Hoe krijg ik m'n pony het water in??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Hoe krijg ik m'n pony het water in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 17:46

Ik zit met een biiiig problem.. Haha!
Mijn pony (welsh/arabier) wil met geen mogelijkheid een waterplas die niet hoger dan d'r knietjes komt in..
En ook niet als er 3 andere paarden voorop/rondom haar erin gaan.. Als ik er zelf in ga staan, nee ook niet..
Ik heb al flink zitten slijmen om haar erin te krijgen, en ik heb het met flink aandrijven en wat naar voren gebogen zitten geprobeert, maar niets werkt!

hier een niet geslaagde poging om haar in de waterplas te krijgen.. Scheve mond ( let niet op haar buik, lijkt wel errug bol op deze foto Haha! )
Afbeelding

wie o wie weet een tip?? Haha!


BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:48

Zorgen dat je met een andere pony gaat die er niet bang voor is. Verder veel geduld hebben en vaak oefenen, opletten dat het water niet te koud is, en een bodem waar ze steun aan heeft.

Groetjes

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 17:50

BiancaS schreef:
Zorgen dat je met een andere pony gaat die er niet bang voor is. Verder veel geduld hebben en vaak oefenen, opletten dat het water niet te koud is, en een bodem waar ze steun aan heeft.

Groetjes


De bodem is er stevig, het water niet te koud (ik had het zelfs een beetje over haar benen heen gedaan) en er waren 3 pony's mee die er niet bang voor waren.. en nog presteert ze het om er niet in te durven Scheve mond

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:51

indd een pony voor laten gaan die niet bang is, en dan steeds weer die meenemen, en dan pas voor pas. gedult hebben, en alleen met mooi weer, anders kan het water misschien te koud zijn. En als ze echt niet wil, dan opgeven want je kan haar moeilijk het water in slaan...

Eindelijk foto's in profiel!!!!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 17:53

Ik zal haar nooit het water in slaan hoor, maar het was gisteren heel warm weer, die dagen ervoor ook, en het water was erder lauw dan koud. De vorige keer ging ze met een pony mee (haar maatje) en die pony durfde er wel in, maar Dusty vertikte het..

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:58

hmm wel raar.. maar goed, blijven oefenen Haha! Ik zeg ook niet dat jij haar het water in slaat hoor! je hebt alleen van die mensen

Eindelijk foto's in profiel!!!!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 18:00

_Romana_ schreef:
hmm wel raar.. maar goed, blijven oefenen Haha! Ik zeg ook niet dat jij haar het water in slaat hoor! je hebt alleen van die mensen

Ja ik begreep het wel Knipoog

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:46

Gaat het echt om water als op de foto, of loopt ze op de weg of het ruiterpad ook om plassen heen? Want dan lijkt het me een erg vervelend probleem ja, en een oplossing kan ik ook niet 1,2,3 bedenken want het goede is naar mijn mening allemaal al genoemd.

Als het puur gaat om 'echt' water, zoals op de foto dan zou ik het opgeven. Je hebt er immers geen last van als ze daar niet in wil en je heb blijkbaar al het mogelijke (dat vriendelijk blijft) al geprobeerd.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:14

Haa Marloez !
Is inderdaad jammer zeg, dat je paardje niet wil. Ze weet niet wat ze mist als het zo warm is !! Je vertelt eigenlijk niet precies wat je paard nou precies doet; gaat ze achteruit, draait ze om, staat ze stokstijf stil ??

Ik zie dat het een soort meertje is waar je in wilt. Misschien helpt het als je met andere paarden gaat en deze paarden gaan het water door, naar de overkant. Ze zouden dan gewoon moeten doorrijden, net zover dat ze net niet uit het zicht zijn verdwenen. Vaak is dat een stimulans voor een angstig paard om toch zijn angst opzij te zetten en maar mee te gaan.

Maar dan moet jij wel echt erin willen ! Zorg ervoor dat ze niet kan omdraaien; houdt het hoofd naar het water. Teugels ontspannen houden (boogje) en alleen gebruiken om hoofd in goeie richting te houden.
Achterover leunen (want ze kan een sprong nemen) en flink drijven. Soms heb je wel veel stimulans nodig om je paard te vertellen dat het best kan en zij jou mag vertrouwen dat je haar nix engs laat doen.
Succes

Je paard is je spiegel.

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:26

met meerdere paarden iederekeer weer proberen...Maar nooit straffen altijd belonen voor iedere stap

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 19:31

DianaL schreef:
Je vertelt eigenlijk niet precies wat je paard nou precies doet; gaat ze achteruit, draait ze om, staat ze stokstijf stil ??


Ze doet eigenlijk zo'n beetje alles wat je beschrijft, ze steigert er zelfs een beetje bij... Scheve mond

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 19:33

Ik moet wel zeggen dat het iets beter ging als de vorige keren. Ze is met 1 hoef een beetje in het water geweest, op een keer zal ze haar angst eens overwinnen Knipoog
Plassen van 10 cm in de bak zijn geen probleem! Door een waterplas op het pad in het bos, wil ze ook nog wel, maar het meertje...

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 19:36

Effy schreef:
Als het puur gaat om 'echt' water, zoals op de foto dan zou ik het opgeven. Je hebt er immers geen last van als ze daar niet in wil en je heb blijkbaar al het mogelijke (dat vriendelijk blijft) al geprobeerd.

Daar heb je natuurlijk ook helemaal gelijk in, maar ik zou het fijn vinden om na een vermoeiende warme dag, met een drukke bosrit achter de rug, even lekker haar benen te koelen! En als paarden eenmaal hun angst hebben overwonnen vinden ze water meestal heerlijk!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:17

Natuurlijk eerst alle monster uit het water wegjagen!
Dat je dat nog niet gedaan heb...Verward
Moet dat zelf ook altijd bij Woes doen...en na 30 regenplassen heeft hij dan door dat ze weg zijn en gaat hij er wel doorheen...Haha!
HIhihi
nee sorry zou het niet weten..
Zoals je merkt gaat die van mij er ook niet graag in...en al helemaal niet in zo'n mooie grote plas...
Zou dus zeggen succes verder!

Jolliegirl

Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:31

Mishcien ene KLEIN tikje erbij drijfen handen naar voren
als ze dan nog nie wilt opgeven , je moet haar niet dwingen
Niet dat ik denk dat je dat doet hoor


SUCCES! Lachen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:52

Heb je al eens geprobeerd om je pony achterwaarts te zetten en dan zo eens voorzichtig zonder veel druk in het water te krijgen.
Mijn paard durft het ook niet makkelijk.
Met heel veel geduld en andere paarden erbij is het al steeds vaker gelukt om hem erin te krijgen.
Maar veel geduld en belonen als hij wel in het water gaat. Al is het maar met een voetje Knipoog

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:30

Citaat:
Maar dan moet jij wel echt erin willen ! Zorg ervoor dat ze niet kan omdraaien; houdt het hoofd naar het water. Teugels ontspannen houden (boogje) en alleen gebruiken om hoofd in goeie richting te houden.
Achterover leunen (want ze kan een sprong nemen) en flink drijven. Soms heb je wel veel stimulans nodig om je paard te vertellen dat het best kan en zij jou mag vertrouwen dat je haar nix engs laat doen.


Bij een paard dat ECHT het water niet inwil, NO WAY dat dit werkt! Als je op je paard zit heeft je paard veel minder vertrouwen in je als dat je ernaast staat... daarom werkt de volgende methode wel, want het is ook belangrijk dat je niet gaat trekken, maar bij je paard blijft....


Skip durfde er vorige zomer ook absoluut niet het water in. Heb een paar keer erg lang bij het water gestaan, maar no way dat ze erin ging!

Uiteindelijk is het me wel gelukt een paar maanden terug...

Het ksot wel wat geduld, maar ga op en neer langs het water lopen, eerst gewoon langs de kant, op een gegeven moment krijgt ze dan door dat het op dit moment niet eens zo zeer is dat je wil dat ze erin gaat. Gewoon blijven lopen, belonen en rustig blijven... op en neer langs de water kant...

Op een gegeven moment laat je haar tussen jou en het water lopen, en ga je langzaam aan steeds dichter langs de kant lopen, op die manier dwing je haar een beetje om voeten in het water te zetten.

Ben met een paar stapjes tevreden en kom een andere dag terug. Zo ga je steeds een stapje verder...

Geloof me, skip is de grootste eigenwijze drol die der bestaat! Had nooit durven dromen dat ze erin zou gaan.

Als ze er eenmaal instaat. IN het water opstappen. rent ze er als een gek weer uit, gewoon weer afstappen in het water meenemen en weer opstappen, net zo lang tot je erin op zit..

Als je wilt proberen om haar erin te laten lopen als je erop zit een ander paard mee nemen. Eerst weer langs de kant rijden, dan er schuin in gaan, laat eventueel op dat moment (als ze daar nie boos van word natuurlijk) haar schuin tegen der kont een duwtje geven... gewoon zachtjes ertegen aan rijden. Dat is voor Skip uiteindliejk de stap geweest dat ze erop in ging...

Heel veel suc6, dit heeft bij de grootste eigenwijze drol geholpen, dus ik heb er wel hoop in Knipoog

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:39

Ik heb dit ook gehad met Milka.
En een ander pony die wel durft erbij helpt niet.
Als je paard echt niet wil dan gaat ie ook niet.

Hoe heb ik het opgelost??

Eerst ging ik mijn pony mij leren vertrouwen.
Als ze iets eng vond dat ze me ging volgen. Dat doen ze alleen als ze je vertrouwen.
Als ze je echt volledig vertrouwt loopt ze je zo achterna in het water.
Zorg dat je volledig vertouwen krijgt. Dan lukt het echt.
Milka loopt nu ook gewoon een meer in terwijl ze vroeger niet eens door een plas durfde.

Veel succes!

P.s.: Je moet haar niet dwingen en boos worden als ze niet wil.
Want dan kan je paard je niet vertrouwen. Dan denkt ie eerder van zie je wel dat het water eng is. Mijn vertrouwde baasje word zelfs een monster!!

Snap je??

Succes!!

Groetjes Babeth.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:12

Mijn shet heeft er ook last van maar ik kon zelf het water niet in en de laatste keer wel en toen ging hij ook,m'n fjord is een watermonster alstie water ziet neemt ze meteen een duik Haha!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:04

een paardje bij mij op stal wilde er ook niet eens aan DENKEN om het water in te gaan. andere paarden die er wel in gingen waren ook absoluut niet interressant. maar bedenk je wel dat als andere paarden in het water lopen ( en vooral als het er wat meer zijn) er overal spetters zijn.
dit maakt het voor je paard echt niet aantrekkelijker! wij hebben het zo gedaan.... er is 1 paardje (mijn kleine Bruno) die het paard wel vertrouwd. we zijn met zijn 2en gaan rijden en aan het eind van de rit even naar het meer. daar ben ik met bruno in gelopen. daar hem stil laten staan. zonder echt drijven werd het vanzelf interressant...
gewoon bruno in het water, beetje laten neuzen aan elkaar, en ze liep! terwijl ze het bij anderen echt vertikt.
heeft jouw paardje niet zo'n maatje?

en idd, NIET DWINGEN!!!!

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:50

en met eten je paardje erin lokken?? gewoon zelf in het water gaan staan en als ze er met haar voetjes instaat de beloning geven en dit vaak herhalen??
ik weet niet of dit werkt maar zo heb ik mn pardje ook de trailer ingekregen en nu gaat het steeds makkelijker

♥♥♥♥♥ guccio @ [IM] Dag mijn allerliefste Guuc ♥♥♥♥♥
The best move is to follow your heart

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:51

Heb je het achteruit welleens geprobeert?
Mijn oude pony (Hardy) ging er vooruit voor geen goud in, je kon zelf er tot je knieën in gaan staan maar hij lachte je vierkant uit. Totdat we het een keer achteruit probeerde en toen lukte het, en eenmaal in het water vond hij het stiekem wel leuk Haha!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 16:52

guccio schreef:
en met eten je paardje erin lokken?? gewoon zelf in het water gaan staan en als ze er met haar voetjes instaat de beloning geven en dit vaak herhalen??
ik weet niet of dit werkt maar zo heb ik mn pardje ook de trailer ingekregen en nu gaat het steeds makkelijker

supertip!
Ik denk dat dit nog de allerbeste tip is die er bestaat!!
Ik ga het de volgende keer direct proberen, want de liefde gaat door een paard zijn maag Knipoog (vooral bij de mijne Haha! )

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 16:54

Sjonniej schreef:
Heb je het achteruit welleens geprobeert?
Mijn oude pony (Hardy) ging er vooruit voor geen goud in, je kon zelf er tot je knieën in gaan staan maar hij lachte je vierkant uit. Totdat we het een keer achteruit probeerde en toen lukte het, en eenmaal in het water vond hij het stiekem wel leuk Haha!

ook al geprobeert, maar dan gaat ze steigeren..

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:52

Skipje liet zich in ieder geval met geen mogelijkheid lokken. God wat was dat beest eigenwijs. Nee ik moest er bij blijven...

Uiteindelijk is het toch nog sneller gegaan dan ik beschreef. Lopen lopen op en neer, haar tussen jou en de kant vragen op een gegeven moment een steeds dichter langs de kant lopen... echt waar suc6 gegarandeerd. Ik bedoel... al Sip het zo doet.. dan doet elke pony het Tong uitsteken

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers