Help stro eter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yvonco
Berichten: 199
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: heemskerk

Help stro eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 20:14

Hoi ,

Mijn paard eet behoorlijk veel stro.
Zoveel zelf dat ie er koliek van krijgt. Verward
Ik heb het stro al eens besproeit met azijn en met anti-bijt
maar hij eet er dwars door heen.
Op het moment staat hij op mot maar ik wil hem weer op stro hebben.
Weten jullie mischien iets wat goed helpt?
Hij staat de hele dag buiten op het weiland en krijgt als ie binen komt
voldoende kuilgras,maar hij blijft maar eten van het stro. Verward Verward
Heeft iemand hier ook ervaring mee?????
En wat hebben jullie daar tegen gedaan?

Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.


eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:50

Geef hem gewoon super veel kuilgras, als hij namenlijk zijn kuilgras op heeft begint hij aan het stro. maar als er gewoon veel kuilgras ligt eet hij gewoon zijn kuilgras en niet zijn stro. want anders heb je idd kans dat hij na zijn kuilgras nog honger heeft, stro gaat eten en koliek krijgt. dus beter leg je overdreven veel kuilgras/hooi in zijn stal. er zijn namenlijk ook veel paarden die gewoon altijd op de wei staan , dus het is niet slecht veel kuilgras.

Tessa [Over-Shadow]

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:06

je moet een vieze geur op spuiten zoals mest die echt zoo stinkt met water en je gaat dan opspuiten klaar is kees Schijnheilig

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:07

Splash eet ook zijn stro op , meer kuilgras of hooi krijgt ie gewoon niet , hij krijgt onwijs veel al , hij heeft er nog geen koliek van gehad...

    S p o t.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:10

zet hem op vlasvezelstro, dat eet ie niet!

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:12

tjaah, als je koliek wilt voorkomen zou ik toch maar wat meer kuilgras/hooi geven. Beter wat meer kuilgras/hooi dan dat je paard koliek krijgt.en trouwens als ze honger hebben eten ze toch wel, of het dan kuilgras of stro is...... Stro is alleen wat gevaarlijker ( te veel dan). maar je kan bijvoorbeeld ook een liksteen en/of hooinet in de stal hangen, zijn ze langer met het kuilgras bezig en de likstaan ook.
succes!

Groetjes evelyn

Tessa [Over-Shadow]

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:15

eVeLyNtJuHhH schreef:
tjaah, als je koliek wilt voorkomen zou ik toch maar wat meer kuilgras/hooi geven. Beter wat meer kuilgras/hooi dan dat je paard koliek krijgt.en trouwens als ze honger hebben eten ze toch wel, of het dan kuilgras of stro is...... Stro is alleen wat gevaarlijker ( te veel dan). maar je kan bijvoorbeeld ook een liksteen en/of hooinet in de stal hangen, zijn ze langer met het kuilgras bezig en de likstaan ook.
succes!

Groetjes evelyn


Hooinet heeft ie ook zo leeg , liksteen staat er , en honger heeft ie niet hoor Lachen , maar toch bedankt ...

@ Smurf : Zal idd eens kijken naar dat vlasvezelstro , heb er al vaker mensen over gehoord !
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 23-07-04 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

    S p o t.

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:17

Ik kan Seven ook niet op stro zetten. Ze is zo'n soort paard dat door blijft eten totdat ze erbij neer valt. Ze staat op haksel omdat ik niet wil dat ze zich zelf een koliek eet. En dat doet ze echt. Ze staat momenteel op vet gras en ze eet ook nog hooi in stal. De meeste paarden laten hun hooi 's avonds liggen omdat ze gewoon vol zitten. Die van mij niet ze eet en eet en eet totdat het op is. Ze eet dan wel langzamer dan normaal maar alles gaat op tot de laatste hap. Zo af en toe in de week als ik Sandor heb opgestrooit dan krijgt ze een plakje stro om op te knabbelen. Maar ik durf haar echt niet op stro te zetten.

Paarden geven mij vleugels op aarde!

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:17

dan weet ik het ook niet meer:S

Tessa [Over-Shadow]

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:17

Citaat:
@ Smurf : Zal idd eens kijken naar dat , heb er al vaker mensen over gehoord !


er zijn al veel topics over geweest, je kan er eens op zoeken!
Als er eraan gaat beginnen, volg da de gebruiksaanwijzing goed op: echt zoveel pakken in de box (afhankelijk van het merk) en gewoon de drollen rapen of met een ballenwipper (sorry hoor, zo heet zo'n ding echt) eruit halen en niet met een riek in de bodem gaan prikken, dan gaat het onwijs stinken namelijk.

Ik heb vorig jaar de 1e keer bezuinigd op het aantal pakken waarmee ik begon en dat is me na een maandje opgebroken, de 2e keer heb ik het wel goed gedaan en die bodem heeft er 3 maanden in gelegen, zonder stank!

Snowy2004

Berichten: 298
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:24

Die van mij at ook heel veel stro en azijn en antibijt hielp ook niet. Boos! Toen heb ik een tijdlang alleen de mest eruit gehaald en de plas door het stro heen gehutseld. Dit hielp eerst ook niet, toen ben ik de mest erdoorheen gaan mengen. (Echt smerig). Ook dat hielp niet, toen heb ik de pies van zijn buurvrouw erdoorheen gehutseld. Hij heeft de eerste paar uur alleen maar staan flemen, maar at geen stro meer. Toen is hij het een paar maanden dag en nacht het land op gegaan. En toen hij terugkwam deed hij het niet meer (schoon stro). Hij heeft het ook nooit meer gedaan. OK dan! Succes. OK dan!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:31

heb je er al een tandarts bij gehad?
als de tanden niet goed zijn en hij dus verkeerd kauwt kan dat een reden zijn dat ie meer ruwvoer zoekt.

mijn pony deed het vroeger nooit,kreeg toen vier keer per dag een plak grof hooi, maar sinds hij op en andere stalling staat en fijn hooi krijgt drie keer per dag eet hij dus ook stro..

bij hem is het dus tekort aan ruwvoer.
als je de keus hebt om ander grof hooi te halen zal dit vaak wel helpen

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:48

Niet meer kuil geven! Gewoon op zaagsel zetten en voldoende hooi voeren.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:01

Ik weet niet welke soort stro je gebruikt op dit moment, anders is het ook nog een overweging om op een ander soort over te stappen.
Gerst en haverstro eet bijna ieder paard, tarwestro wordt al minder, maar roggestro wordt doorgaans niet gegeten.
Je hebt natuurlijk ook echte die-hards, die alles eten, maar die eten ook nog houtkrullen en vlasstrooisel, dus...................

Onbeperkt kuilgras, lijkt me niet echt een oplossing, omdat je daarmee het risico loopt te hoog eiwit te voeren, zeker als hij ook nog krachtvoer krijgt.

Soms wil (gedorst) graszaadhooi of een ander soort grogstengelig hooi ipv van kuilgras het probleem ook wel eens oplossen, maar dan is het een questi dat ze een gebrek aan droge stof hebben.

Hoe lang doet hij dit al trouwens?

Het zal even uitproberen worden, maar ik denk, dat als je de kuil vervangt voor een grove hooi soort, je het grootste probleem al kwijt bent.

yvonco
Berichten: 199
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 17:58

eVeLyNtJuHhH schreef:
Geef hem gewoon super veel kuilgras, als hij namenlijk zijn kuilgras op heeft begint hij aan het stro. maar als er gewoon veel kuilgras ligt eet hij gewoon zijn kuilgras en niet zijn stro. want anders heb je idd kans dat hij na zijn kuilgras nog honger heeft, stro gaat eten en koliek krijgt. dus beter leg je overdreven veel kuilgras/hooi in zijn stal. er zijn namenlijk ook veel paarden die gewoon altijd op de wei staan , dus het is niet slecht veel kuilgras.
.

Nog meer kuilgras kan bijna niet dan kan ik net zo goed zijn stal met kuilgras bedekken.
Hij krijgt al zat kuilgras en nog meer dan ploft ie uit elkaar en te veel eiwit.

Hij is pas nog bij de paardentandarts geweest dus dat kan het ook niet zijn.

Hij heeft ook een liksteen hangen een een bal om mee te spelen aan de wand hangen en een pion op de grond.

Ik zal inderdaad even gaan informeren over dat vlasstro,en verder zoeken op bokt naar andere onderwerpen hier over.

Allemaal bedankt voor de tips.

Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:57

Kan hij/zij niet dag en nacht op het land.
Want het kan ook uit verveling zijn, 't is 's nachts saai op zo'n stal.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:34

Wat eigenlijk als je paard alleen stro krijgt en weidegang?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:39

dat is in andere landen heel normaal, mijn paard komt uit Oostenrijk en daar hadden ze altijd meer stro dan hooi en de paarden krgen stro te eten.

Hij is er niets minder van geworden, dus het kan prima, maar......
24/7 met een groep vriendjes op de wei blijft het beste voor een paard!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:28

euh..zaagsel of krullen proberen mishien?? is ook een optie


RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:57

een slechte kwaliteit stro en weinig uitmesten, iedere dag opstrooien maar niet mesten en dan 1 x in de week helemaal leeg, je zouw kunnen proberen met een muilkorf maar dat leek mij heel sneu, of wat stro en hooi in een hooinet dat ze dat kan eten

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 07:41

Mijn merrie at ook zo veel stro dat ze er inderdaad ook koliek aanvallen van kreeg. We hebben ales geprobeerd. Sop op het stro spuiten met een plantespuit en vieze boven op leggen en noem maar op. Helaas hielp niks en staat ze nu dus gewoon op houtmot. Dat gaat prima, geen kloliek meer. Ze krijgt wel altijd wat stro erbij om dat op te eten. Dat heeft ze ook in een mum van tijd op.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:31

In de natuur lopen paarden een groot deel van de dag te grazen. We kunnen niet verwachten dat ze daar mee stoppen omdat wij vinden dat ze 's avonds en 's nachts in hun stalletje met een plakje hooi. Je paard heeft gewoon behoefte om te grazen. Ik raad je aan om hem veel meer weidegang te geven. Mijn paarden (2 Haflingers) zijn 10 kilo hooi per paard minder gaan eten, alléén door ze veel naar buiten te laten gaan. Dat terwijl ze een bijna kaal weilandje hebben ! Doen hoor ! gewoon lekker buiten. Beweegt íe ook meer en krijgt niet zo'n dikke opgeblazen buik.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:08

waarom zet je hem dan niet gewoon op zaagsel kan die daar niej tege ofso? dat is met wel meer paarden dat ze ongelooflijke veel stro eten en als ze op zaagsel staan doen ze et niej meer. probeer het zouk zegge

Be awesome 8-)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:16

Citaat:
waarom zet je hem dan niet gewoon op zaagsel


gemakkelijk gezegd, maar lang niet alle stalhouders willen zaagsel op hun mesthoop, dan wil de mestboer de mest niet meer ophalen namelijk. Zaagsel is niet afbreekbaar, blijft gewoon bestaan.

Het is wel verstandig om dit eerst met je stalhouder te bespreken voor je zomaar iets in de box gooit!

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:21

AnitaB schreef:
Ik raad je aan om hem veel meer weidegang te geven. Doen hoor ! gewoon lekker buiten. Beweegt íe ook meer en krijgt niet zo'n dikke opgeblazen buik.


Dit is niet bij iedereen mogelijk. En als het wel mogelijk zou zijn kan het misschien niet in de winter. Bij mij op stal staan de paarden nu ook de hele dag buiten maar als het straks minder weer wordt staan ze weer de hele dag op stal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, Babootje, Dieyar, dust, jannekespr, maaaikkee, NinaCharlie, ratzel, SentiBot, Trendiction en 36 bezoekers