voeradvies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

voeradvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:36

ik vind m'n paard redelijk dik in het haar staan. komt mss omdat ie schimmel is, dat het zo lijkt, maar de bruine en zwarte die'k op wedstrijd tegenkom hebben bijna een bloot velletje Haha!
hij mag iets 'vinniger' zijn. ~~}>

na alle mogelijke oorzaken overlopen te hebben, kom ik bij m'n voerschema terecht.

----------------------------------------

het gaat om een ruin, 1m70
1 x zware les / week
3 x normale training van +/- 1 uur / week
1 x wedstrijd ( dressuur + achttal ) / week
tussendoor af en toe een wandeling ( stappen ) / longeerbeurt ( 30 min ) ter afwisseling.

's morgens krijgt ie:

1 schep energy control pavo
1/2 schep sportmengeling pavo

's avonds krijgt ie:

1 schep energy control pavo
1 schep sportmengeling pavo

( 1 schep brok komt overeen met 1 kilo, 1 schep mengeling komt overeen met 3/4 kilo )

's middags: halve plak hooi.
's nachts: weidegang. ( van 20 u tot 8u30 )

wie wil me helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:57

Ziet er op zich helemaal niet verkeerd uit Kattebeest.
Maar ik moet zeggen dat bij ons de paarden ook wat kwakkelig qua vacht zijn. Komt door het steeds zo sterk wisselende weer. Sinds vorige week verharen ze bv weer ineens enorm. Mijn fjord zit redelijk dik in de vacht voor de zomer, de KWPN'er verhaart wel maar ziet er normaal uit, en de Arab zit keurig dun in het vachtje en verhaart ook niet momenteel.

Hoe is de vacht verder? Glimt hij wel? En ligt hij mooi plat? Of is de vacht vettig en een beetje plukkerig, of lijkt het constant of hij het koud heeft?
Verhaart hij momenteel veel? En is de huid op manenkam en staartwortel netjes schoon/geen schilfers/niet schuren?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:01

het ligt mooi plat en is niet vettig / plukkerig.

bij het borstelen met de waterborstel vliegen er wel kleine haartjes af, maar da's normaal.

het viel me gewoon op dat er veel paarden zijn met (schijnbaar) korter haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:06

Dan zou ik me er niet al te druk over maken hoor.... Zeker met een schimmel ben je niet altijd gelukkig met een superdun vachtje. Kan doffe ellende worden als het ooit nog gaat zomeren ivm zonnebrand...

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:12

kattebeest schreef:
het ligt mooi plat en is niet vettig / plukkerig.

bij het borstelen met de waterborstel vliegen er wel kleine haartjes af, maar da's normaal.

het viel me gewoon op dat er veel paarden zijn met (schijnbaar) korter haar.


Sjors heeft het ook, die is de hele zomer tot nu toe nog steeds niet lekker in een zomervelletje gekomen. Ik heb het idee dat het weer ook een factor speelt, maar ja, alle andere paarden op stal hebben wel een toppie velletje Verward ?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:14

hmmmmm die van mij heeft een buitenstal waar ie tot nogtoe 's nachts in stond en overdag buiten. nou heb ik gewisseld dat ie 's nachts buiten loopt.

mwa, ik ga nou ook nu niet met dekens lopen zeulen hoor. dat doe'k nie in de zomer, dan maar wat meer haar. zal idd het weer zijn ?

iemand voeradvies tips om hem ietsje pittiger te krijgen?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:40

sportmengeling wat opvoeren?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:52

kattebeest schreef:

iemand voeradvies tips om hem ietsje pittiger te krijgen?



Hem vinniger rijden is mijn advies. Sommige paarden zijn gewoon flegmatiek van zichzelf. 3 kilo haver voeren op een dag is dan ook niet goed/gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:10

Ik vind eerlijk egzegd dat ie voor zijn werk en grootte best weinig brok krijgt. Ik zou eerder naar de 4,4 kilo p/d gaan.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:20

San is gelukkig redelijk door zijn vacht .. Maar ik ga hem voor de nachten nu ook weer een dek op leggen.. Want zijn vacht is wel weer aan het groeien en verharen.
Er zijn veel paarden bij ons die 24/7 buitenlopen die er nog met een halve wintervacht bijlopen....
Ik zou aan je voer niets doen..
Eventueel lijnzaadolie bijgeven..

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:52

Ik zou hem gewoon scheren. Mijn pony loopt is ook altijd veel feller als hij dat lang haar kwijt is. Als ie net geschoren is dan loopt aan 1 stuk door door de bak heen te stuiteren. (hij is ook pas 27)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 15:30

wat fijn voor je cookies Haha!

anoukie: hij wordt echt vinnig gereden hoor. probleem ( volgens mij ) is , denk ik, dat ik de laatste tijd té intensief getraind heb.

(ik blijf hem ook steeds dezelfde hoeveelheid voer geven. dus als't een week rustig is krijgt ie niet minder, is het een tijd wat intensiever trainen, krijgt ie niet meer.)

hoe staan jullie daar tegenover? en kan dat dit verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:57

Daar ben ik persoonlijk geen voorstander van, om altijd dezelfde hoeveelheid krachtvoer te verschaffen, onafhankelijk van het werk. Ik geloof meer in voeren in verhouding tot de te verrichten arbeid.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 17:37

mja, dat ben ik niet gewoon. in andere voertopics heb ik dit ook wel al gelezen.
hoeveel zou je dan geven op een dag / voor de dag / na de dag / ...dat er niet gereden wordt / dag van gewone training / zware training ?

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:00

lijnzaad of scheren misschien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:07

Beetje olie over het voer doen, dan zul je snel resultaat zien!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:59

lijnzaad en wortelen zullen het truucje doen.
En deze herfst vroeg beginnen met dekentjes Nagelbijten / Gniffelen

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:09

ik ben ook vanmening. dat als je een paar dagen nix met je paard doet hem dan ook minder voer te geven ....en misschien is scheren de oplossing bij jou paard de paarden die ik rij daar kun jet het dan echt goed bij merken !!