ziekte van Crohn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esje75

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Zeist

ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:12

Hoi Allemaal,

Sinds een kleine 2 weken weet ik dat ik de ziekte van crohn heb. Ik was al vanaf eind februari ziek, het begon met hoge koorts en daarna met aanhoudende buikpijn. Na 10 keer bij de huisarts geweest te zijn en steeds weer andere dingen te hebben geprobeerd heeft hij mij door gestuurd naar de gastro-enteroloog. Deze dacht dat ik maag-darm slijmvlies ontsteking had bij mijn spastische darm. Maar voor de zekerheid wilde hij een endoscopie doen (van binneuit met een cameraatje de darm bekijken)om de ziekte van crohn uit te sluiten. Dus ik 5 juli voor een scopie, ik had geen angst want de arts dacht ook dat het geen crohn was dus............
Maar op 13 juli de uitslag.......ziekte van crohn.
Toch wel een hele grote tegenvaller. Ik ben begonnen met medicijnen. Ik moest er in het begin erg aan wennen maar dat gaat gelukkig nu goed.
Ik ben benieuwd wat de toekomst mij gaat brengen maar ik ben blij dat er iets gevonden is en dat we dat nu goed kunnen behandelen en natuurlijk goed onder controle blijven.

Nou dit wilde ik even aan jullie kwijt!!
Liefs Esther

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:17

wat balen zeg!

Ik heb het heel misschien ook... Ben afgelopen winter flink ziek (buikgriep) geweest en heb toen veel overgegeven. Ik heb al een echo gehad en veel bloedtesten en voorlopig komt daar niets uit. Als ik nu weer buikgriep krijg, of iets anders wat met mijn buik/darmen te maken heeft, dan moet ik ook zo'n endoscopie. Ik heb namelijk een vorm van reuma die vaak gezien wordt samen met de ziekte van crohn. Gelukkig heb ik al een hele tijd geen last van mijn buik meer gehad...

Voor jou sterkte met het wennen aan deze ziekte! Hopenlijk heb je een rustige variant...

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:18

jeetje das niet niks
maar gaat het ooit weg of hou je dat de rest van je leven?
iig sterkte Ach gut

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:20

dat is jammer, ik heb t ook. ik heb je gepbt

Esje75

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:20

het is een chronische ziekte, allen heb je periodes dat het actief of rustig is.......
Ik hoop dat ik hele lange rustige periodes krijg!!!

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:25

Scheve mond dat is heel vervelend ik zal voor je duimen dat je hele lange rustperiodes hebt! Ach gut

ChristaV
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Moerkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:09

Veel hele lange rustperiodes toegewenst!!!

Een collega van mij heeft deze ziekte ook. Soms heeft ze veel last en is ze ziek. Maar het merendeel van de tijd gaat het heel goed en heeft ze "nergens" last van! Ze moet alleen wel opletten met wat ze eet.

Hoop dat het bij jou net zo goed gaat als bij haar!!!
Sterkte er mee

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:30

Ik ken ook iemand die het heeft. Ik hoop voor je dat je het niet zo ernstig hebt als hij.

Veel sterkte in de toekomst!

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:40

Helaas heb ik het dus ook,al een paar jaar Boos!
Gelukkig is het bij mij al een poosje rustig.
Natuurlijk heb ik in de loop der jaren wel geleerd er redelijk goed mee om te gaan.
Het meest vervelende is nog wel dat ik altijd heel moe ben,ook al doe ik bij wijze van spreken niks Verward

Als je behoefte hebt aan meer info mag je natuurlijk altijd pb-en.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:08

He wat naar zeg die uitslag..Hoop dat de medicatie goed aanslaat bij je, want dan is er goed mee te leven zover ik van mijn omgeving begrijp..Alleen steeds je keurig aan dieten houden is zo lastig af en toe he.
Als je naar google gaat en dan koolhydraten intoetst, dan krijg je een lijstje met daarin ook het SCdieet, moet je maar eens kijken op dat forum, veel mensen met ziekte van Crohn of andere darmaandoeningen, mss dat je er wat aan hebt..
(ik moest in februari voor zon dergelijk onderzoek, ook voor Crohn, maar heb afgebeld, durfde niet haha..ga wel weer als ik weer last krijg.)
Succes..

MiMMie
Berichten: 21
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: HGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:44

Ik heb het gelukkig niet het is bij mij dus uitgesloten toen ik de endoscopie heb gehad, maar ik kan het wel krijgen want ik heb pds (prikkelbare darm syndroom) oftewel of diarhee, of juist een mega verstopping dat je hele buik opzwelt alsof je zwanger bent:|
heb pijnstillers meegekregen en die moet ik slikken als ik mega steken heb, maar zei de dok je moet je wel beetje aan je eten houden anders kan het wel crohn worden, dus ik blijf hopen dat het dat niet word, en dat ik niet teveel stress enzo heb want dan heb ik ook meer last van me pds, maar ja een tablet doet wonderen op zo;n moment!

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:09

ik heb helemaal geen dieet voor mijn crohn!! het is gewoon bij iedereen anders, en daarom ook zo lastig voor jezelf en voor de dokters

Esje75

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 19:34

ik heb ook geen dieet gekregen. je moet gewoon zelf uitzoeken wat je wel en niet kan eten. Ik kan niet tegen sterke kruiden, koffie en chocolade. Dat had ik al toen ik een spastische darm had. Maar verder heb je dus geen dieet hoor!!!

MiMMie
Berichten: 21
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: HGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:42

ja de een reageert anders bepaalde dingen dan de andere, wat bij de een mega steken geeft, heeft de ander totaal geen last van, oftewel je moet gewoon alles eten en dan merk je wel waar je niet of juist wel tegen kunt, das altijd mijn motto, dan merk je het wel,
1 ding is feit wat ze wel voorschrijven en dat is vezelrijke voeding, maar das aan de ene kant ook wel weer zo'n onzin, want das gewoon goed voor iedereen en niet alleen voor mensen met buikprob's

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:51

alleen moet je dan wel alles in het begin bijhouden, daar was ik te lui voor en ik eet gewoon alles, aan het eind van de dag merk je het wel, alleen zouden het dan je aardappelen, zijn de boterham de hagelslag, haha veel te veel werk om t uit te zoeken

Esje75

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 15:59

ik heb al zo een 10 jaar last van mijn buik. Dus ondertussen weet ik wat ik wel en niet kan eten. Maar het meeste heb ik last als ik warm heb gegeten. Het maakt bijna niet uit wat ik eet, ik voel het alrijd wel, terwijl ik heel veel brood kan eten en dan nergens last van heb.
Maar ja het blijft elke keer weer anders.

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:37

Dat is inderdaad niet niks, dat is o.a 1 van de grote ziektes die mijn moeder allemaal heeft.
Ik wens je heel veel sterkte..

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:26

Heel veel sterkte, mijn beste vriendin heeft het ook..

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:53

sjonge jonge
wat is die ziekte eigenlijk? ik weet niet wat voor zikete het is want ik heb er nooit van gehoord......
nou veel sterkte! ziek zijn is nooit leuk