Beetje radeloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Beetje radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 21:03

Sinds april heb ik Mieke, een fjordje. Nu tot juni heeft ze op een grote wei gestaan met ongeveer 10 andere paarden. Daarna twee weken ongeveer bij mijn tante haar paard op een privé wei wegens problemen met de pension houder. In die twee weken tijd heb ik naast mijn huis een weitje afgespannen en het kippenhok verbouwd tot stal. Nu sinds ze hier dag en nacht op haar nieuwe weitje staat loopt ze 's avonds constant op en af en kijkt ze zo echt over de omheining heen. Ook als er wandelaars passeren met een hond loopt ze spontaan mee. Volgens mij mist ze dus gezelschap.

Nu is mijn vraag wat zou ik doen? Een grote pony bijkopen of een shetlander. Ik denk nl. dat mijn weitje te klein is voor twee paarden, ze is 60m lang en 30m breed ongeveer. De stal is groot genoeg. Wat zouden jullie doen???


Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:08

een shetje erbij is altijd wel gezellig voor dr maar je kan ook goed geitjes bij haar in het land gooien...bij ons op stal is ook een weitje met geitjes en 1 shetje, die hebben het ook naar haar zin. een shetje vraagt natuurlijk ook verzorging, ook al is hij er alleen voor het gezelschap...succes

toumie Ach gut

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 21:16

Dat het verzorging vraagt is natuurlijk normaal he. En geitjes zie ik niet echt zitten.

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:20

of een schaap?

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:35

als het land zo klein is zou ik een shetje nemen Lachen

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:46

Persoonlijk zou ik voor een grote pony kiezen. Kijk, een shet is leuk, maar ook daar moet je tijd insteken en vooral zorgen dattie niet te dik wordt. Dan moet je dus gaan mennen of longeren. Terwijl een grote pony, daar kan je ook nog op rijden. Is dus wel de vraag of je tijd hebt om 2 pony's te rijden... Ander soort dieren kan ook, maar ik vind een pony erbij toch voor het dier zelf het meest natuurlijk. Ik geloof ook niet dat een shet in de wei erbij of een pony veel verschil voor de wei maakt.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 21:53

Mijn keuze gaat eigenlijk ook meer uit naar een grotere pony (tinker, fjord...). Maar ik weet eigenlijk nog totaal niet.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:57

Als je een geit zou willen nemen kan je beter een shet nemen, neemt net zoveel ruimte in als een geit en eet ook evenveel. Daarnaast is het voor ene paard veel leuker om een ander paard erbij te hebben, jij vind ene ander mens ook leuker als dat je een hond krijgt en veder niemand hebt om mee te kletsen...

disneypolish
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Valkenburg ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:05

ik vin het wel moeilijk en je wietjeh is niet echt groot daarom heb je kans dat als je er een shetje bij gooit het binnen een paar weken helemaal leeg is zonder gras, een geitje lijkt mij daarom beter en het heeft minder onderhoud nodig dan een shetlander

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:26

Mensen, vergis je alsjeblieft niet ik geiten! Geiten hebben zeker wel veel onderhoud nodig en kunnen ontzettend lastig zijn! Ze bijten heel veel stuk en klimmen overal op. Zijn (als ze tam zijn) als eerste bij je en laten dan niets van je heel (bij wijze van spreke dan). Ook geiten grazen en springen en rennen dus voor de wei zelf zal het niet veel uitmaken...

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:30

kun je in de buurt geen weitje bijhuren/kopen, waar je ze ev. smorgens naartoe brengt, en savonds/smiddags terug naar huis bregnt, dat ze de nacht thuis kunnen doorbrengen?
en voor voeding, goed hooi volstaat ook hoor
als ze een paar uur per dag op een groot stuk worden gegooid, of worden bijgevoert, en gereden,
denk dat ze al veel happyer mogen zijn dan een paard dat 23 uur in een stal van 3 op 3 staan Knipoog

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:59

Geitje er bij kost je de staart en manen van je pony, kan ik je niet aanraden. Shet erbij is gezellig en je hebt er geen omkijken naar, maar een weitje van 900 m2 is te klein om van te leven met z'n tweetjes, ik heb zelf een grote pony en een shet op 1600 m2 en die moet ik zomer en winter hooi bijvoeren. Dus als je toch moet bijvoeren kan je net zo goed een grote pony er bij zetten, ik heb spijt dat ik daar niet voor heb gekozen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:05

Edit,edit. jou weitje is 1800 m2, geen 900 natuurlijk. Foei.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:15

als je er geen pony bij neemt zou ik toch voor een schaap gaan... geiten zijn zoals amable al zegt erg lastig en ook erg goed in uitbreken!! en staarten eten ook idd Tong uitsteken

eef_lady
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:15

je kan natulijk altijd op marktplaats kijken voor een kleine mini shetlander teniminste als je kijkt op marktplaats ben je en niet zoveel geld kwijt, en je hoeft niet meer verder te zoeken..!! naja suc6 in ieder geval..

kussjes van mij..!! Xx eef xX

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:42

Ik vind het heel verstandig dat je hier over nadenkt OK dan! Zou er absoluut een pony bijzetten, wat jij beschrijft is inderdaad een pony die zich eenzaam voelt. Liever wat hooi bijvoeren als ze met zijn tweeen staan dan genoeg gras maar eenzaam!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:57

FunkyMirko schreef:
als het land zo klein is zou ik een shetje nemen Lachen


Een shet kan ook heel wat eten hoor Haha!

Maar ik zou idd er een shet bij doen, niet omdat het land klein is, maar gewoon shetjes zijn stoerrrrrr Haha!

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 16:56

Dus als ik het goed heb opteren de meesten toch voor een shetje. Nu heb ik genoeg kleine kinderen in de buurt die zich er wel mee willen bezig houden en die ik mss er kan leren rijden mss. Zou dat dan ook niet beter zijn voor het shetje? Of mss beter een mini kopen?

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:45

een shetje hoeft niet perse te rijden hoor... je kunt m ook lekker in de wei zetten en niks laten doen als je maar zorgt datie niet te dik wordt Haha!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:55

Ik zou ook voor een shetje gaan. Een geit krijg je problemen mee en zoals al eerder is gezegt de staart en manen gaat die aan vreten.
iig veel succes met je keuze.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:23

ik zou op zoek gaan naar een wei waar al een paard instaat, waar misschien ook een bak bij is. Als je een paard erbij koopt voor gezelschap zit je toch ook vast aan een heleboel kosten.

Z1+1


giulia

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:29

ik zou een minni shet ofzo nemen want vergeet niet met een geit is de staart van je paard ook zo weggevroten!!!

een arabier is en blijft het mooiste ras!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers