Vraagje over het beleren van mijn pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Vraagje over het beleren van mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 12:51

Hoi,
Ik ben bezig met mijn 3 jarige New Forester te beleren. Dit gaat tot nu toe erg goed en ik kan er al mee los stappen/draven en enkele grote bochten er mee sturen. Ik heb altijd iemand erbij gehad die in het midden stond om hem als het nodig was wat bij te sporen. Ze stond dan in het midden van de bak met een longeerzweep, dit niet om mee te slaan, maar gebaar maken tot harder gaan. Het is een paardje die de beenhulp nog niet goed kent en daardoor erg moeilijk voorwaarts te krijgen is. Nou was mijn vraag, ik wil nou zonder deze persoon kunnen rijden, maar hoe houd ik hem voorwaarts? Hij kent wel lichte beenhulpen en ik rijd met een klein zweepje, maar ik ben bang dat hij hier op een gegeven moment niet meer op gaat reageren. Weten jullie een oplossing? Alvast bedankt!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:58

Meestal voordat ik bij een jong paard ga beginnen met zadelmak maken en inrijden zorg ik dat het paard goed gewend is aan longeren en aan stemhulpen.

Op het moment dat ik er dan op ga, kent het paard de stemhulpen al goed en heb ik in het begin inderdaad nog hulp van iemand die in het midden staat.
Steeds als ik het paard wil laten aandraven gebruik ik mijn stem (want dat kent het paard dus al) en geef been. Zodra het paard dan braaf aandraaft beloon ik hem (meestal met stem, maar een aai kan ook).

Pas op het moment dat het paard niet reageerd op mijn stem en been dan geef ik heb een tikje. Draaft het paard dan braaf aan gelijk weer belonen.
Veel jonge paarden zijn in het eerste begin erg onder de indruk van een zweepje en leren erg snel. Dus zolang jij maar duidelijk bent in je hulpen zal je pony echt niet snel afstompen op de zweep.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:07

helemaal met Antoinette eens

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:22

Dit is een geval voor geduld!!!Je moet heel erg veel geduld hebben....
Maar ik weet zeker dat dit jou gaat lukken.
Je moet proberen als die persoon er in het midden ook staat gewoon zelf met je benen te rijden, jij geeft gewoon been en dan reageerd je pony waarschijnlijk de eerste keer niet en geef jij hem/haar zlef een tikje met de zweep dan reageerd hij/zij wel al is het van de schrik en jij moet hem/haar dan belonen dat het goed is dat hij/zij naar voren gaat.
Reageerd hij/zij nog niet als jij been geef of een tikje geeft dan moet de persoon in het midden jou even een handje helpen die gaat dan zoals je pony gewent is achter haar staan en geeft hem/haar een tikje mee als dat al nodig is en dan geef jij op het zelfde momend een schop zodat hij/zij door gaat krijgen 'o als ik naar voren moet krijg ik een tikje of komt zij achter me staan met een zweep maar nu krijg ik ook een schop en ook dan moet ik naar voren'....
Je zal merken dat je pony naar een paar keer door heeft wat jij bedoeld als je been geeft....
Heel erg veel suc6!!!!

Groetjes

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:54

Super bedankt voor al jullie tips! Ik ben denk ik al op de goede weg, ik doe het al een beetje zoals jullie aangeven. Misschien is het toch wel handig nog een tijdje een persoon in de bak erbij te houden voor het geval dat. Ik heb ook eerst veel longeerwerk gedaan, zodat hij goed op de stem reageerd, maar toch is het voor hem wel anders aan de longe, dan als ik los erop rijd in de bak. Hij wil wel reageren op stem, maar meestal zijn dit een paar passen en dan wil hij het liefst weer stappen of stilstaan. Maar ik moet zelf gewoon consequent blijven en als hij niet reageerd op een hulp van mij een tikje geven, als dat niet helpt moet die persoon aan de kant even ingrijpen. Ben anders bang dat hij het op een gegeven moment niet meer snapt. Dus dat ik teveel been geef en dat hij dan zoiets heeft, van ja nou snap ik het niet meer hoor, ik ga wel stilstaan. Daar is het wel een typje voor. Ik wil ook zo snel mogelijk les gaan nemen met hem, dan kan zij mij ook advies geven! Maar in ieder geval bedankt voor jullie tips.

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:11

Je moet proberen erg consequent te zijn, les nemen is inderdaad goed en moet je vanaf het eerste moment doen! Heb ik zelf ook gedaan, met mijn jonge pony, ook een new forest. Je kunt af en toe als hij/zij er echt niet op reageert een klein tikje met je zweep achter je kuit geven. Veel succes en plezier verder!

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:22

je kan ook met stem hulp doen eerst een klein klikje reageert hij niet nog 1 en dan een tikje doet hij het nog niet doe je klikje tiekje en een aan drijven. that's it