wat kan de oorzaak zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

wat kan de oorzaak zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 16:48

Zal ff in het kort mn verhaal vertellen..

vorig jaar zomer heeft mn paardje een trap gehad van een andere op de wei. Ze had een flinke wond op der achterbeen dus wij de DA erbij gehaald.. paard liep niet kreupel niets.. 6 weken daarna haalde we der terug naar stal en begonnen weer de training op te bouwen, toen kwamen we er achter dat ze niet goed liep (trok vanuit der knie en liep iets wat korten maar echt minimaal) foto's gemaakt van die wond (die ondertussen al helemaal genezen was) en griffelbeen gebroken.

In okt hebben we op utrecht operatief het griffelbeentje laten verwijdere, alles was goed gegaan en ook daarna verliep het vlekkeloos want ze had geen verhoging of ontstekingen. Nadat de hechtingen (15 dagen later, langer dan nogmaal omdat de wond heel erg groot was) er uit waren gehaalt mochten we der weer meenemen..

Toen begon de elende.. eerst een maand box rust daarna stappen en 5 maanden en 3 ontstekingen verder mochten we weer rustig opbouwen. Hier ben ik nu nog steeds mee bezig omdat ze elke keer weer net niet lekker loopt of de been weer ontstoken is..

Vandaag trok ze weer met der beentje en draafde ze wat kort.. Ik weet echt niet meer wat ik kan doen.. Ik train der helemaal niet zwaar.. stap voornamelijk.. ik doe alles om het maar te voorkomen maar niets helpt..

We zitten er over te denken der weer naar utrecht te brengen.. en daar een groot onderzoek te laten doen om te achterhalen waar die pijn, die zwelling die niet weg gaat, die ontstekingen ed. vandaag komen..

Wat denken en vinden jullie nou? HElp me Huilen

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:56

dat is echt heel veel pech missgien komt het omdat het zand in de rijbak te zwaar is of moet je haar nog meer rust geven en er misschien wat minder druk achter zetten dat ze beter moet worden ik weet niet of dat helpt maar het zou kunnen heel veel succes er verder mee

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:02

Mist heeft ook door een trap haar griffelbeentje gebroken 4 jaar geleden, waardoor 1 van de schijven van het spronggewricht is dichtgegroeid..spat dus ! na 4 maanden weidegang kon en kan ik er weer alles mee doen.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 17:05

Ik zet der nooit meer op het land.. dat heb ik op deze manier wel afgeleerd..

Ik denk niet dat het over belasting kan zijn.. Ik rij zelfde in die bak en die bodem is geweldig en cker niet te zwaar.. Ik draaf eigelijk altijd alleen maar op regelmatige grasvelden of op het harde.. ze heeft 5 maanden stil gestaan.. dat is al 3 meer dan nodig had moeten zijn.. Boos!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:47

gebroken griffelbeentjes zijn ervoor berucht dat ze spat veroorzaken, zijn er foto's genomen van het spronggewricht ? Het dichtgroeien van de schijf (of in het ongunstigste geval schijven) veroorzaakt de pijn. Op stal houden is het slechtste wat je in zo'n geval kunt doen, worden ze alleen maar stijver van. Spat kan 2 jaar duren voordat het dichtgroeit ! mijn schimmel geneest gelukkig heel snel, bij haar zijn er ook geen haken oid bijgekomen. Er is tegenwoordig wel een nieuw middel Tildren, waarmee heel goede resultaten zijn behaald met spat (als het dat is natuurlijk !)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 18:41

Er zijn fotos gemaakt van der sprong.. nooit geweten dat het hiervoor was.. niets van gehoort dus dan zal het goed zijn.. toch?

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:03

Ligt eraan op welk moment de foto's gemaakt zijn, als het toen net gebeurd was zal er weinig te zien geweest zijn. Het probleem is dat de aanhechting van het griffelbeentje bovenaan bij de sprong begint, als dat geirriteerd raakt dan krijg je arthritus en vervolgens arthrose: Spat dus. Het spronggewricht heeft 3 schijven die strak samengeklemd zitten door pezen en spieren, ze kennen dus bijna geen beweging, reden waarom het in principe niet erg is als 1 of meerdere schijven dichtgroeien, alleen is het process daarvan (ontstekingsprocess) WEL pijnlijk, vandaar de kreupelheid.
Waarom bel je niet eens met je DA en vraag hem uitleg over wat er te zien was op de desbetreffende rontgenfoto ?

nog een vraagje, staat het paard vaak op "rust" met het desbetreffende been onder z'n massa, rustend op de teen ?

Nogmaals wil ik niet beweren dat dit idd zo is, ben geen helderziende...maar gezien de geschiedenis acht ik de kans wel groot.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:35

Ja ro staat vaak op rust. Meissie en ik zijn zussen... Het is vaak dik en zit vocht in.. Het lijkt wel alsof het door stumpers is gehecht enzow... Het been ziet er echt niet netjes afgewerkt uit.
enkel ze loopt niet kreupel ze trekt ietsjes ene keer wel andere keer loopt ze goed.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 21:45

Weet je wat wel opvallend is.. Ze staat vrijwel altijd op rust met dat been.. maar niet op stal.. en ook als die onsteking weer zo heftig is (want ik ben er van overtuigd dat die er gewoon vanaf het begin inzit en er telkens niet volledig uit is en dus later weer terug komt) dan staat ze niet op rust met dat been..

Kim.. heb jij die fotos nog van der been?

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:22

vraag een second opinion. Logisch is het om te denken dat de operatie met de kreupelheid te manken heeft maar kreupelheid, rust en de operatie kunnen ook een spiertechnisch probleem veroorzaakt hebben omdat je paard zijn "zere " been lange tijd heeft willen ontlasten.

Succes

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:06

als het vaak dik is en zoals liekjuh beweerd, er vocht in zit.. ga ik mee met de waarschwuing van mist: stel dat het spat is.. (Laat het echt nakijken!) juist GEEN boxrust. ik heb inderdaad ook gehoord dat gebroken griffelbeentjes nogal eens kunnen leiden tot spat, daarbij hoort inderdaad een dik gewricht, spronggewricht dus.
en ik snap niet helemaal wat jullie nou zeggen over dat ze wel/of niet rust op dat been?

start paardensport Zie profiel voor meer info

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 10:39

Ik laat der ook niet staan hoor! Als ze niet goed loopt wandelen we altijd min. 2 uur met der door het bos..

Ik denk dat we der terug naar utrecht brengen.. ik ga zo ff mn DA erover bellen en ook de arts uit utrecht om het probleem ff te bespreken..

thnx all

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:57

laat wel ff weten wat het nou uiteindelijk is.. ben benieuwd.

start paardensport Zie profiel voor meer info

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:42

dit is ro haar been
Afbeelding

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 12:53

uitleg erbij.. Ze hebben der vertikaal van boven (net onder de sprong) tot benede (iets boven de kogel) open gesneden voor het verwijderen van het griffelbeen.. en daarnaast hebben ze horizontaal van achter der been tot aan de binnekant open gesneden om bindweefsel te verwijderen van de wond die ze had opgelopen in de wei.. daar is die witte vlek dus ook van

Die bobbel aan de buitenkant zit presies onder de hechtingen van de vertikale snede en dat is ook die ontsteking die steeds terug komt.. Dit was nog voor we gingen opbouwen cker? aangezien ze nog niet op ijzer staat achter.. Er zit geen verschil in met nu.. zegt genoeg toch?

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:31

dit was voor het opbouwen jah

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 18:21

We hebben vandaag de behandelde arts van Utrecht gesproken. Deze vertelde dat het stukje griffelbeen wat ze hebben laten zitten (omdat het heel hoog gebroken was hebben ze het laatste stukje moeten laten zitten dit is wel mooi afgeveilt) redelijk mobiel is en daardoor er speling in het bod zit.. Dit zal ingekapseld moeten worden door bindwefsel en daardoor zalhet been dik blijven. Die ontsteking moet vanzelf weg gaan en kan nogwel ff duren.. Hij raad aan om fotos te maken van der been, het eerder genoemde verhaal van spat is volgens hem helemaal niet van toepassing en onderzoek zou overbodig zijn..

dus het worden fotos..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, elin2412, fohadie, Iris_123, manubres, nadcha, Rubs en 29 bezoekers