Artikel Keuringsgekte!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Artikel Keuringsgekte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 13:27

In de bit stond het volgende artikel met een kritische kijk op het keuren bij de meeste stamboeken. Aangezien het een artikel uit de bit betreft en het als jpg ingescand is doe ik hier maar een link!

http://www.ihwstudbook.com/upload/bitopinie.doc


Graag jullie mening hierover!


Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:45

Wel jammer dat de auteur zich beperkt tot het Nederlandse keuringssysteem en niet over de grens heeft gekeken, behalve dan naar de Bedoeïnen. Een niet direct voor de hand liggende vergelijking, vind ik.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de auteur is beïnvloed en het niet meer dan een kopie is van wat we hier op Bokt al eerder hebben kunnen lezen. Hij gaat niet dieper in op hoe je meer duidelijkheid zou kunnen krijgen. Hoe kan de gemiddelde fokker en toeschouwer dan wel zien en begrijpen wat de jury ziet? Hoe maak je zo'n beoordeling transparant, zonder daarbij te focussen op het keuren al dan niet met boekje?
Het zou pas echt interessant zijn geweest als er conclusies zouden zijn getrokken uit vergelijkend onderzoek en voorzetten zouden worden gedaan voor een andere aanpak.
Nu zie ik dit meer als een knip- en plakstukje, riekt naar plagiaat bovendien.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 24-07-04 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:45

Ik heb het artikel niet helemaal gelezen maar de reden dat de uitslag van de jury dikwijls betwistbaar is, is omdat het er dikwijls te dik op ligt dat de paarden van bepaalde mensen makkelijker vanvoor staan.
Om welke reden dan ook (of er geld mee gemoeid is of niet laat ik in het midden) staan bepaalde mensen steeds weer vanvoor, ook als het voor iedereen duidelijk zichtbaar is dat het fout zit. Eigenlijk maakt met hiermee duidelijk dat ze de gewone fokker voor dom houden.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:54

Wat mij betreft mag er best wat veranderen in de manier van keuren. Het boekje vindt ik niet zo belangrijk, dat de keurmeesters apart zouden moeten punten (zonder overleg) zou het al een stuk transparanter maken.
Bij de beoordeling van bv de PAVO cup vond ik dat de beste iig wel door mochten, maar dat een bekende ruiter of een (goedgekeurde) hengst wel extra punten krijgen. In z'n algemeenheid blijft het net als bij dressuurwedstrijden een jury sport en dat lijkt me moeilijk te veranderen.

Het verhaal uit bit ben ik niet zo kapot van, lijkt me wel erg negetief geschreven.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:26

Men zou bv de merries en veulens toch kunnen tonen zonder bekend te maken wie de eigenaar of wat de afstamming is. Dan krijg je tenminste een beoordeling van het paard zelf en niet van de bloedlijn of van de eigenaar. Dit voorstel werd een gedaan op een vergadering van een lokale organisatie die in Belgie veulenkeuringen organiseert en spontaan trokken de grotere fokkers/hengstenhouders hun sponsering in.
Ik zou liever meer inschrijvingsgeld betalen dan eeuwig achter de sponsors te blijven aanlopen. Hoe zit het met jullie?

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:47

Persoonlijk vind ik dat "blind" keuren wel wat hebben.

Hoe vaak dat ik wel niet op keuringen heb gehoord: Ik heb mijn naam niet mee.
Dit mag niet uitmaken vind ik.

Het paard moet gekeurd worden en niet de fokker of eigenaar.

Maar soms is het ook zo dat een paard zelf niet optimaal is maar zijn/haar bloedvoering wel heel interessant dat het paard wel een aanwinst kan zijn voor de bepaalde fokkerij.(om bepaalde genen terug te kunnen krijgen.)

Maar in principe ben ik ook voor blind keuren.

vele woorden kunnen soms weinig zeggen.
http://www.welzijnscentrumlaricha.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:16

Ik heb eigenlijk weinig te klagen over de keuringen, ben zeker geen grote fokker en volg altijd m'n eigen gevoel.
Al onze veulens hebben tot nog toe een 1e premie gehad (ook m'n A register van Hero) en de moederlijn van Ilindra is ondertussen keur/preferent zover het papier doorloopt.
Grote test komt zaterdag als ik met onze 11 jarige Lisavivera voor het sterpredikaat ga.
Door haar naam wordt de fokker (erg kritisch op het KWPN) al verraden en haar vader heeft binnen het Geldersboek maar heel erg weinig nakomelingen.
Wordt ze ster ben ik van mening dat er goed gekeurd is, wordt ze geen ster ligt het uiteraard aan de jury die keurt op fokker/afstamming Schijnheilig

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:01

Als ik die mening toegedaan zou zijn....zou ik met een merrie geheel niet meer naar een keuring gaan, immers heeft een predikaat als stamboek, ster, voorlopig keur dan geheel geen betekenis meer...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:23

Bij de welsh cobs heb ik nog niet meegemaakt dat er op eigenaar of afstamming gekeurd werd.
Grootste bewijs was dit jaar wel dat mijn eigen veulen kampioen werd op de keuring Haha!
Zowel qua eigenaar als op afstamming was het zeker geen favoriet.

Betekent niet dat ik het altijd "eens" ben met een jury maar de plaatsing kan ik bijna altijd wel volgen.
Alleen heb ik het idee dat er per keuringsplaats wel een verschil is met hoe streng ze keuren.
Maar ach, de besten kom je toch op de nationale wel tegen in de ring...

En ik heb het ook al eens gehad dat de jury veel positiever was over een merrie dan ik zelf Haha!
Sta je raar te kijken met een 1A premie merrie als je dat totaal niet verwacht Clown

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:20

Alane schreef:
Als ik die mening toegedaan zou zijn....zou ik met een merrie geheel niet meer naar een keuring gaan, immers heeft een predikaat als stamboek, ster, voorlopig keur dan geheel geen betekenis meer...


Waarom zou dat geen betekenis meer hebben?
Je bent dan toch meer met de kwaliteit bezig inplaats van de kwanititeit?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:22

ART_UMA schreef:
Bij de beoordeling van bv de PAVO cup vond ik dat de beste iig wel door mochten, maar dat een bekende ruiter of een (goedgekeurde) hengst wel extra punten krijgen.

Gelukkig dat de goedgekeurde hengsten toch de meeste aanleg als dressuurpaard tonen . En dat de betere ruiters op die paarden zitten vind ik ook wel logisch.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:23

Adriana als mijn naam meer waarde voor een jury heeft dan mijn paardje....dan is een predikaat toch voor mij niets meer waard.... want dan krijg ik het predikaat als fokker/eigenaar zijnde en niet mijn paardje...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:27

In dit geval alleen niet alleen naam van eigenaar, maar ook bloedvoering.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 21:59

Ik weet nog wel toen ik een paar jaar geleden op de Ty'R Eos stoeterij verbleef om Cobs klaar te maken voor de Royal Welsh. Wij zaten daar toen savonds in een Lorry (vrachtwagen) en bespraken wie er het meeste kans maakte op het kampioenschap sectie D. Toen wist men dat Len Bigley getipt was als grote winnaar. Toen ik zei wat voor paard hij voorbracht wist men het niet eens. Hij won uiteindelijk wel. Scheve mond

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:42

Oude discussie........
Ik heb nooit veel respect gehad voor mensen die altijd op de jury afgeven. Dan moet je nooit weer met je dieren naar de keuring gaan. Het blijft een momentopname en er zit altijd iets subjectiefs in. Kan ook niet anders.........

Ik vind het niet vreemd dat bekende fokkers vaak bovenaan staan. Ze kopen vaak heel veel veulens of jaarlingen en selecteren daar hengsten uit voor de hengstenkeuring of merries voor de keuringen in de zomer (heb het nu over het WPN). Als ik 1 veulen heb, is de kans gering dat het een goede is. Bij een grote fokker is de kans gewoon groter omdat zij een vele bredere keus hebben - en hun 'mindere goden en godinnen' gewoon thuis laten.
Dat laat onverlet dat ook een onbekende fokker bovenaan moet kunnen komen. Dat is volgens mij ook zo.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:46

Ik ben wel voor keuren zonder boekje!! OK dan!

Ik ben erg benieuwd wat er dan doorkomt Lachen

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:01

Kendra ik ben het 100% met jou eens.
Buiten dat keuren zonder een boekje weinig toegevoegde waarde voor een stamboek heeft, geloof ik niet in dat voortrekkerssyndroom.
Het zijn vaak dezelfde mensen die klagen, en het elders gaan proberen.
Ik had dit jaar een 3 jarige merrie voorlopig keur.
Zowel op de LK als op de CK kantje boord en als het de andere kant op gegaan was had ik niet geklaagd.
Mijn merrie, geboren 7-7 was in de paar maanden training een heel paard geworden, maar toonde haar bewegingen op de keuringen niet zoals ik weet dat ze kan.
Ik heb geen steekpenningen uitgedeeld, ben te oud om nog verleidelijk te zijn en nagenoeg onbekend bij deze jury.
Het systeem van beoordelen vond ik super, de merries krijgen alle kansen op de LK om zich te laten zien, men trekt per merrie ongeveer 8 minuten uit met 3 man sterk, waarna een individuele toelichting volgt, dat laatse wederom op de CK.Er is weinig reden om te klagen, zelfs als het resultaat tegen valt, aan de aandacht en zorgvuldigheid ligt het niet

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:29

Het zijn meestal de mensen die "bedrijfsblind" zijn op hun eigen paarden die het meest klagen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:53

Pipo schreef:
Het zijn meestal de mensen die "bedrijfsblind" zijn op hun eigen paarden die het meest klagen.


Dat klopt ongetwijfeld ! Sterker nog, ik betrap me er zelf ook op af en toe de laatste tijd.
Maar dat geldt voor meer dingen dan keurings-klaar zijn.
Wat denk je van onze weegschaal ?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:55

lageveld schreef:
Dat klopt ongetwijfeld ! Sterker nog, ik betrap me er zelf ook op af en toe de laatste tijd.
Maar dat geldt voor meer dingen dan keurings-klaar zijn.
Wat denk je van onze weegschaal ?


Sorry, ik vat je echt even niet. Wat heeft een weegschaal er mee te maken?

Kan je het daar ruiken dat ik net aso veel bij de Jap heb gegeten of zo Verward

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:09

Een beetje dubbel inderdaad, maar ik bedoelde dus dat ook wat dat betreft bedrijfsblindheid optreedt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:11

lageveld schreef:
Een beetje dubbel inderdaad, maar ik bedoelde dus dat ook wat dat betreft bedrijfsblindheid optreedt


Qua wegen van paarden Verward Ik hoeverre kan je daar bedrijfsblindheid bij krijgen dan Verward Ben ik nou zo dom dat ik het niet begrijp Verward

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:20

Bedrijfsblindheid hoe je eigen paard er uit ziet bedoelde ik hier, maar dat wordt opeens heeel erg off topic

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:28

Ach, in overconditie krijg je geen goede keuringscijfers...

*zo, weer on topic*

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:34

Pipo schreef:
Qua wegen van paarden Verward Ik hoeverre kan je daar bedrijfsblindheid bij krijgen dan Verward Ben ik nou zo dom dat ik het niet begrijp Verward


Ik zou niet durven beweren dat je dom bent...Lachen Wel durf ik dus nu te beweren hoe makkelijk het is dat er misverstanden ontstaan op een forum.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StalMelyn en 32 bezoekers