aan de teugel in stap? nee!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

aan de teugel in stap? nee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 19:17

Mn verzorgpaard is een beetje aan het uitproberen geloof ik.
Ik kan nu best goed met dr rijden en wil haar nu wat meer aan de teugel laten lopen. Het hoeft niet super tezijn, want we rijden geen wedstrijden, maar meer gewoon voor het leuke. Jullie snappen het wel Tong uitsteken
Maar nu mn probleem: In galop (met voorkeur op de volte) loopt ze echt netjes aan de teugel. Dan probeer k haar terug te halen in draf en mn handen en benen net zo te houden als in de galop maar ze gaat al gelijk met dr hoofd normaal lopen. In de draf lukt het soms nog wel een beetje, maar dan de stap. Dat lukt dus totaal NIET!
Als mn zus/moeder of wie dan ook ernaast loopt en ook maar een klein beetje de teugels aanraakt gaat ze gelijk heel mooi lopen, terwijl ik zelf precies het zelfde doe als zonder iemand ernaast Verward
Zodra de genen ook maar de teugel loslaat gaat ze gelijk met dr hoofd omhoog, en dan ook niet normaal, maar gelijk helemaal rechtop Scheve mond zo loopt ze nooit...
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, volgens mij zit ze me gewoon te pesten Clown
Wie kan mij helpen?!
Ze hoeft niet super naar beneden, maar gewoon een klein beetje...

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:41

eh voor het leuke aan de teugel.. Nee dat snap ik niet Rolleyes

Als je een overgang rijdt, moet je niet hetzelfde blijven zitten.
Je moet wel hulpen geven, en natuurlijk zachtjes met je handen blijven spelen zodat ze rustig en ontspannen blijft. Veel paarden hebben moeite om in de terugovergangen ontspannen te blijven.

Je zou ook een hulpteugel kunnen uittesten.
Dan heb ik het niet meteen over een slof of thiedeman.
Maar een simpele halsverlenger (ook wel elastiek genoemd) kan wonderen doen.
Hier kan de pony wat meer steun in zoeken.
En natuurlijk veel oefenen!
het is ook een idee om les te nmen

Coconuts

Berichten: 1354
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 20:00

Voor het leuke aan de teugel, daarmee bedoel ik dat ik het zeg maar gewoon wil gaan proberen, om haar aan de teugel te krijgen. Niet zo mooi voor op een wedstrijd maar voor het gewoone... Snap je het nu wel? Tong uitsteken

Met dat het zelfde blijven zitten, bedoel ik dus mee, dat ik precies het zelfde probeer te doen zodat ze daar misschien op zou kunnen reageren. Dat ze het zelfde blijft doen... Snap je? Ik ben nml niet zo goed in mn uitleg Knipoog

Les... ook een goed idee maar dan vraag ik wel of de eigenaar me een soort van "les" zou kunnen geven, want ik denk niet dat ze zit te wachten op iets te gaan betalen voor eigelijk "niets" om het zo maar even te noemen... Het is en blijft voor het leuke Knipoog
En ik blijf oefenen!

Weet je misschien ook waarom ze ineens met dr hoofd omhoog gaat wanneer iemand dr weer loslaat? Zou dat echt uit pestheid (?) zijn?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:58

naast goed les nemen ..
denk ik dat je erop moet gaan letten dat je je handen niet vastzet
de stap is meestal juist de makkelijkste gang om aan de teugel te rijden ,
maar in de stap beweegt het paard zijn hoofd wel veel meer dan in draf,dus zul je wel met je handen mee moeten bewegen en ze dus niet vast moeten zetten

ik denk dus gewoon dat jij totaal verkeerd inwerkt
dus les is en blijft de enigste oplossing

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:17

MustangS schreef:
Les... ook een goed idee maar dan vraag ik wel of de eigenaar me een soort van "les" zou kunnen geven, want ik denk niet dat ze zit te wachten op iets te gaan betalen voor eigelijk "niets" om het zo maar even te noemen... Het is en blijft voor het leuke Knipoog
En ik blijf oefenen!

Weet je misschien ook waarom ze ineens met dr hoofd omhoog gaat wanneer iemand dr weer loslaat? Zou dat echt uit pestheid (?) zijn?


Ik denk niet dat het paard iets doet uit 'pestheid', maar ik denk meer dat het aan de duidelijkheid van jouw hulpen ligt.

Over les: je kunt de les toch ook zelf betalen? Of je ouders? De eigenaar hoeft dat toch niet voor jou te betalen? Anders kun je ook nog denken aan 'ieder de helft'.

Les hoef je niet alleen te hebben als je wedstrijden rijdt. Les kun je ook hebben als je rijdt 'voor het leuke'. Het is nooit dat je voor 'eigenlijk niets, zinloos' les hebt. Met les leer je beter om te gaan met het paard, hem niet tegen te werken en hem aan te moedigen de juiste spieren te gebruiken. Door les gaat een paard alleen maar langer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:23

MustangS je schat je paard veel te hoog in. Een paard loopt niet niet aan de teugel om z'n ruiter te pesten.Een paard pest niet. Daar zijn mensen voor.
Als het dier 'aan de teugel' gaat lopen omdat je 'helper' de teugels pakt, dan loopt hij niet aan de teugel maar in de krul. JULLIE zijn degenen die aan het pesten zijn, niet het paard.

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:33

ik denk dat je inderdaad uit moet kijken dat je je handen niet vastzet. waarschijnlijk reageerd je paard zo omdat hij zich verzet tegen de druk. houdt een flexibele verbinding en zorg dat hij goed voorwaarts blijft gaan. maar het belangrijkste is goed les nemen als je het echt wilt leren.

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:40

uit je verhaal merk ik dat je je teveel fixeert op het hoofd
natuurlijk is het mooi als die in de krul loopt
maar dat is het belangrijksyte niet
voor je aan teugel begint te rijden, controleer je of hij aan het been is
kun je er makkelijk een versnelling hogeer of lager opzetten?
kun je de fguren mooi rijden?
en vooral, als je meer teugel geeft, volgt die de teughel zodat het neusje over de grond gaat? of blijft die mooi hoog?
als haar neusje voorit en omlaag gaat, dan wordt het tijd om haar meer op te pakken
het enige dat je moet doen is, buitenteugel begenzen, binnenteugel losmaken
en dus niet zagen, gewoon zachte kneepjes
als je paard volgt, direct nageven, doet hij ze nhoofd omhog, mag je de hulpen gerust wat harder/grovver geven, zolang j dan maar direct terug ontspant
dus zcht,loszcht los, grovver,los,
en niet zacht,zacht,grof,grof,grof
en niet heel de tijd fixeren op dat koppie
fixeer je liever erop dat hij ontspannen is...