte

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:37

denk idd dat je een brief moet schrijven, maar zeg niet dat je bang van hem bent, want dat kan tegen je werken. Maar probeer wel contact te houden en denk positief, komt best goed. Misschien zit er wel iets anders dwars en omdat jij vergat te bellen(kan gebeuren je bent ook een mens) was dat even de druppel die de emmer deed overlopen, succes komt vast goed.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:50

Even over het erven van en schuld, overlijd een van je ouders en laat deze een grote schuld achter zit je hier niet automatisch aan vast.
Je kunt een erfenis nl. verwerpen als de schulden groter zijn dan de baten.
Hier staat het duidelijk uitgelegd:

Erfenis aanvaarden of verwerpen?

De nalatenschap bevat zowel de baten (geld en goederen) als de schulden van de overledene. Het kan zelfs zijn dat de schulden de baten overtreffen. In dat geval zouden de erfgenamen voor die schuld aansprakelijk kunnen worden gesteld. Daarom is in de wet voorzien in drie mogelijkheden:

1. De erfenis zuiver aanvaarden: baten en schulden worden 'uitdrukkelijk' (door een akte) of 'stilzwijgend' overgenomen. Pas op; indien iets wordt meegenomen uit de inboedel dan wordt dat beschouwd als een 'daad van aanvaarding', waardoor het verwerpen van de erfenis niet meer mogelijk is. Daden die betrekking hebben op het regelen en bekostigen van de uitvaart worden hiertoe niet gerekend.

2. De erfenis beneficiair aanvaarden: bij onzekerheid of de erfenis uit baten of kosten bestaat, dan kunnen de erfgenamen beneficiair aanvaarden, ofwel: aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Op die manier wordt pas beslist als duidelijk is waaruit de erfenis bestaat.

3. De erfenis verwerpen: door het via de notaris afleggen van een schriftelijke verklaring kan de erfenis worden verworpen. Daarmee krijgt de erfgenaam niets uit de nalatenschap, maar blijft dus ook gevrijwaard van de eventuele schulden uit de erfenis. Zo'n verklaring moet worden ingediend bij de Griffie van de plaatselijke Arrondissementsrechtbank.
Als u niet zeker weet of u de erfenis moet aanvaarden of verwerpen, dan kan bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank tegen een vastgestelde bijdrage een verklaring worden afgelegd dat men zich beroept op het recht van beraad. Dat levert vier maanden tijd op om een beslissing te nemen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:24

Goh, ik had dit topic niet gezien, al had ik je verhaal wel gehoord natuurlijk.

Hoe is t nu met Oom?

Nog wat van gehoord?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:36

Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat als je oom en tante je zo uit de brand hebben geholpen, en zich om jou bekommerd hebben, dat het behoorlijk ondankbaar overkomt als je bijvoorbeeld een verjaardag vergeet.

Neemt niet weg dat hun overtrokken reactie niet helemaal handig gepland is.

Ik zou eerst je exuses aanbieden (desnoods nogmaal, per brief, dat ze het goed kunnen laten doordringen), kennelijk was het voor hun heel belangrijk dat je zou bellen. Dit heb jij dus verkeerd begrepen.
En kennelijk hebben zij het gevoel heel erg veel voor jou gedaan te hebben, en daar zelf dingen voor moeten laten of zoiets?

Kan me eigenlijk ook voorstellen dat ze over de rooie gaan als ze ook nog eens via een vriendin het verwijt krijgen dat ze je niet emotioneel gesteund hebben, ondanks dat zij het gevoel hebben alles wat ze konden voor jou gedaan te hebben. Het heeft ze kennelijk moeite gekost om je te helpen, en nu krijgen ze te horen dat het niet goed genoeg was... Ik zou zelf even tot 10 moeten tellen...

Maar op jouw beurt snap ik ook wel dat deze overtrokken reactie nogal hard aankomt. het was niet je bedoeling om ze te kwetsen, maar dat heb je per ongeluk toch gedaan. Als ze echt zo veel voor je gedaan hebben, zou ik mijn excuses zeker aan bieden. Als ze overdrijven, zou ik ze dat ook proberen uit te leggen. Ik zou ze daarna wel proberen uit te leggen dat je nogal geschrokken bent door hun heftige reactie, en dat niet alles in redelijkheid gezegd is.

Buiten dit hele verhaal; ik vind het trouwens wel flauw om iemand te helpen en diegene daarna ermee om de oren te slaan. Maar daar tegenover staat wel dat als JIJ geholpen wordt, dat je daar dankbaar voor mag zijn en niet alles zomaar voor lief nemen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:59

Citaat:
Buiten dit hele verhaal; ik vind het trouwens wel flauw om iemand te helpen en diegene daarna ermee om de oren te slaan. Maar daar tegenover staat wel dat als JIJ geholpen wordt, dat je daar dankbaar voor mag zijn en niet alles zomaar voor lief nemen.


Amen

Ik zou heel erg op passen met deze mensen in de toekomst (mocht dit nog goedkomen dan).

Straks staan ze over een paar jaar op de stoep omdat ze dat geld terug willen vangen ofzo of andere vage schuld gevoelens aan jouw ophangen.

Ik weet niet of je oom werkt ofzo? Anders moet je proberen je tante een keer alleen te spreken, neem een bos bloemen mee bied je excuses aan voor het vergeten van de verjaardag.
Dan probeer je uit te leggen dat je je bedreigd voelt door het agressieve gedrag van je oom en dat je daar erg van slag door bent geweest en liever even met haar alleen praat.

Daarna stuur je netjes een kaartje voor de verjaardagen en kerst, en probeer een beetje af stand te nemen. Dek jezelf in voor deze gevoelige situaties, maar hou een flinke afstand.
Sterkte, lijkt me echt een hele moeilijke situatie Ach gut

P.S. is een assertiviteits cursus niks voor jou? Zo leer misschien op te komen tegen je oom. Die zou denk ik wel ff schrikken als je hem tegen spreekt uit zelfverdediging. 't is natuurlijk wel erg makkelijk om tegen een klein meisje (in zijn ogen dan) te intimideren...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noƫlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:06

Je ziet t heel goed Malibu.
En Madacha , kan er als kind natuurlijk helemaal niks aan doen dat haar moeder schulden had!
Ik weet ook niet of de oom dat daadwerkelijk heeft afbetaald.
Belachelijk om t daar nog over te hebben naderhand, als volwassene, terwijl het al superknap is dat Madacha haar leven uberhaupt weer op orde heeft!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:53

Als je oom zo heftig reageert zit er waarschijnlijk meer irritatie achter, dat is alles wat ik ervan kan zeggen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:07

Ik vind het een nogal overdreven reactie van je oom. Ik zou niet eens weten wanneer welk familielid jarig is. Ik denk, net zoals Zep, dat er waarschijnlijk meer achter zit, waar jij je misschien niet eens van bewust bent, en dat dit de druppel was. Als ik jou was zou ik iig mijn excuses aanbieden (ookal sta je er niet 100% achter) en verder zou ik even wat meer afstand nemen.

Ik ben ook wel eens in een bizare situatie terecht gekomen, omdat mijn oom bij hoog en bij laag beweerde dat ik mijn middelvinger naar hem had opgestoken, wat dus echt niet waar was. Ik krijg opeens de hele familie over me heen. Moest ik ook m'n excuses aan gaan bieden. Ik heb het toen uiteindelijk maar gedaan om van het gezeik af te zijn, maar ik kan me er nu (bijna 10 jaar later) nog aan irriteren, terwijl hij het zelf waarschijnlijk al vergeten is.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:11

Even voor de duidelijkheid; mijn oom heeft in geenszins geld aan schuldeisers betaald, hij heeft alleen de last op zich genomen, dat de schuldeisers bezig bleven met het geld te vragen, waarop hij ze duidelijk moest maken dat ze niets kregen.

Als iemand is overleden laten ze het er niet zomaar bij zitten, maar er is geen cent uitgekeerd aan hen, noch dood mij, noch door mijn oom of familie.

Bovendien heb ik inderdaad een akte van de notaris, waaruit blijkt dat ik een beneficaire aanvaarding heb, dat wil zeggen, dat als er schulden zijn, ik er afstand van doe, mocht er iets overblijven, dan krijg ik het wel.

Mijn broer heeft een verwerping.

Hier een kopie van stuurde hij naar de eisers.

Dat is alles.

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:16

Ik ga in geen geval mijn excuses aanbieden. Ik heb hem op mijn oma's verjaardag gezien, en ik feliciteerde hem, maar verder zeiden ze niets. Niet iets wat apart is, want dat doen ze eigenlijk nooit.

Bovendien zijn zij hele matrealistische mensen, en ik absoluut niet. Zij praten over hun huis en zaak, dingen waar ik totaal niet mee bezig ben en me interesseer.

Mijn oom is waarschijnlijk geirriteerd door het leefpatroon dat mijn moeder heeft gehad (schulden). Moet ik hiervan dan de dupe raken?!

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:16

Ps. Ik had dit bericht geschreven, maar pc viel uit. Ik dacht dat het er niet eens opstond Haha!

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 00:50

madacha schreef:
Ik ga in geen geval mijn excuses aanbieden. Ik heb hem op mijn oma's verjaardag gezien, en ik feliciteerde hem, maar verder zeiden ze niets. Niet iets wat apart is, want dat doen ze eigenlijk nooit.

Bovendien zijn zij hele matrealistische mensen, en ik absoluut niet. Zij praten over hun huis en zaak, dingen waar ik totaal niet mee bezig ben en me interesseer.

Mijn oom is waarschijnlijk geirriteerd door het leefpatroon dat mijn moeder heeft gehad (schulden). Moet ik hiervan dan de dupe raken?!

NATUURLIJK NIET!
En je bent zelf altijd al anders geweest wat dat betreft, als je moeder!

En je moeder had ook zat GOEDE eigenschappen waar iedereen over kan praten!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:20

Hmm.. Natasha klinkt als een sarcastische tante van Madacha

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:20

toscana schreef:
Hmm.. Natasha klinkt als een sarcastische tante van Madacha

Dank je!
Die is echt goed! Haha!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 02:29

Wat is er dan het sarcastische Blond

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 05:02

ik zou mel inhuren en achter je deur zetten als je oom weer komt Haha!

even sirieus, ik zou het lekker even zo laten, zo te lezen is je oom gefrusteerd omdat hij alle zaken heeft moeten regelen... kom zeg laat hem zijn frustraties maar lekker op iemand anders af geven!

Dag lieve mama...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, anji, Butterfly, Celebi, ellen05, GrapeshotBot, hagelslag, hiphorse, IASCrawler, iphyn, Lestria, Nanu, Pieke_Gwen, RoronaZorro, Sanne_zepp, Walkure, xxxmh, ynskek, Zick_Zack en 136 bezoekers