Mijn aquarium smells like hell *kots*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mijn aquarium smells like hell *kots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:54

Nou aquariumkenners, red mij van de stank!

Ik heb 2 weken geleden mijn aquarium volledig verschoond. Dus het huisje wat er in staat, de plantjes afgespoeld, het pompje en de filter helemaal schoongemaakt, de steentjes gekookt, het glas geboend, gewoon alles.

Maar sinds die dag stinkt mijn aquarium echt als de hel alsof hij 3 maanden niet verschoond is.

Ik vind het zo raar, het pompje zorgt ervoor dat de visjes zuurstof krijgen en dat het water in beweging blijft.

Afgelopen week bijna al het water uit gehaald en nieuw water ingedaan, maar nog steeds een graflucht. Nu is 1 stomme vis al dood gegaan uit het niets.

Bovendien blijven ze alleen maar luchthappen, oftewel, boven in de kom zwemmen en dan *blub* happen. Maakt niet uit wanneer.

HELP! Boos!

Edit: wat tekst bijgevoegd.

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:58

wat voor bodem heb je er in?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:03

Werkt het pompje nog wel goed?
Zou ze er iig snel uithalen, want het klinkt alsof ze te weinig zuurstof hebben.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:09

Het klinkt alsof je te goed hebt schoongemaakt en daardoor teveel goede bacterien kwijtgeraakt bent. Als je teveel water ververst (de helft is al behoorlijk veel) en ook nog eens alle filters schoonmaakt ben je te enthousiast bezig.
Ik mag toch hopen dat je wel watervoorbereider in het water doet waarmee je je aquarium weer bijvult?
Bij de meeste dierenzaken kun je wel testsetjes kopen waarmee je kunt zien wat er mis is met je water.
Bij speciale aquariumspeciaalzaken kun je ook wat aquariumwater laten testen als je dat makkelijker vindt.

Ik zou er niet te lang mee wachten als ik jou was.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:10

ga met Richtje mee, want ik ben een regelrechte ramp wat betreft vissen Rolleyes

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:18

voer je teveel???
de meeste mensen voeren veels te veel daardoor zinkt het voer
tussen je steentjes en dat gaat rotten en dus stinken en je water word er
troebel van.
hoop dat je er wat aan hebt.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:20

Mijn water is ook verschrikkelijk smerig!
maar dat is meestal als het warm wordt...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:43

Je hebt toch niet al het water in 1 keer verschoond?

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:56

Als ik jou was, zou ik snel een paar liter regen/slootwater in je aquarium gooien, je hebt door te goed schoon te maken het balans in je aquarium verstoort. En sowieso even naar de dierenwinkel voor die watertest, die geven precies aan wat er niet goed is aan je aquarium.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:07

Staat je aquarium toevallig in direct daglicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:53

Ik hou mijn aquarium gewoon schoon en verschoon hem helemaal 1x in de maand.

Ik doe er anti-algen middel in om vaker verschonen tegen te gaan.

Pompje ben ik dus ook niet geheel tevreden over, maar die maak ik 1x in de week schoon (het sponsje) dus ja...

Watervoorbereider, voor goudvissen? Mijn broer heeft het wel, maar dat duurt toch een hele tijd voordat het water dan goed is?

Thermosstaat is er al een hele tijd uit door de warmte.

Hij staat idd. in direct daglicht, maar de zon schijnt er niet direct op.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:07

oke, zo ben je helemaal verkeerd bezig
een aquarium mag je nooit, maar dan ook NOOIT! volledig verschonen (behalve als het echt niet anders kan weges ziekte ofzo)
om een aquarium proper te houden dien je 1 keer per wek, maximum 1/3 van het water te verschonen,
de filters kuis je dan ook uit indien nodig(!)
een vis moet altijd in hetzelfde temperatuur gehuisvest te worden, ze voelen al 1/10 graadverschil, kunnen daarvan in shock geraken en zelfs sterven!!!
ik hoop dat het een rechthoekige bak is? en geen vissenkom?
minimum 1 zijde *toe*, (dus waar ze niet kunnen doorkijken
liever 2-3 zijdes toe
een voldoende oppv.
e vissen die lucht hebben hebben zuurstofgebrek,
du naar de winkel en een nieuw zuurstofpompje kopen

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:11

Veel direct daglicht stimuleert de productie van alg, dus in ieder geval zorgen dat hij niet in direct daglicht staat.

1 keer in de maand je hele aquarium verschonen is erg slecht, zoals ik al eerder zei, er is een balans in een aquarium en die moet zo min mogelijk verstoord worden. Zorg dat je minstens de helft van het oude water overhoud als je water ververst. En nooit tegelijk je pomp/filter en je water verversen, daar moet minsten een week tussen zitten.

Koop een andere pomp ( groter desnoods), 1 keer in de week je spons moeten schoonmaken is best vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:16

Ze zitten in een rechthoekig aquarium van 30 liter met 1 zijde naar de muur toe. En mijn pompje is dus nog maar net nieuw, dus dat kan het niet zijn en hij is gemaakt voor deze hoeveelheid liters.

Anyway, ik heb er wel weer wat van geleerd. Mijn vissen zijn iig. wel redelijke bikkels Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:22

easy life Crystal clear halen! helpt super, zorgt voor balans in het water,en haalt de schadelijke stoffen eruit

weet je ook zeker dat je pompje het goed doet? klinkt nml als te weinig zuurstof in het water, of zit er iets verstopt in het filter?

ik zou het deksel een klein stukje openzetten, heb ik gedaan toen mn pompje kapot was, dekselte van voerbusje er tussen gedaa zodat ie een kiertje openstaat, zo komt er zuurstof bij het water, anders hielden mn vissen t ook niet vol

maar dat er iets niets goed zit, dat is iig duidelijk

succes ermee!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:23

ryanne: gelukkig zitten ze in een bak, ipv een kom
ik dat eerst dat je ze in zo een ronde bokaal hield
maar zo zitten ze goed hoor Lachen

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:42

ik zou eerst er maar eens bacterien ingooien, deze zij ook in poedervorm te verkrijgen (bacto-Z) en zoals al eerder aangegeven is, nooit, maar dan ook nooit meer je bak in 1x helemaal verschonen, daarnaast zou ik er ook een luchtpomp inhangen of het filten (ik ga er vanuit dat het een binnenfilter is) met de uitlaat iets boven het wateroppervlak doen, zo gaat het water in beweging en komt er zuurstof in. Hoeveel vissen heb je eigenlijk in je 30 cm bakje??? Het zou namelijk ook overbevoling kunnen zijn en dat hierdoor het Nitraat omhoog geschoten is, dit kan omdat de goede bacterien met te weinig zijn om dit op te lossen.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:52

Doordat je aquarium in daglicht staat, zou het ook kunnen dat je blauwe alg hebt (en dat stinkt echt heel erg), maar dat zou niet vanaf 't moment zijn dat je je hele aquarium verschoont hebt...
Helemaal verschonen is trouwens heel veel werk (ik heb een aquarium met dezelfde inhoud), makkelijker is wekelijks 1/3 van het water verversen, dat zou voldoende moeten zijn.

Heb je je vissen geteld, misschien ligt er eentje dood Clown

Je kan er ook nog een filter inzetten, naast je huidige filter. Heb je genoeg planten? Niet teveel vissen? enz enz enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:04

En wat moet ik nu doen om die stank weg te krijgen? Want ik ga echt niet nog 3 weken wachten met die ruft-vissen van me Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:33

ik zou even naar de dierenwinkel gaan en vragen wat je het beste kan doen

die lucht komt door iets wat aan het rotten is, beste is denk ik toch nog maar een keer alles eruit, en dan ook nieuwe plantjes erin, easy life crystal clear erin, en eventueel iets van bacterien in poedervorm erin doen

ik maak trouwens *heel slecht, I know* de 2 aquariums van mn guppen altijd in 1x helemaal schoon, heb t aquarium overgekocht van iemand, is gewon dichte bak, met pompje en lampje, maar geen thermostaat, koud-water guppen dus Haha! en ik krijg alsmaar kleintjes dus de guppen zullen zich er wel prettig bij voelen!
dus niet alle vissen gaan dood als je al het water in 1x helemaal verschoont, ook bij de goudvissen, zonder pompje zonder lampje, in 8-hoekige bak van 25 liter gaat het op die manier

er zit dan zoveel alg dat t op een andere manier niet schoon te krijgen is

ik bewaard dan wel wat 'oud water' en doe dat terug in t aquarium, wie weet dat t daarom steeds goed gaat

maar als er nu echt zo'n graf-lucht hangt is er nog iets aan het rotten(dood visje/plantje ergens ofzo? )
maargoed, ff langs dierenwinkel voor advies en voor wat spulletjes voor in t water, dat zou ik doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:48

Geen dood visje, mijn visjes zijn groot en ik tel er nog steeds 3.

Nah ja, ik ga het gewoon op de gok doen, ik maak hem nog 1 keer helemaal schoon, doe er watervoorbereider in, anti-alg, minder eten geven, pompje helemaal schoon en dan visjes er in en dan kijken hoe het gaat. Voor de rest ga ik jullie tips allemaal opvolgen Haha!

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:10

Mijn kom stonk ook toen al mijn vissen het loodje gelegd hadden en al 2 dagen lagen te rotten *en kots*

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:56

nikki: als je dit tegenkomt dan wil ik niet weten hoe vaak (of hoe weinig) je je dierten voert en verzorgt
iemand die vissen houdt, en er een beetje mee inzit voert en controleert IEDERE dag, en zou al lang moeten gezien hebben dat er vissen dood waren Boos!

ryann: als je ze van water verwisselt, vergeet dan niet de vissen in een plastic zakje met een beetje van hun oud water te steken, en zo een halfuurtje op het nieuwe water te doen drijven, als gewennig,
als het water bij beide even koud aanvoelt, kun je ze ev. met een netje verwisselen om te voorkomen dat het nieuwe water vuil komt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:00

dutske schreef:
nikki: als je dit tegenkomt dan wil ik niet weten hoe vaak (of hoe weinig) je je dierten voert en verzorgt
iemand die vissen houdt, en er een beetje mee inzit voert en controleert IEDERE dag, en zou al lang moeten gezien hebben dat er vissen dood waren Boos!

ryann: als je ze van water verwisselt, vergeet dan niet de vissen in een plastic zakje met een beetje van hun oud water te steken, en zo een halfuurtje op het nieuwe water te doen drijven, als gewennig,
als het water bij beide even koud aanvoelt, kun je ze ev. met een netje verwisselen om te voorkomen dat het nieuwe water vuil komt Knipoog


Volgens mij he, als ik ze nu in een klein bakje,zakje met hun eigen water zou doen...gaan ze echt snel dood, groot wateroppervlak met die geur is oke, maar klein oppervlak, arme visjes...

Mijn broer heeft alleen de watervoorbereider weggegooid omdat het over datum was, nah ja, dan maar zonder dat...

Maar weet je wat het ook is dutske? Mijn pompje he, daar zit 1 gat in waar het water uit komt, maar ik heb er ook nog een slangetje bij en een opzetstukje met 2 extra uitgangen. En er zit dus ook geen gebruiksaanwijzing bij Clown

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:00

Wist ik, maar ik had waarsch. ook te goed verschoont waardoor ze in een uurtje dood waren...
Maar goed, ik dacht nou ja...verschoon ik straks wel, straks werd morgen en ga zo maar door. Tot de lucht echt niet meer te harden was Lachen