Bolivia

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 11:55

Gisteren naar de veearts geweest en mijn vermoeden was terecht. Alle klachten die ze in augustus had en die behandeld zijn, zijn teruggekomen. Kreupel op haar voorbenen waardoor ze last heeft van haar rug en nek en waardoor ze ook haar achterbenen verkeerd belast.

Het was gewoon zielig om te zien toen de veearts met zijn hamertje haar rug beklopte, zakte ze gewoon door haar achterbenen.

Ik had voor mezelf al besloten dat ik niet opnieuw zou gaan behandelen en gelukkig was de arts het met me eens. Hij zei dat om haar goed te houden, ik haar 2 x per jaar zou moeten laten behandelen (inspuiten en een maand alleen maar longeren) en dat hij dit zelf ook niet zou doen.

Ik wil niet een paard continu weer naar een blessure toerijden.

Ik schreef in een vorig topic dat Bolivia waarschijnlijk naar een rusthuis zou gaan. Ik heb nog een andere optie en dat is haar naar een fokkerij in Friesland te doen, waar ze gaat fungeren als draagmoeder. De fokmerries lopen zomers dag en nacht in de wei en in de winter staan ze overdag buiten en 's nachts op stal.

Ze krijgen maximaal 1 x per 2 jaar een veulen en dit veulen blijft 6 a 8 maanden bij de merrie lopen.

Ik heb veel contact gehad met deze mensen en ga er vrijdag kijken. Ik wil met hem contractueel regelen dat ze de juiste verzorging krijgt (bij discussie een veearts erbij die besluit of dit zo is) en dat ik haar anders terugkrijg. En ik wil vastleggen dat ik elke keer dat ze een veulen heeft gehad (en het veulen is afgespeend) dat ik dan kan besluiten dat ze alsnog naar het rusthuis gaat.

Ik denk namelijk dat het voor Bolivia leuker is om een aantal veulens te krijgen en op te voeden, tenslotte is ze pas 8. Maar ik wil niet dat ze uitgeput raakt ofzo door al die zwangerschappen en dat ze tot het oneindige wordt gebruikt als fokmerrie. Ik heb ook helemaal geen ervaring hiermee en ik weet dus ook niet hoe lang dit voor een paard leuk is. (zet wel even een vraagje op Fokkerij).

Ik hoop echt dat het me vrijdag bevalt en dan moet ik het moeilijke belsuit nemen wanneer ik haar weg ga brengen.

Het moeilijke is ook dat als ik tevreden ben en haar daar naartoe breng dat er een kleine kans is dat ik haar dna weer mee terug moet nemen. Ze moeten namelijk haar baarmoeder scannen om te zien of ze geschikt is als draagmoeder. Het lijkt me verschrikkelijk als de dag is gekomen dat je weet dat ze weggaat en dat ze dan weer mee terug gaat.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:04

Is haar aandoening dan verder niet vererfelijk? (sorry las er even overheen....draagmoeder etc.)
Als dat niet zo is en ze is geschikt om te dragen, dan lijkt me dat voor haar wel leuker dan idd een rusthuis.
En zoals sjuimpje ook al zegt, ken merries die elk jaar een veulen met veel plezier op de wereld zetten Lachen
(Waaronder een merrie gekocht met 2 jaar, waarvan op 3de bleek de rug kapot te zijn (fijn he paard gekocht van een kennis)...die heeft nooit anders gedaan dan fokmerrie)


Moeilijk al die beslissingen.
Sterkte ermee.
Laatst bijgewerkt door orri op 26-02-02 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:07

dat maakt niet uit Orri,
er word een eitje van een andere moeder bevrucht en al bij haar ingebracht...

Tja, ik vind dat een hele goed oplossing!
En ook al zouden ze elk jaar een veulen erin stoppen, zou ik er nog voor gaan!
Ken zat merries die oud geworden zijn en vrijwel elk jaar een veulen op de wereld gezet hebben en het is zo leuk voor ze! Lovers

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:13

Lijkt me ook een mooie oplossing, maar ik zou wel even aan je behandelend veearts vragen of drachtigheid niet een te zware belasting voor haar benen zou kunnen zijn, waardoor ze nog meer pijn krijgt. Hoeft niet, maar ik zou het als ik jou was wel even vragen.

Ik krijg tenminste van mijn veearts regelmatig te horen dat ik Toon zo slank mogelijk moet zien te houden om problemen met zijn voeten (hoefkraakbeenverbening, is geen echte arthose maar is er wel enigszins mee te vergelijken) te voorkomen. Hoe zwaarder het paard is hoe meer het op o.a. de benen aankomt.

Op zich zou deze oplossing voor Bolivia heel leuk zijn natuurlijk!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 12:21

Vergeten te vertellen Mieke, ik heb uitgebreid overlegd met de veearts in Bodegraven. Hij vond het geen enkel probleem. Toevallig had hij gewerkt op zo'n draagmoeder bedrijf en hij kon me dus ook vertellen hoe dat werkt. Hij dacht zelfs dat ze er op vooruit zou gaan omdat ze veel meer beweging krijgt daar.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:13

sorry dat ik het zeg, maar lichamelijk is ze nu 0,0, zo komt het over. en nu besluit je haar in te zetten op een fokkerij. kan het niet meer volgen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 13:39

Opala, natuurlijk is zo'n reactie van jou niet zo leuk voor mij, maar ik zal het uitleggen.

Bolivia is niet meer geschikt om te rijden. Wanneer ze niet wordt bereden heeft ze geen pijn. De veearts heeft me verzekerd dat het draagmoederschap voor Bolivia hetzelfde is als voor een andere merrie zonder haar lichamelijke klachten.

Misschien doel je op de erfelijkheidskwestie. Een draagmoeder krijgt een bevruchte eicel van een andere merrie geimplanteerd. Bolivia draagt het veulen dus wel, maar het is niet haar eigen genetisch materiaal.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:15

wat je doet, doe je. maar dit paard heeft wel lichamelijke klachten toch? het veulen zal haar bloed niet hebben, maar wel haar lichaam belasten. niet leuk om te horen, maar is mijn mening

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:22

Volgens mij kun je een merrie niet uitputten hoor, door haar een keer in de 2 jaar een veulen te laten krijgen. Er zijn er zat die zonder problemen elk jaar veulenen. Als je dierenarts zegt dat het kan, lekker doen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:39

ik ken een friesche merrie, die heb ik toevallig ook nog een tidje gereden, die krijgt al, euhm even denken....13 jaar lang elk jaar een veulen! ze is dan wel versleten in dr heup (door omstandigheden, niet door veulens of ziets dergelijks), en die is nog echt niet uitgeput, die is nog heel erg vruchtbaar en nog nooit gust geweest!

ik denk dat het heerlijk voor bolivia zal zijn! vaak bloeien ze helemaal op emt een veulen.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 10:49

opala schreef:
wat je doet, doe je. maar dit paard heeft wel lichamelijke klachten toch? het veulen zal haar bloed niet hebben, maar wel haar lichaam belasten. niet leuk om te horen, maar is mijn mening


Waarom geef je dan een reactie?
Als het niet leuk is om te horen ga je toch geen reactie neerzetten! Boos!

Maar ik denk dat het heel leuk voor haar zal zijn als ze een veulentje heeft.

Maar het zou misschien best kunnen dat ze uitgeput raakt bij de bevalling.
En het is natuurlijk heel erg moeilijk als ze weggaat.

Maar nogmaals... succes

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 10:54

Ik weet eigenlijk niet hoe ik moet reageren, maar het lijkt me wel een hele leuke oplossing voor Bolivia.
Ik ben benieuwd hoe het er is, het klinkt allemaal wel heel fijn voor de paarden daarzo.

Maar Opala, als de veearts toch zegt dat ze er geen last van zal hebben? Dan zal hij toch wel gelijk hebben? Scheve mond

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 11:34

Als de veearts zegt dat dit kan zonder dat Bolivia er meer pijn door krijgt, is het toch een hele mooie oplossing?

Zoals ik Manon nu ken, gaat zij niet over 1 nacht ijs en denkt ze rustig over alles na, in het belang van Bolivia!