enkele vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

enkele vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 19:17

Ik zit er serieus over na te denken om western te gaan rijden met amber, maar ik rijd nu al zo’n 3 jaar engels met haar. Ze is 6 jaar dus zou ze dan nog makkelijk het neckreining leren?
Verder ben ik gek op springen, maar het lijkt me niet dat je met een westernzadel fijn springt. Zou het dan kwaad kunnen dat ik af en toe een parcours spring zoals we het nu gewent zijn? En moet je pony nog aan speciale eisen voldoen om een goede westernpony te worden?

Verder vroeg ik me af wat jullie nu precies doen. Rijden jullie ook wedstrijden of oefenen jullie gewoon voor de lol?

Bedankt voor het antwoorden van deze vragen

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:03

Ik rijd geen wedstrijden, omdat ik geen eigen paard heb. Zodra ik een
eigen paard heb, zeul ik dat beessie elke wedstrijd mee af Knipoog

6 jaar lijkt me op zich toch wel meevallen om te oud te zijn??
Als je haar in training zet??
Ik vind springen met een westernzadel niet zo fijn, maar dat kan voor
iedereen anders zijn toch? Moet je een beetje zelf proberen.
Ook zijn er genoeg mensen die op hun paardje western EN engels rijden,
dus op zich lijkt me dat dan ookn iet zo'n probleem?

Het is niet echt zijn er nog eisen voor een goede western pony, omdat het
western rijden zo veelzijdig is.
Als ze bijvoorbeeld cow sense heeft, kun je op de koeien, is ze niet zo
lenig, doe dan de rustigere onderdelen zoals pleasure en trail enzo...
Je moet het een beetje op je paardje afstemmen...

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:13

Mijn pony was 10 toen we gingen westernrijden. Ik heb voor een paar keer een trainer in de arm genomen, maar voor de rest doe ik alles zelf. Ik raad je wel aan een trainer te nemen, omdat ik merk dat ik niet alles goed doe. Iemand anders kan dat beter zien.
Je kunt je paard dus nog prima omscholen vind ik, hij hoeft er geen bepaalde leeftijd voor te hebben.
Verder kun je met een westernzadel ook prima springen! Een tijdje geleden heb ik de proef op de som genomen hoe hoog ik kon springen met dat ding. Ik ben bij 90 cm gestrand. 1 meter vond ik er echt te hoog uitzien om te springen met westrenzadel. 90 cm ging nog prima. Dus je kunt er ook prima mee springen hoor!
Als laatste oefen ik gewoon voor de lol. Ik haat wedstrijden. En daarbij heb ik geen trailer, geen E-rijbewijs en geen auto die de trailer kan trekken

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 20:15

ik wil eigelijk stoppen op de ponyclub en dan ipv daar lessen t enemen thuis priveles te krijgen en dan zo samen met een ervaren persoon amber het te leren zeg maar.

en welke tak beoefenen jullie dan?

Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:18

capopjekop schreef:
Ik zit er serieus over na te denken om western te gaan rijden met amber, maar ik rijd nu al zo’n 3 jaar engels met haar. Ze is 6 jaar dus zou ze dan nog makkelijk het neckreining leren?
Verder ben ik gek op springen, maar het lijkt me niet dat je met een westernzadel fijn springt. Zou het dan kwaad kunnen dat ik af en toe een parcours spring zoals we het nu gewent zijn? En moet je pony nog aan speciale eisen voldoen om een goede westernpony te worden?

Verder vroeg ik me af wat jullie nu precies doen. Rijden jullie ook wedstrijden of oefenen jullie gewoon voor de lol?

Bedankt voor het antwoorden van deze vragen


Gewoon doen!! haha, veeeeeeel leuker dan engels rijden! Zeg ik... Ik rij al vanaf m'n 5e tot 3 jaar geleden. Toen had ik een flinke tinker en ik ben met hem toen ook over gestapt naar Western. Hij was ook Engels gewend, maar hij vond het hartstikke leuk en het is net als snowboarden veel relaxter/cooler! Jouw pony vind het vast veel fijner om "uit dat harnas te kruipen".
Springen doe je dan toch met je engelse zadel. Uiteraard is het wel zo; wil je ergens echt goed in zijn moet je alleen dat doen maar hoe ver wil je gaan! lekker doen hoor! gr. Puck

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:20

Gewoon doen. Ik rij western... reed engels met Lanna. Mijn startkaart heb ik gewoon gehouden en 2x per jaar rij ik ook nog een dressuurwedstrijd of een springwedstrijd. Met westernhulpen Lachen, maar dat valt de meeste juryleden niet op. Het grappige is, dat ik nu meer punten haal met dressuur dan vroeger toen ik nog dressuur reed Lachen

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 20:26

jah het lijkt me echt super leuk (vooral om lekker ontspannen buiten te rijden met zo'n zadel enz) maar ik vind springen ook onwijs gaaf, dus als ik dat af en toe kan blijven doen is er geen probleem Haha!

trouwens mooie vergelijking met het snowboarden (helemaal mee eens ook nog)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 20:29

dab heb ik nog een vraagje Haha!

amber is ongeveer 137 en niet zo dik maar ook niet dun, wel goed. en ik vind het belangrijker dat het zadel goed op amber past dan mijn kont zeg maar. (die is ook wel doorsnee Haha! ) hoeveel inch zou ik dan ongeveer moeten hebben?

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:43

Baduh is 15 en die had de grootste lol in het Western "leren". Dus 6 is zeker niet te oud! Neckreining was juist één van de dingen die hij heel snel oppakte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:58

capopjekop schreef:
Ik zit er serieus over na te denken om western te gaan rijden met amber, maar ik rijd nu al zo’n 3 jaar engels met haar. Ze is 6 jaar dus zou ze dan nog makkelijk het neckreining leren?

** Mijn pony (Fjord) was 7 toen ik haar kocht en inreed (Engels), 8 toen ik besloot te switchen naar Western, 9 toen ik een fatsoenlijke instructeur gevonden had, en 10 toen ze haar eerste lintjes in de western won....

Verder ben ik gek op springen, maar het lijkt me niet dat je met een westernzadel fijn springt.

** Tot een centimetertje of 80 spring ik gewoon met een van m'n westernzadels hoor, no prob...

Zou het dan kwaad kunnen dat ik af en toe een parcours spring zoals we het nu gewent zijn?

** Tuurlijk niet. Dan trek je gewoon weer je rijbroek en laarzen aan, gooit je Engelse zadel op je pony en..... vervloekt het *LOL* Hahaha nee hoor, kan absoluut geen kwaad. Juist leuk voor de afwisseling voor jullie allebei!
Ik heb overigens vorig jaar nog gewoon een (onderlinge) samengestelde wedstrijd met Mileen gereden, gewoon met westerntuig. OK, de jury keek wat vreemd op toen ik 's morgens keurig in m'n westernwedstrijdkloffie de dressuurring inkwam (natuurlijk netjes op 1 hand) en deed gelukkig niet kinderachtig maar waardeerde de humor van 't geheel. Ik heb de hele proef gewoon netjes op 1 hand gereden en eerlijk is eerlijk, het 'winstpunt' was gewoon verdiend.
's Middags keek men de ogen uit toen ik in dezelfde optoming (alleen shanks even geruild voor hackemore) m'n opwachting maakte voor het crossgedeelte. Tot het moment dat de vlag naar beneden ging waren er mensen die niet geloofden dat we dat serieus gingen doen Haha! . En daarna dan nog een klassiek springparcoursje. En daar werd sportief en hard voor geklapt Tong uitsteken
Moraal van het verhaal: het draait allemaal nog steeds om LOL met je KNOL! Clown

En moet je pony nog aan speciale eisen voldoen om een goede westernpony te worden?

** Hij moet er lol in hebben om met z'n baasje wat te leren. Oftewel: zelfd eis als voor dressuur, springen, mennen, aanspannen etc etc.
OF je moet de top willen bereiken, dan moet je zo eerlijk zijn dat je er een speciaal gefokt/geschikt paard voor koopt.
Je stelt nu immers een paar jaar na aankoop ineens het gebruiksdoel van je paard anders vast, en dan mag je niet van 't beestje verwachten dat hij daar net zo goed in zal zijn als in hetgene waar je 'm in eerste instantie voor kocht. Maar er zijn paarden die het vervolgens toch verrekte goed oppakken...

Verder vroeg ik me af wat jullie nu precies doen. Rijden jullie ook wedstrijden of oefenen jullie gewoon voor de lol?

** Ik rij nu wedstrijden met de Fjord, en daar ben ik apetrots op, hoe knap m'n meissie het oppakt en hoe ontzettend graag en hard ze voor me wil werken. Maar we hebben een paar weken geleden een Arabier aangeschaft waar ik wat verder mee hoop te gaan komen in de wedstrijdsport, in de reining.

Bedankt voor het antwoorden van deze vragen

** Graag gedaan, en veel plezier met het omscholen van je paardje!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:29

Jamaica is 5 en ik rij sinds jan. western met haar. Neckreining gaat nu super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:40

Als je je paard fatsoenlijk Engels hebt gereden, dan is Neckreining eigenlijk ook niks nieuws voor je paard. Sturen deed je toen als het goed is ook al op je buitenteugel.
Ik zou me daar dus niet al te druk over maken.

Bovendien zul je in eerste instantie nog helemaal niet met lange waslijnteugels rijden. Ja ok, sommigen die beginnen met westernrijden wel en die zijn er dan ook trots op dat het paard met de kop laag loopt, maar eh.... we hadden ook nog zoiets als achterhandgebruik, verzameling en er was ook iets met een loodlijn Haha!