te lang, en te laag.. Hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

te lang, en te laag.. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 18:28

nou.. mijn pony loopt vaak erg lang en laag met haar hoofd.. ze loopt wel over haar rug, en loopt ook aan de teugel, maar ze loopt te lang zeg maar.
hoe kan ik haar wat meer opgerichter laten lopen?

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 18:48

Afbeelding

zo loopt ze dus nu... alleen ik wil haar een beetje hoger hebben met haar hoofd

kikilovertje

Berichten: 32
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:30

Als je pony actief loopt dan kun je gaat oprichten. Dan houd je haar bijvoorbeeld iets tegen bij het verruimen vaak komen ze dan wat meer opgericht. Let er wel op dat je pony goed actief en over de rug blijft lopen. Op de foto lijkt het ook of je je teugels iets korter kunt nemen, als ze goed nageeflijk is volgt ze dan vanzelf je hand en zal ze wat minder lang in de hals gaan lopen. Probeer verder nooit je pony opgericht te trekken want dan is je paard niet nageeflijk maar in de krul getrokken en dat heeft de nodige gevolgen.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 19:33

oke dankje ik zal het proberen OK dan!

kikilovertje

Berichten: 32
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:34

Trouwens je hebt een mooie haf!!!!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:01

teugels korter, ik denk een 10 tal cm
ze loopt aan teugel, maar pakt (logisch) alle ruimte die jij haar geeft
in het begin kan het zijn dat ze zich wat sterker maakt, dan gewoon niet toegeven, het zal voor beide iets wennen zijn...

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:19

zo'n probleem ken ik, loopt ze naar jou menign ook een beetje te veel op de voorhand?

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:21

ja ze is wel heel voorwaarts, maar zo gauw ik mn teugels korter neem,gaat ze hele korte pasjes maken... dus wanneer ik har langer laat gaat ze pas ontspannen en netjes er door..
maar ik zal het proberen OK dan!

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:24

Irene2 schreef:
zo'n probleem ken ik, loopt ze naar jou menign ook een beetje te veel op de voorhand?


ja dat vind ik wel... zeggen veel mensen op bokt ook ja we zijn er hard mee bezig, maar het probleem is, dat ik niet goed zelf kan zien wanneer ze goed opgericht loopt, en goed haar achterhand gebruikt
ik heb nu een tijdje geen les, dus ik kan het alleen zien op foto's...
klopt het dat je pony alleen netjes opgericht kan lopen als ie zn achterhand goed gebruikt?

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:29

nou, van de buitenkant kunnen ze je heel wat neps laten zien. het beste is gewoon dat de pony door actief achterhandgebruik ook goed door de rug gaat lopen en daardoor bijna uit zichzelf laag gaat lopen om te kunnen ontspannen. je moet een pony daarom ook nooit naar beneden 'trekken' . Bij mijn buurmeisje (Lisanne1 hier) zijn we nu ook met meer opwaartse oefeningen bezig. we zijn met haar haflinger begonnen diep te rijden etc, en hij kan nu ook goed door de rug heen lopen, maar heeft nu de tik dat hij dus de achterhand niet meeneemt. we zijn nu met veel overgangen bezig en vooral "Voorwaartse" overgangen. net wat iemand anders ook zei. de kont naar je hand toerijden.
succes *LOL*

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:35

oke heel erg bedankt.. ik ga het proberen Haha!
ontspannen loopt ze wel, maar idd die achterhand.. die sleept er maar achteraan Haha!

kijk maar es in deze topics (als jullie willen Lachen ), en geef maar commentaar hoor! ik wil weten wat ik verkeerd doe Knipoog
[HAW] Pepper@Work
[HAW] Pepper@Work
(zijn twee vrschillende topics)

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:47

begin dan cm per cm
echt 1 cm korter, en dan bezig houden
voorwaarts rijden, been, voltes, diagonalen, iets waarbij ze niet denkt aan korter lopen
en dan nog cm korter
ttdat ze hoger komt
en voorwaarts rijden
desnoods constant in middendraf...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:03

Ik vind het juist een heel ontspannen beeld geven. Eerlijke oprichting krijg je niet doordat je je teugels even 10 cm (of meer) korter neemt en flink drijft... Dan trek je alsnog je pony in de krul. Echte oprichting komt van achter uit.
Vanuit deze ontspannen manier van lopen, actief en over haar rug, kun je korte tempo wisselingen maken. Door dat snel achter elkaar te doen, dus kleine stukjes vooruit en weer terug rijden, activeer je het achterbeen nog meer en zal ze vanzelf meer omhoog komen. Dan moet je zorgen dat je altijd aanleuning blijft houden en zul je je teugels eventueel in moeten korten... Maar dus niet andersom!!!
Hoe hoog je pony kan lopen is afhankelijk van bouw en africhtingsgraad...
In de B-dressuur hoef je niet opgericht te lopen, in de L al iets meer, in de M nog iets meer...

Volgens mij is dit in een B-proef voldoende... Het ziet er eerlijk en ontspannen uit in elk geval! Hangt ze op je handen zo? of is ze gewoon licht en elastisch?

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 07:35

joyce B schreef:
Ik vind het juist een heel ontspannen beeld geven.

Volgens mij is dit in een B-proef voldoende... Het ziet er eerlijk en ontspannen uit in elk geval! Hangt ze op je handen zo? of is ze gewoon licht en elastisch?


dankje Haha!
ja ze wil nog wel eens gaan hangen ja, maar dat is vooral als ze niet voorwaarts genoeg is meestal is ze na een tijdje rijden heel licht Lachen

over wat je zei, dat eerst de achterhan goed moet zijn, en dan kan je pas gaan oprichten, en dan pas je teugels korter nemen, lijkt mij ook logischer eigenlijk.. ik denk niet dat ik haar met een beetje kortere teugels omhoog krijg Verward

maargoed ik ga het allemaal proberen, en kijken wat het beste werkt OK dan!

ga nu eerst op vakantie dus ze heeft lekker vrij, maar daarna moeten we maar s flink aant werk ~~}>

ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:51

je moet eens kijken op www.hoekatrol.com (gaat niet over hoefkatrol)
kijk maar eens, misschien heb je er iets aan..

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:07

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet eens een verkeerd plaatje! Je pony heeft een vrij korte nek, op deze manier maak je daar gebruik van en verkort hem nog niet eens. Op de foto vind ik hem niet echt op de voorhand lopen (dalneerwaarts ofzoiets Haha!) maar lekker horizontaal. Ook zijn achterhand gebruikt hij zo te zien goed, en zijn rug maakt hij bol. Prima! Maak van deze superontspanning gebruik om hem op te richten, dus absoluut niet gaan trekken of handen hoger houden. Een pony laat zich niet optillen Haha!. Veel overgangen maken, verzamelen en ontspannen zodat de pony ruimte heeft om omhoog te komen. Succes!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:08

joyce B schreef:
Hoe hoog je pony kan lopen is afhankelijk van bouw en africhtingsgraad...


Inderdaad, en daar moet je goed rekening mee houden OK dan! !

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:08

ik weet het niet zeker.. nicky(van de manege) deed dat ook altijd, toen zei jans tegen mij dat ik hem meer voorwaards moest rijden en m'n handen hoger moest houden.
-xXx- nienke

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:39

Ben het helemaal eens met Joyce B.Het plaatje ziet er prima uit,het belangrijkste is ontspanning en zoals ik het op de foto kan zien loopt hij ontspannen.Nogmaals ziet er prima uit!!!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:44

joyce B schreef:
Ik vind het juist een heel ontspannen beeld geven. Eerlijke oprichting krijg je niet doordat je je teugels even 10 cm (of meer) korter neemt en flink drijft... Dan trek je alsnog je pony in de krul. Echte oprichting komt van achter uit.
Vanuit deze ontspannen manier van lopen, actief en over haar rug, kun je korte tempo wisselingen maken. Door dat snel achter elkaar te doen, dus kleine stukjes vooruit en weer terug rijden, activeer je het achterbeen nog meer en zal ze vanzelf meer omhoog komen. Dan moet je zorgen dat je altijd aanleuning blijft houden en zul je je teugels eventueel in moeten korten... Maar dus niet andersom!!!
Hoe hoog je pony kan lopen is afhankelijk van bouw en africhtingsgraad...
In de B-dressuur hoef je niet opgericht te lopen, in de L al iets meer, in de M nog iets meer...

Volgens mij is dit in een B-proef voldoende... Het ziet er eerlijk en ontspannen uit in elk geval! Hangt ze op je handen zo? of is ze gewoon licht en elastisch?
super gezegt niks aan toe te voegen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:20

Je moet je paard eerst goed van achteren naar voren rijden, zodat de druk die je in de teugels krijgt wat vergroot word zodat je daarna wat op kunt gaan houden. Door die ophouding komt de achterhand nog beter eronder en zal je paard gaan oprichten.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 11:46

okee bedankt iedereen Haha! sorry heb een tijdje niet kunnen reageren, omdat ik op vakantie ben Tong uitsteken
thnx voor de tips OK dan!