welke kleur zal er uit komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

welke kleur zal er uit komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 13:28

hallo,

Ik heb een donker bruine merrie (op het eerste gezicht zwart). Ze heeft een koper kleurige snoet. Nu heb ik een leuke valk kleurige hengst gezien. Die heeft pikzwarte benen en manen een een goudbruine vacht met een aalstreep over zijn rug en lichte strepen over ze benen. Als ik mijn merrie zou willen laten dekken door deze hengst. wat voor kleur zou er dan uitkomen.
De ouders van mijn merrie zijn zwart en bruin en de ouders van de hengst zijn schimmel en wildkleur.

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:41

gewoon een bruine?!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:46

het is wel uit te rekenen, ik heb het op school gehad, bestwel interesant, maar je moet toch wel van verdere voorouders de kleuren weten om dit te kunnen uitrekenen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:21

Ik neem aan dat je zwart-bruin gedoeld als je zegt dat je merrie donkerbruin is en niet de 'gewone' bruine kleur (rood kleurig vacht met zwarte benen, manen en start)?

Zo ja dan heeft zij minstens een zwarte gene en misschien, als tweede kleur gene zwart of vos.
De hengst heeft een creme gene, minstens een agouti gene, minstens een zwarte gene en als tweede kleur gene zwart of vos.
De kans op een verdunnde kleur veulen (palomino, valk of smokey black) is 50%. Schimmel komt niet ter sprake (wordt alleen in directe lijn geerfd van ouder op kind)!
Kleuren mogelijkheden:
Zwart, bruin, vos, smokey black, valk, palomino.

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:54

ze zouw eigenlijk alle kleuren wel kunnen krijgen

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 15:54

bedankt peterina, wat is eigenlijk smokey black?
moet ik me dan vaal zwart voor stellen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:17

Smokey Black is de enkel verdunning van creme op zwart.
Een goede site om hierover meer te leren is www.doubledilute.com
Omdat sommige smokey blacks zo zwart zijn kan je alleen via DNA test er achter komen dat ze de creme gene dragen, anders als ze bijv. een 'verdunde gekleurde' veulen geven uit een basis gekleurde paard.

Een kennis van mij heeft bij de eerste dekking van zijn zwarte quarter hengst uit zijn vos quarter merrie een palomino veulen Bloos! gekregen. Wat blijkt zijn hengst is een Smokey Black (vader was zwart en moeder buckskin ... git zwart geboren en gebleven). Hij heeft dit ook via UC Davis genetisch laten controleren en het is een homozygoot zwart met creme gene. OK dan!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:36

Bedoel je toevallig de NF hengst Polsbury Popeye? Zag in je profiel bij ras New Forest staan?

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 18:51

nee die bedoel ik niet
ik weet niet precies hoe hij heet

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:03

Als hij een aalstreep heeft zal het een dun zijn en geen valk.
Dus dan vos bruin, zwart, creme-dun, bruin-dun en grullo.

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 19:07

wat is grullo?
ik meende echt dat er in de omschrijving valk stond maar goed maakt ook niet uit.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:44


Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:52

Uit mijn palominomerrie, die gedekt was door een zwart-bruine met kopersnoet , kwam een heel mooi grijs wildkleurtje, met aalstreep.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:54


griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:36

volgens mij was dat een zwarte met een creme gen. als ik goe dopgelet heb hahaha

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:37

Ik ben er nog niet uit
Wie heeft ervaring met romantico en zijn nakomelingen? Die vind ik ook mooie zonen hebben

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:19

Bijna alle veulen worden geboren met een aalstreep of iets dat heel veel erop lijkt. Om echt een dun te zijn moet de rest van de kentekens er ook bij zijn.

Berber .... ik zou heel graag een foto van het veulen willen zien Zo te horen zou je misschien een buckskin/valk hebben. Deze kunnen ook in alle tinten komen van honing kleur tot bijna zwart ! en toch zijn het valken. Een goede kennis heeft ook een zeer donker buckskin die geboren was met een grijze muis kleur. Hij, California Chablis, is te zien op www.gestuet-falkenhorst.de onder de hengsten pagina.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:24

De ouders van de merrie zijn bruin en zwart en de ouders van de hengst zijn wildkleur en schimmel.. hmmz.. meestal is het zo dat donkere kleuren overheersen, ik denk een bruine, donkerbruine of een donkere valk. Je hebt natuurlijk ook nog kans op een schimmel maar die kans acht ik vrij klein. Ben benieuwd! Laat je het wel weten?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:30

Sfieke .... aangezien dat noch de moeder of de vader een schimmel is, kan het veulen absoluut geen schimmel worden. Schimmel wordt ALLEEN GEERFD in DIRECT LIJN, van ouder op kind, het slaat echt geen generatie over. Het is een dominante gene en als het aanwezig is dan toont het. Let wel de 'schimmel' effect kan zich ook tonen met maar enkele witte haartjes in de flanken (deze worden bijv. vaak gezien als stekelharig vos terwijl het in feiten minimale schimmels zijn).