Luxatie aan de knie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Luxatie aan de knie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 13:58

Wie kan mij iets meer vertellen over luxatie aan het paardenbeen.
Kan dit nog overgaan bij een jong paard? En kan je er iets aan doen?
Het gaat om een jaarling ze heeft er last van als ze stapt, met draven en galopperen heeft ze er geen last van.
Groetjes Anne

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm


ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:05

Waarschijnlijk bedoel je subluxatie van de (achter-) knie? De zgn. losse knie. Bij een opgroeiend paard komt dat meer voor wanneer de banden die de knieschijf op zijn plaats houden tijdelijk te ´lang´zijn. Als je van voren naar het paard kijkt dan lijkt het als of het de knieschijf naar buiten drukt. Het kan overgaan, als het paard verder groeit en sterker wordt. Het kan ook erfelijk bepaad zijn en dan blijven de knieschijven ´los´ zitten. Geeft oha geen heel ernstige problemen, wel wat meer slijtage dan bij ´normale´ knieën

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:19

Help 'binnendoor zetten' niet? Hierbij wordt de binnenkant van de achterhoeven korter gezet dan de buitenkant.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:03

Overleg met een zeer goede hoefsmid is zeker aan te raden.

Niet te veel op stal zetten ... veel weide gang is aangedraden.

In de meeste gevallen groeien ze eruit maar in extreem gevallen kan een operatie een uitweg bieden. Het ligt zuiver aan de waarde (toekomstige sport waarden) van het paard ... als er een echt meer waarden is dan is het doorknippen van de 'boosdoener' misschien aan te bevelen .. maar wees eerlijk tov het paard, want er zijn niet zoveel "meerwaarden sportpaarden" die rondlopen en het operatie verantwoord maken.

Een oudere boer (93 jaar ! ) zei onlangs tegen mij toen wij stonden naar paarden te kijken, dat vroeger ze "zo'n jong voor de ploeg zette" om zo aan te sterken. Misschien is sleep werk ook een oplossing ?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:45

Als ze zo jong is, is de kans groot dat ze er overheen groeit. Wellicht is ze nu ook wat slungelachtig en ze zal slap zijn. Een goede smid is idd een aanrader want door iets anders te bekappen kan je haar helpen.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:40

Mijn welsh pony had dat ook als jaarling, ik heb toen van de da. een of ander vitamine preparaat gehad (geen flauw idee meer wat?) en hij adviseerde hem altijd brok bij te voeren. (Bambix is een welsh a en zou dus normaal eigenlijk genoeg moeten hebben aan gras) Ondertussen zijn we 3 jaar verder, en hij is een mooie sterke pony geworden.

Ook mijn Heidewachtel had als jong dier Patella luxatie, hiervan zei een andere da dat het vaak voor komt bij te 'soepele dieren die onvoldoende bespierd zijn'; de remedie voor de hond was, zorgen dat ze niet al te gek deed (springen, traplopen) en veel lopen langs de fiets, zodat de bespiering toe nam en de knie wat minder makkelijker op slot zou gaan. Ook Saar is nu ondertussen 3 jaar en heeft nooit meer ergens last van!

Het lijkt dus heel erg, ik kan echter ondertussen zeggen dat het ook echt over kan gaan *LOL*

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:30

Peterina schreef:
In de meeste gevallen groeien ze eruit maar in extreem gevallen kan een operatie een uitweg bieden. Het ligt zuiver aan de waarde (toekomstige sport waarden) van het paard ... als er een echt meer waarden is dan is het doorknippen van de 'boosdoener' misschien aan te bevelen .. maar wees eerlijk tov het paard, want er zijn niet zoveel "meerwaarden sportpaarden" die rondlopen en het operatie verantwoord maken.


Waarom is alleen een duur paard het waard om te laten opereren?? Verward
Veel jonge paarden groeien er inderdaad overheen als ze correct bekapt worden, maar als dat niet zo zou zijn, dan kan zo'n operatie een alternatief zijn. Er wordt dan een inkeping gemaakt in de knieband waardoor deze wat langer wordt. Ik heb deze operatie jaren geleden laten doen bij een 6-jarige merrie. De kosten waren indertijd (incl. rontgenfoto's!) NLG 850,- zal nu wel iets meer zijn intussen, maar het is in ieder geval geen dure operatie. Overigens kunnen dezelfde klachten ook te zien zijn bij te lange kniebanden! In dit geval is opereren zinloos.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:58

mijn toenmalige jaarling heeft er ook last van gehad, zijn achterknieen gingen bij het grazen geheel op slot en hij nam zijn achterbeen bijna niet mee met stappen. Hij liet het staan totdat het niet meer kon en dan klapte het inenen naar voren. Een heel eng gezicht; ik dacht aan ataxie. Bleek een enorme groeispurt te zijn toen zijn knieen op de foto zijn gezet; de groeischijven stonden erg ver open waardoor de stand veranderde en de knie op slot kon schieten. De hoefstand is niet gecoorigeerd, die was goed. Hij heeft toen 1 keer een spuit testosteron gehad om groei te remmen en heeft gewoon zijn ruime weidegang gehad. Na 3 maanden was het echt helemaal over. Wie weet is dit ook het geval bij jouw jaarling? Of ze een merrie ook testosteron geven weet ik natuurlijk niet.....

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:21

Als de knieën op slot slaan is het patella fixatie, geen luxatie.


Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:33

Meavey schreef:
Als de knieën op slot slaan is het patella fixatie, geen luxatie.



Bloos! je hebt gelijk.....

wat is dan luxatie??

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:38

Raya schreef:
Wie kan mij iets meer vertellen over luxatie aan het paardenbeen.
Kan dit nog overgaan bij een jong paard? En kan je er iets aan doen?
Het gaat om een jaarling ze heeft er last van als ze stapt, met draven en galopperen heeft ze er geen last van.
Groetjes Anne

Hoe oud is het paard? En is het dier al aan het werk en wat voor werk?

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:41

een jaarling doet (meestal) niet zo veel, behalve eten en slapen (hihi)

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:49

Dan zou ik me ook maar niet te veel zorgen maken. Is hij misschien net goed doorgegroeid?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:50

Maitu schreef:
:oo je hebt gelijk.....

wat is dan luxatie??

Luxatie is als de knieschijf van zijn plaats gaat (daar waar het dus niet hoort, meestal naar de zijkant).
Hierdoor kan de knie wel "op slot" schieten.
Je ziet het idd vaker bij jonge paarden, meestal groeien ze hier overheen.
Ook helpt het om de spieren rondom de knieschijf te trainen.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:56

Luxatie komt door te lange kniebanden waardoor de knieschijf niet op zijn plaats gehouden wordt. Dit kan ontstaan door een trauma, verkeerde stand, snelle groei,...
Bij patella fixatie verplaatst de knieschijf zich en wordt langs de buitenkant tegen het gewricht getrokken door de binnenste knieband.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:35

Meavey schreef:
Als de knieën op slot slaan is het patella fixatie, geen luxatie.

oeps sorry, mijn jaarling had dus een ander probleem dan de topicstarter.... Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1 en 107 bezoekers