Wat kost het laten inrijden van een paard ongev.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Wat kost het laten inrijden van een paard ongev.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 20:27

Ik heb een leuke 2 jarige op het oog. Aangezien ik zelf de ervaring met inrijden mis zat ik te denken (mits ik het dier aanschaf) het paard te laten inrijden. Aan welke prijzen moet ik zo'n beetje denken voor inbreken en wat voor inrijden? En wat zijn aanraders qua stallen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:32

Bij mij ben inclusief stalling, weidegang, voer verzorging zo een 450 euro per maand kwijt Haha! Haha! Haha!

Ik kan ook bij jou komen voor 25 euro per keer....... en dan rij je hem zelf in onder mijn begeleiding drie a vier dagen per week...... dat ligt een beetje aan het paard zelf Haha! Haha! Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 20:44

zo kijk dat is een mooi aanbod. Het zou gaan om een tuiger die ik ook onder de man wil gaan rijden. Ga morgen kijken want ik was al verliefd op de foto maar zei is pas 2 en vrij groot dus moest ik even uitzoeken wat inrijden kost. Ook om eventueel mijn beslissing om wel of niet te kopen op te baseren. Heb wel aardig wat rijervaring maar inrijden in mijn eentje dat lijkt mij eng straks verpest ik haar ofzo. Nou je hoort het wel als het wel word met het paard.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:34

gouda schreef:
zo kijk dat is een mooi aanbod. Het zou gaan om een tuiger die ik ook onder de man wil gaan rijden. Ga morgen kijken want ik was al verliefd op de foto maar zei is pas 2 en vrij groot dus moest ik even uitzoeken wat inrijden kost. Ook om eventueel mijn beslissing om wel of niet te kopen op te baseren. Heb wel aardig wat rijervaring maar inrijden in mijn eentje dat lijkt mij eng straks verpest ik haar ofzo. Nou je hoort het wel als het wel word met het paard.


Je moet wel heel gek doen wil je het paard verpesten hoor. Als het niet een superhoog sportpaard is, kan je het best zelf proberen. Het veulen van me verzorgpaard vroeger hebben we ook zelf gedaan en alle andere veulens er na ook. Als het een rustig en leergierig beestje is, bij een paniekstengel is het wat anders. Alles stap voor stap aanleren. Zadel, iemand over zijn rug hangen, opstijgen etc.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 21:39

bij mij op stal heeft een meid het ook zelf gedaan die had het paard al vanaf veulen en het paard is heel rustig. Toen ze er voor de eerste keer op ging zitten was dat op het erf aan het hasltertje. maar je zal inderdaad maar een drukke hebben heb geen zin om mijn nek te breken ofzo.

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:44

Hojj, een paard laten inrijden is volgens mij best duur.
Ik denk dat je meer kwijt bent aan lessen en begleiding, dan aan iets anders. Maar natuurlijk kan je je paard wel helemaal aan jouw hand zetten. 'Ts het proberen waard Haha!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:46

ik denk dat het erg verschilt wat voor ruiter je zoekt. als je het bij ons op stal laat doen, moet je toch zeker wel naar de 500/600 euro in de maand gaan denken

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:49

Ik rij ook wel pony's in voor mensen(maar doe dit gratis omdat die man waarvoor ik pony's inrij vaak met mij op wedstrijd gaat en ik zijn pony's altijd mag rijden..) en ik koop straks nog een jong paard erbij die ik ook ga beleren, maar hier bij mij in de buurt kost het rond de 75 euro per week(inclusief voer en stro, exclusief hoefsmid/ veearts). Ik zou het niet zelf gaan proberen als je jezelf niet vertrouwd en je het niet vaker hebt gedaan, want alles wat je paard dan meemaakt onthoudt hij(en dit kan later nog vervelend zijn, want hij onthoudt ook ZEKER de slechte dingen).

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:59


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:51

bij onze stal ben je 325 euro per maand kwijt inclusief stalling, weidegang en goede verzorging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:16


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 17:22

Ik rijd zelf recreatie dus het paard hoeft niet ingereden te worden door een topruiter. Denk dat ik de aanbieding van Gijsenkim wel zie zitten gewoon aan huis. Anders heb je ook nog dubbele stalhuur en dat moet je er ook nog bij optellen.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:25

Ik heb het met Shad zelf gedaan (met goede begeleiding)
Maar Shad is een lief ding en best braaf!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:27

gouda schreef:
Ik rijd zelf recreatie dus het paard hoeft niet ingereden te worden door een topruiter. Denk dat ik de aanbieding van Gijsenkim wel zie zitten gewoon aan huis. Anders heb je ook nog dubbele stalhuur en dat moet je er ook nog bij optellen.

Das een goed idee ik zie op bokt alleen positieve dingen van haar kijk maar naar levi met haar gave kruising!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:29

bij mij stage koste het 400 in de maand, dan staan ze daar op stal, komen elke dag in de stapmolen en de wei en worde uitgemest, getoilleteerd ect....en ze worde gerede natuurlijk

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 17:34

Kido schreef:
Ik heb het met Shad zelf gedaan (met goede begeleiding)
Maar Shad is een lief ding en best braaf!

Ja ik wil zeker begeleiding erbij niet dat ik niet goed kan rijden en ik heb het e.e.a. bij mij op stal gezien bij het inrijden van paarden maar ben bang dat ik wat fout zou doen. Was benieuwd naar de kosten voor het geval de 2 jarige goedgekeurt gaat worden. Is toch een afweging die je moet maken als je eigenlijk eerst een ouder paard zou nemen Haha! Vind het allemaal wel spannend.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:05

Je kunt ook een jaar sparen en dan een ingereden paard kopen! Reken maar uit: stel (want ik weet de prijzen voor stalling niet bij jou in de buurt) 12 x 200 euro per maand is al 2400 euro + laten inrijden (4-6 weken 1,5 x 400 euro) is +/- 600 euro.
Komend jaar ben je ook nog eens wat wormkuren (6 x 10 euro=60) en hoefsmid (bekappen 4x 20 euro=) 80 euro kwijt. Nog wat smeersels/verzorgingsproducten/hoefvet e.d. ong 50 euro per jaar. Kortom, je bent dan binnen een jaar (in dit voorbeeld ook aan de lage kant berekend!) 3190 euro kwijt. Je kan ook kiezen om dat geld weg te leggen en volgend jaar dit geld (+ je spaargeld) samen te leggen en dan een ingereden paard aan te schaffen, die bovendien al van wat knoppen is voorzien. Dan kun je al zijn gangen ook al beoordelen onder de man.

Dit zeg ik omdat ik regelmatig lees/hoor dat mensen veulens/jaarlingen/twenters kopen en tegen de tijd dat ze ingereden worden er achter komen dat het toch niet een fijn paard voor ze is.

En een tuiger, heb je daar ervaring meer (qua rijden?). Niet om het een of ander, maar dat moet je qua rijstijl maar net liggen. Meestal (niet altijd) hebben ze weinig 'vering' in de rug en gooien ze ook nogal hoog op. Als je dressuur wilt gaan rijden (recreatief of wedstrijden) is een paard met makkelijke gangen misschien een fijner keuze...

Bovenstaande is slechts om aan te geven dat er ook andere invalhoeken bestaan om over deze situatie na te denken, hoor. Haha! Haha!
Succes.

ps persoonlijk zou ik ook nog eens wachten tot zijn 4e jaar met inrijden...

sanel
Berichten: 66
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: neede/ haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:12

wij maken al heel lang paarden zadelmak en het kost gewoon een boel geld , niet alleen in jullie buurt maar ook bij ons hier , nou vragen wij 100 euro per week all in dus dat valt wel mee.www.stalvanbruggen.nl

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:45

Jantine2 schreef:
Je moet wel heel gek doen wil je het paard verpesten hoor. Als het niet een superhoog sportpaard is, kan je het best zelf proberen. Het veulen van me verzorgpaard vroeger hebben we ook zelf gedaan en alle andere veulens er na ook. Als het een rustig en leergierig beestje is, bij een paniekstengel is het wat anders. Alles stap voor stap aanleren. Zadel, iemand over zijn rug hangen, opstijgen etc.

Daar ben ik het niet mee eens
Ik heb samen met mijn zusje destijds ook onze tinker zelf ingereden. Het is nooit gevaarlijk geworden dankzij zijn geweldige karakter, maar we hadden achteraf gezien veel te weinig ervaring om het te doen. Naderhand zijn we langer bezig geweest met onze eigen fouten eruit rijden dan het had hoeven duren om het er gewoon in een keer goed in te rijden.

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:16

ik ken mensen die het ook doen en die zitten rond de 350.00 euro per week:P maar dan word hij ook goed gereden ..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 21:02

PeruaansePas schreef:
Je kunt ook een jaar sparen en dan een ingereden paard kopen! Reken maar uit: stel (want ik weet de prijzen voor stalling niet bij jou in de buurt) 12 x 200 euro per maand is al 2400 euro + laten inrijden (4-6 weken 1,5 x 400 euro) is +/- 600 euro.
Komend jaar ben je ook nog eens wat wormkuren (6 x 10 euro=60) en hoefsmid (bekappen 4x 20 euro=) 80 euro kwijt. Nog wat smeersels/verzorgingsproducten/hoefvet e.d. ong 50 euro per jaar. Kortom, je bent dan binnen een jaar (in dit voorbeeld ook aan de lage kant berekend!) 3190 euro kwijt. Je kan ook kiezen om dat geld weg te leggen en volgend jaar dit geld (+ je spaargeld) samen te leggen en dan een ingereden paard aan te schaffen, die bovendien al van wat knoppen is voorzien. Dan kun je al zijn gangen ook al beoordelen onder de man.

Dit zeg ik omdat ik regelmatig lees/hoor dat mensen veulens/jaarlingen/twenters kopen en tegen de tijd dat ze ingereden worden er achter komen dat het toch niet een fijn paard voor ze is.

En een tuiger, heb je daar ervaring meer (qua rijden?). Niet om het een of ander, maar dat moet je qua rijstijl maar net liggen. Meestal (niet altijd) hebben ze weinig 'vering' in de rug en gooien ze ook nogal hoog op. Als je dressuur wilt gaan rijden (recreatief of wedstrijden) is een paard met makkelijke gangen misschien een fijner keuze...

Bovenstaande is slechts om aan te geven dat er ook andere invalhoeken bestaan om over deze situatie na te denken, hoor. Haha! Haha!
Succes.

ps persoonlijk zou ik ook nog eens wachten tot zijn 4e jaar met inrijden...


Ja mijn 1e paard was een tuiger die uitstraling blijft mij gewoon trekken. En deze heeft redelijk vlakke gangen ze werd ook door de fokker aangeboden als tuigpaard met aanleg voor dressuur. Maar goed echt fanatieke dressuur vind ik zelf niets. Rijd liever buiten en schaaf e.e.a. bij in een rijbaan om alles controleerbaar te houden.

Op zich met dat jaartje wachten qua geld heb je wel gelijk maar een jaar geen paard is een jaar niet geleefd Haha! En alleen een bijrijdpaard past niet bij mij. Vind vooral het zorgen van een paard en de verantwoordelijkheden die erbij komen kijken het leuke van het hebben van een paarden rijden komt bij mij daarnaast. En idd tot 4 jaar wachten is het beste om echt te gaan rijden vooral omdat dit een groot paard gaat worden. Alleen met 3 beginnen met zadelen en longeren lijkt mij wel goed voor ze echt te 'wild" worden geduld heb ik wel. Op mijn oudje heb ik de laatste 2 jaar ook niet gereden vind ik heel niet erg en je kan dan ook aan de band werken. Ga morgen eerst de eigenaren bellen om het paard te laten keuren. Word ze goedgekeurt dan neem ik haar anders ga ik verder zoeken.

sanel
Berichten: 66
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: neede/ haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:58

nou ja ... wij leven ervan en het kost allemaal al genoeg en dan daarbij :wij hebben elk jaar min 5 veulens die we verkopen geven allebei ongeveer 20 uur in de week les hebben 20 pensionklanten en maken ongeveer 15 tot 20 paarden zadelmak in een jaar !! dus dan kan 100 euro per week gewoon uit!!!! zo kan je het ook zien

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:59

sanel schreef:
nou ja ... wij leven ervan en het kost allemaal al genoeg en dan daarbij :wij hebben elk jaar min 5 veulens die we verkopen geven allebei ongeveer 20 uur in de week les hebben 20 pensionklanten en maken ongeveer 15 tot 20 paarden zadelmak in een jaar !! dus dan kan 100 euro per week gewoon uit!!!! zo kan je het ook zien

Waar is dit een reactie op Verward

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:31

Ik heb net zelf rondgekeken voor een africhtingsstal en meestal wordt ongeveer het dubbele gevraagd van het stalgeld op de betreffende stal, en dan staat je paard daar op volpension.

Ik betaal nu 375 EUR voor een maand, volpension dus, maar op de meeste plaatsen is het duurder. Dit is 175 EUR stalgeld en 200 EUR voor het inrijden.

sanel
Berichten: 66
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: neede/ haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:40

zo zie je maar dat iedereen zijn eigen prijzen hanteerd!!!!!