Verrassing in mijn Arabische hengstenboek uit 1978

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Verrassing in mijn Arabische hengstenboek uit 1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 23:34

Vandaag was ik de zolder aan het opruimen en daar kwam ik mijn 23 jaar oude Arabische hengstenboek van het Arabisch Paarden Stamboek tegen. In die tijd vond ik Arabieren heel leuk, vandaar dat ik dat boek toen gekocht had, de laatste 20 jaar heeft het echter onder liggen stoffen op de verschillende zolders van de verschillende huizen waar ik gewoond heb.

Ik was het even aan het doorbladeren en zag de foto's van de bekende hengsten weer die ik toen (en nu nog steeds) heel mooi vond. Ik bladerde langs Arax, Baccarat, Mir en al die andere bekenden tot ik bij het hoofdstuk van de halfbloedarabieren kwam. Daar zag ik tot mijn verbazing Dijkzicht's Rissaz staan en dat is de vader van mijn Welsh K Rissaz!
Na nog wat verder bladeren kwam ik ook de volbloed Arabieren Rissaz (de vader van Dijkzicht's Rissaz) en Naivnyi, de moeder van mijn Welsh K merrie tegen.

Ik heb Dijkzicht's Rissaz ingescand, wel leuk zo'n oude foto.

Afbeelding

Ik heb nooit geweten dat Dijkzicht's Rissaz ook goedgekeurd is geweest als dekhengst van het APS. Wat wel een beetje vreemd is, is dat in het henstenboek de vader van de moeder Dahman is terwijl op het papier van het Welshstamboek als vader van de moeder Berkhof's Higgledy Piggledy staat. Wie heeft het nou goed??


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 11:11

ja dat weet ik ook niet...
Op zich zou ik toch wel van het stamboek uitgaan...
Maar je weet het maar nooit natuurlijk!

Kuss

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:55

Berkhof's Higgledy Piggledy kan het volgens mij niet zijn, maar dat weet ik niet zeker...volgens mij was die hengst toen nog niet zo oud of nog helemaal niet geboren....rond mijn 11/12e interesseerde ik me heel erg voor al die ponyhengsten en toen stond Higg. Pigg. ter dekking. Ik kan me dat nog herrineren omdat ie palomino was, dat vond ik toen zo gaaf. Volgens mij is het een new forest, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker.

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 11:08

Biebel schreef:
Berkhof's Higgledy Piggledy kan het volgens mij niet zijn, maar dat weet ik niet zeker...volgens mij was die hengst toen nog niet zo oud of nog helemaal niet geboren....rond mijn 11/12e interesseerde ik me heel erg voor al die ponyhengsten en toen stond Higg. Pigg. ter dekking. Ik kan me dat nog herrineren omdat ie palomino was, dat vond ik toen zo gaaf. Volgens mij is het een new forest, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker.


Volgens het stamboekpapier is het een Welsh, ik neem aan dat het Welshstamboek dat wel goed zal hebben. Ik zal het stamboek eens bellen om te vragen hoe het zit. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 11:34

hee zou je even kunnen kijken of spartac erin staat???

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 16:40

Spartac staat er helaas niet in, misschien is hij iets jonger?

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:38

ik weet niet hoe oud hij is, ik weet wel dat hij iets van 2 jaar geleden is overleden.....
ik kan nergens iets over hem vinden.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:54

Mijn NRPS-hengstenboek zegt ook dat de vader van Silvia de hengst Daman ox is. Silvia staat/stond idd ingeschreven bij het Welsh-stamboek (sectie K 50%), de vader van haar moeder was de bekende hengst Goudhaantje 2. Vrij vaag dus, je gaat er vanuit dat het NWPS wel weet wat voor paarden ze in hun bestand hebben, maar bij het NRPS ga je uit van hetzelfde...

Dijkzicht's Rissaz heeft idd voor het APS gedekt (nu AVS), hij stond daar in het halfbloedregister (vandaar die H voor zijn stamboeknummer, 75% Arabisch was/is hij). In 1981 is het halfbloedregister overgenomen door het NRPS dat in dat jaar werd opgericht. Dijkzicht's Rissaz heeft tot 1982 gedekt en is toen helaas afgekeurd op afstammelingen, zijn vader Rissaz ox kreeg in datzelfde jaar het prestatiepredikaat en is in 1989 naar het buitenland verkocht.

BTW: het is heel goed mogelijk wat Biebel zegt. Ik heb net met Google gezocht op Berkhof's Higgledy Piggledy en kwam uit bij keuringsuitslagen op www.newforestpony.nl - en dat terwijl Silvia toch echt 1336 K ster; pref NWPS achter haar naam heeft staan (volgens mijn NRPS-boek dan). Erg vaag dus...
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-02-02 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:06

Percy"]
[quote="Biebel schreef:
Berkhof's Higgledy Piggledy kan het volgens mij niet zijn, maar dat weet ik niet zeker...volgens mij was die hengst toen nog niet zo oud of nog helemaal niet geboren....rond mijn 11/12e interesseerde ik me heel erg voor al die ponyhengsten en toen stond Higg. Pigg. ter dekking. Ik kan me dat nog herrineren omdat ie palomino was, dat vond ik toen zo gaaf. Volgens mij is het een new forest, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker.


Volgens het stamboekpapier is het een Welsh, ik neem aan dat het Welshstamboek dat wel goed zal hebben. Ik zal het stamboek eens bellen om te vragen hoe het zit. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden.
[/quote]

Heb het nog eens nagezocht, maar Berkhof's Higgledy Piggledy is echt New forest, zijn vader is Sweet William. Zou maar eens na laten kijken of dat papier wel juist is!!! Lijkt me niet dat er 2 hengsten zijn met zo'n uitzonderlijke naam.

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:21

Ja, als B.H.P. die palominohengst is, dan ken ik hem wel! Hij werd als ik het me goed herinner in de jaren '80 gereden door een meisje uit Deventer. Zij startte wel eens met hem bij ons in de kring. Een palominohengst valt op concoursen wel op, zeker met zo'n aparte naam. Denk dus niet dat hij de vader is van Silvia. Reken maar uit: als Dijkzicht's Rissaz van 1974 is en zijn moeder had toen al diverse predikaten, dan moet haar vader zeker wel een hengst uit de jaren 60 (of zelfs 50) zijn. En dat kan dan volgens mij nooit B.H.P. geweest zijn, die was in mijn herinnering nog echt niet zo oud...

Percy, laat je het nog even weten als je het hebt uitgezocht? Want ik word nu ook wel erg nieuwsgierig!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:50

klopt! in de jaren '80 was ik rond de 11/12 jaar....hum..

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-02 09:48

[quote="Biebel.[/quote]

Heb het nog eens nagezocht, maar Berkhof's Higgledy Piggledy is echt New forest, zijn vader is Sweet William. Zou maar eens na laten kijken of dat papier wel juist is!!! Lijkt me niet dat er 2 hengsten zijn met zo'n uitzonderlijke naam.[/quote]

Daar klopt het stamboekpapier dan ook al niet want volgens het Welsh stamboek is de vader van BHP Habdan Enzahi en de moeder Jadine. Het lijkt mij inderdaad ook heel sterk dat er twee paarden met zo'n aparte naam rondlopen, ik ga vandaag maar eens bellen. Dijkzicht's Rissaz is overigens van 1974 en zijn moeder was toen geloof ik al ster preferent.

Dijkzicht's Rissaz is 3 jaar geleden overleden toen mijn merrie drachtig was van hem. De volle zus van mijn Rissaz is ingeschreven bij het NRPS. Volgens het papier is hij sectie K 25.00%, dat percentage staat toch voor de hoeveelheid arabisch bloed? Dan kan ook niet want vader Rissaz was een volle arabier en moeder Sylvia heeft 50% arabisch bloed. Dan zou het inderdaad 75% moeten zijn.

Als Dijkzicht's Rissaz 75% arabier is dan heeft mijn pony behoorlijk veel arabisch bloed want zijn moeder heeft 53%. Hij heeft inderdaad een nogal arabische uitstraling.

Ik laat binnenkort wel weten wat ze bij het Welshstamboek te melden hebben.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 10:03

Percy schreef:

Dijkzicht's Rissaz is 3 jaar geleden overleden toen mijn merrie drachtig was van hem. De volle zus van mijn Rissaz is ingeschreven bij het NRPS. Volgens het papier is hij sectie K 25.00%, dat percentage staat toch voor de hoeveelheid arabisch bloed? Dan kan ook niet want vader Rissaz was een volle arabier en moeder Sylvia heeft 50% arabisch bloed. Dan zou het inderdaad 75% moeten zijn.


Voor het NWPS is hij dan sectie K 25% en voor het NRPS is hij 75%. Bij het NWPS gaan ze uit van het percentage Welshbloed (= 25%) en bij het NRPS van het percentage Arabisch bloed (= 75%). Dus als op zijn Welshpapier 25% staat, dan klopt dat voor dat stamboek.

Zal straks even alles intikken wat ik van zowel Dijkzicht's Rissaz als Rissaz ox kan vinden in mijn NRPS-hengstenboeken, maar eerst even wat werk verzetten. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-02 11:46

Dat zou fijn zijn als je dat wilt uitzoeken, alvast bedankt.

Ik heb net afgesproken met het stamboek dat ik kopieën zal maken van het boek en het stamboekpapier en dat ga opsturen. Zij waren ook wel benieuwd hoe het zit.

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 14:06

Laat het ons wel weten he? Ik ben benieuwd hoe ze het voor je gaan oplossen, of je een compleet nieuw papier krijgt ofzo..

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 07:44

Ik ben bang dat dit een beetje een "mess-up" is van het KWPN. Ik heb wel meer foutjes uit dat registratiebureau zien komen. Eén ding is zeker: er zit geen New Forest bloed achter Rissaz, want dan is hij geen sektie K, maar op zijn best HBW.

Ik zou me voorstellen dat het anders een gevolg is van een of ander schandaal, maar in dat geval zou hem zeker geen K papier gegeven zijn met een New Forest voorouder...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 09:11

Dijkzicht's Rissaz

NPA STB 81*27
geb. 24-04-1974
stm. 1.48 m

Vos, druipkol overgaand in smalle bles linker neusgat indringend, wit vlekje bovenlip, ra witbeen voor oplopend.

v. Rissaz ox A 215 prest
(vv. Indriss ox, vm. Kazra ox)

m. Silvia 1336 K ster; pref NWPS
(mv. Dahman ox A 172, mm. Mady 83 F.S.1)

Percentage Arabisch bloed: 75%

Goedgekeurd APS

1982 afgekeurd op afstammelingen

Fokker: A. Termeer in Cromvoirt
Eigenaar: J. Hoogeveen in Scherpenzeel

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 09:16

Rissaz ox

A 215

geb. 18-01-1965

stm. 1.50 m


Vos, streepvormig blesje, rv sokje, beide achterbenen half witbeen


v. Indriss ox
(vv. Indian Magic ox, vm. Rissalma ox)


m. Kazra ox

(mv. Mikeno ox, mm. Razehra ox)


Erkend APS

IBOP A-premie

1982 prestatie
1989 geëxporteerd


Fokker: Mrs. W.J. Weld (England)

Eigenaar: H.J. & H.C. Kuypers in St. Oedenrode

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 09:43

De gegevens die jij hebt kloppen helemaal met wat in het APS-boek staat. Ik ben er nu toch wel van overtuigd dat het Welshstamboek het fout heeft.
Ik vraag me af of het veel zin heeft om het nog te laten veranderen omdat Dijkzicht's Rissaz inmiddels overleden is. Mijn pony Rissaz is geboren nadat hij afgekeurd was en bovendien een ruin. Voor de fok dus totaal interessant. Zijn volle zus is volgens mij wel ingeschreven bij het NRPS, ik ben benieuwd welke afstamming er dan nu op haar papier staat. Helaas ben ik het emailadres van de eigenaar van zijn zus kwijt na een crash van mijn pc.
Ik vind mijn afstammeling van Dijkzicht's Rissaz trouwens wel heel mooi Haha!

Ik zag dat Rissaz is geëxporteerd op 24-jarige leeftijd!! Dat is oud!
Hij zal nu wel niet meer leven.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:04

Dan is er idd ooit iets fout gegaan met de registratie... In principe is het puur een administratieve fout van het stamboek, ze weten daar zelf wel wat de stamboom van Dijkzicht's Rissaz is dus bloedtesten hoeven er niet aan te pas te komen. Je zou het kunnen navragen of het veel tijd, geld en moeite kost om het aan te passen op het papier. En zo ja, dan maar gewoon laten zitten, als je zelf maar weet wat voor bloed er in zit. Lachen

Heb overigens gisterenavond m'n hengstenboeken doorgespit op Rissaz ox en kwam 13 hengsten tegen bij wie hij in de stamboom voorkomt. Misschien leuk om te weten? Op een rijtje:

* Als vader van Orion ox, Pandaz ox, Taraz ox, Oosterveld's Marsaz ox en Mischaz x.

* Als grootvader van Amonza ox, Dijkzicht's Red Gold, Omar, Mario en Milton.

* Als overgrootvader van Darwin, Eagle en Everglade.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 10:10

Leuk, die kende ik nog niet. Hij staat in het APS-boek ook heel vaak als vader van een dekhengst. Mijn pony heeft een zeer actieve vader gehad Haha!
De vorige eigenaar van zijn moeder wilde dat hij Rissaz ging heten omdat zijn vader overleden was tijdens de dracht; als ik dit zo lees is die naam wel een beetje te veel eer voor hem Knipoog

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:24

Staat Nadeem er soms ook in? Mijn oude pony was van Nadeem, maar ik heb eigenlijk nooit informatie over hem gevonden.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:05


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 14:05

Nadeem staat er inderdaad in, ik zag dat Karin zijn gegevens ook al gevonden had. Hij was voor het APS (voorganger van AVS) in 1975 goedgekeurd, in 1977 werd hij kampioen en in 1978 reserve-kampioen. Geen slechte Arabier dus Haha!
Er staat een foto van hem in (hij is spierwit).
Ik zal hem voor je proberen in te scannen maar mijn scanner heeft kuren dus het kan even duren (met de foto van Dijkzicht's Rissaz was ik een halve avond zoet Lips are sealed )

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 14:15

Mocht het scannen je inmiddels sneller afgaan, dan hoop ik dat je voor mij ook een foto wilt inscannen van Abdullah ox (v. Patron ox), als hij tenminste in jouw boek staat. Hij is namelijk de vader van Prins Abdullah Nomar v/h Oosterveld ox, die op zijn beurt weer de vader is van onze Ameretto. Van Prins Abdullah heb ik wel eens foto's gezien, maar van Abdullah nog nooit.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Ubermetrics en 46 bezoekers