HELP!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-02 21:10

Ik heb momenteel een ony op het oog die ik graag zou willen kopen. Het is een jonge welsh van ong. 5 jaar oud. Het is een merrie en heeft 1 probleempje..
Deze pony heeft aan 1 oog maanblindheid. Is het verstandig om deze pony te kopen?

Groetjes!!


lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 21:11

ff offtoppic misschien een domme vraag maar wat is maanblindheid?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 21:29

Maanblindheid, daar had ik laatst een vraag over gesteld, echter de nood was groot dus ben ik aan het rechercheren gegaan op het net. Tik in de zoekmachine (Google of een andere) Strider's Eye of Moonblindness.
Daar vind je de beschrijving van de symptomen en de behandeling.
Het is een oogontsteking bij het paard die periodiek weerkeert. Zo ongeveer om de maand daarom dacht men vroeger dat het met de volle maan te maken had. Dit is natuurlijk niet juist, zo is echter de naam ontstaan. De ontsteking kan vele oorzaken hebben o.a. Leptospirose, andere virussen en bacterien zelfs door trauma's is zoiets mogelijk. Het oog van het paard is gezwollen, het wit in van het oog is erg rood en er komt ook viezigheid uit in de ooghoeken. De pupil wordt klein en star. Er komt dan zo langzamerhand een wazige vlek over het oog. Als er geen snelle behandeling komt wordt het paard blind. Iedere keer een stukje meer. Het kan ook overslaan naar het andere oog. Zaak is dat de DA atropine druppels voorschrijft en druppels om de ontstekking te doen stoppen. Atropine is om de pupil weer bewegelijk te maken zodat deze zo min mogelijk schade lijdt. Ter ondersteuning en akute behandeling kan er ook antibiotica worden geinjecteerd. Deze aandoening is enorm moeilijk onder controle te krijgen, erg langdurig en in principe zal het paard er nooit van genezen. Het is zaak dat het goed in de gaten gehouden moet worden en bij de eerste tekenen weer met de behandeling begonnen moet worden. Dan moeten de ogen of het oog beschermd worden tegen het licht en tegen vuil, stofjes en vliegen. Dit kan door het oog af te plakken met gaas, maar dat is omstandelijk omdat je minimaal 2x per dag druppels moet geven in het oog. Een goede oplossing is een goed vliegenmasker (niet dat met die slierten, maar van gaas). Het paard lijdt ook pijn, je kunt afspreken met de DA het paard met aspirine of bute te behandelen. Het komt niet zo heel vaak voor, maar het overkomt plotsklaps zelfs jonge gezonde paarden. Het paard kan het van de moeder hebben geerfd bij leptospirose. Als het een merrie is moet het bloed daarop worden onderzocht, omdat het niet aan te raden is dan te fokken omdat dit virus in het bloed zit en doorgegeven wordt. Gevolgen hiervan kunnen zijn o.a. abortus etc. Ik hoop niet dat jouw paard hier plotseling ziek aan is geworden, want ik weet hoe erg dit is. Het eigen tweejarige paardje van de berijdster van mijn paarden heeft deze aandoening plotseling gekregen en we worstelen er al weken lang mee. Als er geen verbetering intreedt binnenkort dan moet het paard naar de kliniek en het oog van binnenuit behandeld worden. Het moet hiervoor onder narcose. Ik hoop je hiermee tenminste een beetje de belangrijkste informatie te hebben gegeven.

dit vond ik met de zoekmachine, heb het nog niet gelezen, maar de uitleg is wel duidelijk..

Onderschriftloos :Y)


SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 21:30

nee soory, nu ik dit zo lees, zou ik het eigelijk niet doen... Het is dus niet zomaar iets... het kan dus nog erger worden en het lijkt me handiger om een volledig gezond paard te kopen.. En ik denk dat het voor het paard zelf ook niet zo prettig is?? Verward

Onderschriftloos :Y)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 09:08

Bedankt voor je snelle reactie! Ik zat er zelf namelijk ook al heel erg aan te twijfelen om het te doen. Maar volgens mij heeft die pony ook best veel pijn. Ik denk ook niet dat ik het doe. Bedankt!!!

Kuzz kyralovertje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 42 bezoekers