wat te doen met een sloom paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chomoc
Berichten: 128
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: snikzwaag

wat te doen met een sloom paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:31

Ik rijd thuis op een friese merrie, ik heb haar vorig jaar beleerd, ze is dus nu 4 jaar oud...
bij zo`n jong paard zou je denken dat ze pittig zijn, maar zij is dus echt erg sloom, zelfs als we haar mee nemen naar de wei, als ze net van binnen komt, dan moet je haar al mee SLEUREN...
ze moet dus wel overdag buiten staan omdat ze een veulen heeft.
ze krijgt per dag 2 kilo haver, en 2 kilo biks.
ik had laatst ook een onderlinge wedstrijd, gaat ze de gehele proef zowat stilstaan, ik was al blij dat ik nog geen verlies punt had (oke, dat kan in de B ook niet, maar onder de 117) ik had dus 124 punten.. zo laag had ik nog nooit gehad...

maar wie weet, wat kan ik hier aan doen?????

Alvast bedankt

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:36

Als ze sloom is met rijden moet je oefeningen doen om haar aan het been te krijgen. Dus veel overgangen en schijovergangen rijden.

Maar als ik dit zo lees, is er meer aan de hand. Is haar oer wel goed? Ze heeft toch een veulen? Ik zou het eens navragen bij de DA. Want het klinkt in mijn oren niet helemaal gezond.

Succes.

Chomoc
Berichten: 128
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: snikzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:40

toen ik haar beleerde was ze ook al zo sloom, en wat ik ook probeer, het lukt echt, en misschien is er ook wel wat aan de hand, maar ik d8, misschien weet iemand hier iets op, dat er dus niets aan de hand is, en haar voer is wel goed, ze krijgt het zelfde voer als de andere 19 paarden die bij ons staan, en die hebben het niet. ze word dus met haver dan ook nog bij gevoerd.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:03

Ieder paard heeft een andere behoefte aan voer. Zeker als ze een veulen hebben en melk geven hebben ze meer nodig.
Als ik jou was zou ik het voor de zekerheid toch even na laten kijken en een voeradvies vragen. Ik hoop natuurlijk dat het niets is. Maar het zou wel fijn zijn voor jou als het met ander voer opgelost zou zijn.

Ik zal ook even een voorbeeld geven.
Verzorghaflinger kreeg wat penen, hooi en kwart biks, kwart uesli per dag in de winter. In de zomer gras. Ze racet anders onder je kont vandaan.
Verzorgpaardje na ziekte heeft kuil en 5 kilo biks, slobber en half kilo muesli per dag en daar doet ze het goed op. Daarvoor had ze 3 kilo biks, half muesli en slobber en kuil per dag. Als ze hard had gewerkt kreeg ze nog wat voer erbij.

Dat is dus al een heel verschil.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:11

Als het mijn paard was, zou ik even bloed laten prikken. Bijv van bloedarmoede kunnen ze ook wat lusteloos worden! Gewoon een algemene check om wat dingen uit te sluiten.

Sloom met het rijden kan ook allerlei rijtechnische achtergronden hebben.
Maar paard uit de stal moeten sleuren om het weiland op te krijgen, klinkt niet gezond, mijn merrie danst zo ongeveer naar het weiland Haha!!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:33

Naast dat er een medische reden kan zijn voor haar sloomheid, kan ze ook overwerkt zijn, of niet genoeg afwisseling in het werk hebben. Ga je ook wel eens met dr wandelen ofzo? Zou iig de DA eens laten kijken.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:43

Als ik et zo lees denk ik idd ook dat je eens bloed moet laten prikken!
En op et moment vergt et veulen misschien wat erg veel van haar!
Laat iig de DA er even naar kijken.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:04

Laat even bloed prikken, mijn paard (ook een 4jarige fries) had ongeveer dezelfde symptomen en toen de DA bloed had afgenomen, bleek ie bloedarmoede te hebben. Ik zou wel alvast gaan sparen want het is een dure grap die ijzersupplementen!

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:49

Wat voor brok krijgt ze? sportbrok of onderhoudsbrok?

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:55

om haar niet te sloom word moet je veel overgangen maken en rij elke dag dan ook genoeg de meeste is de oorzaak dat die paard een tijd niet lang heeft gelopen. je moet dan maar meer rijden om meer conditie te geven. Knipoog

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:16

Chomoc schreef:
zelfs als we haar mee nemen naar de wei, als ze net van binnen komt, dan moet je haar al mee SLEUREN...


hihi, nou zo'n 'sleur'-paard heb ik ook... na 2 jaar heb ik gewoon geleerd dat ik maar de tijd moet nemen en geen haast moet hebben als ik bij hem ben.... volgens mij doetie het expres, maar als ik haast heb lijkt ie alleen maar meer tegen te werken. Boos!
ach joh, ga je niet dood aan... my way loopt in de bak ook voor geen meter, en dan moet je hem buiten eens zien gaan! strekken, doorlopen en hard galopperen isie dan opeens gek op... misschien vind je paard het werk in de bak ook gewoon saai!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:37

Ik denk inderdaad dat je wellicht een brok met meer energie kan proberen. De zogende merries bij ons krijgen 3/4 kilo merrie brok en een kilootje granen mix of musli voor de lekker.
De behoefte is bij ieder paard heel anders. Sommige dieren bij ons op stal hebben echt 4 kilo krachtvoer nodig anderen hebben aan 1.5 of 2 kilo genoeg. Veel energie gaat in melkproductie zitten en een veulen kan zijn moeder ook best erg vermoeien.

bloedprikken klinkt ook als een goed idee.

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:57

subli energiekmix

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:58

Ik zou ook bloed laten prikken, er zijn best wel veel paarden met een ijzer te kort.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:28

misschien overstappen op ander voer of hem gewoon even een poosje vrij te geven.
misschien is het ook wel leuk om iets anders met hem te gaan doen. span hem desnoods in voor een kar of maak spannende buitenritten met hem

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:24

veel overgangen...stap draf! en natuurlijk schijn!..en bij alles wat je doet flink been aan houden!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:33

Dit komt mij heeeel bekend voor Lachen
Ik heb vroeger een pony gehad: Douwe, en die is nu van bokker Ingeo.

Douwe was echt onwijs sloom. Maar buiten was hij voorwaarts, en mak.
Toch maar even VA onderzoekje laten doen, alles was helemaal in orde.
Een vitaminepreperaat gegeven (zelfs 2x)
Maar nee. Meneer bleef sloom en langzaam doen.
Hij vond het werk in de bak gewoon niet leuk. Los in de bak deed hij ook niks, terwijl als ik hem los gooide op het (zand)veld buiten ging hij toch uit zijn dak.
Het was dus puur zijn karkakter, en ik heb het over een pony van 3 jaar.
Hij was 3 jaar toen hij bij mij kwam, ondertussen is hij al weer 6 jaar.

Ik heb hem toen verkocht, omdat ik er niet verder mee kon.
Ik wou wedstrijden gaan rijden, maar als mijn pony er geen plezier in heeft.. Zul je snel genoeg merken dat je er zelf ook geen plezier meer in heb. Ik reed dus in weer en wind buiten..

Ik vrees dat het gewoon in het karakter van het paard zit..

Chomoc
Berichten: 128
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: snikzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 12:15

vandaag hebben we er de dierenarts bijgehaald, ze hebben bloedgeprikt, vanmiddag krijgen we de uitslag....
dan vertel ik jullie wel wat eruit komt, want verder konden ze niets ontdekken.

Jess_vH
Berichten: 1291
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:29

Misschien is het idd gewoon gebrek aan interesse. Ga veel verschillende oefeningen en veel doen in de bak. Wissel het af met naar buiten gaan en een sprong.

Mijn paard is ook supersloom, maar niet ziek Lachen
Zij heeft een hekel aan de bak. Als ik veel overgangoefeningen doe gaat het al zo wat sneller en toch geconcentreert. Het duurt wel even maar het was voor zowel mij fijner als voor het paardje.

Succes met het wachten op de uitslag.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:41

hoi

je moet met zo'n jong paard een schema maken wat je per dag gaat doen, zo krijgt je paard een bepaald ritme en jij ook...je kan per dag een bepaald ding doen bv. een dag vrij niks met haar doen lekker haar gang laten gaan in de wei en niet berijden, een dag aan de longe en het liefs 2 dagen en niet gewoon aan een halster maar met alles er op en er aan gewoon aan het werk dat is onwijs goed voor haar voor haar spier opbouw en voor haar conditie, De dagen die over blijven rijd je haar gewoon.
Je moet proberen haar goed naar voren te rijden, rijd je dressuur?
Zo ja moet je proberen met je been naar je hand toe te rijden....en ook heel veel overgangen rijden...van stap naar draf van draf naar stap ect. Door deze oeveningen te doen wordt je merrie aan je been en zal ze vlugger worden, reageerd ze niet op je been dan zou je er een zweepje bij moeten pakken en haar moeten duidelijk maken dat als jij been geeft dat zij naar voren gaat gaat ze niet dan geef jij haar een tik(je) mee werkt dat ook niet dan kan je sporen proberen....Als je hier ongeveer een maand mee bezig bent en je merkt niet dat ze levendiger wordt dan zou ik als ik jou was je dierenarts raadplegen!!Mischien heeft ze bloedarmoeden of wat anders en daar moet dan wat aan gedaan worden en dan zal je merken dat je merrie zig beter gaat voelen en actiever wordt.Het zou natuurlijk ook kunnen dat je gewoon een slomme merrie hebt en dan kan je er weinig aan doen, je zou dan nog bij www.pavo.nl kunnen kijken of zij een poeder hebben die jou paard vitter maakt.Ik geef mijn paard ook poeder van Pavo om hem actiever te maken en dat gaat prima!!
Heel veel suc6!!!

Groetjes

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:50

ik rijd sinds kort ook een paard dat niet de snelste is hij is vooral niet zo goed op je been..tips van me lesgever waren. veel overgangen stap, draf en dan met aandraven geen sukkeldraf maar meteen goed doordraven en dan weer terug, reageerd hij niet dan flink been of een tikje erbij...t helpt wel

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:52

hmmmm... ik ben toch wel benieuwd naar de uitslag....

@jeszibell: leuk he, zo'n paard? Knipoog

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:04

mijn pony heeft ook de neiging tot sloom worden.
ik rijd hem altijd vrij kort zo blijft hij allerter.
ik stap vrij kort in(tot 8 minuten) en ga daarna meteen met hem aan het werk. 20 minuten en dan stap ik hem weer uit.

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:09

Mijn vijfjarige Friese ruin had precies hetzelfde probleem. Bloed laten nakijken en idd: bloedarmoede. Het was niet dramatisch en met ijzersupplementen is het probleem opgelost! Feit blijft dat het niet altijd de meest actieve paarden zijn en ze hebben veel afwisseling nodig. Verwacht ook niet teveel van een jong paard, een goede conditie opbouwen is niet in een dag gebeurd! Ik heb zelf veel gehad aan oefeningen waardoor hij beter op mijn been reageert. Het duurt even, maar op de lange termijn heb je er veel aan! Succes

Chomoc
Berichten: 128
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: snikzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 18:09

hoe ik haar ook aan mn been rijd, het helpt niet.. veel overgangen helpt ook niet... na het rijden is ze nooit moe, of snel uitgeput, ze wil alleen niet!!! de uitslag dat was ook niks... ik heb 1x met haar proberen te springen, maar dan botst ze zo door de hindernis heen
bedankt voor jullie reacties!